ΕΙΝΑΙ Η ΥΒΡΙΣ ΤΕΧΝΗ;

Pantelis Savvidis

ΕΙΝΑΙ Η ΥΒΡΙΣ ΤΕΧΝΗ;
Σημειωση: Το fb μόλις με ειδοποίησε πως αφαίρεσε την ανάρτηση λόγω της φωτογραφίας. Αναρτώ μόνο το κείμενο.
1.-Με το δικαίωμα που δίνει και σε εμένα ο δικαιωματισμός μπορώ να πω πως η αφίσα του Φεστιβάλ Ντοκυμαντερ, που αποτελεί αντικείμενο διαμάχης, είναι αηδιαστική. Όχι γιατί προσβάλει το θρησκευτικό συναίσθημα αλλά διότι, καθώς την βλέπω, μου προκαλεί αποστροφή και δεν με ελκύει να δω και να μάθω πως κακοποιούνται και πως υποφέρουν οι γυναίκες σε χώρους πέραν της καθημερινής μου εμβέλειας. Και θέλω να μάθω. Διότι θέλω να βρίσκομαι κοντά στις γυναίκες αυτές. Υποτίθεται πως αυτός ήταν ο στόχος της αφίσας, αν κατάλαβα καλά από την απάντηση της διευθύντριας του Φεστιβάλ Ντοκυμαντέρ στον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης.
2.-Συμφωνώ με τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης ότι υπάρχει μια τάση, συνήθως ατάλαντων "καλλιτεχνών", να τραβήξουν το ενδιαφέρον προκαλώντας το θρησκευτικό συναίσθημα συμπολιτών τους. Στατιστικά είναι επιτυχημένη μέθοδος. Όποτε συνέβη οι "καλλιτέχνες" έγιναν γνωστοί και τα έργα τους απέβησαν κερδοφόρα. Γιατί να μην συνεχίζεται το φαινόμενο.  
3.-Συνήθως οι ίδιοι άνθρωποι που υπερασπίζονται αυτόν τον τρόπο έκφρασης κατά της χριστιανικής θρησκείας είναι λάβροι εναντίον κάποιου που θα προσβάλλει τα μουσουλμανικά, για παράδειγμα, ιερά. Γιατί; Ο δικαιωματισμός είναι επιλεκτικός;
4.-Η προσβολή των Ιερών- όχι, μόνο, των θρησκευτικών αλλά και των θρησκευτικών, αποτελούσε ύψιστη Ύβρη από την αρχαία εποχή. Και η τιμωρία ήταν αμείλικτη. Για την βεβήλωση των Ιερών τους πολέμησαν οι Αθηναίοι τους Πέρσες. Ο σεβασμός στα Ιερά υπάρχει από τότε που εμφανίσθηκε ο άνθρωπος. Είναι τα σύμβολα μιας κοινωνίας που την κρατούν δεμένη. Η προσβολή τους αποτελεί προσβολή αυτής της κοινότητας ανθρώπων. Ο σεβασμός τους, εκτός των άλλων είναι μια κοινωνική σύμβαση συνύπαρξης. Αν οι διαφορετικές οντότητες που συνυπάρχουν σε μια κοινωνία αρχίσουν να προσβάλλουν η μια την άλλη που θα καταλήξει η κοινωνία αυτή;
5.-Ο σεβασμός του άλλου (κυρίως της θρησκευτικής πίστης του) είναι και ένδειξη πολιτισμού. Υποτίθεται δημόσιες εκδηλώσεις, όπως το Φεστιβάλ Ντοκυμαντέρ τον πολιτισμό θέλουν να προάγουν. Μέσα από την αλληλοκατανόηση των ανθρώπων, την προβολή των προβλημάτων τους, την στέρηση της ελευθερίας συνανθρώπων τους, τα βιώματά τους, τον καθημερινό αγώνα επιβίωσης, την απάντηση στα θεμελιώδη ερωτήματά του, τις δυνάμεις που θέλουν να τους σκλαβώσουν. Θα γνωρίζετε ποιον ορισμό έδωσε ο Φρόϊντ στον πολιτισμό: καταπίεση των ενστίκτων. Εν ονόματι του δικαιωματισμού να απελευθερώσουμε τα ένστικτα; Που θα φθάσουμε;
