Οι ευρωπαϊκές εταιρείες στέλνουν δισεκατομμύρια στο πολεμικό σεντούκι του Βλ. Πούτιν. Βέλγιο και Ισπανία ο δεύτερος και τρίτος μεγαλύτερος αγοραστής πίσω από την Κίνα. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ
Η ΕΕ πρόκειται να εισάγει όγκους ρεκόρ υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Ρωσία φέτος, παρά το γεγονός το μπλοκ θέλει να απογαλακτιστεί από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα έως το 2027.
Τους πρώτους επτά μήνες του τρέχοντος έτους, το Βέλγιο και η Ισπανία ήταν οι δεύτεροι και τρίτοι μεγαλύτεροι αγοραστές ρωσικού LNG μετά την Κίνα, σύμφωνα με ανάλυση των δεδομένων του κλάδου από τη ΜΚΟ Global Witness, γράφουν οι Financial Τimes.
Συνολικά, οι εισαγωγές LNG από την ΕΕ αυξήθηκαν κατά 40% μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουλίου αυτού του έτους σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2021, πριν από την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Το άλμα εν μέρει οφείλεται στο ότι η ΕΕ δεν εισήγαγε σημαντικές ποσότητες LNG πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, καθώς έπαιρνε φυσικό αέριο μέσω αγωγών. Ωστόσο, η άνοδος είναι πολύ πιο έντονη από την παγκόσμια μέση αύξηση των εισαγωγών ρωσικού LNG, η οποία ήταν 6% την ίδια περίοδο, δήλωσε η Global Witness.
Η Global Witness υποστήριξε ότι το κόστος του LNG που εισήχθη από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο σε τιμές άμεσης αγοράς ανήλθε σε 5,29 δισ. ευρώ.
«Είναι συγκλονιστικό το γεγονός ότι οι χώρες της ΕΕ έχουν εργαστεί τόσο σκληρά για να απογαλακτιστούν από το ρωσικό ορυκτό αέριο που διοχετεύεται με αγωγούς μόνο για να το αντικαταστήσουν με το αντίστοιχο που αποστέλλεται μέσω πλοίων», δήλωσε ο Jonathan Noronha-Gant, ανώτερος ακτιβιστής ορυκτών καυσίμων στην Global Witness. «Δεν έχει σημασία αν προέρχεται από αγωγό ή πλοίο – σημαίνει ακόμα ότι οι ευρωπαϊκές εταιρείες στέλνουν δισεκατομμύρια στο πολεμικό σεντούκι του [Βλαντιμίρ] Πούτιν».
================
------------------------
=====================
VIA Babis Georges Petrakis
Μετά την εισβολή στην Ουκρανία οι εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω αγωγών έχουν μειωθεί αλλά οι αγορές LNG (Liquefied natural gas) από τη Μόσχα έχουν αυξηθεί.
Αντίθετα με την γενική πεποίθηση η Ευρωπαϊκή Ένωση απέχει πολύ από το να έχει σταματήσει τις αγορές ρωσικού φυσικού αερίου. Παρά την εισβολή στην Ουκρανία, η Ευρώπη δεν επιβάλλει κυρώσεις για το αέριο από τη Μόσχα ενώ επιδιώκει παράλληλα να απελευθερωθεί από την εξάρτησή της από τους ρωσικούς υδρογονάνθρακες. Το Κρεμλίνο, από την πλευρά του, έχει σταματήσει μέρος των παραδόσεων του και οι αγωγοί φυσικού αερίου Nord Stream έχουν υποστεί δολιοφθορά. Αποτέλεσμα : Οι παραδόσεις μέσω αγωγών έχουν καταρρεύσει.
Ωστόσο, οι αγορές ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από την ΕΕ, που μεταφέρεται με πλοίο, έχουν εκτιναχθεί. Αυξήθηκαν κατά 40% τους πρώτους επτά μήνες του έτους, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021, δηλαδή πριν από την εισβολή, αναφέρουν στοιχεία από την εταιρεία Kpler, τα οποία αναμεταδίδονται από τη ΜΚΟ που είναι αφιερωμένη στη βιώσιμη ανάπτυξη Global Witness.
Το Βέλγιο, του οποίου το λιμάνι Zeebrugge είναι κόμβος για τη μεταφόρτωση LNG μεταξύ των δεξαμενόπλοιων της Αρκτικής και των απλών μεταφορέων LNG, καθώς και η Ισπανία, έχουν γίνει αντίστοιχα ο δεύτερος και ο τρίτος μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού LNG μετά από την Κίνα. Η ΕΕ πραγματοποιεί το 16% των αγορών LNG από τη Μόσχα, γεγονός που καθιστά τη Ρωσία τον δεύτερο μεγαλύτερο προμηθευτή αυτού του υγρού καυσίμου μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες. Συνοπτικά, οι μισές από τις αγορές ρωσικού φυσικού αερίου από την ΕΕ για το έτος 2023 θα αφορούν LNG (περίπου 42 εκατομμύρια κυβικά μέτρα), υπολογίζει ο εξειδικευμένος οικονομολόγος Thierry Bros.
Μια εκπληκτική εξέλιξη καθώς η ΕΕ σκοπεύει να τερματίσει την εξάρτησή της από τους ρωσικούς υδρογονάνθρακες έως το 2027. Όμως οι Βρυξέλλες αντιτάχθηκαν με καθυστέρηση στο LNG. Τον Μάρτιο του 2023, ο Επίτροπος Ενέργειας της ΕΕ Kadri Simson προέτρεψε τα κράτη μέλη και τις εταιρείες να σταματήσουν να αγοράζουν ρωσικό LNG. Η Ισπανίδα υπουργός Ενέργειας Teresa Ribera, της οποίας η κυβέρνηση προεδρεύει επί του παρόντος στην Ευρωπαϊκή Ένωση για έξι μήνες, ζήτησε από τους Ισπανούς αγοραστές να μην υπογράψουν νέα ρωσικά συμβόλαια LNG, χαρακτηρίζοντας την κατάσταση «παράλογη».
Για ολόκληρο το 2023, οι αγορές ρωσικού LNG από την ΕΕ αναμένεται να φτάσουν τα 5,3 δισεκατομμύρια ευρώ, εκτιμά η Global Witness. Είναι απίστευτο «ότι οι χώρες της ΕΕ έχουν εργαστεί τόσο σκληρά για να απογαλακτιστούν από το ρωσικό αέριο που μεταφέρεται με αγωγό» για να το αντικαταστήσουν με αέριο «που μεταφέρεται με πλοίο», διαμαρτύρεται ο Jonathan Noronha-Gant, ένας από τους υπεύθυνους της ΜΚΟ.
Η Shell και η TotalEnergies συνεχίζουν να πωλούν ρωσικό LNG. Η TotalEnergies είναι μέτοχος, μαζί με την κινεζική CNPC και την κατά πλειοψηφία ρωσική εταιρεία Novatek, στην κοινοπραξία Yamal LNG. Λειτουργεί γιγαντιαία εργοστάσια υγροποίησης στη βόρεια Σιβηρία. Η γαλλική εταιρεία πετρελαίου, η οποία κατέχει το 20% του Yamal LNG, ισχυρίζεται ότι κάνει ό,τι μπορεί για την «αυστηρή συμμόρφωση με τις ευρωπαϊκές κυρώσεις». Στο άμεσο μέλλον, θα ήταν δύσκολο για αυτήν να φύγει από την κοινοπραξία χωρίς να διακινδυνεύσει πολύ μεγάλα πρόστιμα από τη Μόσχα.
Σχόλια