Ο νέος κοινωνικός πόλεμος – Οι νεοφιλελεύθερες ελίτ κατά των “πληβείων”

ΧΡΙΣΤΑΚΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Στη κλασική κινηματογραφική ταινία “Ανάρμοστη Συμπεριφορά”, ο συνταγματάρχης του βρετανικού στρατού στην αποικιοκρατούμενη Ινδία (Κρίστοφερ Πάλμερ) αποκαλύπτει στον έκπληκτο νεαρό εύελπι (Μάικλ Γιόρκ) ότι πιο πάνω από τη στρατιωτική τιμή του συντάγματος είναι η συντροφικότητα της ελίτ των αξιωματικών του. Πράγματι, η έννοια της “ελίτ”, στις ποικίλες κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές εκφάνσεις της, έπαιξε πιο ουσιαστικό ρόλο στην εφαρμογή μιας ηγεμονικής πολιτικής απ’ ότι οι πολυδιαφημισμένες έννοιες της δυτικής “δημοκρατίας” και του “ανθρωπισμού”. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ

Επειδή οι ελίτ του νεοφιλελευθερισμού κυριαρχούν στις σύγχρονες δημοκρατίες, πρέπει να κατανοηθεί τι αληθινά πρεσβεύει ο συγκεκριμένος ελιτισμός και τι αντίκτυπο έχει στη ζωή των πολιτών. Καταρχήν, ο ελιτισμός της άρχουσας μειοψηφίας δεν έχει σχέση με τον ιδεατό ελιτισμό που προϋποθέτει αξιοκρατία, ισότητα ευκαιριών, αυτογνωσία και ήθος (επιδίωξη του κοινού καλού, ενδιαφέρον για τον συνάνθρωπο), και που είναι ένας αντικειμενικός ελιτισμός του οποίου η δημιουργικότητα, οι αξίες και η προσφορά εμπνέουν τη κοινωνία και τις μελλοντικές γενιές.

Αντίθετα, ο νεοφιλελεύθερος ελιτισμός επιτρέπει σε μια μικρή ιδιοτελή ομάδα να ελέγχει την εξουσία, πέρα από κάθε έννοια αξιοκρατίας, ισότητας και δικαιοσύνης. Είναι ένας υποκειμενικός ελιτισμός που προσφέρει προνομιακή μεταχείριση στους ολίγους μυημένους, ενώ μεροληπτεί σε βάρος των πολλών αμύητων, διαιωνίζοντας τις κοινωνικές ανισότητες που οδηγούν στο “ταξικισμό” (classism). Είναι ένας ταξικός ρατσισμός που οδηγεί σε κάθε είδους περιθωριοποίηση – π.χ. ολόκληρες κοινωνικές τάξεις στερούνται πρόσβασης σε βασικές υπηρεσίες επειδή η “αγορά ξέρει καλύτερα”! Άρχουσες μειονότητες που επωφελήθηκαν από το ταξικισμό στις χώρες τους, στη συνέχεια δημιούργησαν διεθνείς συμμαχίες που προώθησαν το παγκοσμιοποιημένο νεοφιλελευθερισμό και στήριξαν τους ταξικούς πολέμους του.

Οι συνεκτικές ομάδες ατόμων του νεοφιλελεύθερου ελιτισμού προέρχονται από παρόμοια υπόβαθρα, εκπαίδευση και κοινωνικά δίκτυα, ενώ μοιράζονται κοινά ενδιαφέροντα και επιδιώξεις. Κυριαρχούν σε βασικούς θεσμούς της πολιτικής, οικονομίας και κοινωνίας. Ασκούν μεγάλη επιρροή στη νομοθεσία, τη δημόσια διοίκηση και τη κατανομή των διαθέσιμων πόρων. Επιδιώκουν οι απλοί πολίτες να παραμένουν πολιτικά ανενεργοί, ώστε να έχουν ελάχιστη επιρροή στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

