Το Χρυσοπράσινο φύλλο και το... "ναυάγιο"!

Του Θανάση Κ.
24 Ιουλίου σήμερα...
Πολύ σπάνια έχουμε την τύχη να μνημονεύουμε την 50η επέτειο ενός ιστορικού γεγονότος – το οποίο μάλιστα το ζήσαμε - έστω και ως πολύ νέοι τότε...
Κι αυτή η μεγάλη τύχη συνοδεύεται από μια ακόμα μεγαλύτερη Ευθύνη.
Γιατί όσα μεσολάβησαν πιστώνονται και χρεώνονται – σε μεγάλο βαθμό – σε όσους τα έζησαν. Δηλαδή σε μάς...
Οι προηγούμενοι δεν υπάρχουν πια. Και οι επόμενοι τα γνώρισαν εκ των υστέρων, χωρίς να έχουν οι ίδιοι άμεση συμμετοχή...
Κατά κάποιον τρόπο είμαστε ταυτόχρονα Προνομιούχοι και Υπόλογοι.
"Προνομιούχοι" γιατί τα ζήσαμε.
Και "Υπόλογοι" γιατί διαμορφώσαμε κι εμείς όσα ακολούθησαν...
Στην περίπτωσή μας, βέβαια, έχουμε διπλή επέτειο. Για την ακρίβεια δύο ιστορικές επετείους που είναι διακριτά ως γεγονότα, αλλά συνδέθηκαν μεταξύ τους τότε:
-- Της οριστικής αποκατάστασης ομαλού Κοινοβουλευτισμού στην Ελλάδα.
-- Και την εισβολής-Κατοχής στην Κύπρο.
Η δεύτερη έπαιξε καθοριστικό ρόλο για την πρώτη.
Και οι δύο μαζί σημάδεψαν την εξέλιξη της Ελλάδας όλα τα επόμενα χρόνια.
Τις τελευταίες μέρες διαβάζουμε διάφορα «οδοιπορικά» της Μεταπολίτευσης, που είτε ωραιοποιούν όσα συνέβησαν στο μεταξύ, είτε υποβαθμίζουν (μέχρις εξαφανίσεως) τις συνέπειες της Κυπριακής εθνικής τραγωδίας.
Που ήταν "τραγωδία", γιατί ο Ελληνισμός έχασε εδάφη τότε και έχασε ανθρώπους (πάνω από 3 χιλιάδες νεκροί άμαχοι και 1800 "αγνοούμενοι") και προσφυγιά εκατοντάδων χιλιάδων Ελληνοκυπρίων, σε ένα Πόλεμο που η Ελλάδα ΔΕΝ «πολέμησε»!
Ήταν εθνική τραγωδία χωρίς να έχει μεσολαβήσει «ήττα»...
Ήταν κάτι χειρότερο από ήττα. Ήταν «εθνική ταπείνωση»...
Με απροσδόκητα αποτελέσματα, ωστόσο:
-- Η «ακρωτηριασμένη» Κύπρος κατάφερε να συνέλθει γρήγορα, να σταθεί στα πόδια της και να επιτελέσει, έκτοτε, ένα μικρό οικονομικό θαύμα...
-- Η «ταπεινωμένη Ελλάδα» κατάφερε κι αυτή να σταθεί στα πόδια της και να θεμελιώσει την πιο μακροχρόνια περίοδο πολιτικής σταθερότητας και ευημερίας που γνώρισε ποτέ...
Μαζί, Ελλάδα και Κύπρος κατάφεραν να μπουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία, ωστόσο, τελευταία ΔΕΝ είναι... στα καλύτερά της.
* Στο μεταξύ οι Ελλαδικές ηγεσίες «ξέχασαν» σταδιακά την Κύπρο. Τώρα μιλάνε για... «διχοτομημένη» Κύπρο. Ενώ πρόκειται πρωτίστως για θύμα εισβολής και συνεχιζόμενης ΚΑΤΟΧΗΣ! Κι αν το «ξεχνάνε» αυτό οι Ελλαδικές ηγεσίες, γιατί, άραγε, να το «θυμούνται» οι εταίροι και σύμμαχοί μας;
-- Και το πιο αξιοπερίεργο: η πρωτοφανής ευημερία που γνώρισε η Ελλάδα συνέπεσε όχι με αύξηση των παραγωγικών επενδύσεων, αλλά ουσιαστικά με εκμηδένισή τους!
-- Όχι με αύξηση της εξωστρέφειάς της οικονομίας μας, αλλά με όλο και μεγαλύτερη εξάρτηση από «κοινοτικά κονδύλια» και – τελευταία - από εισροές ξένων κεφαλαίων για εξαγορά τουριστικών υποδομών και real estate.
Η Κύπρος τα κατάφερε αρκετά καλύτερα, αλλά η υψηλή εξάρτησή της από ρωσικά «υπερώρια» κεφάλαια, οδήγησε τελικά σε αδιέξοδο, από την ώρα που επιβλήθηκαν οι δυτικές κυρώσεις και τα ρωσικά κεφάλαια ψάχνουν άλλες διεξόδους (κυρίως μέσω Τουρκίας)...
