Έρχονται οι Αμερικανοί για να επιλύσουν την “ελληνοτουρκική διαφορά”; “Πρότυπο” η συμφωνία Ισραήλ και Λιβάνου…

 

Του ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΚΑΡΥΩΤΗ 

Τα βάσανα και η μεγάλη ταλαιπωρία μας (δεν βρίσκω άλλη λέξη) που ξεκίνησαν το 1973 με την Τουρκία φαίνεται να βαίνει προς το τέλος της και το τέλος φαίνεται να προμηνύεται πικρό για τον ελληνισμό.

Όταν οι κύριοι Άμος Χοκστάιν και Τζέφρι Πάιατ έρθουν παρέα στην Αθήνα ως μεσολαβητές στην ελληνοτουρκική διένεξη φοβάμαι ότι θα δούμε μια άλλη θάλασσα από αυτή που έχουμε συνηθίσει για χιλιάδες χρόνια. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ

Οι Ηνωμένες Πολιτείες, ιδιαίτερα μετά την Ρωσοουκρανική κρίση, αποφάσισαν ότι δεν πρέπει να αγνοούν τους κινδύνους μιας ελληνοτουρκικής σύρραξης και μια πρόσφατη έκθεση του Αμερικανικού Πενταγώνου επιβεβαιώνει αυτές τις ανησυχίες τους.

Έτσι αποφάσισαν να ρίξουν το βάρος τους σε μια ουσιαστική μεσολάβηση, βασιζόμενοι στην πρόσφατη πολύ πετυχημένη μεσολάβησή τους για την οριοθέτηση της ΑΟΖ μεταξύ Λιβάνου και Ισραήλ.

Για να εξηγήσουμε τι μας περιμένει πρέπει να αναλύσουμε την πρόσφατη αμερικανική μεσολάβηση στην διαφορά μεταξύ Ισραήλ και Λιβάνου στην Ανατολική Μεσόγειο.

  • Η Οριοθέτηση ΑΟΖ μεταξύ Ισραήλ και Λιβάνου

Ο Λίβανος και το Ισραήλ έχουν εγκλωβιστεί σε μια διαμάχη για μια θαλάσσια περιοχή 860 τετραγωνικών χιλιομέτρων (332 τετραγωνικά μίλια), σύμφωνα με χάρτες που εστάλησαν και από τις δύο χώρες στον ΟΗΕ το 2011.

Η περιοχή είναι πλούσια σε φυσικό αέριο και πετρέλαιο. Ξεκινώντας το 2020, πραγματοποιήθηκαν οκτώ συνεδριάσεις έμμεσων διαπραγματεύσεων για το θέμα υπό τη εποπτεία του ΟΗΕ και τη μεσολάβηση των ΗΠΑ, με τον τελευταίο και τελικό γύρο που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβρη του 2022.

Ο επόμενος χάρτης εξηγεί το πρόβλημα οριοθέτησης ΑΟΖ των δυο κρατών,

Χάρτης ΑΟΖ της διαφοράς μεταξύ Ισραήλ και Λιβάνου

ΠΗΓΗ: Everything You Need to Know to About the Current Maritime Border Demarcation Agreement between Israel and Lebanon | The Jewish Press – JewishPress.com | Abu Ali Express | 14 Tishri 5783 – October 8, 2022 | JewishPress.com

Γραμμή 1: Ορίστηκε από το Ισραήλ και διαβιβάστηκε στα Ηνωμένα Έθνη.

Γραμμή Η: Προτάθηκε από τον Αμερικανό πρέσβη Frederic Hoff.

Γραμμή 23: Ορίστηκε από το Λίβανο και διαβιβάστηκε στα Ηνωμένα Έθνη.

Γραμμή 29: Προτάθηκε εκ νέου από το Λίβανο όταν η κυβέρνηση του Λιβάνου θεώρησε ότι η γραμμή 23 που είχε προτείνει νωρίτερα ήταν ανακριβής και ότι ο Λίβανος δικαιούται μεγαλύτερη περιοχή. (Εύχομαι να μη κάνει και η Ελλάδα τέτοιο λάθος)

Στις αρχές Οκτωβρίου της φετινής χρονιάς, ο Αμερικανός απεσταλμένος Amos Hochstein, ειδικός στα θέματα ενέργειας της κυβέρνησης Μπάιντεν, παρουσίασε μια τελική πρόταση και όρισε σαν γραμμή οριοθέτησης την Γραμμή 23.

