Le Figaro: Στο Hamtramck, στις Ηνωμένες Πολιτείες, τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα νοιώθουν την απόρριψη από τον δήμαρχο της πόλης με καταγωγή από την Υεμένη.

Η ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα είχε καλωσορίσει τους μουσουλμάνους μετανάστες και τώρα νοιώθει τα δικαιώματα της να απειλούνται.
Για δεκαετίες, αυτή η μικρή πόλη του Μίσιγκαν ήταν θύλακας Πολωνών Καθολικών εργατών, που προσελκύονταν από θέσεις εργασίας σε εργοστάσια αυτοκινήτων. Μετά τη βιομηχανική παρακμή, σταδιακά έφυγαν αλλού και αντικαταστάθηκαν, τα τελευταία τριάντα χρόνια, από διαδοχικά κύματα με προέλευση από την Υεμένη, το Μπαγκλαντές, το Πακιστάν και την Βοσνία... Το 2013, ο Hamtramck έγινε έτσι ο πρώτος δήμος των Ηνωμένων Πολιτειών με μουσουλμανική πλειοψηφία και 20 περίπου γλώσσες που ομιλούνται στο σχολείο. Πιο πρόσφατα, νέοι λευκοί εγκαταστάθηκαν στο Μίσιγκαν χάρη στα φθηνά ενοίκια και την αίσθηση χωριού που αποπνέει. «Ο κόσμος σε 5 km2», διακηρύσσει μια τοιχογραφία με κόκκινα γράμματα στο κέντρο της πόλης.
«Το Hamtramck είναι ένα είδος εργαστηρίου της πολυφυλετικής Αμερικής», συνοψίζει ο Milo Madole, ένας τριαντάχρονος δικηγόρος. Στον κεντρικό δρόμο, γειτονεύουν το Srodek, ένας πωλητής λουκάνικων kielbasa, ένα εστιατόριο κεμπάπ από την Υεμένη, καταστήματα sari από το Μπαγκλαντές και ένας φούρνος halal paczki. Γυναίκες με μπούρκες κάνουν βόλτες κατά μήκος της Πλατείας του Πάπα, όπου ορθώνεται ένα μεγάλο άγαλμα του Ιωάννη Παύλου Β' σε ανάμνηση της επίσκεψής του το 1987. Και στο γήπεδο του μπέιζμπολ, τα παιδιά παίζουν κρίκετ, ένα δημοφιλές άθλημα στο Μπαγκλαντές. Όσο για τους Πολωνούς, ακόμα κι αν αντιπροσωπεύουν μόνο το 5% έως το 7% του πληθυσμού, πολλοί επιστρέφουν κάθε εβδομάδα για να ακούσουν τη λειτουργία στη μητρική τους γλώσσα στην εκκλησία του St Florian.
Στην γιορτή της Καθαράς Δευτέρας (Mercredi des Cendres) , το τεράστιο κτίριο που μοιάζει με καθεδρικό ναό είναι γεμάτο πιστούς, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι πολύ νέοι. «Η κοινότητα απέχει πολύ από το να εξαφανιστεί. Υπάρχουν πολλές οικογένειες δεύτερης ή τρίτης γενιάς που μιλούν ακόμα πολωνικά», διαβεβαιώνει ο πατέρας Thomasz Pietrzak. Ένας μεγάλος αριθμός, ωστόσο, αναγνωρίζει, δεν μένει πλέον εδώ. Σήμερα, το 39% των 28.000 κατοίκων της πόλης είναι Υεμενικής καταγωγής και το 26% είναι από το Μπαγκλαντές. Εξ ου και το αστείο που προτείνει να μετονομαστεί το Hamtramck (ham σημαίνει ζαμπόν, που δεν ακούγεται πολύ χαλάλ) σε Lambtramck (αρνί).