Οι Έλληνες έπαψαν να είναι παραγωγοί και σταδιοδρόμησαν ως "καταναλωτές" εισοδημάτων που είτε δανείζονται (από το εξωτερικό) είτε εισπράττουν ως «επιδοτήσεις», ή ως πρόσοδο από ακίνητη περιουσία.
Και οι Κύπριοι σταδιοδρόμησαν κυρίως ως "μεταπράτες", αλλά έχασαν, ξαφνικά, τους διεθνείς «πελάτες» τους.
Κοινωνίες "καταναλωτών" (από δανεικά) και "μεταπρατών" είναι καταδικασμένες να καταρρεύσουν στην πρώτη μείζονα διεθνή κρίση.
Κι έχουμε κάμποσες διεθνείς κρίσεις να προεξοφλούνται πλέον...
* Το καθεστώς της «Μεταπολίτευσης» στην Ελλάδα πέτυχε πρόσκαιρη «άνοδο της ευημερίας», αλλά ΧΩΡΙΣ βιώσιμη Αναπτυξιακή Στρατηγική.
Κι ενώ πολλοί έχουν συνειδητοποιήσει πλήρως ότι «το αναπτυξιακό μοντέλο πρέπει να αλλάξει» - για την ακρίβεια ΔΕΝ υπάρχει αναπτυξιακό μοντέλο εδώ και μιάμιση δεκαετία - δεν γίνεται τίποτα για να καλυφθεί το κενό...
* Το δημοκρατικό καθεστώς που γνώρισε πρωτοφανή σταθερότητα και κανονικότητα εναλλαγής κυβερνήσεων – κι αυτό αποτελεί αναμφίβολη επιτυχία – σήμερα οδηγείται σε επίσης πρωτοφανή απο-νομιμοποίηση!
Η συμμετοχή στις εκλογές μειώνεται συνεχώς. Και μειώνεται εντυπωσιακά:
Τη δεκαετία του 2000 ψήφιζαν πάνω από 7 εκατομμύρια. Στα πρώτα μισά της δεκαετίας του 2010 ψήφιζαν πάνω από 6 εκατομμύρια. Στο δεύτερο μισό ψήφιζαν πάνω από 5,5 εκατομμύρια. Στις τελευταίες ευρωεκλογές ψήφισαν μόλις 4 εκατομμύρια (αν και έχει... "διευρυνθεί" το εκλογικό σώμα, στο μεταξύ - με την εισαγωγή των 17αρηδων και με την επιστολική ψήφο από το εξωτερικό)!
Για να έχετε μέτρο σύγκρισης – και να μην νομίσετε ότι αυτό συνέβη λόγω της χαμηλής πολιτικής σημασίας των ευρωεκλογών – στις προτελευταίες ευρωεκλογές του 2019, είχαν ψηφίσει πάνω από 5,6 εκατομμύρια - δηλαδή τώρα ψήφισαν 1,5 εκατομμύρια ΛΙΓΟΤΕΡΟΙ από ό,τι στις ευρωεκλογές του 2019...
Για να έχετε ένα ακόμα μέτρο σύγκρισης, η ΝΔ που είναι σταθερά «πρώτο κόμμα» στις τελευταίες εκλογές, πήρε φέτος τις λιγότερες ψήφους στην ιστορία της! Ή για να το πούμε αλλιώς, τον Ιανουάριο του 2015, όταν έχανε από το ΣΥΡΙΖΑ η ΝΔ έπαιρνε τότε ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ψήφους, απ’ ό,τι πήραν τώρα η ΝΔ και ο ΣΥΡΙΖΑ... ΜΑΖΙ!
Εδώ έχουμε μια σταθερή από-νομιμοποίηση του πολιτικού συστήματος!
Το εκλογικό σώμα ΔΕΝ συμμετέχει στις εκλογές. Δεν μετακινείται προς άλλες κατευθύνσεις, απλώς απορρίπτει ΟΛΑ τα συστημικά κόμματα και στέκεται, για την ώρα, στο περιθώριο...
Το μεγαλύτερο και πιο αδιαμφισβήτητη επίτευγμα της «Μεταπολίτευσης», η σταθερότητα του Κοινοβουλευτικού Πολιτεύματος, τίθεται πλέον σε σιωπηλή αμφισβήτηση από το ίδιο το εκλογικό σώμα. Όχι γιατί αμφισβητούν τη Δημοκρατία, ασφαλώς, αλλά γιατί ΔΕΝ έχουν τις ΕΠΙΛΟΓΕΣ που η κοινοβουλευτική δημοκρατία οφείλει να τους παρέχει...
* Στον τομέα της Γεωπολιτικής η Ελλάδα επίσης βιώνει προϊούσα αδυναμία να αντιδράσει σε εξωτερικές προκλήσεις. Δεν μπορεί να αντισταθεί στα τουρκικά τετελεσμένα, δεν μπορεί να αντιδράσει ούτε στις προκλήσεις λιγότερο «ισχυρών» γειτόνων, όπως τα Σκόπια και η Αλβανία...