6.-Ο νέος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης είναι τύχη αγαθή για την πόλη. Άνθρωπος ήπιος, καλλιεργημένος, με προχωρημένες ιδέες και ανοχές. Για να έφθασε στο σημείο να διαμαρτύρεται φανταστείτε πως προσέλαβε το γεγονός μια μεγάλη χριστιανική κοινότητα ανθρώπων που ένοιωσε ότι προσβάλλεται. Η προσβολή της δεν λαμβάνεται υπόψη από έναν πολιτισμικό φορέα; Η μεμονωμένη έκφραση δεν έχει όρια; Η κ. διευθύντρια επικαλείται στην απάντησή της τους νόμους και το σύνταγμα. Αυτά θεωρεί όριά της; Υπάρχει κάτι πιο καθεστωτικό από αυτό; Η τέχνη υπερβαίνει τα όρια της κρατικής ανοχής, όχι των ανθρώπινων αρχετύπων. Αλλά αν αμφισβητούσε την εξουσία δεν θα είχε την ασφάλεια να προκαλέσει κατηγορίες πολιτών για τις οποίες αδιαφορεί το μονοκομματικό κράτος. Συγχαρητήρια κ. διευθύντρια.
7.-Η διευθύντρια του Φεστιβάλ επικαλείται το δικαίωμα στην ελευθερία έκφρασης, απαντώντας στον Μητροπολίτη. Αν η ελευθερία του ενός δεν σταματά στα όρια της ελευθερίας του άλλου μπορούμε να φανταστούμε που θα οδηγηθούμε; Εν ονόματι της ελευθερίας έκφρασης αντιλαμβάνεται η κυρία διευθύντρια τι αντικείμενο χλευασμού και ειρωνείας θα μπορούσε να αποτελέσει και η ίδια;
8.-Ζούμε στον αστερισμό του δικαιωματισμού. Όχι όλων των δικαιωματισμών. Του δικαιωματισμού της υπογάστριας χώρας. Μπορεί αυτό να είναι το κύριο πρόβλημα της ανθρωπότητας την στιγμή που συνάνθρωποί μας σκοτώνονται καθημερινά, γυναίκες σφάζονται λόγω φυλής ή θρησκείας ή κοινωνικής κατηγορίας, άνθρωποι φυλακίζονται και βασανίζονται; Μπορεί όλα να εξαντλούνται στην διέγερση του γενετήσιου ενστίκτου;
9.-Η κ. Διευθύντρια επικαλέστηκε εικόνες και έργα της Αναγέννησης για να δικαιολογήσει την επιλογή της και τις θέσεις της. Η σύγκριση αποτελεί Ύβρη. Ο καθένας μπορεί να πει ότι είναι ο Μιχαήλ Άγγελος, ο Ραφαέλο, ο Μποντιτσέλι, ο Μέγας Ναπολέων ή ο Μέγας Αλέξανδρος. Εμείς πρέπει να το αποδεχθούμε;
10.-Η πρώτιστη αρχή μου είναι η ελευθερία. Ακόμη και από την εργασία. Κάτι θα βρει ο άνθρωπος για να ζήσει. Αν δεν έχει την ελευθερία του, όμως, πεθαίνει καθημερινά. Χθες, μόλις είχα γράψει πως Ύβρις είναι η υπέρβαση του μέτρου. Όχι κυρία διευθύντρια των κρατικών ορίων τα οποία σέβεστε απολύτως για ευνόητους λόγους. Του αρχαιοελληνικού μέτρου που έχει να κάνει με τις αρχέγονες αξίες. Αυτές που κανένα καθεστώς δεν μπόρεσε να ξεριζώσει από την ψυχή των ανθρώπων. Ούτε εσείς θα το καταφέρετε. Εν ονόματι αυτών των αξιών σεβόμαστε όλους τους ανθρώπους. Με τις ιδιαιτερότητές τους. Και αυτούς που προκαλέσατε. Η αληθινή τέχνη αυτό το αρχέγονο βάθος αναζητά. Και είναι υψηλή γιατί το σέβεται.

