Ο νεοφιλελεύθερος καπιταλισμός ροκανίζει την εθνική κυριαρχία

ΤΟΠΑΛΙΔΗΣ ΧΑΡΗΣ 

Κάθε αλλαγή πολιτικής ιστορικής κλίμακας, όπως η παραγωγική αναδιάρθρωση που εξελίσσεται σήμερα διεθνώς, στο πλαίσιο της μετάβασης από τη βιομηχανική στην ψηφιακή και πράσινη οικονομία, επανακαθορίζει τη δομή του διεθνούς οικονομικού συστήματος και την αρχιτεκτονική του διεθνούς συστήματος ασφαλείας. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ

Ειδικότερα, η υιοθέτηση ομοιόμορφων πολιτικών ανάπτυξης σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ οδηγεί τις οικονομίες τους σε δομικούς μετασχηματισμούς και εισάγει νέα κριτήρια ιεράρχησης της ανταγωνιστικής θέσης και της ισχύος τους στη διεθνή οικονομία. Παράλληλα, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της νέας παραγωγικής διάρθρωσης επηρεάζουν τη σημασία των συγκριτικών πλεονεκτημάτων τους, και επιδρούν στη σημασία της γεωπολιτικής θέσης τους στα περιφερειακά και στο διεθνές σύστημα ασφαλείας.

Εντούτοις, η πορεία της μετάβασης προς ένα νέο διεθνές σύστημα, όπως υποδηλώνουν οι ανησυχητικές εσωτερικές και διεθνείς εξελίξεις, δεν έχει ακόμη προσεγγίσει ένα νέο ισοζύγιο που εξασφαλίζει βιώσιμη ανάπτυξη και εγγυάται την ειρήνη. Η εκδήλωση περιφερειακών πολέμων στην Ευρώπη και στη Μέση Ανατολή που απειλούν να γίνουν παγκόσμιοι, αλλά και πολλαπλών κρίσεων στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, που πλήττουν την κοινωνική συνοχή και το κράτος Δικαίου, πιστοποιούν ότι η μετάβαση στο νέο παραγωγικό μοντέλο, έχει μέχρι τώρα σοβαρές αποσταθεροποιητικές συνέπειες τόσο στο εσωτερικό των κοινωνιών όσο και στις γεωπολιτικές ισορροπίες.

Το νέο παραγωγικό μοντέλο και η εθνική κυριαρχία

Η διεθνοποίηση της οικονομίας και η διάχυση της κρατικής εξουσίας που έχει συντελεστεί με το νέο παραγωγικό μοντέλο, έχει καταστήσει δυσδιάκριτα τα όρια μεταξύ των πολιτικών που εκπορεύονται από υπερεθνικά κέντρα αποφάσεων και αυτών που υπηρετούν εθνικά συμφέροντα, έχοντας συσκοτίσει τα πεδία άσκησης της εθνικής κυριαρχίας. Η διαπίστωση αυτή, σε συνδυασμό με τη δυσκολία προσπέλασης των οικουμενικών στοχεύσεων των υπερεθνικών πολιτικών της μετάβασης, ως προς το πολιτικό τους πρόσημο – υπηρετούν την πρόοδο για μια ελίτ ή την πρόοδο ως κοινό αγαθό, έχει συσκοτίσει τα πολιτικά αίτια που γεννούν τις αλλεπάλληλες κρίσεις.

Τούτο ισχύει ιδιαίτερα για την Ελλάδα, που έχει πληγεί από την κρίση χρέους και την επιβολή μνημονίων, με συνέπεια την απώλεια του ενός τετάρτου του βιοτικού της επιπέδου, που χαρακτηρίζεται από την κρίσιμη γεωγραφικά θέση της στις εν εξελίξει γεωπολιτικές ανακατατάξεις, με αποτέλεσμα την εκδήλωση απειλών στην εθνική της κυριαρχία, αλλά και από μια μακριά παράδοση εξάρτησης, όπως αποτυπώνεται στο στρεβλό παραγωγικό της μοντέλο και στην πολιτική της υποτέλειας στις συμμαχίες και στα διεθνή fora όπου μετέχει.