Στην Κύπρο βλέπει την τουρκική κατοχή να μένει ατιμώρητη από τη διεθνή κοινότητα. Στα Βαλκάνια βλέπει την Ευρώπη να παίρνει πολύ σοβαρά τις Βουλγαρικές ενστάσεις για τον ψευδομακεδονισμό των Σκοπίων, αλλά όχι τις ελληνικές ενστάσεις για το ίδιο θέμα. Η Βουλγαρία βάζει βέτο στην Ευρωπαϊκή ένταξη των Σκοπίων, επειδή τα Σκόπια δεν αναγνωρίζουν συνταγματικά Βουλγαρική Εθνότητα κι επειδή επιμένουν σε "Μακεδονική γλώσσα"! Κι όταν βάζει βέτο η Βουλγαρία έχει την πλήρη «κατανόηση» των εταίρων μας!
Την ίδια στιγμή η Ελλάδα έχει υποχρεωθεί να αναγνωρίσει "Μακεδονική εθνότητα" και "Μακεδονική γλώσσα" για τα Σκόπια, με την βλακώδη Συμφωνία των Πρεσπών, η οποία έχει ήδη καταρρεύσει...
-- Η Ελλάδα δεν μπορεί να διαμαρτυρηθεί για το παράνομο casus belli που έχει διακηρύξει σε βάρος μας η Τουρκία από το 1995 για τα 12 μίλια στο Αιγαίο,
-- η Ελλάδα δεν μπορεί πια να διαμαρτυρηθεί για το παράνομο Τουρκολυβικό Μνημόνιο,
-- δεν διανοείται να διαμαρτυρηθεί για τις αλλεπάλληλες προκλήσεις και τα τετελεσμένα που δημιουργεί συνεχώς η Τουρκία στο θαλάσσιο χώρο μεταξύ μας,
-- δεν διανοείται να θέσει βέτο για την ένταξη των Σκοπίων στην ΕΕ (όπως κάνει η Βουλγαρία), γιατί το «απαγορεύει», λέει, η Συνθήκη των Πρεσπών – την οποία οι ίδιοι οι Σκοπιανοί παραβιάζουν –
-- δεν διανοείται καν να θέσει βέτο για την ένταξη της Αλβανίας στην ΕΕ, ενόσω οι Αλβανοί απαλλοτριώνουν περιουσίες ομογενών μας στη Βόρειο Ήπειρο...
Γενικώς η «εξωτερική μας Πολιτική» είναι Εξωτερική ΜΗ Πολιτική! Δεν κάνουμε τίποτα! Ομνύουμε στην... «φιλία» μας προς την Τουρκία και επιδεικνύουμε «άψογο στάση» έναντι της Τουρκίας – που συνεχώς μας προκαλεί και συνεχώς κλιμακώνει.
Ακόμα δεν επανήλθε στις εναέριες παραβιάσεις. Ίσως γιατί η αεροπορία της υστερεί. Αλλά όχι για πολύ...
Τους δίνουμε χρόνο να ενισχυθούν και να επανέλθουν δριμύτεροι κι εμείς στο μεταξύ επιδεικνύουμε "άψογο στάση".
Αλλά στη θάλασσα προκαλούν ανοιχτά, έξω από την Κάσο. Κι εμείς εξακολουθούμε να "καμαρώνουμε" και να "εφησυχάζουμε", αφού δεν έχουμε - ακόμα - εναέριες "παραβιάσεις"!
Και πηγαίνουμε στην Κύπρο για τα 50 χρόνια της Κατοχής όπου μιλάμε για «επανένωση» της Κύπρου! Όχι για Κατοχή! Όχι για αποτίναξη της Κατοχής...
Μιλάμε για τα εθνικά συμφέροντα της χώρας μας ως... ξένη ΜΚΟ. Όχι ως κυρίαρχη χώρα...
Θυμόμαστε την Κύπρο ως... "Χρυσοπράσινο φύλλο ριγμένο στο Πέλαγος"! Πόσο βολικό για τις εθνικές μας τύψεις...
Μιλάμε για την εθνική τραγωδία ως παιδική χορωδία της... Άνω Μαγούλας. Όχι ως έθνος που μαθαίνει από τα λάθη του και ζητάει το δίκιο του.
Επιδιώκουμε συναισθηματική εκτόνωση την ώρα που οι απέναντι συνεχίζουν να προκαλούν, ετοιμάζουν ανοικτά τον "επόμενο γύρο" - και δεν το κρύβουν...
-- Το καθεστώς της Μεταπολίτευσης παρήγαγε ευημερία, αλλά ΔΕΝ παρήγαγε βιώσιμη στρατηγική Ανάπτυξης. Αποτέλεσμα: την Ελλάδα την έχουν ήδη ξεπεράσει σε όλους σχεδόν τους δείκτες, συγκρίσιμες χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ (και της ΕΕ πλέον) που τότε βρίσκονταν κάτω από μας...
