Η πρώην παρουσιάστρια του Fox News, νυν πρέσβειρα, είχε υπονοήσει ότι η επιρροή του Πεκίνου στο μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας ήταν «ατυχής» και θα μπορούσε να αντισταθμιστεί από την ενίσχυση των αμερικανικών επενδύσεων σε άλλες υποδομές.
Η κινεζική πρεσβεία στην Αθήνα εξαπέλυσε επίθεση κατά της πρέσβειρας των ΗΠΑ, Kimberly Guilfoyle, την Τετάρτη, για την πρόσφατη κριτική της στις επενδύσεις του Πεκίνου στην Ελλάδα.
Τα σχόλια της Guilfoyle ήταν μια «κακόβουλη συκοφαντία» κατά των εμπορικών σχέσεων Κίνας-Ελλάδας και μια «σοβαρή παρέμβαση στις εσωτερικές υποθέσεις της Ελλάδας», δήλωσε εκπρόσωπος της πρεσβείας σε γραπτή δήλωση.
Την περασμένη εβδομάδα, η Guilfoyle δήλωσε ότι η κρατική ιδιοκτησία του λιμανιού του Πειραιά, της μεγαλύτερης τέτοιας εγκατάστασης στην Ελλάδα, από την Κίνα ήταν «ατυχής» και άφησε να εννοηθεί ότι θα μπορούσε να παρακαμφθεί. «Κάτι θα μπορούσε να βρεθεί, είτε ακολουθήσουμε μια πορεία ενίσχυσης της παραγωγής σε άλλους τομείς είτε ίσως ο Πειραιάς να πωληθεί», εξέφρασε την άποψή της.
Η κινεζική πρεσβεία δεν άφησε την πρόκληση αναπάντητη. «Το λιμάνι του Πειραιά ανήκει στον ελληνικό λαό. Δεν αποτελεί εργαλείο υπονόμευσης της περιφερειακής ευημερίας και σταθερότητας και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να πέσει θύμα γεωπολιτικής αντιπαράθεσης», αναφέρει η δήλωση.
«Σε μια εποχή που το λιμάνι του Πειραιά αναπτύσσεται ραγδαία, οι ΗΠΑ, με ιδιοτελείς προθέσεις, ενθαρρύνουν την Ελλάδα να τερματίσει τις συμβατικές της υποχρεώσεις και να πουλήσει το λιμάνι - αυτή η πρακτική είναι ένα τυπικό παράδειγμα επιβολής της δικής τους σκέψης σε άλλους και αποκαλύπτει μια νοοτροπία που επιχειρεί να υπονομεύσει τη σταθερότητα».
Η Κίνα επένδυσε πολλά στην χρεωμένη Ελλάδα κατά τη διάρκεια της μακράς οικονομικής κρίσης της χώρας, μιας δεκαετούς ιστορίας που ξεκίνησε το 2009, με στόχο να την καταστήσει κόμβο για τις κινεζικές εξαγωγές. Εκείνη την εποχή, εταιρείες από άλλες δυτικές χώρες απομακρύνονταν από την Αθήνα, τρομοκρατημένες από τα οικονομικά της προβλήματα και την διαβόητη γραφειοκρατία.
Η Cosco, η κρατική ναυτιλιακή εταιρεία της Κίνας, εξασφάλισε πλειοψηφικό μερίδιο στο λιμάνι του Πειραιά το 2016. Το Πεκίνο σκόπευε να γίνει ο Πειραιάς βασικό μέρος - το λεγόμενο κεφάλι του δράκου - του παγκόσμιου έργου υποδομής Belt and Road.
«Το λιμάνι του Πειραιά παραδόθηκε στους Κινέζους κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, καθώς ήταν οι μόνοι που υπέβαλαν προσφορά», δήλωσε η εκπρόσωπος του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών, Λάνα Ζωχιού, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης την Τρίτη στην Αθήνα. «Η Ελλάδα σέβεται τις συμφωνίες που έχουν συναφθεί στο παρελθόν».
Ο Γκιλφόιλ, κάποτε συντηρητικός σχολιαστής στο αμερικανικό δίκτυο Fox News, άφησε να εννοηθεί ότι η τρέχουσα επιρροή του Πεκίνου θα μπορούσε να αντισταθμιστεί από την αύξηση των αμερικανικών επενδύσεων σε άλλα έργα υποδομής.
Πράγματι, η Αθήνα επιταχύνει τα σχέδια για την ανάπτυξη ενός νέου λιμένα στην Ελευσίνα, ένα έργο που υποστηρίζεται από τις ΗΠΑ και το οποίο, σύμφωνα με αξιωματούχους, θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως αντίβαρο στην παρουσία της Κίνας στον Πειραιά. Η ιδέα συζητήθηκε την Τρίτη σε συνάντηση μεταξύ του Γκιλφόιλ και του Έλληνα υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, μετά την οποία η Αθήνα προχώρησε στην εφαρμογή του σχεδίου.
«Ανυπομονούμε να δούμε το λιμάνι της Ελευσίνας να εξελίσσεται σε κόμβο logistics για την περιοχή», δήλωσε ο Γκιλφόιλ μετά τη συνάντηση.
Politico
18/11/25
via Babis Georges Petrakis
============
==================

Σχόλια