Ἔκθεση σοκ από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την ασφάλεια των τραίνων στην Ελλάδα

ΔΥΟ ΑΠΑΝΩΤΑ περιστατικά, παρ’ ολίγον δυστυχημάτων, στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, τις τελευταίες ημέρες, φέρνουν στην επιφάνεια το γεγονός, ότι το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών δεν οδήγησε σε αφύπνιση του Κράτους, ώστε να προχωρήσει ο απαραίτητος εκσυγχρονισμός. Ούτε η φωτοσήμανσις έχει βελτιωθεί ούτε η τηλεδιοίκησις έχει εφαρμοσθεί. Και ας επισημαίνει τα προβλήματα ο Ευρωπαικός Οργανισμός Σιδηροδρόμων σε πρόσφατη πολυσέλιδη έκθεση για την ασφάλεια των μεταφορών. Ειδικώτερα, ο Οργανισμός έχει προβεί σε συγκεκριμένες επισημάνσεις, οι οποίες φαίνεται κατέληξαν σε ώτα μη ακουόντων. Παραθέτοντας κατάλογο σιδηροδρομικών ατυχημάτων μετά τα Τέμπη, αναφέρει για την Ελλάδα ότι υφίσταται «λανθασμένη εφαρμογή της ευρωπαικής νομοθεσίας για την σιδηροδρομική ασφάλεια» στην Ελλάδα και επισημαίνει: ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ

• Την ανυπαρξία φορέα που να έχει την συνολική ευθύνη για την σιδηροδρομική ασφάλεια και «να οδηγεί το ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα και τα επίπεδα ασφαλείας σε μια συνεχή βελτίωση, σύμφωνα με τα απαιτούμενα για ευρωπαικό κράτος-μέλος.»

• Την έλλειψη συνεργασίας και την έλλειψη συστηματικής προσεγγίσεως σε θέματα σιδηροδρομικής ασφάλειας, η οποία επιδεινώνεται από την περίπλοκη νομική και διοικητική αρχιτεκτονική και την ασάφεια των ρόλων στους βασικούς χειριστές.

Αναφέρει ακόμη ότι και στις «σποραδικές» περιπτώσεις όπου κάποιοι εμπλεκόμενοι παράγοντες επιχειρούν «διαχείριση ρίσκου», αυτό γίνεται χωρίς συμμόρφωση με την ευρωπαική νομοθεσία!

Για να έχουμε ολοκληρωμένη εικόνα παραθέτουμε από το ενημερωτικό K-report τον κατάλογο των σιδηροδρομικών ατυχημάτων του τελευταίου έτους με την επισήμανση ότι: Στις πρώτες θέσεις στα ατυχήματα στις διαβάσεις και στην τελευταία στα αυτοματοποιημένα συστήματα κατατάσσει την Ελλάδα ο Ευρωπαικός Οργανισμός Σιδηροδρόμων.

Ο κατάλογος των ατυχημάτων φέτος:

14 Σεπτεμβρίου: Η αμαξοστοιχία 1531 (Αθήνα-Χαλκίδα) προσέκρουσε σε πεσμένα δέντρα μεταξύ των σταθμών Σφενδάλης και Αφιδνών ευτυχώς χωρίς τραυματισμό επιβατών ή προσωπικού, αν και τμήμα κορμού δέντρου έσπασε το τζάμι και καρφώθηκε στον θάλαμο οδήγησης.

13 Σεπτεμβρίου: Τελευταία στιγμή αποσοβήθηκε η μετωπική σύγκρουση δύο συρμών του προαστιακού, που βρέθηκαν να κινούνται στην ίδια γραμμή μεταξύ των σταθμών Αθηνών και Αγίων Αναργύρων. «Στο σημείο που έγινε το συμβάν δεν λειτουργούν η τηλεδιοίκηση, το ETCS και τα φωτοσήματα» κατήγγειλε η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης ΟΣΕ.

8 Σεπτεμβρίου: Εγκλωβίστηκε στις πόρτες του τρένου 38χρονη μητέρα με το μικρό της παιδί καθώς η αμαξοστοιχία 520 (Αθήνα-Λιανοκλάδι) ξεκίνησε πριν ολοκληρωθεί η αποβίβαση με αποτέλεσμα να την σύρει για περίπου 50 μέτρα στο σιδηροδρομικό σταθμό Λιβαδειάς. Εισαγγελική παρέμβαση.

14-15 Ιουλίου: Πολύωρη διακοπή κυκλοφορίας λόγω στρέβλωσης γραμμής, που αποδόθηκε στον καύσωνα, στην περιοχή της ισόπεδης διάβασης Κανελλοπούλου μεταξύ των Σιδηροδρομικών Σταθμών Πάτρα και Ρίου.

14 Ιουνίου: Πυρκαγιά κοντά στον ΤΧ3, τον σταθμό τηλεδιοίκησης της Θεσσαλονίκης.

12 Ιουνίου: Σύμφωνα με έντυπο που δημοσίευσε η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης, οι μηχανοδηγοί που εκτελούσαν το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη έπρεπε να υπερβούν 12 κόκκινα (χαλασμένα) φωτοσήματα μέσω τηλεγραφήματος, εδώ. Πρόκειται για μία διαδικασία που έπρεπε να αποτελεί εξαίρεση, αλλά έχει γίνει κανόνας, σημείωσαν οι εργαζόμενοι.

