Και όμως δεν πρέπει να προσδοκούμε όλο και περισσότερους τουρίστες…

Χρήστου Δημήτρης

Συχνά στη σύγχρονη εποχή ακούμε τον όρο βιώσιμη ανάπτυξη. Ακούγεται πολύ ωραίο, αλλά τι σημαίνει; Σημαίνει επενδύσεις που δεν καταστρέφουν τη φύση, που αναδεικνύουν και αξιοποιούν το περιβάλλον και που δεν υπονομεύονται από τις συνέπειες που μπορεί να προκαλούν στον χώρο τους, αλλά και στις συγγενείς περιοχές. Σημαίνει ανάπτυξη σε κλάδους που έχουν μέλλον. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ

Τι κάναμε όλα αυτά τα χρόνια; Πως χειρίστηκαν το θέμα οι εναλλασσόμενες κυβερνήσεις; Ποιο σχέδιο είχαν και πως το υλοποίησαν; Ο άναρχος, χωρίς κανόνες, κατασκευαστικός τυφώνας, που δεν άφησε χώρους πρασίνου και αναπνοής στις πόλεις μας, επεκτάθηκε και στις ωραιότερες περιοχές πρασίνου και παραλιών. Έκτιζαν, έκτιζαν και δεν υπολόγιζαν τίποτα απολύτως. Οι βιολογικοί καθαρισμοί, υποδομές οδοποιίας, χώροι παρκαρίσματος, υπηρεσίες υγείας, κόστιζαν και ήταν υπόθεση της Πολιτείας που αγρόν αγόραζε.

Οι εργολάβοι, διασυνδεδεμένοι με το πολιτικό σύστημα, οικοδομούσαν τα πάντα για να μεγιστοποιήσουν το κέρδος τους. Πολλά δάση αποψιλώθηκαν, άλλα κάηκαν και αποχαρακτηρίστηκαν, ενώ οι ρυπάνσεις στις μαγευτικές παραλίες υπονόμευσαν τον φυσικό πλούτο και έπληξαν τη γοητεία της καθαρής θάλασσας. Οι εικόνες από την Μύκονο, την “ναυαρχίδα” του ελληνικού τουρισμού, αποδεικνύουν ότι αυθαιρεσία και η καταπάτηση είναι κοινός τόπος σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς.

Ξεσπιτώνονται δάσκαλοι

Τα φετινά στοιχεία φαίνεται να γκρεμίζουν το τουριστικό κύμα που προσδοκούσε η απερχόμενη κυβέρνηση (χαρακτηριστική η δήλωση του Νίκου Δένδια πως “δεν πάει καλά ο τουρισμός”) καθώς σημειώνεται πτώση των κρατήσεων σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς (όπου το κόστος διαμονής έχει εδώ και καιρό εκτιναχθεί στα ύψη). Όμως, η τουριστική πολιτική δεν πρέπει να περιορίζεται αποκλειστικά στο πως θα φιλοξενούμε αμέτρητα πλήθη τουριστών, που δημιουργούν το φαινόμενο που έχει ονομαστεί ως “υπερτουρισμός”.

Στην πραγματικότητα, υπάρχει ένα καίριο ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί: Πόσους τουρίστες χωράει αυτός ο μικρός, ωραίος, ευλογημένος τόπος, για να συνεχίσει να είναι ωραίος και ευλογημένος και να αξιοποιεί την προίκα της φυσικής του ομορφιάς; Πόσους; Με επενδύσεις μόνο σε κλίνες, διότι έτσι νομίζουμε ότι επενδύουμε, ποιοι έχουν υπολογίσει τις συνέπειες από την οικιστική επιβάρυνση;

Και αν οι επιβαρύνσεις απειλούν τις φυσικές ισορροπίες;  Άραγε πόσους τουρίστες χωρούν τα ελληνικά νησιά προκειμένου να συνεχίζουν να φιλοξενούν γιατρούς και εκπαιδευτικούς; Και πάλι διαβάζουμε δυσάρεστες ειδήσεις για αναπληρωτές καθηγητές που μένουν χωρίς σπίτι σε γνωστούς τουριστικούς προορισμούς, καθώς οι ιδιοκτήτες των καταλυμάτων αποφασίζουν να τα νοικιάσουν σε τουρίστες.