-- Το καθεστώς της Μεταπολίτευσης εμπέδωσε Κοινοβουλευτισμό, ο οποίος όμως σήμερα απο-νομιμοποιείται συνεχώς στα μάτια του εκλογικού σώματος.
-- Το καθεστώς της Μεταπολίτευσης, δεν τα κατάφερε ούτε στην Εξωτερική Πολιτική! Δεν εξουδετέρωσε τις προκλήσεις από γείτονες και δεν αποκατέστησε ισχυρές και αξιόπιστες συμμαχίες...
Οι μεγάλοι μας σύμμαχοι μάλλον μας περιφρονούν. Και οι επίβουλοι γείτονες μας θεωρούν, κατά κανόνα, "του χεριού τους"...
Το καθεστώς της Μεταπολίτευσης έκλεισε τον κύκλο του και βρίσκεται ήδη στη «δύση» του, πράγμα που συμβολίζεται με την επίσημη «εγκατάλειψη» της Κύπρου από την πλευρά της επίσημης Ελλάδας.
Η Ελλάδα "απελευθερώθηκε" από το δικτατορικό καθεστώς και θεμελίωσε τη Δημοκρατία της πάνω στις οδύνες της Κυπριακής τραγωδίας.
Κι από τότε η λύτρωση της Κύπρου είναι το ανεξόφλητο γραμμάτιο που όφειλε η "ελεύθερη και δημοκρατική" Ελλάδα στην Κύπρο.
Τώρα το βιώνουμε ως ένα «βάρος» που μπορούμε να το αποκηρύξουμε σαν να μην είναι δικό μας, σαν να μην μας αφορά πια...
Χωρίς να καταλαβαίνουμε ότι αν εγκαταλείψουμε την Κύπρο στην τύχη της. σε λίγο θα αντιμετωπίζουμε αντίστοιχες προκλήσεις στη Θράκη και στο Αιγαίο.
Ήδη τις αντιμετωπίζουμε...
Κι αυτό δεν το υποστηρίζουν κάποιοι «θερμοκέφαλοι» εθνικιστές στην Ελλάδα. Το προεξοφλεί σε όλους τους τόνους η επίσημη ηγεσία της Τουρκίας. Δηλαδή αυτοί με τους οποίους ομνύουμε σήμερα αδιατάρακτη «φιλία»...
Με δύο λόγια η Μεταπολίτευση ΧΡΕΩΚΟΠΗΣΕ πια. Τέλειωσε!
Τέλειωσε Αναπτυξιακά, τελείωσε Οικονομικά, τελείωσε από πλευράς καθεστωτικής νομιμοποίησης, τελείωσε και από πλευράς Γεωπολιτικής.
Τα αξιακά της πρότυπα φθάρηκαν!
Οι μύθοι της ξεύτησαν.
Οι πολιτικές της χρεοκόπησαν.
Τα επιτεύγματά της έχασαν την λάμψη τους. Δεν εμπνέουν πια...
Αντί να μηρυκάζουμε τις επιτυχίες της "Μεταπολίτευσης", καιρός να ετοιμαζόμαστε για τις δοκιμασίες που βρίσκονται μπροστά μας.
Οι κοινωνίες ξαναγυρίζουν στις εθνικές τους σταθερές,
οι λαοί ξαναβρίσκουν τις εθνικές τους ταυτότητες,
οι χώρες αναζητούν ξανά βιώσιμες συμμαχίες κατά κοινών εχθρών, όχι Ουτοπίες "παγκόσμιας διακυβέρνησης".
Το παγκόσμιο σύστημα ξαναγίνεται "εθνοκεντρικό" και "πολυκεντρικό"...
Κι απέναντί μας η Τουρκία, πιο "επιθετική" και πιο "απροσδόκητη" από ποτέ...
Η Κύπρος ΔΕΝ είναι πια "Χρυσοπράσινο φύλλο ριγμένο στο πέλαγος", δεν είναι "γη των κοριτσιών που γελούν", δεν είναι "γη των αγορών που μεθούν"...
Αυτά τα "λυρικά", δεν διασκεδάζουν πια τις τύψεις μας...
Η Κύπρος είναι ο "καθρέφτης" μέσα στον οποίο βλέπουμε τις ανεπάρκειές μας. Και τη χρεοκοπία της "Μεταπολίτευσης", που θεμελιώθηκε με τη "θυσία" της...
Η Κύπρος είναι το ανεξόφλητο γραμμάτιο του Ελληνισμού. Που δεν παραγράφεται...
Η Κύπρος παραμένει η σύγχρονη "εθνική τραγωδία" που περιμένει την "Κάθαρσή" της.
Αλλιώς θα ακολουθήσουν κι άλλες εθνικές τραγωδίες.
Πολύ πιο κοντά μας. Και πολύ πιο οδυνηρές για μας...
Όσο εξακολουθούμε να βλέπουμε την Κύπρο ως... "Χρυσοπράσινο φύλλο",
η Κύπρος θα εξακολουθεί να βολοδέρνει στο Πέλαγος, αλλά εμείς πάμε - ντουγρού - για "ναυάγιο"!
==========

