Ο πόλεμος στην Ουκρανία τελείωσε; Πόλεμος; Ποιος πόλεμος;

 Α.

Bloomberg: Η Νέα Υόρκη εξακολουθεί να αγοράζει ρωσικό πετρέλαιο!

Τεράστια κέρδη λόγω των κυρώσεων για τους ντίλερς!

Μπορεί οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει δρακόντειες κυρώσεις κατά της Ρωσίας, υποχρεώνοντας τις ευρωπαϊκές χώρες να συνταχθούν με αυτές, προκαλώντας τεράστια καταστροφή στις ευρωπαϊκές οικονομίες, η αποκάλυψη του Bloomberg όμως βάζει τα πράγματα στη θέση τους.

Μέχρι σήμερα γνωρίζαμε πως ένας από τους βασικούς λόγους των κυρώσεων, ήταν αυτός που αποδείχτηκε από την κερδοφορία των αμερικανικών πετρελαϊκών εταιρειών. Κερδοφορία που ξεπέρασε τα 200 δις το 2022, το πρώτο έτος των κυρώσεων δηλαδή.

Το έγκυρο πρακτορείο όμως κάνει άλλη μία αποκάλυψη που πραγματικά προκαλεί οργή. Ένας από τους καλύτερους πελάτες ρωσικού πετρελαίου, παρά τις κυρώσεις, είναι η Νέα Υόρκη!

Για την ακρίβεια, η Νέα Υόρκη εισάγει ανενόχλητη 90,000 βαρέλια την ημέρα από την …Ινδία, όταν όλοι γνωρίζουν ότι ουσιαστικά πρόκειται για ρωσικό πετρέλαιο, το οποίο επεξεργάζεται και εκμεταλλεύεται η ινδική πετρελαϊκή βιομηχανία.

Πρόκειται για την απόλυτη υποκρισία. Δυστυχώς, τον λογαριασμό τον πληρώνουν οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και οι ευρωπαϊκές οικογένειες.  ΠΗΓΗ

==============================================

 Β.

Αυξημένες 20% οι εξαγωγές LNG από τη Ρωσία στην Ευρώπη το 2022

Ισχυρή αύξηση κατέγραψαν οι εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από τη Ρωσία στην Ευρώπη για το 2022, παρά τον οικονομικό «πόλεμο» μεταξύ της ΕΕ και της Μόσχας λόγω της ρωσικής στρατιωτικής εισβολής στην Ουκρανία.

Σύμφωνα με στοιχεία του Refinitiv, οι εξαγωγές ρωσικού LNG στην ευρωπαϊκή αγορά ανήλθαν σε 17 εκατ. τόνων για τον περασμένο χρόνο, αυξημένες κατά 20% σε σχέση με το 2021.
Σημειώνεται πως οι εξαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία στην Ευρώπη μέσω αγωγών υποχώρησαν στο χαμηλότερο επίπεδο από τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης για το 2022, μετά από τις σχετικές κυρώσεις που επέβαλαν οι χώρες της ΕΕ λόγω του πολέμου. ΠΗΓΗ

=================

Γ.

Έλληνες εφοπλιστές και ρωσικό πετρέλαιο

Παρά τον πόλεμο στην Ουκρανία συνεχίζονται οι εμπορικές δραστηριότητες Ελλήνων εφοπλιστών με τη Ρωσία. Ρεπορτάζ από τον λακωνικό κόλπο όπου γίνονται μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου. #Εuropeo 


Αν δεν καταλήξουν σε αποτέλεσμα οι διαπραγματεύσεις για πλαφόν, θα απαγορευθούν όλες οι συναλλαγές για ρωσικό αργό

Στα τελευταία του 24ωρα μπαίνει το πολιτικό θρίλερ σε Βρυξέλλες και Ουάσιγκτον για το πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου, πέραν του οποίου θα απαγορεύεται σε ευρωπαϊκές ασφαλιστικές εταιρείες και σε ναυτιλιακές να προχωρούν σε συναλλαγές, και η Πολωνία, μαζί με τις χώρες της Βαλτικής, εξακολουθούν να μπλοκάρουν μια συμφωνία για τιμή 62 δολ. το βαρέλι, με αποτέλεσμα να μένει ανοικτό το ενδεχόμενο να απαγορευθούν πλήρως από τις 5 Δεκεμβρίου οι συναλλαγές ευρωπαϊκών εταιρειών για μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σε τρίτες χώρες.