=============


 

Ένταση στη Θεσσαλονίκη για την προβολή της ταινίας «Αδέσποτα Κορμιά» – Δυνάμεις των ΜΑΤ απώθησαν διαδηλωτές


 -----------------------

Νεκτάριος Δαπέργολας


Τὴν εἰρηνικὴ διαδήλωση διαμαρτυρίας γιὰ τὴ νέα ἀποτρόπαιη βλασφημία πρὸς τὰ πανίερα πρόσωπα τοῦ Χριστοῦ καὶ τῆς Παναγίας μας, ποὺ εἶχε προγραμματιστεῖ χτὲς στὶς 7 μ.μ. ἔξω ἀπὸ τὴν κινηματογραφικὴ αἴθουσα τῆς Θεσσαλονίκης ὅπου παιζόταν τὸ χυδαιούργημα, τὴν ἀπαγόρευσαν οἱ πραιτωριανοὶ τοῦ ἀντίχριστου καὶ ἑλληνοφοβικοῦ καθεστῶτος. Φυσικὰ ὅμως δὲν συνέβη τὸ ἴδιο καὶ γιὰ τοὺς γνωστοὺς «προοδευτικοὺς» δικαιωματάδες, ποὺ διαδήλωσαν ἀνενόχλητοι τὴν ἴδια ὥρα καὶ στὸ ἴδιο σημεῖο φωνάζοντας τὰ ἐπίσης γνωστὰ συνθήματα κατά τοῦ...φασισμοῦ καὶ τοῦ ρατσισμοῦ (ἡ φωτογραφία εἶναι ἀπὸ κάποια παλαιότερη ἀποτύπωση τοῦ παροιμιώδους... δημοκρατικοῦ καὶ προοδευτικοῦ οἴστρου τους).
Ἄλλο ἕνα προκλητικὸ συμβάν, ἀνίκανο βεβαίως νὰ προξενήσει πραγματικὴ ἔκπληξη σὲ ὅσους ξέρουμε σὲ ποιόν ἀκριβῶς ὑπόνομο ζοῦμε ἐδῶ καὶ πολλὰ χρόνια. Ἂν καὶ προβλέψιμο ὅμως, δὲν παύει νὰ εἶναι μία ἀκόμη ἐξοργιστικὴ πρόκληση, ἕνα ἀκόμη τραγικὸ περιστατικὸ ποὺ κάνει τὸν βόρβορο ἀκόμη πιὸ δυσώδη. Ἕναν βόρβορο ποὺ τὸν προωθοῦν, τὸν ἐπιβάλλουν ἢ τὸν ὑποθάλπουν καθημερινὰ ὁ στυγνὸς φασισμὸς τῶν τυράννων, ἡ ἀπερίγραπτη δυσλειτουργία ὅλων τῶν θεσμῶν, ἡ πρωτοφανὴς κατάντια της διοικούσας Ἐκκλησίας, ἡ ἐγκληματικὴ ἀπάθεια τῆς συντριπτικῆς πλειονότητας τοῦ λαοῦ. Εἰλικρινά, εἶναι νὰ μὴν περιμένεις πιὰ τὴ φωτιὰ καὶ τὸ θειάφι καὶ μάλιστα μὲ συνεχῶς αὐξανόμενη ἀδημονία; Ὅπου καὶ ἂν κοιτάξεις ὁλόγυρα, συναντᾶς πιὰ σχεδὸν μόνο παράνοια, προδοσία, ἀποστασία, βεβήλωση, δαιμονικὴ διαστροφή. Καὶ αὐτὸ εἶναι κάτι ποὺ φυσιολογικὸς ἄνθρωπος δὲν μπορεῖ πλέον νὰ τὸ ἀντέξει...
================
 Νίκος Σταθόπουλος
 
