Συνδιαχείριση σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο με υπογραφή Κυριάκου!

 Η συμφωνία που θα υπογράψουν Ερντογάν και Μητσοτάκης περιορίζει την ελληνική ΑΟΖ δυτικά του 28ου μεσημβρινού.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει αποφασίσει να αναγνωρίσει ότι Ελλάδα και Τουρκία έχουν κοινά ζωτικά συμφέροντα και ενδιαφέροντα όχι μόνο στο Αιγαίο αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο, και δεσμεύεται να συνεργαστεί με την Τουρκία για τη διατήρηση της ειρήνης στην περιοχή. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ

Και μόνο η φράση ότι η Τουρκία έχει ζωτικά συμφέροντα στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο ικανοποιεί όλες τις απαιτήσεις της «Γαλάζιας Πατρίδας», όπως δήλωσε την Πέμπτη 16 Νοεμβρίου στο Κοινοβούλιο ο υπουργός Αμυνας της Τουρκίας, ο οποίος διαβεβαίωσε ότι «δεν κάνουμε πίσω από τις θέσεις μας. Ουδέποτε θα αφήσουμε απροστάτευτα τα συμφέροντά μας στη “Γαλάζια Πατρίδα”».

Το επόμενο διάστημα από την υπογραφή της συμφωνίας, οι επιτροπές θα καθορίσουν και θα συμφωνήσουν τα κοινά συμφέροντα των δύο χωρών. Το κείμενο της συμφωνίας αυτής έκλεισε στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας στην Κωνσταντινούπολη, όπου μετέβη εν κρυπτώ η υφυπουργός Εξωτερικών Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου, προκειμένου να συμφωνήσει στην τελική διαμόρφωση του κειμένου συμφωνίας Ελλάδας – Τουρκίας για τις 7 Δεκεμβρίου στην Αθήνα.

Η υφυπουργός Εξωτερικών 
Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου

Το ίδιο ακριβώς διάστημα, στην Αγκυρα έλαβε χώρα η υποβαθμισμένη -αλλά εξόχως επικίνδυνη για την Ελλάδα- συνάντηση αντιπροσωπιών των δύο ΥΠΕΘΑ για την εξέταση στρατιωτικών Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης.

Η αναμενόμενη νέα διμερής συμφωνία Μητσοτάκη – Ερντογάν αποτελεί παραλλαγή αλλά και επέκταση της Συμφωνίας της Μαδρίτης, τον Ιούλιο του 1997, μεταξύ Σημίτη – Ντεμιρέλ, ενάμιση χρόνο μετά τα Ιμια, με την οποία η Ελλάδα αναγνωρίζει και δεσμεύεται ότι στο Αιγαίο και η Τουρκία έχει «νόμιμα ζωτικά συμφέροντα και ενδιαφέροντα, τα οποία έχουν μεγάλη σημασία για την ασφάλεια και εθνική κυριαρχία της».

Η Συμφωνία της Μαδρίτης επέτρεψε στην Τουρκία με το πέρασμα των χρόνων να κατακερματίζει με την πλήρη άνεσή της την ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο, με συνεχείς ανεξέλεγκτες πτήσεις τουρκικών αεροσκαφών χωρίς κατάθεση σχεδίου πτήσης (που αποδεικνύει διαγραφή του FIR Αθηνών, το οποίο ελέγχεται αποκλειστικά και μόνο από την Ελλάδα), με συνεχείς παραβιάσεις του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου των 10 ν.μ. στα νησιά, με κατακερματισμό της ελληνικής κυριαρχίας με πτήσεις άνωθεν ορισμένων αμφισβητούμενων νήσων και, κυρίως, πάνω από τις βραχονησίδες, τις οποίες η Τουρκία θεωρεί ότι δεν ανήκουν στην Ελλάδα, και με εμμονή στην αποστρατιωτικοποίηση των νησιών της Συνθήκης της Λωζάννης, δηλαδή στην πλήρη απαγόρευση ελληνικών ασκήσεων και πτήσεων εγγύτερα των 6 ν.μ. από τις ακτές των νησιών.

Αυτό ισοδυναμεί με αμφισβήτηση της ελληνικής κυριαρχίας στα νησιά αυτά, γεγονός που αποδεικνύεται και από την εμμονή της Τουρκίας για αναθεώρηση της Συνθήκης της Λωζάννης.