Ποιο είναι, λοιπόν, το εναλλακτικό σχέδιο; Παρότι είναι τόσο απλό, εδώ σε αυτόν τον τόπο, μοιάζει ακόμα ως σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Δεν πρέπει να θέλουμε ολοένα και περισσότερους τουρίστες! Πρέπει να θέλουμε τουρίστες με αυξημένες οικονομικές δυνατότητες και –κατά το δυνατόν– τουρίστες που διαθέτουν κουλτούρα σεβασμού του περιβάλλοντος.

Το παράδειγμα της Κόστα Ρίκα

Ας πάμε να δούμε το παράδειγμα της μακρινής Κόστα Ρίκα, μιας χώρας της Κεντρικής Αμερικής, που βρέχεται από τον Ειρηνικό Ωκεανό στα δυτικά και την Καραϊβική Θάλασσα στα ανατολικά. Πρόκειται για μια χώρα με τροπικά δάση, ψηλά βουνά και πανέμορφες παραλίες. Και ενώ καλύπτει μόνο το 0,03% της επιφάνειας της Γης –με έκταση 51.100 τ.χλμ– η βιοποικιλότητά της αγγίζει το 5% του πλανήτη: 12.000 είδη φυτών, 1.239 είδη πεταλούδων, 838 είδη πτηνών, 440 είδη ερπετών και αμφιβίων και 232 είδη θηλαστικών.

Το 27% της επιφάνειάς της καλύπτεται από εθνικά πάρκα, που προστατεύονται και διατηρούνται, γεγονός που είναι αποτέλεσμα πολιτικών επιλογών των κυβερνήσεων. Οι ταξιδιώτες που την έχουν επισκεφτεί μιλούν για μια χώρα εκπληκτικής φυσικής ομορφιάς. Οι πολιτικοί της συνειδητοποίησαν νωρίς –πριν από περίπου 15 χρόνια– ότι με τις κατάλληλες πολιτικές μπορούν να συνδυάσουν την πράσινη με την οικονομική ανάπτυξη και τώρα η χώρα βρίσκεται σε τροχιά ανάπτυξης χάρη στον οικοτουρισμό.

Τη δεκαετία του ’90, η χώρα συνειδητοποίησε ότι το μέλλον της βρίσκεται στον πράσινο τουρισμό και στην προστασία του περιβάλλοντος. Άρχισε τότε να εφαρμόζει πολιτικές πράσινης ανάπτυξης. Οι αλλαγές ξεκίνησαν από το ίδιο το υπουργείο Περιβάλλοντος: πρόκειται για τη μοναδική χώρα στον κόσμο όπου το περιβάλλον, η ενέργεια, το νερό και τα ορυχεία βρίσκονται υπό την εποπτεία του υπουργού Περιβάλλοντος!

Όσον αφορά την ενέργεια, περίπου το 95% του ηλεκτρικού ρεύματος παράγεται από ανανεώσιμες πηγές! Το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας αυτής (περίπου το 82%) παράγεται από τα υδροηλεκτρικά φράγματα, και το υπόλοιπο από τον ήλιο, τον άνεμο και τη γεωθερμία. Το πρώτο κοίτασμα πετρελαίου ανακαλύφθηκε πριν από περίπου πέντε χρόνια. Τι έκανε η τότε κυβέρνηση; Απαγόρευσε την εξόρυξη!

Αντιδράσεις στην Ευρώπη 

Και δεν χρειάζεται να πάμε τόσο μακριά… Σε μια σειρά από ευρωπαϊκές πόλεις (Παρίσι, Μασσαλία, Βαρκελώνη) έχουν γίνει διαμαρτυρίες των κατοίκων για την υπερβολική αύξηση των τουριστών! Το επιχείρημα των διαμαρτυρομένων ήταν ότι οι πόλεις τους δεν έχουν τις αναγκαίες υποδομές να τους φιλοξενήσουν, με αποτέλεσμα να απειλείται η ισορροπία και η εξ’ αυτής γοητεία που προσελκύει τους επισκέπτες. Ταυτόχρονα, μία άλλη αιτία για τις διαμαρτυρίες υπήρξε και η ραγδαία ανάπτυξη του Airbnb, που κάνει απαγορευτικό το κόστος στέγασης.