Η πρόταση χαιρετίστηκε και από τις δύο πλευρές, και ακόμη και η τρομοκρατική ομάδα της Χεζμπολάχ του Λιβάνου φάνηκε να εγκαταλείπει την προηγούμενη σφοδρή αντίθεσή της σε μια ισραηλολιβανική συμφωνία.

Αυτή είναι η συμφωνία: Oct 10 2022 Maritime Deal.pdf (globes.co.il)

Η τελική συμφωνία δίνει στο Ισραήλ πλήρη έλεγχο στο κοίτασμα φυσικού αερίου Karish και στον Λίβανο τον πλήρη έλεγχο του κοιτάσματος φυσικού αερίου Qana, λίγο βορειότερα. Η ελληνική εταιρεία Energean έχει ήδη εγκαταστήσει την εξέδρα φυσικού αερίου της στο κοίτασμα φυσικού αερίου Karish και ετοιμάζεται να ξεκινήσει την εξόρυξη αυτόν τον μήνα.

Πρέπει να τονίσουμε εδώ ότι η διαπραγμάτευση έγινε με βάση το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS) για οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών και κατέληξε σε μία “win-win” συμφωνία. Νομίζω ότι είναι πασιφανές ότι μια τέτοια συμφωνία είναι αδύνατον να επιτευχθεί ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία.

Αλλά πολύ φοβούμαι ότι λογαριάζουμε χωρίς τον ξενοδόχο που δεν είναι άλλος από την κυβέρνηση Μπάιντεν. Πηγές της Ουάσιγκτον αναφέρουν ότι ο Τζο Μπάιντεν σκοπεύει να αδράξει αυτή την επιτυχία του ‘Αμος Χοκστάιν και να τον στείλει μαζί με τον πεπειραμένο στα ελληνοτουρκικά υφυπουργό Ενέργειας Τζέφρι Πάιατ στην Αθήνα και την Άγκυρα για να πετύχουν μια παρόμοια συμφωνία.

  • Το Μεγαλεπήβολο Αμερικανικό Σχέδιο

Η Ανατολική Μεσόγειος, σήμερα, είναι η μία από τις πλέον έκρυθμες περιοχές στον πλανήτη Γη και οι εξελίξεις στο τομέα της ενέργειας δημιουργούν περισσότερα γεωπολιτικά προβλήματα.

Βέβαια, η τραγωδία είναι ότι στην περιοχή βρίσκεται και η Τουρκία που παραβιάζει, για μεγάλο χρονικό διάστημα το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), όπως ακριβώς πράττουν και οι Κινέζοι στην Σινική Θάλασσα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες όμως εφαρμόζοντας δύο μέτρα και δύο σταθμά καυτηριάζουν μεν τις παρανομίες των Κινέζων, αλλά αρνούνται να  κάνουν το ίδιο με τις παρανομίες των Τούρκων.

Παρακολουθώντας τις τελευταίες κινήσεις των Αμερικανών στην Ουάσιγκτον, προκύπτει ότι αντιλαμβάνονται την κρισιμότητα της σημερινής κατάστασης και ενδιαφέρονται να λύσουν μια για πάντα την ελληνοτουρκική διαφορά. Σε περίπτωση πολεμικής σύγκρουσης είναι διατεθειμένοι να παρέμβουν άμεσα, ώστε η σύρραξη να μη διαρκέσει πάνω από δύο ημέρες και στη συνέχεια οι εμπόλεμοι να συρθούν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με στόχο την συνδιαχείριση, δηλαδή το μοίρασμα των υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο, που θα περιλαμβάνει όχι μόνο την Ελλάδα και την Τουρκία αλλά και την Κύπρο.