Ο νεοφιλελεύθερος ελιτισμός ισχυρίζεται ότι μια ευθυγραμμισμένη ομάδα από “εξ αναθέσεως άριστους” έχει καλύτερη γνώση των περίπλοκων ζητημάτων, είναι πιο αποτελεσματική στη λήψη αποφάσεων και διασφαλίζει πολιτική σταθερότητα και συνέχεια. Όμως, όταν τα χαρακτηριστικά της αριστείας και της αξιότητας γίνονται θέμα “αναθέσεως” από μια άρχουσα μειονότητα, οδηγούμαστε στο παραγκωνισμό της πραγματικής αξιοκρατίας. Αναπόφευκτα, το είδος της “αριστείας” που προάγεται χαρακτηρίζεται από ανεπάρκεια και απερισκεψία. Για παράδειγμα, μέλος της κυβέρνησης των “αρίστων” δήλωσε ότι δεν τον νοιάζει αν θα χαρακτηριστεί μειοδότης. Άλλος “άριστος” μίλησε υποτιμητικά για τους “πατριώτες της φακής“. Πρόκειται για συμπτώματα εθνομηδενισμού που απαξιώνουν κάθε έννοια εθνικής ταυτότητας, γιατί έτσι απαιτεί η παγκοσμιοποίηση.

Ο νεοφιλελεύθερος ελιτισμός 

Ένας τέτοιος ασυλλόγιστος ελιτισμός στέκεται κριτικά έναντι της δημοκρατίας, ιδιαίτερα όσον αφορά την πολιτική συμμετοχή και τον αντίκτυπό της στην κοινωνία. Ανησυχεί για τους πιθανούς κινδύνους μιας πιο ενεργούς συμμετοχής των πολιτών στη διαμόρφωση πολιτικών αποφάσεων και μιας ευρύτερης κατανομής εξουσίας. Αμφισβητεί βασικές αρχές της δημοκρατίας: Ίση εκπροσώπηση, δίκαιη κατανομή της πολιτικής εξουσίας, θεμελιώδη ρόλο της πλειοψηφίας – ο νεοφιλελεύθερος Βρετανός πρωθυπουργός, Κιρ Στάρμερ, θεωρεί θρίαμβο της δημοκρατίας που εξελέγη από το 1/3 των ψήφων. Οι δημοκρατικές διαδικασίες καταλήγουν απλά μια πρόσοψη που δίνει την ψευδαίσθηση ότι η εξουσία ανήκει στο λαό, ενώ ο ρόλος του περιορίζεται στο να επιλέγει κατά κανόνα μεταξύ ενός κύκλου υποψηφίων που προηγουμένως είχε εγκρίνει η ελίτ.

Το διευρυμένο χάσμα επιρροής μεταξύ άρχουσας τάξης και κοινωνίας οδηγεί σε παντελή έλλειψη λογοδοσίας, αφού οι “άριστοι” αποφεύγουν την ευθύνη για τις συνέπειες των πράξεων τους. Στοχεύουν στη διατήρηση των προνομίων τους, χρησιμοποιώντας τη δύναμη του κράτους για να προωθήσουν την ατζέντα τους, ενώ ποδηγετούν τη Δικαιοσύνη. Αντιμετωπίζουν το κοινό όχι σαν υπεύθυνους συμπολίτες τους, αλλά σαν μάζα υποκειμένων προς διαχείριση. Έτσι, επεμβαίνουν συστηματικά στην ιδιωτική ζωή τους μέσω της ψηφιακής διακυβέρνησης, και τους εμπλέκουν στους πολέμους της παγκοσμιοποίησης εναντίον της αναδυόμενης πολυπολικότητας.

Ο νεοφιλελεύθερος ελιτισμός αποστρέφεται κάθε εναλλακτική άποψη λειτουργίας των κοινωνιών, όπως ο δημοκρατικός πλουραλισμός. Η εξουσία συγκεντρώνεται σε μια μικρή ομάδα, αντί να είναι ευρύτερα διασκορπισμένη μεταξύ ανεξάρτητων ομάδων που ανταγωνίζονται για επιρροή με θεμιτά μέσα. Προωθείται ένα αντι-πλειοψηφικό πολιτικό σύστημα που περιφρονεί διαταξικούς οργανισμούς, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν ευρύ φάσμα κοινωνικών τάξεων και μπορούν να διαδραματίσουν γόνιμο ρόλο στη χάραξη πολιτικής. Υποβαθμίζεται ο ρόλος της διαπραγμάτευσης, του συμβιβασμού και της συνεργασίας μεταξύ κοινωνικών ομάδων που σε μεγάλο βαθμό περιθωριοποιούνται. Οργανώσεις τύπου ΜΚΟ είναι εργαλεία για τη προώθηση των ταξικών συμφερόντων, σε παγκόσμιο επίπεδο. Φον ντερ Λέιεν και Σόρος χρησιμοποιούν ΜΚΟ για να παρέμβουν σε εθνικές εκλογές και να ανατρέψουν κυβερνήσεις – βλέπε Γεωργία, Μολδαβία και Ουγγαρία.