Του ΓΙΑΝΝΑΚΗ Λ. ΟΜΗΡΟΥ* – Λευκωσία

50 χρόνια μετά την προδοσία του πραξικοπήματος που άνοιξε την πόρτα στην τουρκική εισβολή εξακολουθεί να πλανάται το ερώτημα γιατί παρέμειναν ατιμώρητοι οι πρωταίτιοι της τεράστιας εθνικής συμφοράς.

50 χρόνια μετά το επονείδιστο πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου θεωρώ χρέος να αναδείξω την εγκληματική ατιμωρησία των εν Αθήναις τουρκοφόρων πραξικοπηματιών.

Είναι καλά γνωστό ότι μετά την κατάρρευση της εφτάχρονης χουντικής τυραννίας στην Ελλάδα ως αποτέλεσμα της προδοσίας της Κύπρου εδιώχθησαν μεν από την μεταπολιτευτική κυβέρνηση εθνικής ενότητας του Κωνσταντίνου Καραμανλή οι πρωταίτιοι του πραξικοπήματος εναντίον του Προέδρου Μακαρίου πλην όμως, από την Κυβέρνηση που προέκυψε μετά τις εκλογές του Νοεμβρίου του 1974 και πάλι υπό τον Κωνσταντίνο Καραμανλή, ανεστάλη η ποινική τους δίωξη.

Τον Αύγουστο του 1997, ο Φαίδων Γκιζίκης, «Πρόεδρος της Δημοκρατίας» της στρατιωτικής χούντας των Αθηνών αλλά και Πρόεδρος της Δημοκρα­τίας μέχρι τη διεξαγωγή του δημοψηφίσματος του Δεκεμβρίου του 1974 για την κατάργηση της Βασιλείας, προέβη σε δήλωση στον ελληνικό Τύπο, πα­ραδεχόμενος ότι μαζί με τον Ιωαννίδη, τον Μπονάνο και τον Γεωργίτση, διέταξαν τους πραξικοπηματίες να ενεργήσουν κατά της δημοκρατικής ε­ξουσίας στην Κύπρο. Ο Γκιζίκης ουδέποτε δικάστηκε. Αντίθετα, διατήρη­σε όλα τα ωφελήματα πρώην Προέδρου της Δημοκρατίας.

Μετά τον σάλο που προκλήθηκε, σε Κύπρο και Ελλάδα, από αυτές τις δηλώσεις του Φαίδωνα Γκιζίκη, ανέλαβα την πρωτοβουλία, ως μέλος της Βουλής των Αντιπροσώπων, να συνοδεύσω στην Αθήνα την Παγκύπρια Ένωση Συγγενών των Πεσόντων Αντιστασια­κών, για να ζητήσουμε την ποινική δίωξη των πρωταιτίων του πραξικοπή­ματος, μετά την κυνική ομολογία Γκιζίκη.