Η σοβαρή ιστοσελίδα της Ουάσιγκτον THE HILL έγραψε πρόσφατα:

«Για να βοηθήσει στη σταθεροποίηση της ανατολικής Μεσογείου και να αμφισβητήσει τη Ρωσία, ο Πρόεδρος Μπάιντεν θα πρέπει να μεσολαβήσει στη θαλάσσια διαμάχη μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας-Κύπρου. Οι άμεσες διαπραγματεύσεις μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας έχουν σταματήσει επ’ αόριστον, αποδυναμώνοντας το ΝΑΤΟ και τη Δύση, καθώς στρατεύματα και πόροι εκτρέπονται για να αποκρούσουν το ένα το άλλο, αντί να αποτρέψουν αντιπάλους όπως η Ρωσία.»

Το αμερικανικό σχέδιο δεν είναι πλέον καθόλου μυστικό. Οι Αμερικανοί θέλουν με ένα σμπάρο τρία τρυγόνια. Επιθυμούν, όπως το αποκαλούν, ένα «package deal» που να περιλαμβάνει την συνεκμετάλλευση ή συνδιαχείριση των υδρογονανθράκων της Κύπρου, της Ελλάδας και της Τουρκίας.

Το πρόβλημα με αυτή την συνεκμετάλλευση είναι ότι η Κύπρος και η Ελλάδα θα υποχρεωθούν να μοιράσουν τον πλούτο των υδρογονανθράκων τους με μια χώρα που δεν διαθέτει υδρογονάνθρακες στην Ανατολική Μεσόγειο. Από το 1923 οι Τούρκοι πάντοτε θεωρούσαν ότι είχαν μεγάλες ακτές, αλλά δεν διέθεταν μεγάλη θάλασσα και μετά το 1982 με την UNCLOS συνειδητοποίησαν ότι η θάλασσά τους περιορίστηκε και άλλο. Έτσι άρχισαν έναν επικίνδυνο ρητορικό πόλεμο, εκτός δύο θερμών εξαιρέσεων (1987 και 1996), αλλά από το 2018 προβάλλουν πλέον παρανοϊκές απαιτήσεις,  που σίγουρα θα συνεχιστούν και στο μέλλον.

Υποψιάζομαι ότι ο κύριος Χοκστάιν θα έρθει στην περιοχή μας, με ένα θριαμβευτικό ύφος, λόγω της σημαντικής μεγάλης επιτυχία του για την οριοθέτηση ΑΟΖ ανάμεσα στο Ισραήλ και το Λίβανο  και θα προσπαθήσει να επιλύσει την ελληνοτουρκική διαφορά βασισμένος στην προβληματική οριοθέτηση ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου που υπογράφτηκε στις 6 Αυγούστου 2021. Ισχυρίζομαι ότι αυτή η οριοθέτηση είναι προβληματική διότι αποτελεί μια παγκόσμια πρωτοτυπία αφού το Δίκαιο της Θάλασσας δεν προβλέπει μια τμηματική οριοθέτηση ΑΟΖ.

Είναι χρήσιμο εδώ, για να καταλάβουμε τι θα συμβεί να δούμε τον χάρτη της συμφωνίας οριοθέτησης ΑΟΖ ανάμεσα στην Ελλάδα και την Αίγυπτο.

ΧΑΡΤΗΣ ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗΣ ΑΟΖ ΕΛΛΑΔΑΣ-ΑΙΓΥΠΤΟΥ

Πηγή: Τοπογράφος-Μηχανικός Λεόντιος Πορτοκαλάκης

Αυτή η οριοθέτηση έγινε μεταξύ 26ου και 28ου Μεσημβρινού ενώ η σωστή πλήρης οριοθέτηση έπρεπε να γίνει μεταξύ 25ου και 30ου Μεσημβρινού.