Με τον ερχομό αυτών των νέων μεταναστών, οι συνήθειες και τα έθιμα άλλαξαν. Το 2004, ο κατεξοχήν λευκός δήμος ήταν ένας από τους πρώτους στις Ηνωμένες Πολιτείες που επέτρεψε το κάλεσμα για προσευχή με μεγάφωνο, πιστεύοντας ότι ο μουεζίνης δεν μπορούσε να λογοκριθεί αφού επιτρέπονταν να ηχούνε οι καμπάνες. Τώρα αντηχεί πέντε φορές την ημέρα από τα δεκάδες τζαμιά, ένα από τα οποία καταλαμβάνει το υπόστεγο ενός πρώην εργοστασίου αυτοκινήτων. Το 2015, το Hamtramck διακρίθηκε για άλλη μια φορά καθώς έγινε ο πρώτος δήμος που είχε δημοτικό συμβούλιο με μουσουλμανική πλειοψηφία. Οι κάτοικοι το είδαν ως ένα είδος συμβολικής εκδίκησης για τον Ντόναλντ Τραμπ -τότε υποψήφιο για την προεδρία- που επιτέθηκε στο Ισλάμ και στους μετανάστες. Σήμερα, μια άλλη μεγάλη πρωτιά, όλοι οι δημοτικοί σύμβουλοι είναι άνδρες, μουσουλμάνοι, και ο δήμαρχος είναι από την Υεμένη. «Είμαι περήφανος που έχω μέλη της κοινότητάς μου στο δημαρχείο. Νιώθουμε πιο άνετα γιατί μας καταλαβαίνουν», λέει ο Tareq, ένας νεαρός σερβιτόρος στο Yemeni Café.
Η μεταμόρφωση του Hamtramck δεν ήταν ομαλή. Το 2020, ο δήμος προσπάθησε να αναγκάσει το κλείσιμο των καταστημάτων κάνναβης, χωρίς επιτυχία, αφού το Μίσιγκαν είχε νομιμοποιήσει την κάνναβη. Πέρυσι, επέτρεψε τις θυσίες ζώων στο σπίτι, μια πρακτική επίσης νόμιμη στο όνομα της «ελεύθερης άσκησης της θρησκείας». Αλλά οι εντάσεις ξέσπασαν όταν απαγορεύτηκε η σημαία των ομοφυλόφιλων σε δημόσιους χώρους. Ο δήμαρχος, για να μην κατηγορηθεί για διακρίσεις, απαγόρευσε όλες τις σημαίες εκτός από την αμερικανική και μερικές άλλες. Προς απογοήτευση μέρους του πληθυσμού, που δεν εκτίμησε αυτό το ξεκάθαρα αντι-ΛΟΑΤΚΙ μέτρο. Η πολύ πυκνή κάλυψη αυτής της υπόθεσης από τα μέσα ενημέρωσης φούντωσε την κατάσταση. «Καταλαβαίνω ότι το δημοτικό συμβούλιο ήθελε να ευχαριστήσει τους ψηφοφόρους του αλλά η διαμάχη δίχασε την πόλη και έβλαψε την εικόνα της. Ορισμένες σημαίες του ουράνιου τόξου σε επιχειρήσεις έχουν βανδαλιστεί», παρατηρεί ο Tim Price της Hamtramck Queer Alliance. «Έχουμε εργαστεί σκληρά για να αναπτύξουμε μια φιλόξενη κοινότητα όπου νιώθουμε ασφαλείς. Και τόσα πολλά διαλύθηκαν σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Νιώθαμε προδομένοι. Υποστηρίξαμε τους μετανάστες για το κάλεσμα για προσευχή και τώρα απειλούν τα δικαιώματά μας», προσθέτει η Karen Majewski, η πρώην δήμαρχος που φορά ένα όμορφο πολωνικό κεντημένο σακάκι. Ο Tareq, ο σερβιτόρος της Υεμένης, φυσικά δεν είναι αυτής της άποψης. «Δεν έχω τίποτα εναντίον των LGBT, αλλά δεν θέλω να μας επιβάλλουν τη σημαία τους όταν είμαστε κυρίως μουσουλμάνοι εδώ».