Η αντιπροσωπεία των συγγενών πεσόντων αντιστασιακών αποτελείτο από την Χριστίνα Αρμεύτη, Πρόεδρο, σύζυγο του δολοφονηθέντος Ανδρέα Αρμεύτη, Μενέλαο Στόκο, μέλος, αδελφό του δολοφονηθέντος Φειδία Στόκου και Μαρούλλα Χριστοδούλου, μέλος, σύζυγο του δολοφονηθέντος Μιχαλάκη Χριστοδούλου.

  • Η αναστολή ποινικής δίωξης των πρωταιτίων του πραξικοπήματος

Γιατί όμως δεν διώχθηκαν ποινικά οι πρωταίτιοι του πραξικοπήματος της 15ης Ιουλίου 1974 κατά του Προέδρου Μακαρίου και της νόμιμης Κυβέρ­νησης της Κύπρου;

Όταν, μετά την πτώση της χούντας, μέσα από τις στάχτες της κυπρια­κής τραγωδίας, καταχωρήθηκαν ποινικές διώξεις κατά των πρωταιτίων του πραξικοπήματος της 15ης Ιουλίου 1974 εναντίον του Προέδρου Μακα­ρίου, η τότε Κυβέρνηση Καραμανλή ανέστειλε τις διώξεις με επίκληση νο­μοθεσίας που προέβλεπε ότι μπορεί να υπάρξει μια τέτοια αναστολή «όταν απειλούνται οι σχέσεις της Ελλάδος μετά τρίτης τινός χώρας» (άρθρο 30 παρ. 2 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας).

Η χώρα βέβαια δεν ανεφέρθη, αλλά ήταν προφανές ότι επρόκειτο για τις Ηνωμένες Πολιτείες και το ΝΑΤΟ. Δηλαδή δεν υπήρξε ποινική δίωξη, ούτε βέβαια και τιμωρία, των χουντι­κών που διέταξαν και εκτέλεσαν την προδοσία του πραξικοπήματος το ο­ποίο οδήγησε στην τουρκική εισβολή, για να μην αποκαλυφθεί ο ρόλος και οι κραυγαλέες ευθύνες των Ηνωμένων Πολιτειών και του ΝΑΤΟ.

Στις 3 Δεκεμβρίου του 1975, οι βουλευτές του ΚΚΕ (Ενωμένη Αριστερά) Γρηγόρης Φαράκος, Μίνα Γιάννου και Κώστας Κάππος κατέθεσαν επε­ρώτηση στη Βουλή των Ελλήνων «σχετικά με την καθυστέρηση της διώξε­ως κατά των υπευθύνων της Κυπριακής τραγωδίας». Το ίδιο έπραξε και ο Λεωνίδας Κύρκος, στις 22 Ιανουαρίου του 1976.

Μετά τη συζήτηση της επερώτησης, ο τότε Υπουργός Δικαιοσύνης Κ. Στεφανάκης απάντησε με δήλωση του πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή, που είχε γίνει στις 16 Οκτωβρίου 1975:

«Θα παραμείνει βέβαια ακόμα εκκρεμής η δίωξις των υπευθύνων διά το πρα­ξικόπημα της Κύπρου· και τούτο, διότι η Κυβέρνησις νομίζει ότι, κατά την πα­ρούσαν φάσιν του Κυπριακού, δεν είναι δυνατόν να διεξαχθεί η δίκη αυτή, α­ζημίως, διά την υπόθεσιν της Κύπρου».

Έτσι, η χούντα διώχθηκε και τιμωρήθηκε μόνο για το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου του 1967 και για την αιματηρή καταστολή της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, τον Νοέμβριο του 1973. Όχι για την εθνική προδοσία της Κύπρου.

Και όμως. Ενώ η Κυβέρνηση Καραμανλή φρόντισε να «προστατεύσει» τους Αμερικανούς και Νατοϊκούς και να επιβάλει συσκότιση για τις ευθύ­νες τους στην κυπριακή τραγωδία, ο Αμερικανός Πρόεδρος Μπιλ Κλίντον, κατά την επίσημη επίσκεψή του στην Αθήνα, τον Νοέμβριο του 1999, ζήτη­σε συγγνώμη για τη στήριξη που πρόσφεραν οι ΗΠΑ προς την ελλαδική χούντα.

Αλλά και ο ανώτατος Αμερικανός διπλωμάτης Ρίτσαρντ Χόλ­μπρουκ, σε στιγμές ειλικρίνειας, αναφώνησε το mea culpa, για τον ρόλο τον οποίο διαδραμάτισαν οι Αμερικανοί στη στήριξη της δικτατορίας αλλά και στην κυπριακή τραγωδία.