Η Άγκυρα βάζει «ταφόπλακα» σε οποιαδήποτε αμφισβήτηση της τουρκολιβυκής ΑΟΖ

Η νέα συμφωνία Μητσοτάκη – Ερντογάν δεν περιλαμβάνει μόνο το Αιγαίο, αλλά και την Ανατολική Μεσόγειο, όπου θα εστιαστεί το πολιτικό, νομικό, επιχειρησιακό, οικονομικό και πρωτίστως ενεργειακό ενδιαφέρον της Τουρκίας το επόμενο διάστημα.

Με βάση τη νέα συμφωνία Μητσοτάκη – Ερντογάν, η Αγκυρα, επικαλούμενη τα νόμιμα ζωτικά συμφέροντά της που έχουν μεγάλη σημασία για την ασφάλεια και την εθνική κυριαρχία της, βάζει ταφόπλακα σε οποιαδήποτε αμφισβήτηση της τουρκολιβυκής ΑΟΖ, στέλνει στα άχρηστα την ΑΟΖ Καστελόριζου, Ρόδου, Κάσσου, Καρπάθου, Κρήτης και περιορίζει τη δυνάμει ελληνική ΑΟΖ μόνο δυτικά του 28ου μεσημβρινού, την οποία, και αυτήν ακόμα, η κυβέρνηση έχει θέσει σε κίνδυνο λόγω της τουρκολιβυκής ΑΟΖ, η οποία θα απαιτήσει οριοθέτηση μεταξύ Ελλάδας, Λιβύης και Τουρκίας.

Με την αναγνώριση των κοινών, νόμιμων ζωτικών συμφερόντων και ενδιαφερόντων Ελλάδας και Τουρκίας στην περιοχή του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου, η οριοθέτηση ΑΟΖ Ελλάδας και Τουρκίας στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο μετατρέπεται σε συνεκμετάλλευση της ΑΟΖ Ελλάδας και Τουρκίας σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, που οδηγεί σε συνεκμετάλλευση «καζάν καζάν» (μισά μισά), ρίχνοντας ταυτόχρονα στον «Καιάδα» την οριοθέτηση ΑΟΖ Ελλάδας – Κύπρου.

Την επαύριον της συμφωνίας Μητσοτάκη – Ερντογάν, η Αγκυρα, επικαλούμενη τα διμερώς αναγνωρισμένα νομικά ζωτικά συμφέροντά της, μπορεί κάλλιστα να βγάλει τα γεωτρύπανά της στο Αιγαίο, και κυρίως στην Ανατολική Μεσόγειο, για εξόρυξη υδρογονανθράκων με σύμφωνη γνώμη της Ελλάδας και με τα αναμενόμενα κέρδη να μοιράζονται ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία. Δι’ αυτού του τρόπου επανέρχεται στο προσκήνιο η μόνιμη πρόταση Ερντογάν για «καζάν καζάν» από τη συνεκμετάλλευση του Αιγαίου, που είχε προτείνει ο Ερντογάν στον Αντώνη Σαμαρά το 2011 στην Τουρκία.

Ο Σαμαράς είχε κατηγορηματικά απορρίψει την πρόταση αυτή για συνεκμετάλλευση της ΑΟΖ στο Αιγαίο. Δηλαδή, στην πράξη, η κυβέρνηση Μητσοτάκη θα αποδεχθεί εφαρμογή από την Τουρκία της πολιτικής «Καραγκιόζη»: «Τα δικά μου δικά μου και τα δικά σου μισά μισά».

Η Τουρκία οπωσδήποτε έχει ζωτικά συμφέροντα στο Αιγαίο, τα οποία απορρέουν από το Δίκαιο της Θάλασσας. Ωστόσο, αυτά τα συμφέροντα, όσον αφορά την τουρκική ΑΟΖ και σε σχέση με την ελληνική ΑΟΖ, καλύπτουν μόνο τουρκική ΑΟΖ 11% σε περιοχές μεταξύ Ρόδου – Καστελόριζου, Χίου – Λέσβου και Λέσβου – Λήμνου.

Με το «καζάν καζάν» η Τουρκία παίρνει από την Ελλάδα άλλο ένα 39% ΑΟΖ και παράλληλα αποκτά τον έλεγχο εντός του FIR Αθηνών μέχρι τον 25ο μεσημβρινό, όπως τον έχει καθορίσει για την έρευνα και διάσωση με τον τουρκικό νόμο 24611/12 του Δεκεμβρίου του 2001…

Η επικίνδυνη «κόκκινη γραμμή» Λάρισας – Εσκί Σεχίρ

Η υποτονική, υποβαθμισμένη και εξόχως επικίνδυνη για την Ελλάδα συνάντηση εκπροσώπων των ΥΠΕΘΑ Ελλάδας και Τουρκίας στην Αγκυρα προ ημερών κατέληξε σε τρεις αποφάσεις:

  • Αθλοπαιδιές μεταξύ των Ενόπλων Δυνάμεων των δύο χωρών.
  • Ανταλλαγή συναντήσεων και πληροφοριών μεταξύ διοικητών παραμεθόριων περιοχών.
  • Κόκκινη γραμμή μεταξύ Εθνικού Κέντρου Αεροπορικού Ελέγχου (ΕΚΑΕ) στη Λάρισα και του Εσκί Σεχίρ στην Τουρκία.