Οι τρεις ελίτ

O νεοφιλελεύθερος ταξικισμός είναι εύκολα παρατηρήσιμος στη διαμόρφωση και εφαρμογή των δημόσιων πολιτικών που ωφελούν δυσανάλογα συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών και ενοποιημένες δομές εξουσίας: Στη φορολογική πολιτική που ευνοεί διαπλεκόμενους εισοδηματίες, στη νομοθεσία που προστατεύει τα εταιρικά συμφέροντα έναντι του περιβάλλοντος ή των εργατικών δικαιωμάτων και στην έλλειψη ουσιαστικών μεταρρυθμίσεων για την αντιμετώπιση της ανισότητας. Μια συνηθισμένη κατηγοριοποίηση του ταξικισμού περιλαμβάνει:

  1. Οικονομικές ελίτ (ολιγάρχες, εταιρείες, οικονομικοί οργανισμοί) αξιοποιούν τους πόρους τους για να αποκτήσουν επιρροή στην πολιτική διαδικασία. Δωρίζουν σημαντικά ποσά σε πολιτικές εκστρατείες κομμάτων, επηρεάζοντας τα εκλογικά αποτελέσματα και αποκτώντας πρόσβαση σε εκλεγμένους αξιωματούχους, ενώ προσλαμβάνουν λομπίστες για να διαμορφώνουν τη νομοθεσία προς όφελός τους.
  2. Πολιτικές ελίτ (εκλεγμένοι αξιωματούχοι, νομοθέτες, ηγέτες κομμάτων, κορυφαίοι γραφειοκράτες) επεξεργάζονται και ψηφίζουν νομοθεσίες που επηρεάζουν άμεσα τις ζωές των πολιτών και ελέγχουν τις διαδικασίες επιλογής κομματικών υποψηφίων. Χρησιμοποιούν απίστευτης ελαφρότητας μεταμοντέρνα τσιτάτα (“σωστή πλευρά της Ιστορίας”, “ο πατριωτισμός είναι το τελευταίο καταφύγιο των απατεώνων”), και βλέπουν την παραμονή τους στην εξουσία της χώρας σαν ένα ταξίδι του εγώ τους. Συχνά προσβλέπουν σε διεθνή καριέρα που προσφέρει στους πιστούς του ο παγκοσμιοποιημένος νεοφιλελευθερισμός.
  3. Οι μιντιακές ελίτ (συστημικοί δημοσιογράφοι, ιδιοκτήτες ΜΜΕ) επηρεάζουν τον πολιτικό λόγο και τις κυβερνητικές αποφάσεις. Υπογραμμίζουν ή υποβαθμίζουν συγκεκριμένα θέματα (διαμορφώνοντας έτσι την κοινή γνώμη), επιλέγουν ποιες ιστορίες θα καλύψουν και ποιες θα αγνοήσουν (κατευθύνοντας την προσοχή του κοινού και επηρεάζοντας τις πολιτικές συζητήσεις). Αποφασίζουν σε ποιους πολιτικούς παράγοντες ή απόψεις δίνεται έμφαση και προβολή, περιθωριοποιώντας μη-συστημικούς υποψηφίους ή εναλλακτικές προοπτικές.

Ο νέος ταξικός πόλεμος

Στο βιβλίο του “Ο Νέος Ταξικός Πόλεμος” ο Μάικλ Λιντ αντιμετωπίζει το νεοφιλελεύθερο ελιτισμό σαν μια ασθένεια του νου και της ψυχής. Σύμπτωμά της είναι η κοινωνιοπάθεια, μια αντικοινωνική διαταραχή προσωπικότητας που χαρακτηρίζει άτομα με έλλειψη ενσυναίσθησης, σε συνδυασμό με περιφρόνηση προς αυτούς που θεωρούν κατώτερούς τους. Ο νεοφιλελεύθερος ελιτισμός που διακρίνει ανάμεσα στην κάστα των ολίγων μυημένων που ελέγχουν τα πάντα και στις τάξεις των πολλών αμύητων που μειονεκτούν, αποκλείονται, εκφοβίζονται, ταπεινώνονται ή υποβιβάζονται. Είναι ένας ταξικισμός κραυγαλέων ανισοτήτων που προκαλεί αποσύνθεση του κοινωνικού ιστού.