Ήταν λάθος η τμηματική οριοθέτηση ΑΟΖ με την Αίγυπτο, διότι προσπαθώντας να τεμαχίσουμε την παράνομη τουρκολιβυκή συμφωνία, υποκύψαμε στην απαίτηση του Καΐρου να σταματήσουμε στο 28ο Μεσημβρινό, γιατί οι Αιγύπτιοι ήθελαν να δείξουν στους Τούρκους ότι δεν αποκλείουν την προοπτική να έχουν θαλάσσια σύνορα μαζί τους στην Μεσόγειο. . Έτσι εμφανίζεται η Κρήτη με μειωμένη επήρεια και η Ρόδος χωρίς καμία επήρεια!

Η άρνηση της Αιγύπτου να οριοθετήσουμε μεταξύ του 28ου και 30ου Μεσημβρινού θα δώσει την ευκαιρία στην Τουρκία να απαιτήσει ότι αυτή η περιοχή ανήκει στην δική της ΑΟΖ!

Σε περίπτωση που οι Αμερικανοί πετύχουν να αρχίσουν συζητήσεις με Αθήνα και Άγκυρα, θα βασιστούν στον παραπάνω χάρτη όπου η Αθήνα θα ισχυρίζεται ότι η ΑΟΖ της βρίσκεται από τον 25ο Μεσημβρινό μέχρι τον 30ο Μεσημβρινό, ενώ η Τουρκία θα ισχυριστεί ότι η ΑΟΖ της βρίσκεται από τον 25ο Μεσημβρινό μέχρι τον 34ο Μεσημβρινό (παραβιάζοντας την ΑΟΖ της Κύπρου) και ότι έχει θαλάσσια σύνορα με την Αίγυπτο.

Ο μόνος τρόπος για να ακυρώσει  η Ελλάδα τα αμερικανικά σχέδια θα είναι, την ημέρα της άφιξης των κυρίων Χοκστάιν και Πάιατ στην περιοχή μας, να προβούμε σε οριοθέτηση της ΑΟΖ της με αυτή της Κύπρου βάσει της μέσης γραμμής, σύμφωνα με τις προβλέψεις της UNCLOS, που θα δίνει πλήρη επήρεια στην νήσο Στρογγύλη, με αποτέλεσμα η Τουρκία να μην έχει θαλάσσια σύνορα με την Αίγυπτο και φυσικά ούτε με την Λιβύη.

Η ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου

Πηγή: Θεόδωρος Καρυώτης, Η ΑΟΖ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ, Αθήνα: Εκδόσεις Λιβάνη 2014.

ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ: Οι συναντήσεις των δυο ενδιαφερόμενων μερών, όλα αυτά τα χρόνια, έγιναν χωρίς ποτέ να συναντηθούν! Τα δυο ενδιαφερόμενα μέρη επικοινωνούσαν έμμεσα μέσω του μεσολαβητή!

