Η νέα τουρκική κυβέρνηση θα εφαρμόσει νομικά, πολιτικά και διπλωματικά επιχειρήματα που οδηγούν μέχρι την έγερση θέματος αναθεώρησης των συνθηκών.
Με το τέλος της προεκλογικής περιόδου σε Ελλάδα και Τουρκία λήγει και η «νηνεμία» στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, καθώς και ο Ερντογάν και ο Κιλιτσντάρογλου σε κανένα σημείο της προεκλογικής εκστρατείας τους δεν άφησαν περιθώριο αμφιβολίας ότι θα σταματήσουν ή θα μειώσουν τις επιθετικές τουρκικές βλέψεις σε βάρος των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων και εθνικών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Αν. Μεσόγειο.
- Από την Κύρα Αδάμ
Αυτό που μπορεί να θεωρείται βέβαιο είναι ότι
η Τουρκία σε διάστημα δύο μηνών μετά τον σχηματισμό της νέας κυβέρνησης
θα προχωρήσει σε προσφυγή εναντίον της Ελλάδας στο Συμβούλιο Ασφαλείας
του ΟΗΕ, για διατάραξη της διεθνούς ειρήνης στην περιοχή, λόγω των
εξοπλισμών των νήσων από την Ελλάδα, παραβιάζοντας τις Συνθήκες Λωζάννης και Παρισίων. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ
Ερντογάν και Κιλιτσντάρογλου έχουν κρατήσει πολύ ψηλά στην ελληνοτουρκική ατζέντα τους το παραπλανητικό θέμα των ελληνικών εξοπλισμών στα νησιά, που δημιουργήθηκε το 2021 από τον ίδιο τον Ελληνα ΥΠΕΞ στην Άγκυρα, όταν «αγανακτισμένος» δήλωσε επιπόλαια και επικίνδυνα ότι «εξοπλίζουμε τα νησιά διότι δεχόμαστε απειλή». Από εκείνη τη στιγμή η Αγκυρα άλλαξε άρδην την επιθετική πολιτική της απέναντι στα ελληνικά νησιά του Αν. Αιγαίου. Οι τουρκικές κυβερνήσεις μέχρι τον Απρίλιο του 2021 υποστήριζαν και κατηγορούσαν την Ελλάδα για (δήθεν) παράνομες ελληνικές στρατιωτικές ασκήσεις στα (δήθεν) αποστρατιωτικοποιημένα νησιά του Αν. Αιγαίου.
Από τον Απρίλιο του 2021, μετά τις ελληνικές δηλώσεις για εξοπλισμούς των ελληνικών νησιών, η Αγκυρα βρήκε την ευκαιρία να στήσει νομικά και πολιτικά επιχειρήματα για να στηρίξει τον ισχυρισμό της ότι η Ελλάδα παραβιάζει τις συνθήκες, που απαγορεύουν τους εξοπλισμούς στα νησιά του Αν. Αιγαίου. Και τούτο διότι η δήλωση Δένδια στην Αγκυρα αποτελεί επίσημη νομική κυβερνητική θέση. Για να κατοχυρώσει, μάλιστα, αυτούς τους ισχυρισμούς της η Αγκυρα έχει ήδη αποστείλει και καταγγελτικές επιστολές σε βάρος της Ελλάδας στον ΟΗΕ για παραβίαση των συνθηκών.
Στον αντίποδα, η Ελλάδα ούτε κατηγόρησε ούτε κατήγγειλε την Τουρκία στον ΟΗΕ για παραποίηση και διαστρέβλωση των συνθηκών. Η Συνθήκη Λωζάννης σε κανένα σημείο της δεν αναφέρεται σε αποστρατιωτικοποίηση των νήσων, ούτε τη θέτουν ως «όρο» για την απόδοση των νήσων στην Ελλάδα.
