Τα θαλάσσια πάρκα και η ξεχασμένη Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη: Που πάμε ξυπόλητοι στ’ αγκάθια αφού φοβόμαστε να θεσπίσουμε ΑΟΖ;

Του καθηγητή ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΚΑΡΥΩΤΗ, Ουάσιγκτον

Και ξαφνικά όλοι ασχολούνται με τα Θαλάσσια Πάρκα χωρίς να κατανοούν  τη σημασία τους.

Πολύ απλά, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, που αγνοεί την αξία της ΑΟΖ και την εντολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης για Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, ανακοίνωσε τη δημιουργία  Θαλάσσιων Πάρκων μέσα στην ΑΟΖ της πατρίδας μας στο Αιγαίο Αρχιπέλαγος και στο Ιόνιο Πέλαγος και, ουσιαστικά, μέσα στον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό της Ε.Ε., που πριν λίγο καιρό αμέλησε να οριοθετήσει. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ

ΧΑΡΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΑΡΚΩΝ



Πηγή: Εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ 11 Απριλίου 24

Οι Τούρκοι συνειδητοποίησαν την αξία αυτής της κίνησης της ελληνικής κυβέρνησης και αντέδρασαν άμεσα και έντονα.

Η ανακοίνωση του τουρκικού ΥΠΕΞ:

«Με σημερινή ανακοίνωσή του (9/4) το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών ανακοίνωσε ότι θα κηρύξει δύο νέα Θαλάσσια Πάρκα, το ένα στο Αιγαίο και το άλλο στο Ιόνιο Πέλαγος, στα πλαίσια του Συνεδρίου Ωκεανών, που θα διεξαχθεί στην Αθήνα.

Είναι γνωστό ότι η Ελλάδα εδώ και καιρό προσπαθεί να επωφεληθεί σχεδόν από κάθε πλατφόρμα στο πλαίσιο των προβλημάτων του Αιγαίου. Παρά την πρόσφατη άμβλυνση των σχέσεών μας, φαίνεται ότι η Ελλάδα εκμεταλλεύεται περιβαλλοντικά ζητήματα αυτή τη φορά.

Συνιστούμε στην Ελλάδα να μην χρησιμοποιήσει τα προβλήματα του Αιγαίου και τα ζητήματα που αφορούν το καθεστώς ορισμένων νησιών, νησίδων και βραχονησίδων των οποίων η κυριαρχία δεν έχει μεταβιβαστεί στην Ελλάδα με διεθνείς συμφωνίες.»

Όπως αναφέρει σε ένα άρθρο του ο Κώστας Βενιζέλος:

“Πολύ κράτησαν τα «ήρεμα νερά» στο Αιγαίο. Η Τουρκία έψαχνε εδώ και καιρό αφορμή για να επανέλθει στα παλιά. Στην πεπατημένη των εντάσεων και των προκλήσεων, των παρανομιών. Και βρήκε την ευκαιρία με ένα περιβαλλοντικό θέμα! Το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών αντέδρασε στην εξαγγελία της ελληνικής κυβερνήσεως για ίδρυση θαλάσσιων πάρκων στο Ιόνιο και στο Αιγαίο. Προφανώς και το θέμα δεν είναι τα πάρκα. Ούτε και το θαλάσσιο περιβάλλον, αλλά η διαχρονική πολιτική της αμφισβήτησης των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος από την κατοχική δύναμη.”

Όπως, επίσης, εξηγεί ο καθηγητής και βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Άγγελος Συρίγος:

«Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν, οι Τούρκοι θεώρησαν ότι εδώ έχουμε πρόβλημα, οι Έλληνες πάνε να κατοχυρώσουν τα νησιά τους και εμείς πρέπει να αντιδράσουμε. Μην ξεχνάμε ότι η κρίση στα Ίμια το 1995, τον Δεκέμβριο, πιθανότατα ήταν μια απάντηση σε ένα πρόγραμμα που είχε ξεκινήσει πέντε μήνες πιο πριν το Υπουργείο Εθνικής Αμύνης και το Υπουργείο Αιγαίου για τη δημιουργία υποδομών σε 12 μικρά νησάκια στο Αιγαίο και στο Ιόνιο».