Γιατί όμως και πώς οι απειλές και οι κίνδυνοι που εκδηλώνονται σήμερα για την ειρήνη και τη βιώσιμη ανάπτυξη, εκπορεύονται από την πολιτική ατζέντα της μετάβασης; Ποιες μείζονες αλλαγές που οδηγούν σε ανισορροπίες και εμφανίζονται υπό τη μορφή κρίσεων εισάγει το νέο παραγωγικό μοντέλο; Πως συνδέονται ειδικότερα οι υπερεθνικές στοχεύσεις με τις εθνικές προτεραιότητες στο πλαίσιο της αρχιτεκτονικής του νέου παραγωγικού μοντέλου;

Ο σχεδιασμός του νέου παραγωγικού μοντέλου

Το νέο παραγωγικό μοντέλο στηρίζεται στη γνώση και είναι καρπός της 4ης Βιομηχανικής επανάστασης. Εδραιώνεται με ένα νέο σύνολο νεοφιλελεύθερων πολιτικών ανάπτυξης που εμπνέονται από τη “Συναίνεση της Ουάσιγκτον” (Παγκόσμια Τράπεζα, ΔΝΤ, Υπουργείο Οικονομικών ΗΠΑ), προωθούνται και από τους άλλους υπερεθνικούς Οργανισμούς (ΟΟΣΑ, ΠΟΕ, ΕΕ), και η αξίωση ισχύος τους εκτείνεται σε όλο τον πλανήτη αλλά και στις μη οικονομικές σφαίρες.

Οι τεχνολογικές επαναστάσεις, με τις καινοτομίες που εισάγουν ανάλογα με τον προσανατολισμό τους, επανακαθορίζουν πάντα με ένα θεμελιώδη τρόπο, το ρόλο και τη σημασία των παραγωγικών δυνάμεων – κεφαλαίου, εργασίας, φυσικών πόρων, τεχνολογίας – στην παραγωγική διαδικασία.

Ανοίγοντας νέες δυνατότητες για την αποδοτική αξιοποίησή τους στην οικονομία, επιτρέπουν την εμφάνιση ενός νέου τρόπου παραγωγής. Το νέο παραγωγικό μοντέλο, εν προκειμένω, όπως έχει σχεδιαστεί, αποσκοπεί στην αύξηση της παραγωγικότητας με την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης αποκλειστικά μέσω μιας νέας δέσμης ψηφιακών τεχνολογιών (βελτίωσης της αποδοτικότητας των μη ανανεώσιμων φυσικών πόρων, τεχνητής νοημοσύνης).

Οι νέες τεχνολογίες ως ο νέος πυλώνας της ανάπτυξης, αφενός, απαιτούν πολύ περισσότερα κεφάλαια για τη δημιουργία τους και πολύ λιγότερη εργασία για την παραγωγική αξιοποίησή τους, σε σχέση με τις βιομηχανικές. Αφετέρου, επιτρέπουν την απεξάρτηση από τους μη ανανεώσιμους φυσικούς πόρους και την υποκατάστασή τους από ανανεώσιμους φυσικούς πόρους. Με τον τρόπο αυτό το νέο μοντέλο επιχειρεί να αλλάξει ριζικά τις υφιστάμενες ισορροπίες ισχύος στην οικονομία μεταξύ κεφαλαίου – εργασίας και τεχνολογίας – φυσικών πόρων, υπέρ των πρώτων.

Η μεγάλη αλλαγή

Η ανατροπή είναι τόσο μεγάλη ώστε η εν εξελίξει μετάβαση να συνδέεται ήδη με την εκδήλωση πολλαπλών κρίσεων: οικονομικής (χαμηλής ανάπτυξης και υψηλού χρέους, υψηλού πληθωρισμού και ανεργίας), κοινωνικής (εκρηκτική διεύρυνση των ανισοτήτων και κατάπτωση της μεσαίας τάξης), ενεργειακής (ενεργειακή φτώχεια), θεσμικής (καχεκτική δημοκρατία και ισχνό κράτος δικαίου) και γεωπολιτικής (περιφερειακοί πόλεμοι που κινδυνεύουν να επεκταθούν παγκόσμια).