28-29 Μαρτίου: Καταγγελία του σταθμάρχη Λάρισας στην Υποδιεύθυνση Ασφαλείας Λάρισας για μεταμεσονύχτιες παρεμβολές αγνώστου στην απόρρητη συχνότητα επικοινωνίας του ΟΣΕ μεταξύ του σταθμαρχείου και των μηχανοδηγών.

21 Φεβρουαρίου: Με σηκωμένες τις μπάρες πέρασε η αμαξοστοιχία από φυλασσόμενη διάβαση στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας, ευτυχώς χωρίς να υπάρξει δυστύχημα. «Κανονιστική παρατυπία» διαπίστωσε ο ΟΣΕ, διατάσσοντας ΕΔΕ.

19 Φεβρουαρίου: Ακινητοποίηση της αμαξοστοιχίας 3633 (Σέρρες-Θεσσαλονίκη) στο σιδηροδρομικό σταθμό Γαλλικού λόγω πυρκαγιάς κοντά στη γραμμή.

Όσο για τα συμβάντα των τελευταίων ημερών, το πρωί της περασμένης Παρασκευής οι αμαξοστοιχίες 1210 και 1307 παρ’ ολίγον να συγκρουσθούν μετωπικώς, μεταξύ Αθηνών και Αγίων Αναργύρων, καθώς εκινούντο σε μόνη γραμμή, με αντίθετες κατευθύνσεις, κατόπιν εντολών που έλαβαν από τους εκατέρωθεν σταθμούς. Η σύγκρουση απεφεύχθη καθώς ο ένας μηχανοδηγός αντελήφθη το λάθος. Να σημειωθεί ότι συμφώνως προς ανακοίνωση του Σωματείου των εργαζομένων στα τραίνα: «Ο μηχανοδηγός της 1210, που αντιλήφθηκε το λάθος και απέτρεψε τη σύγκρουση, είναι ο Πρόεδρος του Σωματείου μας, ο οποίος πριν λίγους μήνες δέχθηκε προσωπική επίθεση από το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, με σχετική ανακοίνωση που ανέφερε χαρακτηριστικά, με αφορμή τότε παραβίαση ερυθρού σηματοδότη: “Το ίδιο πρόσωπο που, ως μηχανοδηγός αμαξοστοιχίας, παραβιάζει σηματοδότη θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των πολιτών, με τη συνδικαλιστική του ιδιότητα, υπογράφει ανακοινώσεις για την ασφάλεια των επιβατών”. Αναμένουμε την ανακοίνωση των ΟΣΕ, Hellenic train και ιδιαίτερα την δήλωση του αρμόδιου Υπουργού, υπενθυμίζοντας ότι στο σημείο που έγινε το συμβάν, δεν λειτουργούν η τηλεδιοίκηση, το Etcs και τα φωτοσήματα».

Σε άλλο περιστατικό, στον προαστιακό σιδηρόδρομο, κοντά στο Κιάτο, ο κορμός ενός δένδρου που είχε πέσει στις γραμμές, θα μπορούσε να προκαλέσει ατύχημα αν δεν είχε γίνει εγκαίρως αντιληπτός από τον μηχανοδηγό.

Και όμως ο ΟΣΕ «αγρόν αγοράζει». Ο πρόεδρος του οργανισμού κ. Γιάννος Γραμματίδης εδήλωσε στην ΕΡΤ: «Ακούω με έκπληξη ότι απεφεύχθη μετωπική σύγκρουση. Και δηλώνω κατηγορηματικά ότι δεν υπήρξε ποτέ τέτοιο ενδεχόμενο».

Και όμως παραδέχεται ο ίδιος το πρόβλημα της φωτοσημάνσεως:

«Εάν υπάρχουν φώτα σήμανσης, είναι ένα σημείο το οποίο είναι όπου η γραμμή είναι μονή. Και γιατί είναι μονή μεταξύ Σταθμού Αθηνών και σταθμού Αγίων Αναργύρων; Διότι μεσολαβεί το έργο της υπογειοποίησης των γραμμών στα Σεπόλια, που σημαίνει ότι αυτή η μονή γραμμή πλέον δεν έχει φωτοσήμανση». Και βεβαίως παραδέχεται ότι «έγινε λάθος από τον σταθμάρχη του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αθηνών» ενώ για τον πεσμένο κορμό αιτιάται την Δασική Υπηρεσία προς την οποία υποστηρίζει ότι έχει κάνει αίτημα ο ΟΣΕ να καθαρίσει τους κορμούς. Υποστηρίζει δε ότι ο ίδιος ο Οργανισμός δεν επιτρέπεται να κόψει δένδρα. Πράγματι, αλλά εν προκειμένω επρόκειτο για έναν πεσμένο κορμό, και ο ΟΣΕ έπρεπε να μεριμνά να είναι ασφαλές το δίκτυό του.

estianews.gr

============

GAMISTE TON

------------------

 ------------------

 ============

 

Σχόλια