“Σύννεφα” στον τουρισμό: Οι Γερμανοί στρέφονται στην φθηνότερη Τουρκία

Ο πληθωρισμός και οι συνεχείς ανατιμήσεις που ανεβάζουν το κόστος αγαθών και υπηρεσιών, ναρκοθετούν τώρα την πορεία και τι προοπτικές του ελληνικού τουρισμού: Η Ελλάδα γίνεται “ακριβή” χώρα για τα εκατομμύρια Ευρωπαίους τουρίστες που σχεδιάζουν διακοπές στη Μεσόγειο, επιλέγοντας τόπο με βασικό κριτήριο τη συνολική δαπάνη διαμονής. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ

 Την ώρα που ο τουριστικός κλάδος  αναγορεύεται σε βασικό μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και οι διεθνείς οίκοι βασίζουν τις αισιόδοξες προβλέψεις του στις αναμενόμενες επιδόσεις του, στον ορίζοντα εμφανίζονται τα πρώτα “μαύρα σύννεφα”: Ενας μεγάλος αριθμός Ευρωπa;iων που είχαν πρώτη επιλογή διακοπών την Ελλάδα,  στρέφονται προς την Τουρκία, όπου  το κόστος διαμονής είναι πολύ χαμηλότερο και τα προσφερόμενα τουριστικά πάκετα  αρκετά φθηνότερα.

Τα ανησυχητικά νέα έρχονται από τη Γερμανία: Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ (Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων), ο αριθμός θέσεων σε αεροπορικές πτήσεις από τη Γερμανία προς την Ελλάδα ήταν μειωμένος κατά 6,7% τον Απρίλιο (σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα). Μειώθηκε περαιτέρω κατά 12% τον Μάιο και οι προγραμματισμένες θέσεις είναι ακόμη περισσότερο μειωμένες για τον Ιούνιο.

Ανάλογες μειώσεις παρατηρούνται και στις πτήσεις από άλλες χώρες της κεντρικής και κεντροανατολικής Ευρώπης, για τις οποίες δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής επίσημα διαθέσιμα στοιχεία.
Υψηλότερο κόστος

Παράγοντες του κλάδου εκτιμούν ότι αυτή η αρνητική εξέλιξη οφείλεται πρωτίστως στο αυξημένο λόγω πληθωρισμού κόστος διακοπών στην Ελλάδα, που περιλαμβάνει δαπάνες διαμονής (ξενοδοχεία, Airbnb), εστίασης και μετακινήσεων (εισιτήρια πλοίων, εσωτερικών αεροπορικών γραμμών κλπ)

Οπως επισημαίνουν, οι τιμές των τουριστικών πακέτων που προσφέρονται στις χώρες της κεντρικής και βόρειας-δυτικής Ευρώπης για την Ελλάδα, είναι 8-15% υψηλότερες από πέρυσι.

Μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις με τους μεγάλους tour operators οι ελληνικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις  πέτυχαν σημαντικές αυξήσεις της τάξεως του 10%. Οι αυξήσεις είναι μεγαλύτερες στις τιμές των πακέτων all inclusive, όπου ενσωματώνεται και το αυξημένο κόστος  εστίασης.
Η Τουρκία έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα

Γίνεται λοιπόν ιδιαίτερα ελκυστική για τους Ευρωπαίους τουρίστες – και άκρως ανταγωνιστική για τον ελληνικό τουρισμό – η γειτονική Τουρκία. Τα πάντα εκεί είναι αρκετά φθηνότερα – από τα ξενοδοχεία  και τα εστιατόρια, μέχρι τις οργανωμένες πλαζ και τα μουσεία. Γίνονται μάλιστα συνεχώς όλο και πιο φθηνά, καθώς η ισοτιμία της τουρκικής λίρας βυθίζεται σε νέα ιστορικά χαμηλά.
Η  γερμανική Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία έχει υπολογίσει ότι για τον Γερμανό που κάνει διακοπές στο εξωτερικό, το κόστος διαμονής (ξενοδοχεία και φαγητό) στην Ελλάδα είναι περίπου 4% χαμηλότερο απ' ό,τι στην Ισπανία. Ομως σε σχέση με την Τουρκία η Ελλάδα είναι περίπου  34% ακριβότερη!