Εάν επιβεβαιωθεί αυτό το σενάριο, ο κίνδυνος για την παγκόσμια οικονομία είναι προφανής: θα υπάρξει «έμφραγμα» στη διακίνηση ρωσικού αργού σε μεγάλες οικονομίες της Ασίας, όπως η Κίνα και η Ινδία και θα ανεβούν στα ύψη οι τιμές του πετρελαίου. Ενδεικτικό της αβεβαιότητας που επικρατεί είναι ότι ο ΟΠΕΠ+ ματαίωσε την προγραμματισμένη συνεδρίασή του με φυσική παρουσία και θα αρκεσθεί σε μια τηλεδιάσκεψη, όπου πιθανότατα δεν θα ληφθούν αποφάσεις για αλλαγή πολιτικής, καθώς περιμένει την κατάληξη αυτού του διπλωματικού θρίλερ πριν αποφασίσει αν θα προχωρήσει σε μείωση παραγωγής.

Για τους Έλληνες εφοπλιστές, οι εξελίξεις για το πλαφόν έχουν τεράστια σημασία, καθώς ο ελληνικός εμπορικός στόλος πρωταγωνιστεί στη διακίνηση ρωσικού πετρελαίου στη διεθνή αγορά, ιδιαίτερα μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Τα στοιχεία (βλ. γράφημα) δείχνουν ότι έχει σταθερά και με μεγάλη διαφορά το μεγαλύτερο μερίδιο στη διακίνηση ρωσικού αργού, το οποίο πλησιάζει το 50%.

Οι όγκοι διακίνησης ρωσικού πετρελαίου ανάλογα με τον τελικό δικαιούχο των πλοίων

Η στάση της Ελλάδας σε αυτή τη διαπραγμάτευση ευθυγραμμίσθηκε με τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας, καθώς μέχρι πριν από λίγες ημέρες η Αθήνα επέμενε σε ένα πλαφόν τουλάχιστον 70 δολ. το βαρέλι, το οποίο θα ήταν αρκετά υψηλό, ώστε ουσιαστικά οι συναλλαγές να συνεχισθούν χωρίς προβλήματα. Εναλλακτικά, δηλαδή αν το πλαφόν κατέβαινε χαμηλότερα, η Ελλάδα ζητούσε κάποια μορφή αποζημίωσης για τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες.

Στην πορεία της διαπραγμάτευσης και προκειμένου να διευκολύνει μια συμφωνία, η Αθήνα δέχθηκε την τελευταία πρόταση για πλαφόν στα 62 δολ. το βαρέλι, δεδομένου ότι και αυτό είναι αρκετά υψηλό για να αφήσει χώρο για συναλλαγές. Το αργό πετρέλαιο Ουραλίων, που είναι η βασική εξαγώγιμη ποικιλία ρωσικού πετρελαίου, διαπραγματεύεται γύρω στα 52 δολ. με πολύ μεγάλη έκπτωση από το brent, της τάξεως του 40%. Ένα πλαφόν στα 62 δολ., με τις σημερινές συνθήκες της αγοράς, ή ακόμη και αν ανεβούν έως και 10 δολ. οι τιμές, θα επέτρεπε να συνεχισθεί η διακίνηση ρωσικού αργού από ελληνικές ναυτιλιακές με ασφαλιστικά συμβόλαια από εταιρείες του ευρύτερου ευρωπαϊκού χώρου, μεταξύ των οποίων και οι εδρεύουσες στη Μ. Βρετανία, που συμμετέχει στα μέτρα κατά του ρωσικού πετρελαίου, στο πλαίσιο του G7.

Όμως, η διαπραγμάτευση παραμένει «κολλημένη» και είναι άγνωστο αν θα υπάρξει πρόοδος στη σημερινή συνάντηση των μονίμων αντιπροσώπων στις Βρυξέλλες, καθώς η Πολωνία και οι σύμμαχοί της, που τηρούν εξαιρετικά σκληρή στάση έναντι της Ρωσίας, επιμένουν ότι ένα υψηλό πλαφόν ουσιαστικά θα επιτρέψει στον Πούτιν να συνεχίσει να χρηματοδοτεί με έσοδα από πετρέλαιο την πολεμική του μηχανή και ζητούν να τοποθετηθεί το πλαφόν πολύ χαμηλότερα, ακόμη και στα 30 δολ. το βαρέλι, ώστε να υπάρξει πραγματική μείωση εσόδων για τη Ρωσία.

Οι πιέσεις που έχουν ασκηθεί στην Πολωνία από άλλες χώρες, με πρώτη τη Γερμανία, δεν έχουν αλλάξει τη στάση της, ενώ τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι στη συζήτηση έχει μπει και η Ουάσιγκτον, που θέλει να αποφευχθεί μια σοβαρή διαταραχή στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου και πιέζει τη Βαρσοβία να δεχθεί το πλαφόν των 62 δολ. Αν το όριο τεθεί πολύ χαμηλά, λένε οι Αμερικανοί, η Ρωσία θα μπορούσε ακόμη και να αρνηθεί να πουλήσει πετρέλαιο.