Οι αθλητικοί αγώνες μεταξύ των ελληνικών και των τουρκικών ΕΔ παρουσιάστηκαν από τα συστημικά και φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ ως μεγάλο επίτευγμα και απόδειξη της ειρηνευτικής διάθεσης μεταξύ Αθήνας και Αγκυρας. Ωστόσο, χωρίς να υποτιμάται το φίλαθλο πνεύμα, οι αθλοπαιδιές ουδόλως συμψηφίζονται, αναιρούν ή καταργούν τον καθημερινό συστηματικό κατακερματισμό της ελληνικής κυριαρχίας που επιχειρεί η Τουρκία, με συνεχείς ασκήσεις με τουρκικά UAVs σε όλο το Αιγαίο.

Τουρκικό UAV

H Τουρκία, με τη διεθνή αγγελία A7790/2023 που παρουσίασε η «κυριακάτικη δημοκρατία» ως τεκμήριο, για έναν μήνα (20 Οκτωβρίου – 21 Νοεμβρίου) εκτελεί πτήσεις UAVs σε όλο το Αιγαίο για σκοπούς προστασίας περιβάλλοντος και αποστολές έρευνας και διάσωσης, παραβιάζοντας τον ελληνικό εθνικό εναέριο χώρο μεταξύ 6-10 ν.μ. και χαρακτηρίζοντας άκυρη και ανύπαρκτη την ελληνική αγγελία, με την οποία καταγγέλλεται η παραβίαση μέρους της ελληνικής εθνικής κυριαρχίας.

Η διεθνής αγγελία A7790/2023 της 
Τουρκίας για τις πτήσεις UAVs σε 
ολόκληρο το Αιγαίο

Στον χάρτη φαίνεται η διαδρομή των τουρκικών UAVs από τη Ρόδο μέχρι τη Θάσο και αντιστρόφως, κατακερματίζοντας την ελληνική κυριαρχία σε όλο το μήκος του Αιγαίου μέσα στο FIR Αθηνών. Γεγονός το οποίο έχει δηλώσει διεθνώς η ελληνική κυβέρνηση με την αγγελία A3754/2023. Ετσι, οι ελληνικές ομάδες των ΕΔ θα τρέχουν να βάλουν γκολ και τρίποντα, τη στιγμή που οι τουρκικές ΕΔ με τα UAVs θα διατρέχουν και θα βάζουν καθημερινώς «γκολ» και «τρίποντα» στην ελληνική κυριαρχία, στο τερέν του FIR Αθηνών, χωρίς ελληνική αντίδραση.

Η κόκκινη γραμμή Λάρισας – Εσκί Σεχίρ θα ενεργοποιείται κάθε φορά που εμφανίζεται πρόβλημα επικοινωνίας στις στρατιωτικές δραστηριότητες των δύο χωρών σε Αιγαίο και Μεσόγειο, αποκλειστικά και μόνο εντός του FIR Αθηνών. Δι’ αυτού του τρόπου η κυβέρνηση Μητσοτάκη αποδέχεται ότι το Αιγαίο και η Ανατολική Μεσόγειος αποκλειστικώς και μόνο μέσα στο FIR Αθηνών είναι προβληματικές περιοχές.

Η Τουρκία θα εξακολουθήσει, όπως κάνει μέχρι σήμερα, να παραβιάσει καθημερινώς ολόκληρο το Αιγαίο με τις ασκήσεις με τουρκικά UAVs, κατακερματίζοντας την ελληνική κυριαρχία από τον Βορρά μέχρι τον Νότο, όπως φαίνεται στον χάρτη

Ομως, το Αιγαίο και η Ανατολική Μεσόγειος καθίστανται προβληματικές περιοχές μόνο από την Τουρκία, που δημιουργεί συστηματικώς προβλήματα κατακερματίζοντας την ελληνική κυριαρχία. Δηλαδή, η κόκκινη γραμμή θα δουλεύει για να μπορούν οι Τούρκοι να μας δουλεύουν…

Μείωση της έντασης στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο αν και εφόσον…

Πέραν αυτών, για την κόκκινη γραμμή σημειώνονται τα ακόλουθα, όπως αυτά προκύπτουν από επίσημα ελληνοτουρκικά στοιχεία. Η κόκκινη γραμμή επικοινωνίας μπορεί πράγματι να διευκολύνει τη μείωση της έντασης στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο, με την ανελαστική προϋπόθεση ότι η Τουρκία θα σταματήσει τις βλέψεις και τις διεκδικήσεις σε βάρος της Ελλάδας.