Η ήπια ως αδιάφορη αντίδραση της κυβέρνησης Μητσοτάκη στους τουρκικούς ισχυρισμούς για ελληνική παραβίαση των συνθηκών αφήνει ελεύθερο το πεδίο στη νέα τουρκική κυβέρνηση να εφαρμόσει νομικά, πολιτικά και διπλωματικά επιχειρήματα που οδηγούν μέχρι τη έγερση θέματος αναθεώρησης των συνθηκών.
Τόσο ο Ερντογάν όσο και η αντιπολίτευση του Κιλιτσντάρογλου δεν έχουν αφήσει καμιά αμφιβολία ότι από εδώ και πέρα πολύ ψηλά στην ατζέντα θέτουν και την αμφισβήτηση της ελληνικότητας των βραχονησίδων στο Αιγαίο, υποστηρίζοντας ότι οι βραχονησίδες δεν ανήκουν ούτε στην Ελλάδα ούτε και στην Τουρκία, είναι αδέσποτες, και γι’ αυτό θα μοιραστούν με συμφωνία ανάμεσα στις δύο χώρες. Μεσούσης της προεκλογικής περιόδου, όμως, ο Τούρκος ΥΠΕΞ υποστήριξε ξεδιάντροπα ότι υπάρχουν τουρκικές βραχονησίδες στο Αιγαίο.
Η αντίδραση της Αθήνας στην αμφισβήτηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των ελληνικών βραχονησίδων στο Αιγαίο ήταν όχι μόνο απαράδεκτη, αλλά και καταστροφική για τα ελληνικά συμφέροντα, δεδομένου ότι η Ελλάδα υποστήριξε επισήμως και εγγράφως με επιστολή στον ΟΗΕ ότι οι βραχονησίδες έχουν αποδοθεί στην Ελλάδα με τις συνθήκες, ενώ στις συνθήκες δεν αναφέρονται ούτε κατ’ όνομα οι βραχονησίδες. Ενώ η ελληνικότητά τους αναγράφεται σε διεθνείς συμβάσεις, που έχει προσυπογράψει και η Τουρκία, τις οποίες το κομματικό, επιτελικό κράτος της κυβέρνησης δεν μπαίνει στον κόπο να τις εντοπίσει και να τις αξιοποιήσει για να διασφαλίσει την ελληνική κυριαρχία.
Αυτές τις δύο αχρείαστες και εγκληματικά επικίνδυνες -για πρόσκαιρα κομματικά οφέλη- αποκοτιές της κυβέρνησης Μητσοτάκη, η νέα ελληνική κυβέρνηση θα τις βρει μπροστά της, οποιαδήποτε μορφή και αν πάρουν οι ελληνοτουρκικές σχέσεις, είτε του διμερούς διαλόγου είτε της σύγκρουσης.
Πλήρης διάλογος εφ’ όλης της ύλης ή πολεμική σύγκρουση
Τόσο η κυβέρνηση Μητσοτάκη όσο και η κυβέρνηση Ερντογάν πριν και κατά τη διάρκεια των προεκλογικών περιόδων στις χώρες τους διαβεβαιώνουν ότι με τον σχηματισμό των νέων κυβερνήσεων θα επαναληφθεί ο διμερής πολιτικός διάλογος των δύο χωρών. Αναφέρονται, όμως, σε διαφορετικές θέσεις, με την Αθήνα να επιμένει ότι συζητά μόνο την οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης και με την Τουρκία να απαιτεί πλήρη πολιτικό διάλογο εφ’ όλης της ύλης και της ατζέντας που βάζει στο τραπέζι του διαλόγου, διαφορετικά πολεμική σύγκρουση.
Οι ελληνικές θέσεις αφορούν διαπραγματεύσεις για ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα, τουρκολιβυκή ΑΟΖ, παραβάσεις – παραβιάσεις της Τουρκίας, Μεταναστευτικό κ.ά. Η τουρκική ατζέντα περιλαμβάνει το ιδιοκτησιακό καθεστώς νήσων, νησίδων και βραχονησίδων στο Αιγαίο, αποστρατιωτικοποίηση ελληνικών νησιών του Αν. Αιγαίου, όρια FIR Αθηνών – Κωνσταντινούπολης, υφαλοκρηπίδα, περιοχή Ερευνας και Διάσωσης (SAR), εύρος ελληνικού εναέριου χώρου, σχέδια πτήσης, Τούρκοι της Θράκης, ζώνη αλιείας κ.ά.