Η ΕΛΊΖ ΖΑΛΑΝΤΌ είναι η διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης....
...............και με μια εκτενή επιστολή της "απάντησε" στην επιστολή του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης και στην μετρημένη προτροπή του να αποσυρθεί η επίμαχη διαφημιστική αφίσα ....(να σημειώσω μόνο ότι ενώ στο "προοδευτικό Διαδίκτυο" η επιστολή της διευθύντριας έγινε "συγκλονιστικό viral", η εξαιρετικής πνευματικής ευρύτητας επιστολή του Μητροπολίτη περιθωριοποιήθηκε κ πέρασε "στα ψιλά"...μια απλή αντιπαραβολή θα έδειχνε την Κουλτούρα κ τη Συνωμοσία....).....
................η κα.Ζαλαντό επιστρατεύει υπερπλήθος λέξεων για να υπεραμυνθεί της δημοκρατίας(πού κ πώς απειλήθηκε, αφού κανείς δεν αντιτάχθηκε στο φιλμ που είναι και το καθαυτό έργο τέχνης; και, επίσης, καμία απαγόρευση της αφίσας παρά μόνο "παράκληση" του Μητροπολίτη ώστε να μην υπάρξει ούτε υπόνοια εξοργιστικής βλασφημίας...πού το κακό κ το ασύνετο;...) και για να αναδείξει την τραγικότητα του "γυναικείου δράματος" και της "διαφορετικότητας" στην εποχή μας(δηλαδή, και πάλι ενεργοποιήθηκε ο μηχανισμός ψυχαναγκασμού και παράκαμψης της κρίσιμης ουσίας...στο σημείο αυτό, η κα.διευθύντρια με εναργή υπαινικτικότητα ταυτίζει το ναζιστικό σκυλολόι της πλ.Αριστοτελους με τις διαμαρτυρίες για την αφίσα : ίδιο πράγμα ο κανιβαλικός σεξισμός και η δημοκρατική καταγγελία μιας Προσβολής Πίστης!...ε ρε Ιράν που θέλουν κάτι "open mind" της ασφαλούς τζαμπαμαγκιάς στην "αγιατολλάχικη Ελλάδα"!!
................λες και ο Μητροπολίτης και κάθε σοβαρός άνθρωπος έθεσαν ζήτημα απαγόρευσης...άλλο "διατάσσω" κα.Ζαλαντό και άλλο "μην προβαίνετε σε ακρότητες που ερεθίζουν"!...το να συμβαίνει το δεύτερο και να "χτυπιέσαι" ότι απειλείσαι από το ανύπαρκτο πρώτο, ε είναι σαν το "σαμποτάζ της ζάχαρης" στον Έβρο...
.................αυτό θα ευχόταν η κα Ζαλαντό, όμως, ώστε να "εμπραγματωθεί" και να "δικαιωθεί" η τρομοκρατία της "κουλτούρας της θυματοποιησης", ώστε να "εκπληρωθούν" τα "ρηθέντα υπό των (αμερικανών ακαδημαικών) προφητών"!....
....................αν έθεσαν ζήτημα φανατικοί(που και ο ιεράρχης τούς στιγματίζει), πρόβλημα τους .....
................το "πρόβλημα" βρίσκεται στο ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟ ΜΕΣΟ (μια αφίσα), όπου(δλδ σε ένα πεδίο τεχνητών εντυπωσιασμών του "κράχτη" για το Θέαμα) μια θεμελιώδης ιερή παράσταση της Ορθοδοξίας πλαστογραφείται κ "αναδομείται" με όρους όχι απλά εμπορικούς αλλά ιδεολογικούς εις βάθος(γυναίκα Εσταυρωμένη)....