Στον πυρήνα των αιτίων που παράγουν αυτές τις κρίσεις βρίσκεται η τεράστια όξυνση των αντιθέσεων μεταξύ παγκοσμιοποιημένων αγορών – εθνικών κρατών (δημοκρατικών κοινωνιών) και μεταξύ Βορρά – Νότου (αναπτυγμένων – αναπτυσσόμενων χωρών), ως αποτέλεσμα της θεαματικής αναβάθμισης της ισχύος των πρώτων έναντι των δεύτερων που επιχειρείται με τους οικονομικούς, πολιτικούς και γεωπολιτικούς μετασχηματισμούς που επιβάλλει η μετάβαση στο νέο παράδειγμα ανάπτυξης.

Δεν υπάρχει εναλλακτικό πολιτικό περιεχόμενο

Σύμφωνα με το σχεδιασμό του νέου παραδείγματος, η ανάπτυξη εξαρτάται τώρα πολύ περισσότερο από το κεφάλαιο και πολύ λιγότερο από την εργασία. Τούτο γιατί αυτή είναι η αναγκαία προϋπόθεση για την αέναη παραγωγή και υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών. Επιπρόσθετα, εξαρτάται από τον επιταχυνόμενο ρυθμό της τεχνολογικής αλλαγής που απαιτείται για την έγκαιρη αντιμετώπιση της διαρκώς εξελισσόμενης κλιματικής κρίσης (ο οποίος δεν επιδέχεται ρύθμιση). Έτσι οι υπερεθνικές (νεοφιλελεύθερες) δυνάμεις της αυτορρύθμισης της αγοράς καθίστανται πλέον οι κύριες δυνάμεις της ανάπτυξης.

Σε αντιδιαστολή, οι δυνάμεις της (εθνικής) κρατικής (κεϋνσιανής) ρύθμισης χάνουν την παρεμβατική τους δυνατότητα. Τούτο καταδείχθηκε σαφώς με τις εκάστοτε κυβερνήσεις της σοσιαλδημοκρατίας ή της Αριστεράς (π.χ. ΣΥΡΙΖΑ) οι οποίες υποχρεώθηκαν να ασκήσουν πολιτικές αυτορρύθμισης, με αποτέλεσμα να απωλέσουν τον διακριτό ιστορικό τους ρόλο στην ανάπτυξη. Καταλύεται έτσι σε εθνική κλίμακα κάθε δυνατότητα ουσιαστικής αντιπολίτευσης, ενώ οι δυνάμεις που αποσκοπούν στη ρύθμιση του νέου παραγωγικού μοντέλου και αποβλέπουν στην περιβαλλοντική και κοινωνική βιωσιμότητα της ανάπτυξης, θεωρούνται αντισυστημικές!

Έτσι ο άξονας του πολιτικού παιγνιδιού μετατοπίζεται, αφενός σε κάθε χώρα, από το μεταπολεμικό πολιτικό δίπολο ρύθμιση – αυτορρύθμιση στην αποτελεσματικότητα της πολιτικής της αυτορρύθμισης και για αυτήν ερίζουν πλέον οι πολιτικές δυνάμεις, ενώ εκλείπει η δυνατότητα εκδήλωσης οποιασδήποτε εναλλακτικής πολιτικής για την ανάπτυξη. Πρόκειται δηλαδή για έναν αγώνα για την πολιτική εξουσία χωρίς ουσιαστικό εναλλακτικό πολιτικό περιεχόμενο.

Οι υπερεθνικές πολιτικές ροκανίζουν την εθνική κυριαρχία

Αφετέρου, ο απώτατος προσανατολισμός των νεοφιλελεύθερων δυνάμεων της αυτορρύθμισης της αγοράς, με βάση το πρόταγμά τους της μεγαλύτερης αποτελεσματικότητας και της ανεξαρτησίας από τις πολιτικές αποφάσεις, είναι μια υπερεθνική δομή διακυβέρνησης που θα εξασφαλίζει την αυτορρυθμιζόμενη λειτουργία των αγορών σε παγκόσμια κλίμακα.

Το επίπεδο της ρυθμιστικής εξουσίας που είναι δυνατό να θεσμοθετηθεί σε μια τέτοια κλίμακα, είναι μηδαμινό έως ελάχιστο, γιατί μια τέτοια δομή εξουσίας δεν θα διέθετε δημοκρατική νομιμοποίηση και η αντιπροσωπευτικότητά της θα εξαντλούνταν στον υφιστάμενο ηγεμονικό συσχετισμό μεταξύ αναπτυγμένων – αναπτυσσόμενων χωρών.

