ΚΑΤΣΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Η Κίνα δεν ξεχνά. Η ιστορική της μνήμη
παραμένει χαραγμένη βαθιά, καθορίζοντας την ταυτότητά της και τη στάση
της απέναντι στον κόσμο. Οι Πόλεμοι του Οπίου (19ος αιώνας) αποτελούν
μια από τις πιο οδυνηρές σελίδες της ιστορίας της, όχι μόνο λόγω των
κοινωνικών και οικονομικών καταστροφών που προκάλεσαν, αλλά και γιατί το
όπιο χρησιμοποιήθηκε από τη Βρετανία ως στρατηγικό εργαλείο εξωτερικής
πολιτικής. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ
Οι Βρετανοί, σχεδίασαν σκόπιμα την εισαγωγή και διασπορά του οπίου στην Κίνα, αποσκοπώντας στην αποδυνάμωση της κοινωνικής συνοχής και στην εκμετάλλευση της εξάρτησης του πληθυσμού. Μέσω του Opium Monopoly, κατέστησαν την Ινδία κέντρο παραγωγής οπίου για να εξισορροπήσουν το εμπορικό έλλειμμα με την Κίνα που δημιουργήθηκε από τις μαζικές εισαγωγές τσαγιού και μεταξιού στη Δύση.
Η κινεζική αντίσταση, όπως η επιστολή του Lin Zexu προς τη Βασίλισσα
Βικτώρια (1839), καταδίκαζε το εμπόριο ως «ηθικό έγκλημα» και ζητούσε τη
διακοπή του. Η Βρετανία απάντησε με πολεμικά πλοία, επιβάλλοντας την
«νομιμοποίηση της ναρκωτικής ουσίας» για να εξασφαλίσει την οικονομική
κυριαρχία της. Οι συνέπειες ήταν καταστροφικές: μέχρι το 1838, 12
εκατομμύρια Κινέζοι ήταν εθισμένοι στο όπιο. Αυτή η «ταπείνωση» δεν
ξεχάστηκε ποτέ. Αντιθέτως, διαμόρφωσε την κινεζική νοοτροπία και την
καχυποψία απέναντι στις δυτικές επιρροές.
Η σημερινή προσέγγιση της Κίνας για την οικοδόμηση μιας “καθαρής κοινωνίας” — απαλλαγμένης από τις “αδυναμίες” του δυτικού πολιτισμού — δεν είναι απλώς μια ηθική επιλογή, είναι μια ιστορική εκδίκηση και μια στρατηγική χάριν της εθνικής της επιβίωσης. Οι Πόλεμοι του Οπίου δίδαξαν στην Κίνα ότι η εθνική ισχύς δεν βασίζεται μόνο στον στρατό, αλλά και στην ικανότητα να αντιστέκεται σε εξωτερικές πιέσεις που υπονομεύουν την κοινωνική συνοχή. Οι πολιτικές αυτές είναι η απάντηση ενός έθνους που έμαθε, μέσα από την πικρή εμπειρία, πως η πραγματική ισχύς ξεκινά από την ανθεκτικότητα της ίδιας της κοινωνίας.
Σχόλια