Διαφορετικά, η κυβέρνηση θα επισημοποιήσει τις τουρκικές βλέψεις σε βάρος της Ελλάδας, και τούτο διότι κατά την είσοδο των UAVs και F-16 στο FIR Αθηνών το ΕΚΕΑ Λάρισας θα απαιτεί από αντίστοιχο τουρκικό την κατάθεση σχεδίων πτήσης, που πεισματικά από τον Φεβρουάριο του 1975 αρνείται η Τουρκία, ισχυριζόμενη ότι τα στρατιωτικά αεροπλάνα εξαιρούνται των κανόνων ΙCΑΟ και ότι, σύμφωνα με το IFF (κωδικός αναγνώρισης φίλιου ή εχθρικού), τα τουρκικά αεροσκάφη είναι φίλια.

Ωστόσο, για αναγνώριση αεροσκαφών η Ελλάδα απαιτεί μέχρι σήμερα IFF και ταυτόχρονα κατάθεση σχεδίου πτήσης για να αναγνωριστεί ως φίλιο, διαφορετικά μόνο του το IFF δεν αποτελεί μέσο αναγνώρισης. Ως αποτέλεσμα της μη κατάθεσης σχεδίου πτήσης, το ΕΚΑΕ, σύμφωνα με τη μέχρι σήμερα πολιτική, οφείλει να αναχαιτίζει τα τουρκικά αεροπορικά μέσα και οποιοδήποτε ατύχημα συμβεί θα το χρεωθεί η Ελλάδα.

Παράλληλα, οι πτήσεις των UAB και F-16 που καλύπτουν κυρίως μέχρι τον 25ο μεσημβρινό θα αποτελέσουν την περιοχή συνδιαχείρισης του Αιγαίου.

Για όλους αυτούς τους λόγους ο Α/ΓΕΑ το 2000, αντιπτέραρχος Δ. Λυτζεράκος, δεν αποδέχθηκε την κόκκινη γραμμή, παρά τις πιέσεις από την κυβέρνηση Σημίτη, με αποτέλεσμα να τον στείλουν σπίτι του.

Αυτό που αποτελεί παράδοξο και σπάνιο φαινόμενο για τα ελληνικά δεδομένα είναι ότι για πρώτη φορά από το 1952 δεν συμμετείχε στις ελληνοτουρκικές διαπραγματεύσεις ιπτάμενος αξιωματικός της ελληνικής ΠΑ, προφανώς για να αποφύγει η κυβέρνηση τυχόν ίδια αντίδραση με αυτήν του Λυτζεράκου.

Δείτε επίσης:

==============

 

Η κυβέρνηση προσπαθεί να κρατήσει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, οποιονδήποτε επιχειρεί να θέσει έστω ερωτήματα για ενδεχόμενη αποστρατιωτικοποίηση νησιών με άλλοθι την Ουκρανία. Όποιος την αγνοεί δέχεται ιταμές επιθέσεις και κατηγορείται ότι δήθεν «προσφέρει καλές υπηρεσίες στους Τούρκους»!!! Ζήσαμε το απίθανο ένας διεθνολόγος να κάνει μαθήματα περί δήθεν εμπιστευτικών πληροφοριών στον Επίτιμο Α/ΓΕΕΘΑ Ναύαρχο Ευάγγελο Αποστολάκη.

Κατά την άποψη των κυβερνητικών παραγόντων δεν είναι ζημιά για τη χώρα να γίνεται αποστρατιωτικοποίηση νησιών και μάλιστα χωρίς να υπάρχει ενημέρωση της Βουλής και τελικά των πολιτών, αλλά είναι εθνική ζημιά η όποια προσπάθεια να διερευνηθεί το ζήτημα και να απαντηθούν ερωτήματα.

Επειδή η κυβέρνηση το έχει παρακάνει,  η απάντηση από πολύ καλό γνώστη των στρατιωτικών δεδομένων!