Όπως έχει τεκμηριώσει εμφατικά ο Γερμανός φιλόσοφος Jurgen Habermas, μια πολιτική ρυθμιστική υπερεθνική δομή δεν είναι εφικτή χωρίς τη διαμεσολάβηση μακροπρόθεσμων κοινωνικών και πολιτιστικών διεργασιών σύγκλισης ανάμεσα στα κράτη, που προϋποθέτουν άλλες πολιτικές από αυτές της μετάβασης.

Κατάφωρη παραβίαση της εθνικής κυριαρχίας

Χωρίς αυτές τις προϋποθέσεις, και καθώς οι πρόνοιες της δημοκρατίας και οι εγγυήσεις του κράτους Δικαίου είναι κατακτήσεις των λαών σε εθνική κλίμακα, η σύσταση μιας πολιτικής ρυθμιστικής υπερεθνικής δομής ομοσπονδιακού τύπου συνιστά κατάφωρη παραβίαση των αρχών της δημοκρατικής λειτουργίας και της εθνικής κυριαρχίας.

Πόσο μάλλον η προσπάθεια επιβολής στα κράτη υπερεθνικών πολιτικών χωρίς καμία δημοκρατική νομιμοποίηση σε επιμέρους τομείς της δημόσιας πολιτικής (όπως π.χ. στην υγεία από τον ΠΟΥ).

Τι είδους ανάπτυξη υπηρετούν όμως οι υπερεθνικές πολιτικές και γιατί προκαλούνται οι εν εξελίξει γεωπολιτικές ανακατατάξεις στο πλαίσιο της αρχιτεκτονικής του νέου παραγωγικού μοντέλου; Γιατί εντείνονται οι απειλές στη βιωσιμότητα της ανάπτυξης και στην ειρήνη στην πορεία της μετάβασης; Θα επανέλθουμε στο επόμενο άρθρο.

=============

Δευτέρα, 7 Μαρτίου 2016


Οι χειρισμοί περί του μεταναστευτικού προβλήματος... 

blogger:  
Προσπαθώντας να μπω στο μυαλό της ομάδας που σήμερα κατέχει την εξουσία - ή καλύτερα αποτελεί τον ιμάντα της πραγματικής εξουσίας - στον τόπο μας. Οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ έχουν την εξής ιδιομορφία που αποκρύπτεται επιμελώς. Ενώ τονίζεται η ανθρωπιστική πλευρά της μετανάστευσης  για την οποία κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει, δεν γίνεται καθόλου λόγος στο ότι: Ο "διεθνισμός" του ΣΥΡΙΖΑ συναντάει και ενισχύει τον διεθνισμό του χρηματοπιστωτικού καπιταλισμού!  
Είναι ή δεν είναι απορίας άξιο ότι ο Τσίπρας στην σημερινή διάσκεψη για το μεταναστευτικό στην Ευρώπη έχει την ίδια ρητορική με την Μέρκελ - που από την πλευρά της εκφράζοντας τα συμφέροντα των βιομηχάνων της, προσδοκά σε φτηνά εργατικά χέρια - και "μαλώνει" εκείνες τις χώρες  που απλά βλέπουν τον κίνδυνο για τις χώρες τους και συμπεριφέρονται "εθνικά".
Τι πιστεύει ο τωρινός ΣΥΡΙΖΑ για την χώρα- Πατρίδα και άλλα τινά διερευνά εύστοχα ο Κλεάνθης Γρίβας σε ανύποπτο χρόνο. (Δίνει συνέντευξη στην  Γιάφκα- 30-11-2015 και όλα αρχίζουν με ένα ερώτημα περί τον  κ. Λιάκο, πάτε  στο 2 λεπτό...)

Απομαγνητοφώνησα τμήμα της συνέντευξης για καλύτερη επεξεργασία, διαβάστε την παρακάτω.
(Μεταγεννέστερη εγγραφή. Το παραπάνω Video χάθηκε, αλλά το βρήκα. Κρατήστε το!.)