  • ΕΧΟΥΜΕ Η ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΑΟΖ;

Αυτή είναι μια ερώτηση που ταλαιπωρεί αρκετούς αναλυτές και δημοσιογράφους. Εκείνο που εντελώς μας έχει διαφύγει είναι ότι η Ελλάδα έχει, επίσης, θεσπίσει ΑΟΖ,  χωρίς να το έχει επισημοποιήσει! Ελάχιστοι (βλέπε Άγγελος Συρίγος) αντιλαμβάνονται ότι η Ελλάδα έχει ήδη ανακηρύξει ΑΟΖ. Όταν το Ισραήλ, χωρίς να ανακηρύξει ΑΟΖ, οριοθέτησε ΑΟΖ με την Αίγυπτο και την Κύπρο, αυτομάτως δημιούργησε ΑΟΖ.

Έτσι όλοι σήμερα αναγνωρίζουν την ΑΟΖ του Ισραήλ. Ελάχιστοι γνωρίζουν ότι η UNCLOS προβλέπει  ότι ένα παράκτιο κράτος πρέπει πρώτα να ανακηρύξει και μετά να υιοθετήσει την ΑΟΖ της. Αλλά αυτή η θέση δεν ισχύει πλέον, διότι υπάρχει το προηγούμενο (precedent) του Ισραήλ και της Βενεζουέλας. Είναι λοιπόν χρήσιμο η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη να κατανοήσει ότι από την στιγμή που οριοθέτησε ΑΟΖ με την Ιταλία και την Αίγυπτο, η χώρα  διαθέτει πλέον ΑΟΖ.

Το ίδιο, βέβαια, ισχύει και για την Τουρκία που οριοθέτησε ΑΟΖ στην Μαύρη Θάλασσα και επομένως διαθέτει ΑΟΖ και στην Μεσόγειο.

  • ΥΠΕΡΑΚΤΙΑ ΑΙΟΛΙΚΑ ΠΑΡΚΑ

Ο Κωνσταντίνος Βρεττός, από τους ελάχιστους Έλληνες που γνωρίζουν την αξία της ΑΟΖ σε μια αριστουργηματική του παρουσίαση σημειώνει:

«H οδηγία 2014/89/Ε.Ε. για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, αναφέρεται στη συνεργασία μεταξύ γειτονικών κρατών σύμφωνα και με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS). Τη σύμβαση την έχουν κυρώσει όλα τα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) και η ίδια η Ε.Ε. ως διεθνής οργανισμός. Έτσι τα θαλάσσια χωροταξικά σχέδια συνδέονται επί της ουσίας με αποφάσεις για το εύρος της αιγιαλίτιδας ζώνης και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ).

Η ΑΟΖ αποτελεί σημαντικό θέμα, διότι οι ενεργειακές εγκαταστάσεις παγκοσμίως αναπτύσσονται σε ΑΟΖ, πέραν της αιγιαλίτιδας ζώνης. Κοινό χαρακτηριστικό λοιπόν σήμερα για όλες τις χώρες που βρέχονται από τη Μεσόγειο Θάλασσα είναι ότι (με εξαίρεση πιλοτικά η ερευνητικά έργα) θα αξιοποιήσουν τις Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες τους, για την ανάπτυξη υπεράκτιων Α/Π.»

Και στην συνέχεια αναλύει:

«Η εγκατάσταση των υπεράκτιων Α/Π σε ΑΟΖ έχει σημασία και για την Ελλάδα, που υφίσταται ιδιαίτερους περιορισμούς. Τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας εκτείνονταν εδώ και πολλές δεκαετίες στα 6 ναυτικά μίλια (11 χιλιόμετρα) από τη φυσική ακτογραμμή, σύμφωνα με παλαιά νομοθετήματα για την αιγιαλίτιδα ζώνη.

Ωστόσο, σύμφωνα με τη Σύμβαση Δίκαιου της Θάλασσας και το άρθρο 2 του Ν. 2321/1995 (κυρωτικού νόμου της Σύμβασης Δικαίου της Θάλασσας), η Ελλάδα έχει μονομερές δικαίωμα να επεκτείνει σε οποιονδήποτε χρόνο το εύρος της χωρικής θάλασσας μέχρι αποστάσεως 12 ν.μ. από τις ακτές (γραμμές βάσης).