Γράφει ο ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ ΒΕΛΙΣΣΑΡΙΟΣ

Ένα από τα σπουδαιότερα θέματα που έχει προκύψει στον πολιτικό-πατριωτικό διάλογο τον τελευταίο χρόνο είναι η αποστρατικοποίηση των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου.

Είναι ένα θέμα πολύ σοβαρό το οποίο δυστυχώς περιβάλλεται με την ομίχλη του απορρήτου από την κυβέρνηση και συγχρόνως καταγγέλλονται ολα τα άτομα που αναφέρονται σε αυτό ότι δήθεν προσφέρουν καλές υπηρεσίες στους Τούρκους (έχουμε δει πολλές τέτοιες συμπεριφορές τελευταία στην τηλεόραση αλλά και στο διαδίκτυο).

Παρακάτω θα κάνω μία προσέγγιση στο θέμα ( χωρίς να αγγίξω απόρρητες ενδείξεις) έτσι ώστε να είναι ξεκάθαρο  χωρίς παρεξηγήσεις, καθόσον είναι ένα πάρα πολύ ευαίσθητο θέμα η αποκάλυψη «δήθεν» μυστικών προς την Τουρκίας.

Καταρχάς πρέπει να τονίσουμε ότι σε ένα πολύ μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας κυριαρχεί η διαπίστωση ότι έχει αποφασιστεί ή ότι συζητιέται στα κλειστά δωμάτια των διαπραγματεύσεων μία πίθανη αποστρατικοποίηση. Αυτό εκτιμάται ότι θα είναι ως δώρο στην τουρκική πλευρά από τους συμμάχους μας οι οποίοι διακαώς επιθυμούν να διατηρήσουν στη σφαίρα επιρροής τους την Τουρκία, για πολλούς γεωπολιτικούς και οικονομικούς λόγους.

Η παρουσία Ενόπλων Δυνάμεων πάνω στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου είναι προφανέστατα δικαίωμα της χώρας μας και δεν επιδέχεται καμία αμφισβήτηση, παρόλα αυτά λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών με τις οποίες απελευθερώθηκαν τα νησιά καθορίζεται από τρεις συνθήκες ως εξής:

α. Για τα νησιά μέχρι και τη Λήμνο η συνθήκη του Μοντρέ.
β.  Από εκεί μέχρι τα Δωδεκάνησα η συνθήκη της Λωζάνης.
γ. Για τα Δωδεκάνησα η συνθήκη των Παρισίων.

Από αυτές η πλέον ισχυρή από Νομικής απόψεως (αυτό ήταν και το πόρισμα των Αμερικανών) είναι η συνθήκη των Παρισίων.

Έκτοτε όμως για πολλούς λόγους τα πράγματα απλοποιήθηκαν και ξεκαθαρισθήκαν χωρίς να μπορούμε να πούμε ότι επιλύθηκαν. Οι Τούρκοι θέλουν να αποστρατικοποιήσουν τα νησιά δηλαδή να φύγει οτιδήποτε από πάνω καταδεικνύει ότι έχει επιθετικό ρόλο αλλά και «μάχιμο» γενικότερα και να μείνει μία στρατιωτική φρουρά που θα έχει λόγο στην εσωτερική ασφαλεία, κάτι το οποίο πλέον σήμερα με το σύνταγμα μας ετσι κι αλλιώς δεν προβλέπεται.

Εμείς από την πλευρά μας θεωρούμε ότι από τη στιγμή που αφενός υπάρχει η Τουρκική στρατιά του Αιγαίου με πλήθος αποβατικών σκαφών, μεταφορικών Ε/Π, με πολλές ταξιαρχίες καταδρομών και την ταξιαρχία πεζοναυτών και αφετέρου οτι συγχρόνως υλοποιούνται ασκήσεις κατάληψης νησιών (την Εφές), καταδεικνύεται ότι θα έχουν στα σχέδιά τους την κατάληψη των νησιών μας που σε μερικές περιπτώσεις απέχουν μερικά μίλια από τις τουρκικές ακτές και για αυτό το λόγο κρατάμε αυτή τη δύναμη  (ορθά από τις μέχρι και τελευταία δηλώσεις Τούρκων επισήμων).