Η ένταση επανήλθε λίγους μήνες αργότερα, όταν δημοτικοί υπάλληλοι αρνήθηκαν να παρελάσουν στο πλευρό της ένωσης LGBT κατά τη διάρκεια της ετήσιας παρέλασης. Έκτοτε η αναταραχή ηρέμησε. Όλες αυτές οι αλλαγές δεν αρέσουν στον Daniel, έναν πρώην στρατιωτικό που πίνει μια μπύρα στο Whisky in the Jar. «Καλωσορίσαμε τους μουσουλμάνους. Και τώρα παίρνουν τον έλεγχο χωρίς να προσπαθούν να αφομοιωθούν στον πολιτισμό μας. Ο παππούς μου έπρεπε να ενσωματωθεί όταν μετανάστευσε από το Βέλγιο».
Η εύθραυστη κοινοτική ισορροπία πιθανότατα θα αλλάξει ξανά. Οι πιο μορφωμένοι από το Μπαγκλαντές αρχίζουν να μεταναστεύουν σε άλλα προάστια ενώ καταφθάνουν Ουκρανοί πρόσφυγες... Αυτό το συνεχές πολιτισμικό μείγμα είναι που προσέλκυσε τον δικηγόρο Milo Madole. «Μετακόμισα εδώ γιατί είναι ένα από τα πιο συναρπαστικά μέρη που έχω πάει ποτέ. Έχω φίλους από όλες τις εθνικότητες και πηγαίνουμε στο ίδιο σούπερ μάρκετ, στις ίδιες καφετέριες», λέει ο νεαρός δικηγόρος που πήρε το πράσινο φως από το δημοτικό συμβούλιο για να ανοίξει μια brasserie. «Δεν είναι η τέλεια αρμονία αλλά λειτουργεί». Αυτό φαίνεται από το Kitab Café, ένα νέο καφέ-βιβλιοπωλείο που διευθύνει ένα νεαρό ζευγάρι Αμερικανο-Υεμενιτών, όπου συναντά κανείς τόσο καλυμμένες γυναίκες όσο και νεαρούς μποέμ λευκούς. «Στόχος μας ήταν να καλωσορίσουμε τους πάντες, με ποικίλο προσωπικό και προϊόντα, από εσπρέσο μέχρι τσάι από την Υεμένη. Είναι σημαντικό να είμαστε ανεκτικοί, να μπορούμε να μιλάμε μεταξύ μας», εξηγεί ο Ahmad Alwhysee, το αφεντικό.
Στο δημοτικό συμβούλιο εκείνο το βράδυ, το κοινό ήρθε για να συζητήσει πολύ συγκεκριμένα προβλήματα σε αυτήν την πόλη όπου οι μισοί κάτοικοι ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας. Τα θέματα συζήτησης είναι οι λακκούβες, ο εκσυγχρονισμός των αγωγών ύδρευσης, ο φόρος ακίνητης περιουσίας… Στο τέλος, ψηφίζουν υπέρ ενός ψηφίσματος που καλεί την κυβέρνηση Μπάιντεν «να σταματήσει να υποστηρίζει πολέμους και να χρηματοδοτεί καταπιεστικά καθεστώτα», στοχεύοντας το Ισραήλ χωρίς να το κατονομάζει. «Η δημοκρατία είναι ουσιαστική αξία και πρέπει να την προωθήσουμε», καταλήγει ο δήμαρχος καταχειροκροτούμενος.
Η Karen Majewski, επικεφαλής της πόλης για δεκαέξι χρόνια, θέλει να είναι αισιόδοξη. «Το Hamtramck είναι ένα σπουδαίο πολιτικό πείραμα. Σίγουρα υπάρχουν μάχες που δεν είναι πάντα όμορφες, αλλά πιστεύω στην ιδέα των ανθρώπων που επέλεξαν να έρθουν εδώ και να βρουν έναν τρόπο να ζήσουν μαζί. Είμαστε μέρος του ίδιου μακροπρόθεσμου project που είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες».
Le Figaro
26/2/24

VIA   Babis Georges Petrakis

----------------------

 

Σχόλια