Νοίκιασαν ασθενοφόρα με 1,7 εκατομμύριο ευρώ, αντί να αγοράσουν 25 καινούργια για το ΕΚΑΒ!

Στο φως 70 συμβάσεις από 40 δημόσια νοσοκομεία για ενοικίαση ιδιωτικών ασθενοφόρων σε 15 μήνες

  • Οι συμβάσεις, τα ποσά και οι ανάδοχοι – Η «ταρίφα» ανά χιλιόμετρο.
  • 65.000.ευρώ το κόστος ενός καινούργιου ασθενοφόρου.
  • Πώς η κυβέρνηση, που δεν κατόρθωσε να αποτρέψει την αποδυνάμωση του ΕΚΑΒ, άνοιξε ταυτόχρονα, με τον νόμο του 2022 επί υπουργίας Πλεύρη, το δρόμο στα ασθενοφόρα των ιδιωτικών κλινικών κι εταιρειών να «εισβάλλουν» στο ΕΣΥ για τις δευτερογενείς διακομιδές.
  • Χαμένος ο φορολογούμενος, κερδισμένες όσες ιδιωτικές εταιρείες εδρεύουν στις ίδιες πόλεις με τα δημόσια νοσοκομεία κι έτσι οι ίδιες εξασφαλίζουν διαρκώς την ανανέωση των συμβάσεων απευθείας ανάθεσης.
  • Οικονομική «αυτοκτονία» μεσοπρόθεσμα η λύση – «μπάλωμα» της ενοικίασης, χαριστική βολή για το ΕΚΑΒ. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ

Του Βασίλη Γαλούπη
11 Μαρτίου, 2024

Στις 2 Ιανουαρίου 2024 υπάλληλος καθαριότητας του δήμου Αλεξανδρούπολης κατέρρευσε κατά τη διάρκεια της εργασίας του σε απόσταση μόλις 100 μ. από το τμήμα επειγόντων περιστατικών του Γενικού Νοσοκομείου της πόλης. Λόγω της γραφειοκρατικής διαδικασίας απαιτήθηκαν 15 λεπτά μέχρι να τον προσεγγίσει διαθέσιμο ασθενοφόρο από το κοντινό νοσοκομείο. Διαπιστώθηκε ότι είχε υποστεί εγκεφαλικό επεισόδιο. Τις επόμενες εβδομάδες έδινε μάχη για την ζωή του στην Μονάδα Εντατικής Θεραπείας. Το ίδιο το νοσοκομείο παραδέχθηκε τελικά πως τα λεπτά δεν ήταν 15, αλλά… 13.

Τον περασμένο Ιούλιο μια γυναίκα πέθανε αβοήθητη σε παραλία της Λέσβου περιμένοντας το ασθενοφόρο που έφτασε με μεγάλη καθυστέρηση, αφού όπως καταγγέλθηκε δεν επαρκούσαν οι οδηγοί για να καλυφθούν οι βάρδιες. Το ίδιο συνέβη και στο Περιστέρι τον ίδιο μήνα, όπως και τον Νοέμβριο στην Καβάλα.

Το ΕΚΑΒ βρίσκεται όλο και πιο συχνά στο στόχαστρο επειδή δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες των πολιτών. Εκπέμπει SOS εδώ κι αρκετά χρόνια, όπως αποκάλυψε και η έρευνα των Data Journalists τον περασμένο Οκτώβριο

Στην Αττική, για παράδειγμα, επιχειρούν πρωί κι απόγευμα μόνο τα μισά από τα 90 ασθενοφόρα που θα έπρεπε, το ίδιο και τη νύχτα όπου είναι διαθέσιμα μόλις τα 25 από τα 50. Πολλές φορές η ανταπόκριση στα περιστατικά φτάνει στις 4-5 ώρες.

Από το σύστημα λείπουν, σύμφωνα με τους συνδικαλιστές, όχι μόνο ασθενοφόρα, αλλά και τουλάχιστον 1.000 διασώστες. Η λύση της «επιστράτευσης» ενστόλων για να καλυφθούν οι κενές θέσεις, που εφαρμόζεται από  το περασμένο καλοκαίρι, δεν φαίνεται να αποδίδει. Στις διακομιδές, άλλωστε, απαιτείται εξειδικευμένο προσωπικό που πρέπει να έχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος.