  • Οι παραστάσεις μας στην Αθήνα – Η γνωμάτευση Τάκη Παππά

Κατά την επίσκεψή μας την Αθήνα, το 1997, διατυπώσαμε αίτημα για τερ­ματισμό της αναστολής της ποινικής δίωξης των πρωταιτίων του πραξικο­πήματος στην Κύπρο και είχαμε συναντήσεις με τον Υπουργό Δικαιοσύνης Ευάγγελο Γιαννόπουλο, όπως και με εκπροσώπους των κοινοβουλευτικών κομμάτων.

Όλοι επέδειξαν κατανόηση, ωστόσο καμιά πρωτοβουλία δεν α­ναλήφθηκε προς την κατεύθυνση προσαγωγής των πραξικοπηματιών ενώ­πιον της δικαιοσύνης. Προέβαλαν ως δυσχέρεια την απόφαση της Κυβέρνησης Καραμανλή για αναστολή της ποινικής δίωξης των πραξικοπηματιών.

Τότε συναντήσαμε στο γραφείο του και τον αείμνηστο Τάκη Παππά, διαπρεπή ποινικολόγο, αντιστασιακό και πολιτικό, από τον οποίο ζητήσα­με γνωμοδότηση «σχετικά με την παραγραφή ποινικών αδικημάτων που έ­χουν τελεσθεί εναντίον ξένου κράτους, του Αρχηγού του και κάθε συνα­φούς εγκλήματος από Έλληνες υπηκόους». Παραθέτω τα πιο σημαντικά ευρήματα της γνωμοδότησης του Τάκη Παππά:

Η γνωμοδότηση αφορά τις εγκληματικές πράξεις, κατά τη διάρκεια του πρα­ξικοπήματος που οργάνωσε και εξετέλεσε, με όργανά της, στην Ελλάδα και την Κύπρο, η Κυβέρνηση της ελληνικής χούντας εναντίον της νόμιμης κυβέρ­νησης και του Μακαρίου, τον Ιούλιο του 1974.

Αφορμή απετέλεσε, για τη διατύπωση της γνώμης μου, η πρόσφατη δήλωση του Γκιζίκη στον ελληνικό Τύπο, ότι μαζί με τον Ιωαννίδη, τον Μπονάνο και τον Γεωργίτση (στρατιωτικό διοικητή των ελληνικών δυνάμεων στην Κύπρο), αυτός διέταξε, ως εγκάθετος Πρόεδρος της Δημοκρατίας, τους πραξικοπημα­τίες να ενεργήσουν κατά της δημοκρατικής εξουσίας στην Κύπρο. Πολύ εύλο­γα, η Παγκύπρια Ένωση Συγγενών των Πεσόντων κατά το πραξικόπημα ερω­τούν αν τα εγκλήματα, που με αναισχυντία ομολογούνται, μπορούν να τιμωρη­θούν και με ποιες προϋποθέσεις. […]

Μετά την πτώση της δικτατορίας, τον Ιούλιο του 1974, ανέλαβε την ηγεσία της χώρας η Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας με πρωθυπουργό τον κ. Κωνσταντίνο Καραμανλή και υπουργό Εξωτερικών τον Ευάγγελο Αβέρωφ. Τότε διενεργή­θηκε προκαταρκτική εξέταση (δηλαδή μια έρευνα κατά το ελληνικό δίκαιο), αν υπάρχουν οι προϋποθέσεις, με βάση τις τελεσθείσες πράξεις και τις υπάρ­χουσες αποδείξεις, να ασκηθεί ποινική δίωξη in personam (κατά συγκεκριμέ­νων προσώπων), σύμφωνα με τα άρθρα 31, 240 και 241 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Κατά τη διάρκεια της προαναφερθείσας προκαταρκτικής εξέτα­σης, ο τότε υπουργός Δικαιοσύνης, μετά σύμφωνη απόφαση και του Υπουργι­κού Συμβουλίου, ανέστειλε την ποινική δίωξη κατά των τελεσθέντων εγκλημά­των, επειδή κατά τη γνώμη του έκρινε ότι πρόκειται να διαταραχθούν οι διε­θνείς σχέσεις του Κράτους, σύμφωνα με το άρθρο 30 παρ. 2 του Κώδικα Ποι­νικής Δικονομίας.

