Η έκτακτη εισφορά στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας είναι αβάσιμη

 


Τσιτσιλιάνος Γιώργος

Κατατέθηκε και ψηφίστηκε στη Bουλή, μόνο από τους βουλευτές της ΝΔ, η τροπολογία που αναφέρεται στον τρόπο υπολογισμού των υπερκερδών των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία συνοπτικά αναφέρει: «Για τον υπολογισμό των υπερκερδών, ορίζεται ανά μήνα (εφεξής μήνας εξέτασης) Εύλογη Μέγιστη Τιμή (Ε.Μ.Τ.Λ) με βάση το μέσο κόστος προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας (Η.Ε) προσαυξημένο με εύλογο μέγιστο περιθώριο κέρδους και λαμβάνοντας υπόψη εύλογο ποσοστό για απώλειες συστήματος, λειτουργικό κόστος και επισφάλειες». ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ

Επίσης, υπολογίζεται η Μέση Τιμή Χρέωσης (Μ.Τ.Χ) ανά μήνα εξέτασης, ως η μεσοσταθμική τιμή χρέωσης επί των τιμολογίων που παρέχονται από τον προμηθευτή, επί τη βάση των καταναλώσεων των τιμολογίων, εξαιρουμένης κάθε κρατικής επιδότησης. Για τον υπολογισμό της Μέσης Τιμής Χρέωσης ανά μήνα εξέτασης, δύνανται να υπολογίζονται και οι τύποι τιμολογίων σταθερής χρέωσης των καταναλωτών χαμηλής τάσης καθώς και οι εκπτώσεις που παρέχουν οι προμηθευτές.

Τα επιπλέον έσοδα υπολογίζονται ως το γινόμενο της διαφοράς της Μ.Τ.Χ και της αντίστοιχης Ε.Μ.Τ.Λ, επί την ποσότητα προμήθειας κάθε μήνα. Δηλαδή (Μέση Τιμή Χρέωσης-Εύλογη Μέγιστη Τιμή) x ( ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑΣ) = Α (έκτακτη εισφορά σε ευρώ) αφαιρουμένων των ποσών που ο προμηθευτής έχει καταβάλει στο πλαίσιο εκκαθάρισης μηνιαίων συμβάσεων αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και μηνιαίων πράξεων αντιστάθμισης κινδύνου. Η εισφορά (Α) ισούται με τα συνολικά επιπλέον έσοδα του μήνα εξέτασης για κάθε προμηθευτή, εφόσον η διαφορά (Μ.Τ.Χ – Ε.Μ.Τ.Λ) έχει θετική τιμή. Αν η διαφορά αυτή είναι αρνητική, η εισφορά του κάθε μήνα για τον προμηθευτή λογίζεται ως μηδενική.

Mισή παραδοχή και νέο λάθος

Και το εν λόγω αρνητικό ποσό απομειώνει την έκτακτη εισφορά των αμέσως επόμενων μηνών, μέχρι το πέρας εφαρμογής του παρόντος Προσωρινού Μηχανισμού. Αν κατά τον χρόνο υπολογισμού της έκτακτης εισφοράς (Α) οι μετρήσεις ορισμένων καταναλώσεων επί λογαριασμών κατανάλωσης δεν είναι διαθέσιμες, υπολογίζεται και επιβάλλεται προσωρινό ποσό έκτακτης εισφοράς με βάση την ενέργεια που χρεώθηκε σε κάθε λογαριασμό κατανάλωσης.

Μέχρι το πέρας του χρονικού διαστήματος ισχύος του παρόντος Προσωρινού Μηχανισμού επιβάλλεται και εισπράττεται κάθε τρίμηνο το 60% της έκτακτης εισφοράς (Α) και το υπόλοιπο 40% μετά το πέρας του εν λόγω χρονικού διαστήματος. Η έκτακτη εισφορά του 60% εφαρμόζεται για τα υπερκέρδη από 1ης Αυγούστου 2022 έως 31 Οκτωβρίου 2022 και επιβάλλεται μέχρι την 23η Δεκεμβρίου 2022. Στη συνέχεια η έκτακτη εισφορά επιβάλλεται σε τριμηνιαία βάση και αφορά περιοδικά τους αμέσως επόμενους τρεις (3) μήνες.