Με πρωτοβουλία του, όπως συνεχώς ανέφερε στις προεκλογικές δηλώσεις του, ο κ. Δένδιας έχει να καταθέσει έτοιμες προτάσεις στην επόμενη κυβέρνηση, προκειμένου «να ξεμπλοκαριστούν» οι… αειθαλείς και πεπερασμένες διερευνητικές επαφές Ελλάδας – Τουρκίας. Οι προτάσεις αυτές, αν και δεν έχουν δημοσιοποιηθεί, αναμένεται να περιλαμβάνουν σκέψεις για αυξομειούμενα ελληνικά χωρικά ύδατα σε περιοχές του Αιγαίου, με αντίστοιχη προσαρμογή του εθνικού εναερίου χώρου. Ψήγματα των σκέψεων αυτών είχαν παρουσιαστεί κατά τη διάρκεια των διερευνητικών επαφών κατά το 2000 (κυβερνήσεις Σημίτη και Καραμανλή), οι οποίες όμως δεν κατέληξαν πουθενά.
Στην έναρξη της προεκλογικής περιόδου στην Ελλάδα, η κυβέρνηση Μητσοτάκη, με επιστολή της στον ΟΗΕ, δεσμεύτηκε επισήμως και εγγράφως ότι θέλει να λύσει όλα τα ανοιχτά προβλήματα οριοθέτησης θαλάσσιων ζωνών που έχει με τις χώρες της Αν. Μεσογείου, δηλαδή με την Τουρκία και τη Λιβύη, οι οποίες με την τουρκολυβική ΑΟΖ βάλλουν εναντίον των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων και συμφερόντων, την Αίγυπτο, με τη μερική συμφωνία οριοθέτησης ΑΟΖ, αλλά και την Κύπρο.
Σημειώνεται ότι πριν από την έναρξη της τουρκικής προεκλογικής περιόδου και ο Ταγίπ Ερντογάν έχει αναφερθεί μετ’ επιτάσεως στα σχέδιά του για πολυμερή διάσκεψη στην Αν. Μεσόγειο, προκειμένου να λυθούν όλα τα ενεργειακά ζητήματα. Η «τακτοποίηση» των θαλάσσιων ζωνών στο Αιγαίο και κυρίως στην Αν. Μεσόγειο αποτελεί ήδη τον γόρδιο δεσμό για την επόμενη ελληνική κυβέρνηση, με ορατό τον κίνδυνο απώλειας κυριαρχικών δικαιωμάτων και εθνικών συμφερόντων, πέραν αυτών που έχει παραχωρήσει η ελληνική κυβέρνηση στην Τουρκία.
Και τούτο διότι ολόκληρη την προηγούμενη τετραετία η κυβέρνηση Μητσοτάκη:
- Ουδέποτε κατέθεσε στον ΟΗΕ τις συντεταγμένες της για την ελληνική ΑΟΖ.
- Ουδέποτε κατήγγειλε επισήμως στον ΟΗΕ την παράνομη τουρκολυβική ΑΟΖ, η οποία όμως βρίσκεται από τον ΟΗΕ επισήμως σε ισχύ από το 2021, γεγονός που αποκρύπτει επιμελώς η κυβέρνηση. Η εν ισχύι τουρκολυβική ΑΟΖ εξαφανίζει την ελληνική ΑΟΖ ανατολικά της Ρόδου και στο Καστελόριζο, αλλά και στην Κάρπαθο και την Κρήτη με 0% ΑΟΖ.
- Αφησε ελεύθερη προς «τουρκοποίηση» την περιοχή ΑΟΖ ανατολικά του 28ου Μεσημβρινού στην Αν. Μεσόγειο (ανατολικά της Ρόδου), με την Ελλάδα να έχει δηλώσει επισήμως ότι υπερασπίζεται μόνο τα 6 ν.μ. χωρικά ύδατα.