Έκτοτε, τον Φεβρουάριο του 1986, έγινε συζήτηση στη Βουλή των Ελλήνων για τη σύσταση Εξεταστικής των πραγμάτων Επιτροπής για τον Φάκελο της Κύ­πρου. Όμως, το νομικό καθεστώς της αναστολής της ποινικής διώξεως κατά των εγκλημάτων του πραξικοπήματος εξακολουθεί να ισχύει. […]

Και, βεβαίως, από πλευράς δικαιοπολιτικής, ο θεσμός της παραγραφής είναι θεσμός ΔΙΚΑΙΟΥ, ο οποίος λειτουργεί σύμφωνα με το περί δικαίου συναίσθη­μα, δηλ. όταν παρέλθει σημαντικός χρόνος από την τέλεση της αξιόποινης πρά­ξης μέχρι του ποινικού κολασμού της, να εξαλείφεται το δικαίωμα της Πολιτείας για ποινή. Όταν όμως πρόκειται για εγκλήματα τεράστιας πολιτικής σημασίας, για τα οποία απασχολείται το Υπουργικό Συμβούλιο της χώρας, σύμφωνα με το άρθρο 30 παρ. 2 και όπως, στη συγκεκριμένη περίπτωση, προσβάλλονται ση­μαντικές ολότητες εννόμων αγαθών, τότε εγκληματοπροληπτικά η τιμωρία (που συνεπάγεται αναμφισβήτητα και μια σκληρότητα) αποκτά διαχρονική σημασία (έτσι δεν μπορεί να τεθεί και θέμα νεωτέρου επιεικούς Νόμου). […]

Η δε Βουλή των Ελλήνων, το 1996 (και ο ίδιος ο Υπουργός εψήφισε τη διάτα­ξη), επιβεβαίωσε πρόσφατα την εξαίρεση της αναστολής διώξεως του άρθρου 20 παρ. 2 Π.Κ. από τις προθεσμίες παραγραφής των εγκλημάτων και πολύ λο­γικά, εξαιτίας της φύσεως των ποινικών αδικημάτων, όπου το δόγμα της σκο­πιμότητας, ειδικά, επικρατεί του δόγματος της νομιμότητας.

Επομένως, η ανάκληση της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου και του Υ­πουργού Δικαιοσύνης για την αναστολή της ποινικής δίωξης δεν έχει νομικό πρόβλημα. Το ζήτημα της διώξεως των ηθικών αυτουργών για εγκλήματα κα­τά ξένου κράτους, ανθρωποκτονιών και άλλων συναφών κακουργημάτων και πλημμελημάτων είναι κυβερνητικό θέμα, δηλ. πολιτικό και όχι νομικό.

Η Κυβέρνηση είναι η μόνη που γνωρίζει ποιες είναι οι διεθνείς σχέσεις της χώ­ρας που θα διαταραχθούν, αν καταδικασθούν οι πραξικοπηματίες, που οδή­γησαν σε πλήθος νεκρών και άνοιξαν τον δρόμο στον Αττίλα και στην Κυπρια­κή τραγωδία.

Και αν το 1974 υπήρχαν κατ’ επίφαση αποδεικτικές δυσχέρειες στην ποινική δίωξη, τώρα που οι ένοχοι αυτοαποκαλύπτονται, ποια ανοχή προστατεύει τη δημοκρατία από τα εγκλήματα των στρατοκρατών κατά της ελληνικής ολότη­τας στην Κύπρο; Και πώς η τιμωρία των ενόχων διαταράσσει τις διεθνείς μας σχέσεις σε μια αποκλειστικά ελληνική υπόθεση; Εκτός αν θεωρείται ότι θίγονται οι ΗΠΑ, η Τουρκία και οι σχέσεις με αυτές τις χώρες, αν διωχθεί ο Γκιζίκης.

Πάντως, στις δημοκρατίες, επιβάλλεται διαφάνεια στις αποφάσεις των κυβερ­νήσεων και των υπουργών και άμεση ανάκληση της αναστολής δίωξης από το Υπουργικό Συμβούλιο.

Αυτή ήταν η σαφής γνωμοδότηση του Τάκη Παππά, με ημερομηνία 20 Αυγούστου 1997. Την κοινοποιήσαμε στην ελληνική Κυβέρνηση, την κοινο­ποιήσαμε και στα ελληνικά κοινοβουλευτικά κόμματα. Ουδεμία ανταπόκρι­ση. Το πελώριο έγκλημα της προδοσίας της Κύπρου, που έδωσε το άλλοθι στην Τουρκία για την κατάληψη του 37% του εδάφους της Κυπριακής Δη­μοκρατίας, προκαλώντας χιλιάδες θανάτους, όπως και την προσφυγοποίη­ση 200.000 Ελλήνων Κυπρίων, παραμένει μέχρι σήμερα ατιμώρητο. Και εξα­κολουθεί να στοιχειώνει τους υπεύθυνους αυτής της εγκληματικής παράλει­ψης. Στίγμα ανεξίτηλο και εσαεί εθνικό όνειδος η ατιμωρησία των πρωται­τίων της μεγαλύτερης προδοσίας στη νεότερη ιστορία του Ελληνισμού…

* Γιαννάκης Λ. Ομήρου
Πρώην Πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων

 

Σχόλια