Στην “Καθημερινή” διαβάσαμε πως η Κορσική εισήγαγε ποσόστωση στον αριθμό τουριστών που δέχεται για την προστασία του περιβάλλοντος της περιοχής. Στην δε Μασσαλία, μέχρι 400 άτομα ημερησίως μπορούν να επισκεφτούν το δημοφιλές Sugiton calanque, αφού έχουν κάνει προηγουμένως κράτηση μέχρι και τρεις μέρες νωρίτερα. Πως στην Ρώμη και την Βαρκελώνη έχουν τεθεί περιορισμοί στην ανάπτυξη του Airbnb, ενώ η εκ περιτροπής κυκλοφορία των οχημάτων (τα “μονά-ζυγά) εφαρμόζεται στην πανέμορφη ακτή Αμάλφι.

Οι κάτοικοι έχουν διαγνώσει έγκαιρα τους κινδύνους που αφορούν το μέλλον των πόλεων τους και την ποιότητα ζωής τους. Δεν θέλουν με κανένα τρόπο να μετατραπούν σε μία Ντίσνεϊλαντ! Εμείς τι θέλουμε; Ποιο η τουριστική πολιτική; Θα περιοριστούμε να προσδοκούμε να επιστρέψουν τα τουριστικά πλήθη του πρόσφατου παρελθόντος;

---------------------


 