Αντί να ενισχυθούν τα πληρώματα, να επισκευαστούν όσα ασθενοφόρα είναι σε ακινησία λόγω επιβαρυμένης χρήσης ή κι έλλειψης ανταλλακτικών και να αγοραστούν καινούργια, η ελληνική κυβέρνηση έχει επιλέξει τον αδιέξοδο δρόμο των «μπαλωμάτων». Ένα από αυτά είναι η ενοικίαση ιδιωτικών ασθενοφόρων «με την ώρα», με συμβάσεις που εκτινάσσουν το κόστος για τον φορολογούμενο, ενώ παράλληλα αφήνουν το ΕΚΑΒ ολοένα και πιο εξασθενημένο.

Οι ειδήσεις για θανάτους και αργοπορίες διακομιδών λόγω του αποδυναμωμένου ΕΚΑΒ είναι λογικό να αγχώνουν και να τρομάζουν τους πολίτες που αποδέχονται πιο εύκολα πια τέτοιες κοστοβόρες «παρεμβάσεις» βραχείας προοπτικής στο δημόσιο Σύστημα Υγείας, ενώ η κυβέρνηση έχει το άλλοθι, λόγω της «στρατηγικής» απραξίας της, ώστε να προχωρήσει σε αποφάσεις ένταξης, δια της πλαγίας, των ιδιωτικών ασθενοφόρων στο ΕΣΥ, σε πρώτη φάση για τις δευτερογενείς διακομιδές.

Τι άλλαξε με τον νόμο του Δεκεμβρίου 2022

Σύμφωνα με το νόμο που ψηφίστηκε το 2022, επί Θανάση Πλεύρη στο υπουργείο Υγείας, επιτράπηκαν στο εξής οι συμβάσεις των δημόσιων νοσοκομείων με ιδιωτικά ασθενοφόρα για τις δευτερογενείς διακομιδές, δηλαδή για την μεταφορά ασθενών στην οικεία τους από το νοσοκομείο ή για την μετακίνησή τους από και προς νοσοκομεία για εξετάσεις κλπ.

Όμως, το κόστος των ενοικιάσεων αποδεικνύεται δυσβάσταχτο σε σύγκριση με την αγορά νέων ασθενοφόρων από το ΕΚΑΒ και την ουσιαστική ενίσχυσή του με προσωπικό.

Σύμφωνα με τον νόμο 4999 του Δεκεμβρίου 2022 (ΦΕΚ Α 225/7.12.2022) «οι διακομιδές ασθενών μετά από την ολοκλήρωση της νοσηλείας τους, δύναται να διενεργούνται και από τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας, στα οποία νοσηλεύονται. Για την εξυπηρέτηση των διακομιδών, τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας δύνανται επικουρικά να συνάπτουν συμβάσεις με φυσικά ή νομικά πρόσωπα, τα οποία είναι κάτοχοι αδειοδοτημένων ασθενοφόρων αυτοκινήτων του ιδιωτικού τομέα».

Δαπάνη 1,7 εκατ. ευρώ από 40 νοσοκομεία σε μόλις 15 μήνες

Από τότε που ξεκίνησε η εφαρμογή του νόμου μέχρι σήμερα, δηλαδή σε 15 μήνες, οι συνολικές δαπάνες για συμβάσεις νοσοκομείων προς ενοικίαση ιδιωτικών ασθενοφόρων έχει αγγίξει τα 1,7 εκατ. ευρώ (1.698.151,72 €). Στο ΚΗΜΔΗΣ υπάρχουν περισσότερες από 70 συμβάσεις από 40 νοσοκομεία – κυρίως της Περιφέρειας – από την ημέρα έναρξης ισχύος του νόμου.

Το πόσο αυτό είναι διαρκώς αυξανόμενο, και μάλιστα με όλο και πιο ταχείς ρυθμούς. Οι δαπάνες διογκώνονται, αλλά χωρίς να λύνεται κανένα από τα ζωτικά προβλήματα του ΕΚΑΒ, που απλά περιθωριοποιείται και αργοσβήνει.

Διαβάστε τη συνέχεια στο www.datajournalists.co.uk

Σχόλια