Υπάρχει η υποψία ότι η κυβέρνηση, προσπαθώντας να δημιουργήσει μία επίπλαστη ειρήνη και ηρεμία στο Αιγαίο  έχει εμπλακεί σε συζητήσεις για αποστρατικοποίηση των νησιών  χωρίς βεβαίως να υπάρχουν αποδείξεις για αυτό. Έχουν όμως ακουστεί δηλώσεις και από τις δύο πλευρές για συνδιαχείριση του Αιγαίου,  για αποστρατικοποίηση, για το θέμα των μουσουλμάνων της Θράκης, για 6 μίλια σε θάλασσα και αέρα και αυτό καταδεικνύει τα παρακάτω σενάρια:
α. Οτι υπάρχει εις βάρος μας από κάποιους συμμάχους μία συμπαιγνία με τους Τούρκους. Εμείς δε σαν δεδομένοι σύμμαχοι πιθανώς να το αποδεχτούμε
β.  Οτι έχει μπει στην ατζέντα των συνομιλιών κρυφά και αυτό το θέμα.
γ. Ότι και με δικιά μας συμφωνία (παίρνοντας  σαν αντάλλαγμα την ηρεμία ή τον «μή πόλεμο») το θέμα αυτό, σε γενικές γραμμές, έχει κανονιστεί και απλώς διερευνάται ο τρόπος για να μας το «σερβίρουν».

Κατόπιν των παραπάνω αλλά και μελέτης όλων των κινήσεων από την πλευρά μας οφείλω να επισημάνω την ύπαρξη πολλών ενδείξεων αλλά και δημιουργηθέντων παραγόντων πού είτε από επιτελική αστοχία και μη επάρκεια στρατηγικής σκέψης ή λανθασμένους χειρισμούς στρατιωτικού και διπλωματικού επιπέδου ή τέλος εκ του πονηρού  οδηγούν στο συμπέρασμα ότι υφίστανται στοιχεία που δείχνουν εικόνα τάσης απομείωσης της υπάρχουσας αμυντικής ισχύος κάποιων νησιών.

Καταληκτικά υφίστανται 8 ενδείξεις που θα αναφέρω, πού προδικάζουν την εικόνα που προανέφερα:

1. Πριν από ένα χρόνο έφυγαν από νήσο του Ανατολικού Αιγαίου 40 BMP-1 για να διατεθούν στην Ουκρανία. Στη θέση τους, αν και είχε ειπωθεί αρχικά από τον ίδιο τον Υπουργό ότι θα πάνε τα Marder από τη Γερμανία τελικά πήγανε τα  Μ113, τα οποία είναι υποδεέστερα σε θωράκιση, σε ισχύ πυρός αλλά και σε ευελιξία στο έδαφος.

Αυτά μάλιστα αφαιρέθηκαν από κάποια μονάδα της Κεντρικής Μακεδονίας, χωρίς να αντικατασταθούν ούτε εκεί, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή κάποια μονάδα της Κεντρικής Μακεδονίας που εξ αποστολής είναι εφεδρεία να υπολείπεται σε επιχειρησιακή  χρηστικότητα.

Επίσης τα Marder τα προώθησαν στην Ξάνθη διότι για λόγους που κανείς δεν μπορεί να  εξηγήσει δεν ήθελαν να τα προωθήσουν στον Έβρο. Η εκτίμηση  βεβαίως είναι ότι δεν θέλανε (τελείως ανόητα) να προκαλέσουν την Τουρκία ότι τα Γερμανικά τεθωρακισμένα  που δόθηκαν, οι Έλληνες τα πήγανε στα τουρκικά σύνορα.

2. Ολα τα αντιεροπορικά του στρατού που βρίσκονται στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου (OSA/AK) είναι ρωσικής προέλευσης και κατασκευής. Μέχρι το 2022 αυτά τα συντηρούσαν για μεγάλες επισκευές, ανταλλακτικά και επέκταση ορίου ζωής στους πυραύλους σε συνεργασία με την κρατική ρωσική εταιρεία Rosoboronexport. Η κυβέρνηση στη συνέχεια για την υποστήριξη της Ουκρανίας χωρίς καμία στρατηγική και πρόβλεψη στο διπλωματικό, γεωπολιτικό πεδίο αλλά και πιθανώς κόντρα στο Εθνικό συμφέρον, έκοψε κάθε δεσμό τουλάχιστον την παρούσα περίοδο με τη Ρωσία.  Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι οι πιθανότητες να συνεχιστεί η πρακτική της συντήρησης από τις ρωσικές εταιρείες εκμηδενίστηκαν και άρα αυτά τα οπλικά συστήματα πλέον σιγά-σιγά απαξιώνονται με τελικό στάδιο την πλήρη εγκατάλειψή τους λόγω έλλειψης συντήρησης και ανταλλακτικών. Συμπερασματικά τα νησιά θα μείνουν χωρίς αντιαεροπορική κάλυψη, η δε πιθανή  προσπάθεια για να αγοραστούν νέα συστήματα από δυτικές εταιρείες για να αντικαταστήσουν τα ήδη υπάρχοντα  θα στοιχίσει πάνω από 3,5 δισεκατομμύρια και από ότι είδαμε στον προγραμματισμό της χρηματοδότησης για εξοπλισμούς δεν υπάρχει καμία τέτοια πρόβλεψη. Καταλήγουμε λοιπόν ότι ανόητα ή εκ του πονηρού υποβαθμίζουν την ισχύ των νησιών σε θέματα αντιεροπορικής κάλυψης.