Επειδή ταξικισμός και ρατσισμός είναι αλληλένδετα και αλληλοκαλυπτόμενα φαινόμενα, οι νεοφιλελεύθεροι ποτέ δε θίγουν τον δομικό ρατσισμό που είναι ενσωματωμένος στο δημοκρατικό σύστημα και ταλαιπωρεί τις μεσαίες και κατώτερες κοινωνικές τάξεις, ανεξαρτήτως φυλής ή καταγωγής. Το πολύ-πολύ να κριτικάρουν το ρατσισμό (υπαρκτό ή φανταστικό) των πολιτικών αντιπάλων τους, αλλά ως εκεί! Σχεδόν όλες οι δυτικές χώρες παρουσιάζουν πλέον σοβαρά συμπτώματα δυσλειτουργίας των δημοκρατικών θεσμών τους.

Η βαθύτερη κατανόηση αυτού του φαινομένου είναι ζωτικής σημασίας, καθώς προειδοποιεί για τις πιθανές παγίδες των δήθεν δημοκρατικών συστημάτων. Παράλληλα, προσφέρει πολύτιμες γνώσεις για την κατανόηση των ανισορροπιών στο σύστημα εξουσίας, των μεγάλων κοινωνικών ανισοτήτων, τον περιορισμό της λαϊκής επιρροής και, σε τελική ανάλυση, τη σωστή διάγνωση των πραγματικών αιτίων των παγκόσμιων ταξικών πολέμων.

==================

Blogger: 

Οι πάσης φύσεως ντόπιες ελίτ, εξαργύρωσαν τη θέση τους και την εξουσία τους στο εθνικό κράτος με το να γίνουν μέλη της διεθνούς ελίτ. Η διεθνής αυτή ελίτ αντάμειψε πλουσιοπάροχα την προδοσία τους, με πολλά χρήματα και συμμετοχές σε διάφορα Funds, όλα κρυμένα σε φορολογικούς παραδείσους.  

Συνάμα οι ντόπιες ελίτ ανέλαβαν να γίνουν ιμάντας συμφερόντων της διεθνούς ελίτ που έχει σαν αποτέλεσμα την λεηλασία του έθνους- κράτους (Ξεπούλημα κάθε είδους κρατικής περιουσίας). Αυτή η συνέργεια που τώρα γίνεται απροκάλυπτα καθιστά τους πολίτες μιας χώρας απλούς καταναλωτές, χωρίς κανένα περιουσιακό στοιχείο - αφού ότι κοινό - κρατικό - έπαψε να υπάρχει (ξεπουλήθηκε). Ως απλοί καταναλωτές έχουν ελάχιστες αντιστάσεις απέναντι στα κάθε είδους καρτέλ που τους απομυζούν.  Να λοιπόν ο τρόπος που αργά και σταθερά, οι πολίτες ενός εθνικού κράτους μετατρέπονται σε δούλους- καταναλωτές επί πιστώσει. Να γιατί είναι ανάγκη η υποστήριξης του Εθνικού κράτους, αφού μόνο μέσα σ' αυτό το άτομο έχει την ιδιότητα του πολίτη και άρα έχει κάποια δυνατότητα αντίστασης.  
"

  • Προφανώς επειδή το κράτος- έθνος αποτελεί έναν ισχυρό παράγοντα εναντίωσης αυτή τη στιγμή στην αλλοτριωτική εισβολή των πρκατόρων του χρηματοπιστωτικού συστήματος, το κράτος -έθνος πρέπει να  υποστεί μια αποδυνάμωση δραστική να καταντήσει δηλαδή νυχτοφύλακας για τη συλλογή φόρων προς όφελος του χρηματοπιστωτικού συστήματος και τίποτα άλλο και για να γίνει αυτό πρέπει να υποστεί μια ιδεολογική αποδόμηση. Είναι γνωστό τι σκοπό εξυπηρετούνε, τάχουν πει και οι ίδιοι...

  • ...σ' αυτήν την κατεύθυνση λοιπόν έχει γίνει μια επιστράτευση παλαιών "διεθνιστών" - εντός εισαγωγικών γιατί εμένα  ... που μεταλάχτηκαν σε καπιταλιστικού χαρακτήρα διεθνιστές..."το κράτος- έθνος πνέει τα λίσθοια και θα το βάλουμε στην άκρη σαν άχρηστο εργαλείο κ.τ.λ.π."  ...