=====================

===================

Γιάν. Χατζη.....
Have you been in AOZ?
No you have not been in AOZ...
Η επιχειρηματολογία μας υποστηρίζει ότι το τουρκολιβυκό μνημόνιο είναι παράνομο επειδή δεν κυρώθηκε από το Kοινοβούλιο της χώρας αυτής και άρα δεν κατέστη εσωτερικό της δίκαιο, σύμφωνα με τα οριζόμενα στη Συνθήκη της Βιένης. Πολύ σωστά.
Οι διαπιστώσεις μας όμως είναι δυσάρεστες. Ο πρωθυπουργός συμπεριφέρεται ωσάν το Τουρκολυβικο μνημόνιο να είναι νόμιμο.
🔸 Εάν το θεωρούσε παράνομο, θα το κατήγγελλε και ως παράνομο στη χθεσινή του ομιλία στη Βουλή, και δεν θα έδιδε εντολή στο επίσημο Κρατικό Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων (που ανήκει στην αρμοδιότητά του) να το χαρακτηρίσει «αμφιλεγόμενο»! Εάν το θεωρούσε παράνομο, θα πρόφερε χθες κατά την ομιλία του στην Κ.O. της Ν.Δ. δύο λεξούλες: «Κυριαρχικά δικαιώματα».
✔️Αυτά προσβάλλει το μνημόνιο! Αυτές τις λεξούλες, όμως, τις έχει σχεδόν διαγράψει από το λεξιλόγιό του.
🔸Αν το θεωρούσε παράνομο, θα έλεγε μια φράση από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ. Εφόσον το μνημόνιο έχει στόχο να αποκόψει την πρόσβαση της Ελλάδας στη θάλασσα της Μεσογείου και να καταστήσει το Λιβυκό Πέλαγος «τουρκική λίμνη», θα έπρεπε να είναι στην κορυφή της ατζέντας μας. Εάν ο πρωθυπουργός θεωρούσε παράνομο το μνημόνιο, θα είχε δεχθεί τις εισηγήσεις του υπουργού Εξωτερικών να αυξήσει τα χωρικά μας ύδατα σε 12 μίλια εντός της οριοθετημένης ΑΟΖ με την Αίγυπτο.
🔸Εάν ο πρωθυπουργός θεωρούσε παράνομο το μνημόνιο, θα έθιγε το ζήτημα κατά τη συνάντησή του με τον πρόεδρο του Λιβυκού Συμβουλίου, Μένφι, στη Νέα Υόρκη και θα ανέφερε κάτι σχετικώς στο δελτίο Τύπου που εξέδωσε το Μαξίμου.
🔸Εάν θεωρούσε το μνημόνιο παράνομο, θα περιελάμβανε στο λεξιλόγιό του τη φράση «οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών», κάτι που απέφυγε να πράξει επιμελώς από το βήμα του ΟΗΕ. Του οργανισμού ο οποίος είναι αποδέκτης των τουρκικών επιστολών, σύμφωνα με τις οποίες η στρατιωτικοποίηση των νησιών του Αιγαίου σημαίνει απώλεια κυριαρχίας και των «συναφών θαλάσσιων δικαιωμάτων».
🔸Εάν, τέλος, ο πρωθυπουργός θεωρούσε παράνομο το μνημόνιο, θα ασκούσε ήδη πιέσεις στον πρόεδρο Μόρσι για την έναρξη διαπραγματεύσεων που θα οδηγήσουν στην ολοκλήρωση της οριοθέτησης της ΑΟΖ με την Αίγυπτο στις θαλάσσιες περιοχές που διεκδικεί η Τουρκία κάτω από το Καστελόριζο και στην Κρήτη.
Με κυρωμένες τις συμφωνίες αυτές από τα Κοινοβούλια Ελλάδας και της Αιγύπτου πράγματι θα είχαμε κατοχυρωμένους νόμιμους τίτλους έναντι της διεθνούς Δικαιοσύνης, κατά πολύ ισχυρότερους από το παράνομο μνημόνιο.
Γιατί όμως ο κύριος Μητσοτάκης δεν λέει τις δύο λέξεις «κυριαρχικό δικαίωμα» και διακηρύσσει ότι κόκκινη γραμμή είναι η «κυριαρχία» μας, που ως έννοια δεν περιλαμβάνει την προσβολή δικαιωμάτων μας στην ΑΟΖ και την υφαλοκρηπίδα; Τρελάθηκε;