  • "Ο Αντώνης ο Λιάκος ήταν ένας φανατικός τροτκσιστής διεθνιστής θα λέγαμε, μ' έναν ειδικό τρόπο διεθνιστής, ως γνωστόν ο μπολσεβίκικος διεθνισμός αποσκοπούσε σε ένα και μόνο πράγμα, να μετατρέψει τα κατά τόπους Κ.Κ. με βάση την 3η διεθνή ... σε πρακτορεία της εξωτερικής πολιτικής της ΕΣΣΔ. Δηλαδή επρόκειτο ουσιαστικά για ένα μεγάλο Ρώσικο εθνικισμό που εκδηλώνονταν με τη μορφή του διεθνισμού.
  • ........ στην πορεία της εξέλιξής του (ο Λιάκος) έκανε ένα άλμα από τον μπολσεβίκικο διεθνισμό, στον καπιταλιστικό διεθνισμό, δηλαδή στον καπιταλισμό που προωθεί το ΔΝΤ,κ η Παγκόσμια Τράπεζα, κ.τ.λ.π. και αυτό είναι πάρα πολύ απλό γιατί γίνεται, γίνεται για το λόγο ότι το κράτος έθνος είτε μας γουστάρει είτε δεν μας γουστάρει αποτελεί την συλλογικότητα μέσα στην οποία ο κάθε άνθρωπος αποκτά την ιδιότητα του πολίτη, δηλαδή είναι υποκείμενο μιας σειράς συγκεκριμένων νομικά καθιερωμένων δικαιωμάτων και υποχρεώσεων και ελευθεριών.. καταλαβαίνετε τι θέλω να πω....

  • Προφανώς επειδή το κράτος- έθνος αποτελεί έναν ισχυρό παράγοντα εναντίωσης αυτή τη στιγμή στην αλλοτριωτική εισβολή των πρκατόρων του χρηματοπιστωτικού συστήματος, το κράτος -έθνος πρέπει να  υποστεί μια αποδυνάμωση δραστική να καταντήσει δηλαδή νυχτοφύλακας για τη συλλογή φόρων προς όφελος του χρηματοπιστωτικού συστήματος και τίποτα άλλο και για να γίνει αυτό πρέπει να υποστεί μια ιδεολογική αποδόμηση. Είναι γνωστό τι σκοπό εξυπηρετούνε, τάχουν πει και οι ίδιοι...

  • ...σ' αυτήν την κατεύθυνση λοιπόν έχει γίνει μια επιστράτευση παλαιών "διεθνιστών" - εντός εισαγωγικών γιατί εμένα  ... που μεταλάχτηκαν σε καπιταλιστικού χαρακτήρα διεθνιστές..."το κράτος- έθνος πνέει τα λίσθοια και θα το βάλουμε στην άκρη σαν άχρηστο εργαλείο κ.τ.λ.π."  ...

  • ...εκείνο που θέλω να τους πω είναι το εξής: Αυτή τη στιγμή καμία κοινωνία δεν διαθέτει άλλο τρόπο άμυνας απέναντι στην νεοφιλελεύθερη εισβολή από εργαλείο που λέγεται κράτος - έθνος.  Είτε το θέλουμε - είτε δεν το θέλουμε.

  • και γι' αυτό ακριβώς οι κοινωνίες εκεί στρέφονται προκειμένου να ζητήσουν θύλακες προστασίας και εκεί πρέπει να κατευθύνουν τις προσπάθειές τους να... καταλάβουν το κράτος - έθνος  οι ίδιες οι κοινωνίες προκειμένου να φέρουν αποτελέσματα, να εναντιωθούν στην εισβολλή την νεοκαπιταλιστική, την νεοφιλελεύθερη. (blogger: αυτές τις αντιδράσεις λαμβάνουν υπ όψιν τους διάφορες κυβερνήσεις στην Ευρώπη, αντιδράσεις που κάποιοι προσπαθούν να τις εμφανίσουν φασιστικές... ενώ η πολιτική των ανοικτών συνόρων και η καταβολή κόστους για τη ζημία που άλλοι επέφεραν είναι διεθνισμός...)