Ο χρόνος που έχει μείνει για να ολοκληρωθεί αυτή η διαπραγμάτευση είναι πολύ μικρός. Στις 5 Δεκεμβρίου θα πρέπει να ενεργοποιηθεί το ευρωπαϊκό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο: εάν δεν συμφωνηθεί η εξαίρεση των συναλλαγών σε τιμές κάτω από ένα καθορισμένο πλαφόν, η απαγόρευση συναλλαγών από ευρωπαϊκές εταιρείες στο ρωσικό πετρέλαιο θα είναι πλήρης.

Αυτό θα είχε βαρύτατες επιπτώσεις στην ελληνική ναυτιλία. Ελληνικοί εφοπλιστικοί όμιλοι, ακόμη και αν μεταφέρουν εκτός Ευρώπης την έδρα εταιρειών που θα ελέγχουν τάνκερ για διακίνηση ρωσικών φορτίων, θα είναι πολύ δύσκολο να συνεχίσουν με το νέο καθεστώς τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, αφού θα γίνει πρακτικά αδύνατη η ασφάλιση των φορτίων.

====================

 

Τα δυτικά πετρελαιοφόρα αύξησαν τις μεταφορές ρωσικού αργού τον Ιανουάριο καθώς οι τιμές για τη ναυαρχίδα του ρωσικού πετρελαίου, το αργό Urals διατηρήθηκαν κάτω από το διεθνές ανώτατο όριο τιμών, σύμφωνα με πηγές της αγοράς και στοιχεία της Eikon, επισημαίνει το δημοσίευμα του πρακτορείου Reuters. [..]

Σημειώνεται ότι σκάφη ιδιοκτησίας της ΕΕ, κυρίως από την Ελλάδα, διακίνησαν περισσότερους από 2 εκατομμύρια τόνους αργού πετρελαίου (Urals) από λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας τον Ιανουάριο – πάνω από το ένα τέταρτο των εξαγωγών της Ρωσίας από τα εν λόγω λιμάνια. [..]

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με το δημοσίευμα, πλοία ελληνικής ιδιοκτησίας που διαχειρίζονται ελληνικές εταιρείες πραγματοποίησαν τουλάχιστον 21 δρομολόγια ρωσικού αργού τον Ιανουάριο σε διάφορους προορισμούς.

Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες περιλάμβαναν τις TMS Tankers Management (Οικονόμου)Stealth Maritime (Βαφειάς)Kyklades Maritime (Αλαφούζος), Dynacom (Προκοπίου)Delta Tankers (Διαμαντίδης), NGM Energy (Μουνδρέας) και New Shipping (Καλυβόπουλος), σύμφωνα με πηγές παρακολούθησης και αποστολής πλοίων της Refinitiv Eikon.

Η NGM είπε ότι το τάνκερ της, το Ace, είχε απορρίψει αργό πετρέλαιο στη Βουλγαρία.

Οποιεσδήποτε αποστολές πετρελαίου για (χώρες) εκτός ΕΕ πραγματοποιούνται μετά τις 5 Δεκεμβρίου, επιτρέπονται και εγκρίνονται από την ΕΕ καθώς συμμορφώνονται με τον μηχανισμό ανώτατων ορίων τιμών της G7“, δήλωσε αξιωματούχος της εταιρείας μέσω email.

«Σε κάθε περίπτωση διασφαλίζουμε τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς της ΕΕ με τη χρήση εξωτερικού ανεξάρτητου τρίτου νομικού συμβούλου για τον έλεγχο όλων των νομικών εγγράφων» πρόσθεσε.

Οι υπόλοιπες εταιρείες δεν απάντησαν στα αιτήματα για σχολιασμό για τα συγκεκριμένα δρομολόγια. Το δεξαμενόπλοιο Karolos, το οποίο διαχειρίζεται η Dynacom, φόρτωσε ρωσικό αργό στο λιμάνι UstLuga τον Ιανουάριο και πρόκειται να εκφορτώσει το πετρέλαιο στη Σίκκα της Ινδίας έως τις 3 Φεβρουαρίου, σύμφωνα με την παρακολούθηση πλοίων της Eikon.

Ομοίως, το Lovina, το οποίο διαχειρίζεται η TMS Tankers, φόρτωσε αργό στο λιμάνι Primorsk της Ρωσίας τον Ιανουάριο και ταξιδεύει επίσης προς την Ινδία.

Το δημοσίευμα υπενθυμίζει εν προκειμένω ότι στα τέλη Δεκεμβρίου, ο Ρώσος πρόεδρος Putin υπέγραψε ένα διάταγμα που απαγορεύει την προμήθεια αργού και διυλισμένων προϊόντων από την 1η Φεβρουαρίου για πέντε μήνες σε χώρες που τηρούν το ανώτατο όριο και σημειώνει περαιτέρω ότι τη Δευτέρα η Μόσχα κυκλοφόρησε το νομικό πλαίσιο που υποστηρίζει αυτό το διάταγμα.

ΠΗΓΗ: Πρακτορείο Reuters – Western tankers ramp up Russian oil shipments under price cap

====================

 

Σχόλια