Ουσιαστικά το αποτέλεσμα των τουρκικών εκλογών κρίθηκε στον
πρώτο γύρο. Η νίκη του χαλκέντερου Ερντογάν απέναντι στην συνασπισμένη
αντιπολίτευση, θεωρείται πλέον δεδομένη. Γράφτηκαν πολλά και
ενδιαφέροντα για να εξηγήσουν το αποτέλεσμα αυτό, που διέψευσε όλες τις
δημοσκοπήσεις. Πρέπει να ξεχωρίσουμε όμως πως ο Τούρκος πρόεδρος στα
χρόνια που κυβερνά, έχει κάνει την χώρα του μεγάλη δύναμη και κυρίως
ανεξάρτητη απέναντι στις μεγάλες δυνάμεις. Και αυτό έγινε περισσότερο
διακριτό καθώς ο ηγέτης της αντιπολίτευσης Κιλιντσντάρογλου εκτέθηκε ως
πολιτικός που πίσω του βρίσκονταν η Δύση και κυρίως οι ΗΠΑ που
ενέχονται, στα μάτια των Τούρκων, για το πραξικόπημα ανατροπής του
Ερντογάν. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ
Ο Κεμάλ Κιλιντσντάρογλου, όταν αποσύρθηκε ξαφνικά ενεχόμενος σε “ροζ σκάνδαλο” ο ανεξάρτητος υποψήφιος Ιντσέ, προερχόμενος από το δικό του κόμμα, ισχυρίστηκε πως την ευθύνη γι’ αυτό φέρει η Ρωσία! Μόνο που αυτό, ευνοούσε αυτόν και όχι τον Ερντογάν! Και η Μόσχα είχε και έχει κάθε συμφέρον να μείνει ο Ερντογάν στην εξουσία.
Καλά όλα αυτά, το κράτος δικαίου, η ανεξαρτησία της δικαιοσύνης, των ΜΜΕ, δεν μετράνε; Η απάντηση είναι ότι δεν μετράνε πολύ, όπως δεν μετράνε και στη δική μας χώρα που είναι και μέλος της ΕΕ. Διότι αν μετρούσαν, τα σκάνδαλα των υποκλοπών, της Novartis, των προκλητικών απ’ ευθείας αναθέσεων, της τραγωδίας των Τεμπών που όλες οι ευθύνες επιχειρήθηκε να πέσουν σε ένα σταθμάρχη, θα αρκούσαν και θα περίσσευαν για την ήττα του Κυριάκου Μητσοτάκη. Η ελεγχόμενη δικαιοσύνη στην Τουρκία δεν απέχει πολύ από την αντίστοιχη δική μας, όπως την εκπροσωπεί ο Ισίδωρος Ντογιάκος.
Μέτρησε όμως η οικονομία. Και στον τομέα αυτό η Τουρκία, την οποία εδώ και πολλά χρόνια την θεωρούμε αδύναμη λόγω νομισματικής αστάθειας και πληθωρισμού, τα καταφέρνει και έχει εξελιχθεί σε μεγάλη δύναμη με εντυπωσιακό οικονομικό πλουραλισμό σε όλους τους τομείς. Βιομηχανία, κατασκευές, αγροτική παραγωγή, τουρισμός. Παράλληλα η Άγκυρα έχει αναπτύξει σημαντικές εμπορικές σχέσεις με τον μουσουλμανικό κόσμο στην περιοχή της Ευρασίας εκτοπίζοντας την Ελλάδα και από τον χώρο της Βαλκανικής.