- Η μερική οριοθέτηση ΑΟΖ Ελλάδας – Αιγύπτου αφήνει ελεύθερη προς «τουρκοποίηση» την ΑΟΖ ανατολικά του 28ου Μεσημβρινού, ενώ πετσοκόβονται η ΑΟΖ της Καρπάθου σε 20% και της Κρήτης σε 40%. Επίσης καταργεί την ΑΟΖ των ανατολικών ακτών Ρόδου και ολόκληρου του Καστελόριζου ΑΟΖ 0%.
- Επιπροσθέτως, η ελληνική ΑΟΖ δυτικά του 26ου Μεσημβρινού βρίσκεται στο έλεος της Λιβύης, καθώς η χώρα αυτή για να αρχίσει διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα απαιτεί η Γαύδος και οι νησίδες νοτιοανατολικά της Κρήτης να μην έχουν καθόλου ΑΟΖ.
Η Τουρκία θα αυξήσει την επιθετικότητά της σε όλα τα επίπεδα
Ολα τα νομικά, πολιτικά και επιχειρησιακά στοιχεία δείχνουν ότι η Αγκυρα, ανεξαρτήτως κυβέρνησης, θα αυξήσει την επιθετικότητά της εναντίον των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων και συμφερόντων, χωρίς να μπορεί να προσδιοριστούν ακόμα ο τρόπος και η μέθοδος εφαρμογής των βλέψεων σε βάρος της Ελλάδας. Απολύτως ενδεικτικό στοιχείο της επιθετικής ,νομικά και επιχειρησιακά, πολιτικής της Αγκυρας στο Αιγαίο αποτελούν δύο κινήσεις της ακριβώς την παραμονή 13 Μαΐου και την επαύριον 18 Μαΐου των εκλογών στην Τουρκία.
Η Αγκυρα, με τη διεθνή αγγελία Α3336/23, επιμένει ότι θα εκτελέσει άσκηση του τουρκικού πολεμικού ναυτικού με UAV από σήμερα (ημέρα των ελληνικών εκλογών) μέχρι τις 21 Ιουνίου 2023, επιμένοντας ότι αναγνωρίζει μόνο 6 ν.μ. εθνικού εναερίου χώρου, ενώ δεν πρόκειται να υποβάλει σχέδια πτήσης των UAV. Στη διεθνή αυτή αγγελία, η Αγκυρα αποκαλεί πρωτοφανή και εριστική την πρακτική της Ελλάδας να καθορίζει 6 ν.μ. χωρικά ύδατα και 10 ν.μ. εναέριο χώρο και γι’ αυτό «…η Τουρκία αρνείται και δεν αποδέχεται τους παράνομους ισχυρισμούς της Ελλάδας, καθώς και την κακοδιαχείριση των αρμοδιοτήτων της στο FIR, προκειμένου να υπερασπιστεί τη δική της αβάσιμη εθνική θέση».
Επιπροσθέτως, με τη διεθνή αγγελία Α3053/ 2 Μαΐου 2023 η Αγκυρα αυθαίρετα και παράνομα θέτει και τη νήσο Θάσο σε καθεστώς αποστρατιωτικοποίησης, με το ψευδές αιτιολογικό ότι και η Θάσος περιλαμβάνεται στη Συνθήκη της Λωζάννης, που κατά την Τουρκία θέτει όρο αποστρατιωτικοποίησης των ελληνικών νησιών.
Ωστόσο, η Θάσος, όπως και ο Αη Στράτης κ.λπ., δεν ανήκει σε καμιά συνθήκη και γι’ αυτό δεν υπόκειται σε κανένα καθεστώς αποστρατιωτικοποίησης. Η Αγκυρα, παρά ταύτα, εξακολουθεί με θράσος και εν γνώσει της να τσουβαλιάζει τα νησιά του Αιγαίου σε καθεστώς αποστρατιωτικοποίησης.
Σχόλια