Μέχρι σήμερα η Ελλάδα έχει επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12 ν.μ. μόνο στην πλευρά του Ιονίου (δυτικά), με το Αιγαίο Πέλαγος (ανατολικά) να παραμένει υπό τον περιορισμό των 6 ν.μ. Οι αποστάσεις αυτές είναι γενικά μικρές και δεν επιτρέπουν την πλήρη ανάπτυξη του διαθέσιμου θαλάσσιου αιολικού δυναμικού.

Δεδομένου ότι υπάρχουν ήδη συμφωνίες οριοθέτησης με την Ιταλία και την Αίγυπτο (όπου υπάρχει μερική κήρυξη ΑΟΖ), εφόσον υπάρχουν και οι τεχνικές προϋποθέσεις, είναι εφικτή η χωροθέτηση περιοχών οργανωμένης ανάπτυξης υπεράκτιων Α/Π στο Ιόνιο και νότια της Κρήτης πέραν των χωρικών υδάτων.»

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε πρόσφατα να  παραπέμψει  την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την μη εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας σχετικά με τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό. Η προθεσμία υποβολής των θαλασσίων χωροταξικών σχεδίων έχει λήξει ήδη από τις 31 Μαρτίου του 2021. Φοβούμενη την τουρκική αντίδραση η Ελλάδα ουσιαστικά αρνήθηκε να συμμορφωθεί, δηλαδή να εκπληρώσει την εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας σχετικά με τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό. 

Διαβάζοντας προσεκτικά αυτή την Οδηγία αντιλαμβανόμαστε ότι, απλά, σημαίνει ότι θα πρέπει να οριοθετηθούν οι θαλάσσιες ζώνες της Ελλάδας δηλαδή η αιγιαλίτιδα ζώνη, η συνορεύουσα ζώνη, η ΑΟΖ, η υφαλοκρηπίδα και φυσικά όλοι οι νησιωτικοί σχηματισμοί, νησίδες και βραχονησίδες, που αμφισβητούνται από την Τουρκία.

Για αυτό τον σχεδιασμό η Ελλάδα θα έπρεπε να ορίσει μια αιγιαλίτιδα ζώνη 12 ν.μ και όχι 6 ν.μ., δηλαδή όπως έχουν κάνει όλα τα παράκτια κράτη της ΕΕ. Χρήσιμο είναι με απλά λόγια να εξηγήσουμε τι ακριβώς συνέβη. Η Ευρωπαϊκή Κοινότητα ζήτησε από την Ελλάδα να στείλει χάρτες που να δείχνουν τα σύνορα της ελληνικής ΑΟΖ και η Ελλάδα αρνήθηκε να ανταποκριθεί! 

Επίλογος

Ουσιαστικά η Ελλάδα, με την δημιουργία Θαλάσσιων Πάρκων στην ΑΟΖ μας στο Αιγαίο Αρχιπέλαγος και στο Ιόνιο Πέλαγος στέλνει ένα ξεκάθαρο  μήνυμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση  και στην Τουρκία  και μάλιστα πετυχαίνει  με ένα σμπάρο τρία τρυγόνια. Έχουμε ΑΟΖ, δημιουργούμε αιολικά πάρκα και μπορούμε να ψάξουμε για υδρογονάνθρακες μέσα σε αυτά τα θαλάσσια πάρκα.

=============

Ελληνοτουρκικά: Όταν θέλεις να παραδοθείς δεν υπάρχει τρόπος να κρυφτείς

===============

Blogger:

..δηλαδής δεν είναι τελικά επιτυχία η “Διακήρυξη των Αθηνών”, αλλά ήδη δείχνει ότι παράγει αρνητικά αποτελέσματα  για τη χώρα. Τελικά για ποιον δουλεύει το ΕΛΙΑΜΕΠ και ο Π/Θ; 

Τελικά κανένα φίμωτρο δεν μπορεί να σταματήσεις την αποκάλυψη του φιάσκου. Κάποιοι μπορεί να νομίζουν ότι με την εξαγορά όλου του Τύπου θα κατασκευάσουν νέα πραγματικότητα, αμ δε! 

..και δεν τα λέει κάποιος ιδεοληπτικός, τα λέει ο κ. Κόλμερ. Ο άνθρωπος ήταν επί 30 χρόνια (τουλάχιστον ΤΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ρεπορτάζ του Οικονομικού Ταχυδρόμου)

 ------------------

===================

-----------------------------


-------------------------------

-------------------------

Σχόλια