Ελλάδα και Τουρκία
Η τουρκική οικονομία αναπτύχθηκε κατά 5,6% το 2022, σε ετήσια βάση, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία. Το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕΠ) της χώρας συνεχίζει να αυξάνεται έφτασε τα 905,5 δισεκατομμύρια δολάρια και το κατά κεφαλήν ΑΕΠ ήταν 10.655 δολάρια. Παρότι η χώρα μας παρουσίασε παρόμοια ανάπτυξη το 2022, με ΑΕΠ στα 208 δισ. ευρώ (περίπου 223 δισ. σε δολάρια) σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της Eurostat, σε μονάδες αγοραστικής δύναμης (PPS) διαμορφώθηκε στο 64,6% της ΕΕ-27 και κατέλαβε την προτελευταία θέση, μεταξύ των “27” μόνο πάνω από τη Βουλγαρία που ήταν 27η και πίσω από τις 25 άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Όμως ο ρυθμός ανάπτυξης δεν λέει όλη την αλήθεια. Διότι η ελληνική οικονομία δέχτηκε νέο χρήμα για εξαγορές, και για επενδύσεις κυρίως στα ακίνητα και τον Τουρισμό, τομείς όπου ξεπλένονται τεράστια ποσά, είναι περισσότερο από ποτέ ρηχή σε ότι αφορά τον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα. Και αυτό έχει ως συνέπεια να μεγαλώνει επικίνδυνα το χάσμα στο εμπορικό ισοζύγιο υπέρ των εισαγωγών. Επιπλέον, καθώς ο πληθυσμός της συρρικνώνεται και γερνά, σε αντίθεση με την Τουρκία, καθιστά τη χώρα μας ιδιαίτερα ευάλωτη.
Τα οικονομικά στοιχεία της τουρκικής οικονομίας δείχνουν γιατί οι μεγάλες δυνάμεις της Δύσης είναι διαλλακτικές με την Άγκυρα. Για παράδειγμα ο ισχυρότερος βιομηχανικός κλάδος της Τουρκίας είναι η αυτοκινητοβιομηχανία, όπου καταλαμβάνει το 28% των συνολικών εξαγωγών της. Αυτές έφτασαν το 2018 τα 165 δισ. δολάρια! Στην Τουρκία έχουν εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων η αμερικανική Ford, η κορεατική Hiundai, οι γερμανικές Μercedes και ΜΑΝ, η Ιαπωνική Toyota και η γαλλική Renault. Παράλληλα κατασκευάζονται εκεί αυτοκίνητα της Fiat, της Citroen, της Pezaut και της Opel. Αυτή τη στιγμή η Τουρκία είναι είναι η πρώτη σε παραγωγή παγκοσμίως ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων και 14η στο κόσμο στην παραγωγή αυτοκινήτων.
Η Τουρκία κατατάσσεται ανάμεσα στις 10 πρώτες χώρες παγκοσμίως αναφορικά με τον αριθμό επισκευής αλλά και ναυπήγησης. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι είναι η 5η παγκοσμίως δύναμη στην ανακύκλωση πλοίων. Σύμφωνα με στοιχεία της Διεύθυνσης Ναυτιλιακών Υποθέσεων της Τουρκίας, 70 ναυπηγεία είναι σήμερα ενεργά στη χώρα. Να κάνουμε συγκλίσεις για τη χώρα μας, με τους μεγαλύτερους παγκοσμίως εφοπλιστές; Άστα να πάνε!
Οι επενδύσεις-εξαγορές
Ακούμε για αύξηση επενδύσεων στην Ελλάδα το 2022 που έφτασαν τα 7,22 δισ. ευρώ. Πίσω όμως από τον αριθμό αυτό, η αλήθεια είναι αρκετά διαφορετική. Σύμφωνα, λοιπόν, με στοιχεία της έκθεσης του διοικητή της ΤτΕ, στο σύνολο των 7,22 δισ. ευρώ των ΞΑΕ το 2022 τα 2,3 δισ. ευρώ (31,8%) αφορούσαν συγχωνεύσεις και εξαγορές, 1,975 δισ. ευρώ (27,3%) αφορούσαν αγορά ακινήτων. Η αγορά νέων μετοχών και η συμμετοχή σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου αντιστοιχούσαν σε 1,979 δισ. ευρώ (27,4%). Μάλιστα στο ποσοστό αυτό οι επενδύσεις με σκοπό νέες εγκαταστάσεις, παραμένουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Με λίγα λόγια ο χρόνος δουλεύει υπέρ της Τουρκίας και αυτό πρέπει να γίνει αντιληπτό και από τους Έλληνες πολίτες που καλούνται να αποφασίσουν για το παρόν και το μέλλον της χώρας.
=========================
Σχόλια