--------------------------------------
«Δεν είναι υποχρεωτικό να κάνετε διακοπές σε ακριβούς προορισμούς » διαβάζουμε στην Athens Voice( Βουλαρινός).
Και ακολουθεί ανάλυση για το πόσο σημαντικό είναι για την οικονομία να έρχονται VIP τουρίστες σε Μύκονο, Σαντορίνη, κ.α
Ξέρετε, αυτό ακριβώς είναι ο νεοφιλελευθερισμός : δεν είσαι υποχρεωμένος να ξοδεύεις όπως ξοδεύουν οι πλούσιοι.
Και πρέπει οπωσδήποτε να πιστέψεις στην αποτελεσματική αγορά που «φροντίζει» για την διάχυση της ωφέλειας.
Αυτή η λογική σου υπαγορεύει να μην αντιδράς επειδή η κατανάλωση των πλουσίων ανεβάζει τις τιμές και για τους υπόλοιπους (οπότε και αποχωρούν τουρίστες μεσαίας τάξης).
Κοιτάξτε : το μόνιμο πλέον σκηνικό της VIP τουριστικής βιομηχανίας, με τις εξωφρενικές τιμές που πληρώνουν οι celebrities σε συγκεκριμένα μέρη, αρχίζει ήδη να οδηγεί σε σταδιακή υποχώρηση των εσόδων για τους πολλούς.
Δεν έχουμε μάθει σε αυτό τον τόπο το μυστικό πίσω από την υπερσυσσώρευση σε κάποιους κλάδους αιχμής.
Όταν μια ευαίσθητη, μαζική και εποχική αγορά υπηρεσιών και προϊόντων (και όχι μόνο η τουριστική) κατακερματίζεται ταξικά, στην πραγματικότητα καταστρέφεται μεσομακροπρόθεσμα.
Ο λόγος ; Η ακριβή κατανάλωση που συντηρεί ολιγοπωλιακά κέρδη τελικά θα σπρώξει ανοδικά τις τιμές σχεδόν στο σύνολο του κλάδου. Aυτή είναι η ρωγμή της αισχροκέρδειας.
Και αφού δεν είσαι «υποχρεωμένος» να επιλέξεις αστακομακαρονάδα και πολυτελή βίλα στη Μύκονο, πληρώνεις κάπως ακριβότερα το ενοικιαζόμενο δωμάτιο και το καλαμαράκι, κάπου αλλού.
Καπιταλισμός είναι το να ακριβαίνουν μόνο λίγα πράγματα στην αρχή ώστε να μην είναι υποχρεωμένοι όλοι να τα αγοράζουν.
Για να αυξηθεί όμως το κέρδος περισσότερων, πρέπει να σηκωθούν οι τιμές και στα υπόλοιπα αγαθά!
Άσχετα αν αυτό εκτοπίζει τελικά τους πολλούς καταναλωτές καθώς περιορίζει την αγοραστική τους δύναμη…
Αλλά «ελεύθερη αγορά» έχουμε, οπότε όποιος αντέξει …
ΥΓ. Οι περισσότεροι τουρίστες γνωρίζουν ότι ο πληθωρισμός και η ακρίβεια φέτος είναι παγκόσμιο φαινόμενο. Αλλά δεν είναι όλοι τους ηλίθιοι για να πληρώνουν πανάκριβα την ελληνική σαλάτα και το ούζο…
Η παγίδα του τουρισμού
Ο τουρισμός μάλλον δεν πάει καλά, όπως έχουμε επισημάνει πολύ πριν, ευχόμενοι να κάνουμε λάθος - ειδικά όσον αφορά τα παράπλευρα έσοδα του, από τη μαζική εστίαση κλπ. Φαίνεται τελικά πως οι ξένοι δεν είναι τόσο ανόητοι, ώστε να πληρώσουν τον υπερβολικά υψηλό ΦΠΑ, όπως αιτιολόγησε η κυβέρνηση τη μη μείωση του – ενώ τα προβλήματα, λόγω της μεγάλης επιβάρυνσης των «απαρχαιωμένων» υποδομών σε πολλές περιοχές, με επίκεντρο τα νησιά του Αιγαίου, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, αλλά και σε άλλες περιοχές όπως η Καλαμάτα, έχουν επιδεινωθεί.
Εν προκειμένω, το χάσμα μεταξύ του επιπέδου των τιμών και του τουριστικού μας προϊόντος, παράλληλα με την υποβάθμιση των φυσικών τοπίων, προκαλούν μεγάλες ανησυχίες – ενώ οι συνεχείς αυξήσεις των τιμών, έχουν καταστήσει αδύνατες τις καλοκαιρινές διακοπές για έναν μεγάλο αριθμό Ελλήνων. Ακριβώς δηλαδή όπως συμβαίνει σε τουριστικούς προορισμούς του τρίτου κόσμου – οι οποίοι είναι απαγορευτικοί για τον εγχώριο πληθυσμό που εξαθλιώνεται μέρα με την ημέρα επί 13 χρόνια, σήμερα από την τριπλή ληστεία που υφίσταται με ευθύνη της κυβέρνησης.
Δηλαδή (α) από τους υψηλούς φόρους μέσω της διατήρησης των ίδιων φορολογικών συντελεστών στις αυξημένες τιμές, (β) από τη μείωση της αγοραστικής αξίας των μισθών και των συντάξεων λόγω του πληθωρισμού, καθώς επίσης (γ) από την απώλεια άνω των 18 δις €, όσον αφορά τις τραπεζικές καταθέσεις.
Τέλος ο ανταγωνισμός, κυρίως από τη γειτονική Τουρκία, ως αποτέλεσμα της κατάρρευσης της ισοτιμίας της λίρας, είναι τεράστιος – τεκμηριώνοντας πως είναι θανατηφόρο για μία χώρα της Ευρωζώνης να εξαρτάται σε τέτοιο βαθμό από τα τουριστικά της έσοδα, ιδίως όταν δεν έχει συνδέσει τον τουρισμό με την εγχώρια παραγωγή της.

==================

 