Όχι, αγαπητοί. Δεν τρελάθηκε. Ξέρει τι θέλει. Με τη διαφορά ότι αυτό που θέλει συνιστά εγκατάλειψη πάγιων θέσεων της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής για δεκαετίες, η οποία στην πράξη θα σημάνει τη δραματική υποχώρηση του Ελληνισμού σε θάλασσες στις οποίες ιστορικά είναι πρωταγωνιστής. Και η δραματική υποχώρησή μας στις θάλασσες θα ανοίξει μελλοντικά τεράστια ζητήματα εθνικής ασφαλείας για την ηπειρωτική Ελλάδα. Ζητήματα που ίσως απαιτήσουν μόνιμη παρουσία του Στόλου στα νέα μέτωπα της Κρήτης και του Ιονίου.
✔️Ο πρωθυπουργός, κατ’ αρχάς, προσεγγίζει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις ως υποσύνολο των αμερικανοτουρκικών. Ο,τι συμβαίνει στη Λιβύη συνδέεται με τον ρόλο που θα επιφυλάξουν οι ΗΠΑ για την Τουρκία στη Μεσόγειο, μετά τη σταδιακή επαναπροσέγγιση του Ερντογάν με τη Δύση. Και, με βάση αυτή την οπτική, ο κύριος Μητσοτάκης άφησε επίτηδες το Καστελόριζο και περιοχές κάτω από την Κρήτη εκτός οριοθέτησης με την Αίγυπτο.
✔️Με στόχο να διαπραγματευτεί το τελικό «ντιλ»: την κατοχύρωση των τίτλων θαλάσσιας κυριαρχίας μας νοτίως της Κρήτης, έναντι της εγκατάλειψης της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων μας κάτω από το Καστελόριζο. Κάποιοι ξεχνούν, αλλά εγώ όχι: Ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε την περιοχή του Καστελόριζου, με άρθρο του τον Οκτώβριο του 2020 στο τότε αγαπημένο του «Politico», περιοχή «αμφισβητούμενης δικαιοδοσίας». Με το επιχείρημα ότι δεν υπάρχει συμφωνία οριοθέτησης.
✔️Και ότι, εκτός από τον πρόεδρο της Τουρκίας, απευθυνόμουν κυρίως προς το Μαξίμου, που έκτοτε έχει κάνει τον όρο «διαφιλονικούμενα ύδατα» (disputed) καραμέλα στο στόμα του. Σε σημείο μάλιστα που ούτε οι ΗΠΑ ούτε η Ευρώπη έχουν χαρακτηρίσει ποτέ «παράνομο» το μνημόνιο.
✔️Ξέρει, λοιπόν, πολύ καλά τι θέλει ο πρωθυπουργός. Ξέρει καλά τι παραλείπει να πει. Δεν γίνεται κατά λάθος! Θεωρεί ότι με τη βοήθεια των ΗΠΑ μπορεί να εξασφαλίσει έναν καλό συμβιβασμό με τους Τούρκους, οι οποίοι όμως ιστορικά έχει αποδειχθεί ότι δεν σταματούν να διεκδικούν και ύστερα από συμβιβασμό.
✔️Γι’ αυτό στον ΟΗΕ, αντί να απαντήσει στον Ερντογάν για την ανήκουστη κατηγορία ότι η Ελλάς διαπράττει εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, θύμισε το Σύμφωνο Ελληνοτουρκικής Φιλίας του 1930.
✔️Γι’ αυτό χθες, αντί να καταγγείλει το νέο μνημόνιο, διακήρυξε ότι οι «Τούρκοι είναι φίλοι μας».
(Απόσπασμα από άρθρο του Μανώλη Κοττάκη, εκδότη της εφημερίδας Εστία)
Oπερ:
Μακριά ο Μητσοτάκης από τον χειρισμό οποιουδήποτε εθνικού θέματος ΤΩΡΑ!
Καί κλείστε ΤΩΡΑ τους κόλπους για να οριοθετηθεί η ΑΟΖ νότια της Κρήτης επεκτείνοντας την αιγιαλίτιδα στα 12 μίλια, όπως συνεχίζει να φωνάζει ο πλέον γνώστης αυτών των θεμάτων Νίκος Κοτζιάς
Τι δεν καταλαβαίνεις .
=======================
 