Την Τουρκία ανταγωνίζεται σε “φτήνεια” μόνον η Αλβανία, η οποία προσελκύει συνεχώς αυξανόμενο αριθμό τουριστών από την Ιταλία.

Πάντως, παρά τα αρνητικά στοιχεία για τις κρατήσεις θέσεων σε αεροπορικά ταξίδια προς την Ελλάδα και τις σε βάρος μας συγκρίσεις ως προς το κόστος, τα μηνύματα δεν είναι ακόμη ανησυχητικά για τον ελληνικό τουρισμό, ο οποίος θα εμφανίσει υψηλές επιδόσεις. Μπορεί όμως να γίνουν προς το τέλος της σεζόν και την επόμενη χρονιά.

==================

«Δεν είναι υποχρεωτικό να κάνετε διακοπές σε ακριβούς προορισμούς » διαβάζουμε στην Athens Voice( Βουλαρινός).
Και ακολουθεί ανάλυση για το πόσο σημαντικό είναι για την οικονομία να έρχονται VIP τουρίστες σε Μύκονο, Σαντορίνη, κ.α
Ξέρετε, αυτό ακριβώς είναι ο νεοφιλελευθερισμός : δεν είσαι υποχρεωμένος να ξοδεύεις όπως ξοδεύουν οι πλούσιοι.
Και πρέπει οπωσδήποτε να πιστέψεις στην αποτελεσματική αγορά που «φροντίζει» για την διάχυση της ωφέλειας.
Αυτή η λογική σου υπαγορεύει να μην αντιδράς επειδή η κατανάλωση των πλουσίων ανεβάζει τις τιμές και για τους υπόλοιπους (οπότε και αποχωρούν τουρίστες μεσαίας τάξης).
Κοιτάξτε : το μόνιμο πλέον σκηνικό της VIP τουριστικής βιομηχανίας, με τις εξωφρενικές τιμές που πληρώνουν οι celebrities σε συγκεκριμένα μέρη, αρχίζει ήδη να οδηγεί σε σταδιακή υποχώρηση των εσόδων για τους πολλούς.
Δεν έχουμε μάθει σε αυτό τον τόπο το μυστικό πίσω από την υπερσυσσώρευση σε κάποιους κλάδους αιχμής.
Όταν μια ευαίσθητη, μαζική και εποχική αγορά υπηρεσιών και προϊόντων (και όχι μόνο η τουριστική) κατακερματίζεται ταξικά, στην πραγματικότητα καταστρέφεται μεσομακροπρόθεσμα.
Ο λόγος ; Η ακριβή κατανάλωση που συντηρεί ολιγοπωλιακά κέρδη τελικά θα σπρώξει ανοδικά τις τιμές σχεδόν στο σύνολο του κλάδου. Aυτή είναι η ρωγμή της αισχροκέρδειας.
Και αφού δεν είσαι «υποχρεωμένος» να επιλέξεις αστακομακαρονάδα και πολυτελή βίλα στη Μύκονο, πληρώνεις κάπως ακριβότερα το ενοικιαζόμενο δωμάτιο και το καλαμαράκι, κάπου αλλού.
Καπιταλισμός είναι το να ακριβαίνουν μόνο λίγα πράγματα στην αρχή ώστε να μην είναι υποχρεωμένοι όλοι να τα αγοράζουν.
Για να αυξηθεί όμως το κέρδος περισσότερων, πρέπει να σηκωθούν οι τιμές και στα υπόλοιπα αγαθά!
Άσχετα αν αυτό εκτοπίζει τελικά τους πολλούς καταναλωτές καθώς περιορίζει την αγοραστική τους δύναμη…
Αλλά «ελεύθερη αγορά» έχουμε, οπότε όποιος αντέξει …
ΥΓ. Οι περισσότεροι τουρίστες γνωρίζουν ότι ο πληθωρισμός και η ακρίβεια φέτος είναι παγκόσμιο φαινόμενο. Αλλά δεν είναι όλοι τους ηλίθιοι για να πληρώνουν πανάκριβα την ελληνική σαλάτα και το ούζο…

 

Σχόλια