  • Θα ήθελα να πω το εξής: Το κράτος έθνος υπάρχει τους τελευταίους δυο αιώνες, αλλά υπάρχει όμως δεν μπορούμε να το αμφισβητήσουμε, υφίσταται... προηγούμενα δεν υπήρχε, ήταν αυτοκρατορικά δομημένη η ευρωπαϊκή ήπειρος και δεν υπήρχαν κράτη έθνη. Το 1840 -50 αρχίζει η ανάδυση των κρατών εθνών που αποτελούν του πόλους μέσα στους οποίους πραγματώνεται, οργανώνεται η ιδιότητα του πολίτη. άγνωστη στην προηγούμενη κατάσταση, την αυτοκρατορική οργάνωση. 

  • Το κράτος λοιπόν υπάρχει, δεν μπορεί κανείς να το ξεπεράσει με ιδεολογήματα...όπως ένα παράδειγμα ... το εφυολόγημα του Μαρξ...... "οι εργάτες δεν έχουν πατρίδα" το αντίθετο  οι εργάτες που έχουν πατρίδα, το  κεφάλαιο μπορεί να μην έχει πατρίδα ..διότι η μεταφορά του κεφαλαίου από τον ένα τόπο στον άλλον, η επένδυση από μια περιοχή στην άλλη είναι μια απλή  διαδικασία, ενώ το ξερίζωμα ενός εργάτη, ενός εργαζόμενου από τον τόπο του όπου αναπτύσσει τον εαυτό του, ζει μέσα σαν συνισταμένη πρωσοπικών σχέσεων σ' έναν άλλο χώρο είναι μια τρομακτικά τραυματική εμπειρία και γι'αυτό κανείς δεν γουστάρει να μεταβληθεί σε πρόσφυγα αλλά μεταβάλλεται κάτω από την πίεση συνθηκών σε πρόσφυγα ... ενώ το κεφάλαιο κινείται ανεμπόδιστα...

  • Άρα ... οι εργαζόμενοι έχουν πατρίδα που οργανώνεται γύρω  από το κράτος - έθνος. 

  • ...τώρα έχουμε φτάσει σε τέτοιο σημείο αποδόμησης των αντιστηριγμάτων ..εγώ για παράδειγμα δεν έχω καμιά σχέση με την θρησκεία, αλλά θεωρώ ότι αποτελεί ένα συνδετικό κρίκο των κοινωνιών όπως διαμορφώθηκαν στην ιστορική τους διαδρομή. Δεν μπορεί κανείς να στρέψει την πλάτη του σ' αυτή την πραγματικότητα αν δεν θέλει να εθελοτυφλεί βεβαίως..."

Τα πράγματα λοιπόν είναι καθαρά. Δεν υπήρξε ήττα του ΣΥΡΙΖΑ τον Ιούλιο του 2015, αλλά μια μεθόδευση προς την ήττα του λαού, την ποδηγέτησή του, το τσαλάκωμα του ηθικού του. Οι νόες στον ΣΥΡΙΖΑ, ο κεντρικός πυρήνας περί τον Τσίπρα που έκανε παιχνίδι, από την αρχή είχαν βρει τη θέση τους. Διαχειριστές της χώρας μέσα σ' ένα ευρύτερο διεθνιστικό περιβάλλον - ότι τέλος πάντων σημαίνει αυτό. Δεν υπάρχει ήττα, αλλά μεθόδευση υποταγής και συνάμα διαχείρισης των αντιδράσεων του λαού, αυτό πουλήσανε ως δικιά τους συμβολή...Στο μεταναστευτικό δεν κάνουν λάθη, υλοποιούν σχεδιασμούς κυνικά!  Δεν έχουν πρόβλημα με την διάλυση* του έθνος - κράτος - αφού το θεωρούν παρωχημένο και φυσικά όχι μοντέρνο όχημα στον νέο κόσμο - για να γίνουν μέλη - έτσι νομίζουν - ενός ευρύτερου σχήματος που μόνο τρόμο προκαλεί (Γερμανική Ευρώπη)

Y.Γ. Δεν είναι μόνο δικιά μου ιδέα...

Συμπληρωματικά:

"Ο κοσμοπολιτισμός χωρίς πατρίδα, που αρνείται τα εθνικά αισθήματα και την ιδέα της πατρίδας, δεν έχει τίποτα κοινό με τον προλεταριακό διεθνισμό"...
Γκεόργκι Δημητρόφ

 

 -------------------

 

Σχόλια