Ζητείται εθνική σοβαρότης*
 
Μόλις η Τουρκία με μια κίνησή της αιφνιδιάσει την ελληνική πλευρά, εμφανίζονται στα εγχώρια μέσα ενημέρωσης αναλυτές κάθε προέλευσης (καθηγητές, στρατιωτικοί, διπλωμάτες, δημοσιογράφοι κ.α.) και συμβουλεύουν την Κυβέρνηση τι πρέπει να κάνει για να αντιμετωπίσει το νέο τετελεσμένο.
Αυτό είχε γίνει και το 2019 όταν υπογράφτηκε το παράνομο (σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας – UNCLOS) Τουρκολιβυκό Μνημόνιο οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών μεταξύ των δύο χωρών.
Τώρα με τη νέα συμφωνία υλοποίησης του Μνημονίου, η οποία προβλέπει τη δυνατότητα της Τρίπολης να αναθέτει σε τουρκικές εταιρείες την έρευνα και αξιοποίηση των λιβυκών υδρογονανθράκων, παρουσιάζεται μια ανάλογη εικόνα σύγχυσης.
Ορισμένοι εμφανίστηκαν να προτείνουν την επέκταση των χωρικών υδάτων στις ακτές της νότιας Κρήτης στα 12 ν. μ. Τώρα αν τους ρωτήσεις γιατί μόνο στις νότιες ακτές της Κρήτης και όχι σ’ ολόκληρη την Κρήτη αλλά και τη Γαύδο, την Κάσο, την Κάρπαθο, τη Ρόδο και το Καστελόριζο δε θα λάβεις τεκμηριωμένη – αξιόπιστη απάντηση. Αν πάλι τους ρωτήσεις γιατί όχι 12 ν. μ. σ’ όλες τις ελληνικές ακτές θα σου μιλήσουν για τις φοβίες τους λόγω του τουρκικού casus belli.
Βέβαια δεν είναι η επέκταση στα 12 ν.μ. που θα ανατρέψει το Τουρκολιβυκό Μνημόνιο. Το μόνο που θα επιτύχει, αν γίνει όμως σ’ όλες τις νησιωτικές ακτές της Αν. Μεσογείου, θα είναι να περιορίσει τη διεκδικούμενη, από την Τουρκία και Λιβύη, θαλάσσια ζώνη όσο και η επέκταση (6 ν. μ.) σ’ ένα μόνο τμήμα της.
Αλήθεια, όλοι αυτοί οι ειδήμονες αναρωτιούνται αν μία επέκταση των χωρικών υδάτων μόνο στις νότιες ακτές της Κρήτης θα αποτελέσει έμμεση παραδοχή ότι το Αιγαίο είναι «ειδική περίπτωση»; Αναρωτιούνται ότι έτσι ταυτίζονται με την τουρκική θέση για τα χωρικά ύδατα του Αρχιπελάγους; Υπάρχει και το προηγούμενο, του 2020, με την επέκταση στα 12 ν.μ. μόνο στο Ιόνιο, για την οποία υπερηφανεύεται ανέξοδα η σημερινή Κυβέρνηση της ΝΔ.
Σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας μια χώρα έχει το δικαίωμα να επεκτείνει μονομερώς τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. σ’ όλες τις ακτές της. Πουθενά δεν αναφέρει ότι αυτή η επέκταση μπορεί να γίνει σε ορισμένες ακτές και σ’ άλλες όχι. Η Τουρκία βέβαια το έχει κάνει. Έχει καθορίσει 12 ν.μ. στον Εύξεινο Πόντο και στην Αν. Μεσόγειο, βόρεια της Κύπρου, γιατί αυτό τη συμφέρει. Θέλει να εμπεδώσει την άποψη ότι το Αιγαίο είναι «ειδική περίπτωση» ως κλειστή θάλασσα. Το ερώτημα είναι: Αυτό συμφέρει την Ελλάδα;
Παλαιότερα, επί της προηγούμενης κυβέρνησης, υπήρχαν και φαεινές ιδέες για επέκταση των χωρικών υδάτων μόνο των ηπειρωτικών ακτών στο Αιγαίο, όχι των νησιών. Τα εθνικά θέματα είναι πολύ σοβαρή υπόθεση και οι καιροί πολύ επικίνδυνοι. Ζητείται εθνική σοβαρότης.
Οι Τούρκοι, ενδιαφέρονται για τα χωρικά ύδατα (κυριαρχία) στο Αιγαίο γιατί αν αυτά επεκταθούν στα 12 ν.μ. οι ίδιοι δε θα διαθέτουν ουσιαστικά ΑΟΖ στο Αρχιπέλαγος. Η ανοικτή θάλασσα που θα απομείνει μετά την επέκταση θα περικλείεται από ελληνικά χωρικά ύδατα, άρα μπορεί να αποτελέσει μόνο ελληνική ΑΟΖ (βλέπε: Το Αιγαίο των 12 ν.μ. η «ελληνική λίμνη»).
Αντίθετα, στην εκτεταμένη Αν. Μεσόγειο ενδιαφέρονται κυρίως για τα κυριαρχικά δικαιώματα (υδρογονάνθρακες κ.α.). Η Τουρκία θέλει να εξασφαλίσει δικούς της ενεργειακούς πόρους ως απαραίτητη προϋπόθεση για να καταστεί ηγεμονική περιφερειακή δύναμη. Γι’ αυτό διαθέτει ήδη τέσσερα θαλάσσια γεωτρύπανα.
Η Τουρκία και η Λιβύη, με το μεταξύ τους Μνημόνιο, έχουν μοιράσει τη θάλασσα της Αν. Μεσογείου θεωρώντας αυθαίρετα ότι όλα τα ελληνικά νησιά δε δικαιούνται ΑΟΖ παρά μόνο χωρικά ύδατα.
Η μερική οριοθέτηση ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου, που έγινε το 2020, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά, είναι περιορισμένη και ανεπαρκής.
Υπάρχει η δυνατότητα ανακήρυξης (όχι οριοθέτησης) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ με κατάθεση συντεταγμένων και χάρτη στον ΟΗΕ. Το έχουν κάνει οι Τούρκοι με τη «Γαλάζια Πατρίδα».
Υπάρχει η δυνατότητα οριοθέτησης της ΑΟΖ με την Κυπριακή Δημοκρατία.
Υπάρχει η δυνατότητα ολοκλήρωσης της οριοθέτησης με την Αίγυπτο.
Ζητείται πολιτική βούληση και αποφασιστικότητα, που δυστυχώς δεν υπάρχει σήμερα.
===================