3. Οι Μονάδες των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου ακόμα και αυτές που είναι πρώτης  ετοιμότητας, που άλλωστε είναι οι περισσότερες, έχουν «μη αποδεκτή» επάνδρωση.

Την ίδια στιγμή υπάρχουν μονάδες στην Αθήνα, στη Λάρισα, στα Γιάννενα και στην κεντρική Μακεδονία με πολύ μεγαλύτερη επάνδρωση .

Επισης καταλαβαίνουμε  ότι με αυτή την επάνδρωση και ειδικά σε ένα νησί, που είναι πολύ δύσκολο να ενισχυθεί, λόγω μεταφορών, κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων ή λίγο πριν ξεκινήσουν αυτές  ότι στην ουσία απομειώνεται η στρατιωτική ισχύς που μπορεί να αντιταχθεί στον εχθρό.

4. Τον τελευταίο σχεδόν χρόνο έχουνε μειωθεί έως εκμηδενισθεί όλες οι επισκέψεις της στρατιωτικής και πολιτικής ηγεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων  αλλά και της Κυβέρνησης σε νησιά και ιδιαίτερα σε απομακρυσμένα μικρά νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Προφανώς διότι τηρούν κάποιο μορατόριουμ να μην προκαλούν την Τουρκία με επισκέψεις (όπως θυμάστε σε κάθε επίσκεψη οι Τούρκοι αντιδρούσαν υπερβολικά).

Το θέμα είναι γιατί εμείς το αποδεχόμαστε αυτό και σε ποιο επίπεδο (δεν είναι δυνατόν  ο Διοικητής της ΑΣΔΕΝ που εδρεύει στην Αθήνα να μην επισκέφτηκε, γιατί του απαγορεύτηκε προφανώς, κανένα από αυτά τα μικρά νησιά το Πάσχα ή το 15νταυγουστο για “χρόνια πολλά”).

Συμπερασματικά φαίνεται ότι υπάρχει μία αποφυγή επίσκεψης στα νησιά αυτά έτσι ώστε να δείξουμε στον Τουρκικό παράγοντα ότι δεν τα έχουμε τόσο ψηλά στην στρατιωτική ατζέντα ενδιαφεροντος, στην ουσία δηλαδή τα αποστρατικοποιούμε μέσω της έλλειψης ενδιαφέροντος.

5. Υπάρχει υποψία ότι ένα από τα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης το οποίο θα συζητηθεί είναι ότι θα δεχτεί η Ελλάδα τα πολεμικά αεροπλάνα της Τουρκίας να μην καταθέτουν σχέδια πτήσης στο FIR Αθηνών αλλά σε κάποιο νατοϊκό οργανισμό. Αυτό πλέον εάν συμβεί, πράγμα λίγο απίθανο βεβαίως, το θεωρώ τελείως αρνητικό για τη χώρα μας διότι στην ουσία παραδίδει την εθνική κυριαρχία του εναέριου χώρου πάνω από το Αιγαίο στο ΝΑΤΟ και πλέον δεν ελέγχει τις πτήσεις των τουρκικών πολεμικών αεροπλάνων και δυστυχώς είναι και αυτό ένα βήμα για περαιτέρω αποστρατικοποίηση

6. Επίσης υπάρχει υποψία ότι κατά τη συζήτηση των ΜΟΕ θα υπάρχει και άλλο ένα μέτρο για να μην πλησιάζουν τα πολεμικά σκάφη  και του λιμενικού πλησιέστερα από κάποια συγκεκριμένη απόσταση τα τουρκικά παράλια(που πιθανώς να διαφοροποιείται αναλόγως του σημείου στη θάλασσα και βεβαίως εκτός των χωρικών υδάτων) με αυτό τον τρόπο όπως πολύ καλά καταλαβαίνουμε στην ουσία θα απαγορευτεί στη χώρα μας να πλησιάζουμε στα νερά μας τα οποία είναι στην η εν δυνάμει ΑΟΖ και ασφαλώς από τα 6 στα 12 μίλια γύρω  από νησιά μας. Βεβαίως η εκτίμησή μου για την ύπαρξη αυτού του μέτρου είναι ότι είναι απίθανο να γίνει αποδοχή από τη χώρα μας. Αν κάποιος αποδεχτεί τέτοια συμφωνία είναι προφανές ότι θα βρεθεί ενώπιον δικαστηρίου και θα είνα αντιμέτωπος με βαρύτατες κατηγορίες για τη μη διαφύλαξη εθνικών συμφερόντων και δικαιωμάτων.