...................με κωμική υφολογική επιτήδευση (εν μέρει χυδαία τρολιά για το κλασικό εκκλησιαστικό ύφος του Μητροπολίτη) η κα.Ζαλαντό ωρύεται περί "Δημοκρατίας κ ελευθερίας κ σεβασμού του άλλου", κάνοντας πως δεν ξέρει ότι θεμέλιο της δημοκρατικής συμβίωσης των αντιθέτων είναι να σέβεσαι τις ταυτοτικές παραδοχές του άλλου και δεν είναι το "δικαίωμα" το δικό σου να μεταχειρίζεσαι όπως γουστάρεις τα "ξένα κόλλυβα".......
....................εδώ βρίσκεται η ουσία του woke φασισμού: προωθεί επιθετικά την ακυρωτική αποδόμηση διαφορετικών "κοσμοθεωριών",μέσω απαξίωσης, δυσφήμισης, στιγματισμού, διακωμώδησης, παραχάραξης, και όχι την κακοποιημένη ισοτιμία των μειονοτήτων.........
...................η κα.Ζαλαντο δηλώνει ρητά ότι συμφωνεί πως "πολλά έργα τέχνης υπερβαίνουν τα όρια της κακόβουλης πρόκλησης και της κακοποιητικής πρόθεσης", δλδ δέχεται ότι αυτό μπορεί να συμβεί, δεν είναι αποκύημα της "νοσηρής φαντασίας" κάποιων "σκοταδιστών ρασοφόρων"!...το δέχεται και το καταδικάζει, άρα δεν είμαστε "τρελοί μισαλλόδοξοι" που "μισούμε", είναι κάτι πιθανό, υπαρκτό, αντικειμενικό!...
.................απλά, λέει ότι εν προκειμένω δεν ισχύει!..αλλα δε μας εξηγεί το γιατί, δεν κάνει μια εκτενή έκθεση επιχειρημάτων ίσης έκτασης με τις μελό "λογοτεχνίες" της εισαγωγής για να συγκινήσει ...στα Δωδεκάνησα υπήρχε το θυμόσοφο ρητό "μένα με λένε Παπαρίζο κι όπου θέλω το γυρίζω"!.........
..................ο Σταυρός, ναι, κα.Ζαλαντό, είναι "συμπεριληπτικός τόπος" για κάθε πάσχοντα επί γης, μα φέρει όλο το σημασιακό κ συμβολικό φορτίο μιας Πίστης, άρα έχει μια "καταστατική δραματικότητα" οντολογικού κ υπερβατικού χαρακτήρα, και όχι ένα τρεπτό καλλιτεχνικό προφίλ....ο Σταυρός δεν είναι Τέχνη, η Αντιγόνη του Σοφοκλή ας πούμε, για να κάνεις "καλλιτεχνικές επεμβάσεις κ μετασκευές"...
...................ο Εσταυρωμένος σαν αυτό που είναι μέσα στην εικόνα, το λόγο και, πρωτίστως, το βίωμα της εκκλησιαστικής υπερσχέσης των Ορθοδόξων, είναι Ο Εσταυρωμένος, και όχι Η ούτε ΤΟ........
...................δικαίωμα της Τέχνης να παράγει και παράδοξο, και αίρεση, και αμφισβήτηση, δικαίωμα κ υποχρέωση :
ο άθεος Βάρναλης έγραψε "Το φως που καίει" αντιπαραβάλοντας Χριστό και Προμηθέα, ερμηνεύοντας τη "χριστιανική δουλική παθητικότητα"...μνημειώδες αριστούργημα της υλιστικής λογοτεχνίας...καμία σχέση με τα ευκολάκια της αγοραίας διαφημιστικής πρόκλησης(και μη μου πείτε ότι "μα διώχθηκε" και τέτοια, γιατί θυμηθείτε την κατάσταση της τέχνης στην κομμουνιστική Ρωσία η τις εκκλησίες χαλάσματα η στάβλους ..)...
............η κα.Ζαλαντό, πλαισιωμένη προφανέστατα από ένα αριστούχο woke επιτελείο, έσπευσε(διότι ο "παπάς" τους "άδειασε" εντελώς...) να "απαντήσει" στο εμπνευσμένο κείμενο ενός "ρασοφόρου" που της έκανε μάθημα πνευματικής, καλλιτεχνικής κ θρησκευτικής ελευθερίας με όρους συνύπαρξης και όχι ΜΙΣΑΛΛΟΔΟΞΊΑΣ όπως προωθεί η αφίσσα και συμμερίζεται η κα.Διευθυντρια...

Σχόλια