  • ...εκείνο που θέλω να τους πω είναι το εξής: Αυτή τη στιγμή καμία κοινωνία δεν διαθέτει άλλο τρόπο άμυνας απέναντι στην νεοφιλελεύθερη εισβολή από εργαλείο που λέγεται κράτος - έθνος.  Είτε το θέλουμε - είτε δεν το θέλουμε.

  • και γι' αυτό ακριβώς οι κοινωνίες εκεί στρέφονται προκειμένου να ζητήσουν θύλακες προστασίας και εκεί πρέπει να κατευθύνουν τις προσπάθειές τους να... καταλάβουν το κράτος - έθνος  οι ίδιες οι κοινωνίες προκειμένου να φέρουν αποτελέσματα, να εναντιωθούν στην εισβολλή την νεοκαπιταλιστική, την νεοφιλελεύθερη. "

 -----------------------------------------------

 ----------------------------------

 -------------------------------

 ----------------

Η ΕΞΕΓΕΡΣΗ ΤΩΝ ΕΛΙΤ ΚΑΙ Η ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ


Παρουσίαση

Στις αρχές της δεκαετίας του 1930 ο ισπανός στοχαστής Ortega y Gasset εξέδωσε το βιβλίο του «Η εξέγερση των μαζών». Υποστήριζε σ' αυτό ότι η δημοκρατία κινδύνευε από τις μάζες, από τον απλό κόσμο που εισέβαλλε στη σκηνή της ιστορίας. Εξήντα χρόνια αργότερα, ο Κρίστοφερ Λας υποστηρίζει ότι η απειλή για τη δημοκρατία σήμερα προέρχεται από τις ελίτ των επαγγελματιών και των διευθυντικών στελεχών. Οι ελίτ αυτές, ευκίνητες και εξωτερικά ολοένα πιο παγκοσμιοποιημένες, αρνούνται να δεχθούν περιορισμούς ή δεσμούς με τον τόπο ή το έθνος τους. Απομονώνονται στα δίκτυα και τους θύλακές τους, εγκαταλείπουν τη μεσαία τάξη και προδίδουν την ιδέα της δημοκρατίας για όλους. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Ένα καταπληκτικό και καθοριστικό βιβλίο σύγχρονης σκέψης για την προδοσία και την απειλή της Δημοκρατίας, του πολιτεύματος που γεννήθηκε πριν 2.500 στην Ελλάδα, για να λάμψει σαν φωτεινό μετέωρο λίγα χρόνια στο κατασκότεινο αντι-δημοκρατικό στερέωμα της εξουσιαστικής βαρβαρότητας σ' Ανατολή και Δύση, σε Βορρά και Νότο. Το οποίο αλλοιώθηκε αντιπροσωπευτικά στη Δύση και παραμορφώθηκε δυναστικά στην Ανατολή, για να ψυχθεί στον Βορρά και να πυρακτωθεί στον Νότο, ώσπου τώρα προδόθηκε από την "εξέγερση των ελίτ" της σύγχρονης παγκοσμιοποιημένης Δημοκρατίας του τρόμου, της ανισότητας, της ξέφρενης επιζήτησης κερδών. Των ελίτ που έχουν σημαία τους την υπέρτατη αγνωμοσύνη προς τους προκατόχους τους με την κοινωνική ευαισθησία, αλλά και στις κοινότητες που καθοδηγούν. Οι ελίτ αυτές βρίσκονται στις κορυφές της κοινωνικής ιεραρχίας, οι υπηρέτες, λειτουργοί και εξουσιαστές του Θεού Χρήμα. Έχουν προδώσει την ιδέα της Δημοκρατίας για όλους. (Δημήτρης Κακαβελάκης, ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ, 8/9/2008)
 
 
Ξενόγλωσσος τίτλοςTHE REVOLT OF THE ELITES AND THE BETRAYAL OF DEMOCRACY
ISBN139789608263383
ΕκδότηςΝΗΣΙΔΕΣ
Χρονολογία ΈκδοσηςΙανουάριος 2006
Αριθμός σελίδων202
Διαστάσεις24x17
ΜετάφρασηΤΟΜΑΝΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
Συγγραφέας/Δημιουργός (Ελληνικά)ΛΑΣ ΚΡΙΣΤΟΦΕΡ
Κωδικός Πολιτείας3000-0128
Λεπτομέρειες

==========

 ...αν λέω άν, υπήρχε στοιχειώδης αντίδραση της Πνευματικής ελίτ ( αυτής που πρόδωσε και προδίδει) θα έπρεπε σήμερα να μιλάμε για γενοκτονία των Ελλήνων...

 ==================

 

Σχόλια