Έπεσαν λέει οι αφίξεις των τουριστών και η χρονιά δεν θα βγει όπως φαντάζονταν όλοι. Εγώ θα έλεγα να το πάρουμε το έργο από την αρχή. Δεν θα βγει γενικώς. Τίποτα δεν βγαίνει που έχει αυτή την πίεση και τον εξαναγκασμό. Έζησα τον τουρισμό με ανθρώπινο πρόσημο. (Όχι το 1950 μα το '80 και αρχές '90!) Που δεν ζούσαμε για να εξυπηρετούμε τους τουρίστες. Απλά κάναμε τη δουλειά μας. Δεν ανοίγαμε τις Κυριακές ούτε μέναμε ανοιχτά μέχρι τα ξημερώματα. Δεν υπήρχαν μπιτσόμπαρα με ξαπλώστρες να καταλαμβάνουν τις παραλίες, ούτε παντού εστιατόρια και μπαρ. Δεν σνομπάραμε τον Έλληνα τουρίστα και οι περισσότεροι κάναμε αξιοπρεπώς μια δουλειά σε τουριστικό μέρος. Τελεία. Δεν χρειαζόταν να κάνουμε τους καραγκιόζηδες ούτε να στήνουμε μαγαζιά για κάθε εθνικότητα. Και τότε η Μύκονος ήταν πιο ακριβή, μα κρατούσε κάτι αυθεντικό. Στην Κέρκυρα που έζησα εγώ, οι παραλίες ήταν ελεύθερες, δεν είχαν αποκλείσει τεράστιες ξενοδοχ. μονάδες την πρόσβαση στην παραλία. Ακόμη και τα ακριβά ξενοδοχεία είχαν συνάρτηση τιμής και ποιότητας. Τα clubs ήταν όντως μυθικά. Όπως η Bora Bora πχ. Γιατί απλά τα έφτιαχναν άνθρωποι με κέφι και γούστο για να περνάν και οι ίδιοι καλά. Δεν φτιάχνονταν για Άραβες νεόπλουτους με στόχο μόνο το υπερκέρδος. Δεν ήταν όλα ξεπουλημένα και δήθεν. Δεν υπήρχε ανάγκη να είσαι brand. Η δουλειά σου σε έκανε και η ποιότητα. Και ο τόπος. Ο "Τρύπας" ήταν ένα μπακάλικο ταβέρνα που έτρωγες καταπληκτικά από χαβιάρι μπελούγκα, μέχρι και κόκορα παστιτσάδα με χοντρό μακαρόνι, κάτω από σκονισμένα ράφια με μπουκάλια και παλιές κονσέρβες και δίπλα σου μπορεί να έτρωγε ο Ανιέλι, σε ένα μαγαζί μια σταλιά που έρχονταν από την άλλη ακρη του κόσμου για να φάνε.
 Στου "Φίλιππα" την οικογ. Ταβέρνα διασκέδαζε η Χριστίνα Ω.τρώγοντας χωριάτικη, κανονική και όχι αποδομημένη. Αυτή ήταν η μαγεία αυτής της χώρας. Η αυθεντικότητα και η απλότητα της. Δεν θυμάμαι ποτέ Δεκαπενταύγουστο να είμαστε ανοιχτά κι ας ήταν μέσα στη σεζόν. Στο " Μιραμαρε" τρώγαμε πάνω στο γκαζόν στα φέρ φορζέ τραπέζια με τα γκαρσόνια με τα λευκά σακάκια να σερβίρουν, χωρίς να δίνεις μια περιουσία, χαιρετώντας την κυρία Πατρονικόλα, την ιδιοκτήτρια, στο διπλανό μόνιμο τραπέζι της. Κι ας ήταν λίγο παλιομοδίτικο αυτό. Αυτή ήταν και η ομορφιά του. Δεν ήταν υποχρεωτικό να αποπνέουν όλα καινουργία πολυτέλεια και τρεντιά! Στον "Ζήσιμο" στην πλατεία έτρωγες τη γνωστή ποικιλία και τα παγωτά που παρέμεναν τα ίδια για χρόνια, σταθερά σε ποιότητα και τιμές. Δεν χρειαζόσουν σεβίτσε και σούσι! Υπήρχαν παραλίες παρθένες, άχτιστες, ήσυχες. Δεν έκαναν όλοι τα σπίτια τους airbnb. Τα ζούσαν οι ίδιοι. Σε αυτή τη χώρα που από μόνη της είναι brand, νομίζω πως πρέπει να ξαναγυρίσουμε στα βασικά, χωρίς φιοριτούρες και φύκια για μεταξωτές κορδέλλες. Αλλιώς την κάτσαμε τη βάρκα. Και τώρα πια θα είναι ολοκληρωτικό το βούλιαγμα. Ποιότητα και μέτρο απέναντι στην ασυδοσία του "δήθεν" και το ξεπούλημα στη μαζικότητα.
( Η φώτο είναι από τον "Τρύπα". Τον πρόλαβα τον γέρο Τρύπα. Να μου κάνει μαγικό αφέψημα με σύκο και οινόπνευμα, σε μπρίκι σε καμινέτο, γιατί είχα σκάσει από το φαί)
Οι άνθρωποι κάνουν τους τόπους και οι άνθρωποι τους ξεκάνουν.
(N.S.06/23)

Σχόλια