Όπως αντιλαμβάνεστε με την παρούσα τροπολογία η κυβέρνηση ουσιαστικά αποδέχεται ότι υπήρχαν -και εξακολουθούν να υπάρχουν- υπερκέρδη των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας, χωρίς να αναλάβει μέτρα περιορισμού και τώρα με αυτό το νομοσχέδιο προσπαθεί να καλύψει τις αδυναμίες της σ’ αυτό τον τομέα, γιατί αυτή η λογική που ακολουθεί έχει υπερβεί κάθε ανεκτό όριο. Ουσιαστικά με την εν λόγω τροπολογία η κυβέρνηση θα συνεχίσει να καλύπτει τα υπερκέρδη και θα αποδείξω γιατί.

Ερωτήματα επί της τροπολογίας

•Τι σημαίνει εύλογο μέγιστο περιθώριο κέρδους; Αυτό δεν μπορεί να εκτιμηθεί; Θα είναι το 10%, 20%, 30%, 50, 70%… των εσόδων; Τι από όλα θα ισχύει κ. Σκρέκα; Ποια είναι η λογική σας για το ποσοστό κέρδους; Συνεπώς υπάρχει μία πολύ σοβαρή παράμετρος, που είναι καθοριστική για το αναμενόμενο αποτέλεσμα η οποία δεν προσδιορίζεται με ακρίβεια. Η λέξη εύλογος που χρησιμοποιείται έχει πολλές έννοιες και ναρκοθετεί εξ ορισμού την τροπολογία!

•Πως θα καθορίζεται η Εύλογη Μέγιστη Τιμή (Ε.Μ.Τ.Λ); Προφανώς θα εξαρτάται από την χονδρική τιμή, ωστόσο ο προσδιορισμός της εξαρτάται από πολλούς μεταβλητούς παράγοντες και ίσως θα επιβάλλεται από τα συμφέροντα των προμηθευτών. Όπως συμβαίνει και με το πλαφόν της τιμής του φυσικού αερίου, που έχει ως αποτέλεσμα τα έσοδα για το ΤΕΜ να γράφουν μηδέν. Η τιμή αυτής της παραμέτρου είναι μείζονος σημασίας για να προκύπτει η διαφορά μεταξύ (Μέσης Τιμής Χρέωσης-Εύλογη Μέγιστη Τιμή) θετική, γιατί αν αυτή είναι αρνητική, δεν θα προκύπτει έκτακτη εισφορά.

•Γιατί από την έκτακτη εισφορά (Α) θα εισπράττεται αρχικά το 60% και όχι το 100%; Μήπως θα “μαγειρεύεται” ενδεχομένως το υπόλοιπο 40%;

•Ποιο είναι το μαθηματικό μοντέλο υπολογισμού του ποσού της έκτακτης εισφοράς που επιβάλλεται στους προμηθευτές, όταν οι μετρήσεις ορισμένων καταναλώσεων επί λογαριασμών δεν είναι διαθέσιμες;

•Όταν τα έσοδα των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας για τους τέσσερις μήνες, από Ιούλιο έως και Οκτώβριο του 2022, μετά από υπολογιστική μελέτη ανέρχονται τουλάχιστον στα 3,5 δισ. ευρώ, πως είναι δυνατόν ο Κώστας Σκρέκας να μας λέει ότι τα υπερκέρδη ενός ολόκληρου χρόνου, από 1η Οκτωβρίου 2021 έως 1η Οκτωβρίου 2022, ανέρχονται στα 2,69 δισ. ευρώ; Προφανώς κάποια δισεκατομμύρια ευρώ τα έχουν κρύψει.

Όπως αντιλαμβάνεστε, για τους λόγους που μνημόνευσα, η εν λόγω τροπολογία είναι έωλη, γιατί στερείται των συγκεκριμένων με ακρίβεια καθοριστικών παραμέτρων που θα την καταστήσουν αξιόπιστη, προκειμένου να αποδώσει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Για να ανακουφιστεί κατά το δυνατόν ο κρατικός προϋπολογισμός από τις συνεχείς επιδοτήσεις και να τερματιστεί η κοροϊδία σε βάρος των καταναλωτών του ηλεκτρικού ρεύματος. Εκτιμώ ότι αυτοί που την ψήφισαν δεν την μελέτησαν!

Σχόλια