7. Εδώ και αρκετά χρόνια η ΑΣΔΕΝ υπάγονταν, λόγω της διακλαδικότητας, απευθείας στον αρχηγό ΓΕΕΘΑ που έχει τον ρόλο του αρχιστράτηγου στις επιχειρήσεις. Με αυτό τον τρόπο εκτός από τη χρηστικότητα της υπαγωγής, ήταν και ένα μήνυμα ότι η στρατιωτική διοίκηση του Αιγαίου είναι πολύ ψηλά σε επιχειρησιακές επιλογές για το κράτος. Τελευταία υπάρχει μία προσπάθεια από το ΓΕΕΘΑ και συνολικά την κυβέρνηση, στο θέμα υπαγωγής της ΑΣΔΕΝ, να υποβιβαστεί και να μπει κάτω από υποδεέστερη διοίκηση του ΓΕΕΘΑ. Αυτή η πρόταση είναι τελείως λάθος στρατηγικά, τακτικά και επιτελικά για τις επιχειρήσεις διότι η αλλη διοίκηση είναι προσανατολισμένη στον ηπειρωτικό χώρο της χώρας, ενώ οι θαλάσσιες επιχειρήσεις στο Αιγαίο είναι κάτι διαφορετικό και καλό είναι όταν γίνεται πόλεμος να μην μπλέκονται αυτά τα δύο πράγματα μεταξύ τους. Επιπρόσθετα όμως και επικοινωνιακά είναι λάθος καθόσουν δίνει το μήνυμα προς την Τουρκία ότι εμείς υποβαθμίζουμε η στρατιωτική διοίκηση στο Αιγαίο. Η εκτίμησή μου είναι ότι γίνεται έτσι ώστε να καταδείξουμε στους Τούρκους και τους συμμάχους ότι το ενδιαφέρον μας για το Αιγαίο στρατιωτικά δεν είναι τόσο υψηλό. Συμπερασματικά αποτελεί και αυτό αποστρατικοποίηση μέσω της επίδειξης έλλειψης ενδιαφέροντος για τη στρατιωτική διοίκηση του Αιγαίου.

8. Έχουνε μειωθεί έως εκμηδενιστεί πλέον οι ασκήσεις στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και μέχρι ενός σημείου είναι δυνατόν να δεχτούμε ότι είναι εντός κάποιου μορατόριουμ, πλην όμως η σχεδόν τελείως εξαφάνιση των ασκήσεων καταδεικνύει άλλες πρακτικές. Οι ασκήσεις και ειδικά  οι μεγάλης κλίμακος, εκτός από τον προφανή λόγο εκπαίδευσης και προετοιμασίας του στρατεύματος, έχουν και ένα δεύτερο πολύ σημαντικό λόγο ιδιαίτερα στην περιοχή του Αιγαίου και του Έβρου, που έχει να κάνει με το μήνυμα αποτροπής που στέλνετε προς την Τουρκία. Συμπερασματικά διαφαίνεται ότι είναι ένας ακόμα τρόπος να καταδειχθεί στη διεθνή σκηνή αλλά και προς την Τουρκία ότι υπάρχει πλέον στρατιωτικά μειωμένο ενδιαφέρον και άρα έστω τύποις αποστρατικοποίηση των νησιών.

Κλείνοντας εύχομαι να κάνω λάθος στις εκτιμήσεις αυτές και οι ιθύνοντες,  διότι υπάρχουνε και σοβαρά και πατριωτικά σκεπτόμενοι άνθρωποι, να καταλάβουνε το προφανές αδιέξοδο στο οποίο οδηγείται η εθνική μας κυριαρχία και να αλλάξουν στάση. Βεβαίως όχι τόσο πιθανό για τα υπόψη νησιά  από μία κυβέρνηση η οποία αποδεδειγμένα εφαρμόζει την πολιτική του δεδομένου συμμάχου με όλα τα αρνητικά που γνωρίζουμε».

*αναδημοσίευση 

 

 

Σχόλια