Ο χάρτης Μπάιντεν αποτελεί μετεξέλιξη του «σχεδίου Άτσεσον» και βρίσκεται στο τελικό στάδιο υλοποίησης!

Το λεγόμενο «σχέδιο Άτσεσον» του Αμερικανού πρώην ΥΠΕΞ (1949-1953) Ντιν Άτσεσον, γνωστό και ως «διπλή ένωση» («double enosis»), προέβλεπε τη διχοτόμηση και ενσωμάτωση του μεγαλύτερου μέρους της Κύπρου στην Ελλάδα εκτός της Καρπασίας που θα έπαιρνε η Τουρκία (τουρκική στρατιωτική βάση). Η τελευταία σαν επιπλέον αντάλλαγμα θα λάμβανε και το σύμπλεγμα Μεγίστης με μακροχρόνια μίσθωση. Είναι σημαντικό να διευκρινιστεί ότι ο Άτσεσον δεν πρότεινε συγκεκριμένο «Αμερικανικό Σχέδιο» παρότι συνηθίζεται να αποκαλείται έτσι. Στην ουσία ήταν μια σειρά από διερευνητικές προτάσεις, υπό την εποπτεία του Φόρεϊν Όφις πάντοτε και ξεκινώντας από την προαναφερθείσα, την οποία ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος και απέρριψε. Εν συνεχεία ο Άτσεσον αντιπρότεινε η Τουρκία να κρατήσει την Καρπασία μόνο για 50 χρόνια αλλά η Άγκυρα απέρριψε την νέα πρόταση.
Στο βιβλίο της η ερευνήτρια και δημοσιογράφος Φανούλα Αργυρού, «Διζωνική vs Δημοκρατία», 2019) αναφέρει:
«Στις 28 Αυγούστου [1964] όμως, ενώ ο Acheson ενημέρωνε τους Έλληνες ότι έφευγε από μεσολαβητής, ο Βασιλέας Κωνσταντίνος ενημέρωσε τον Παπανδρέου για δύο ‘εθνικές αποφάσεις’: 1)Πρόταση στους Τούρκους για παραχώρηση βάσης ή βάσεων στην Κύπρο, στο μέγεθος των βρετανικών βάσεων και επί ενοικίω το Καστελλόριζο και 2)Προστασία της μειονότητας στην Κύπρο, σύμφωνα με τις προτάσεις Acheson και ζήτησε από τον πρωθυπουργό να κάνει την προσφορά προς τους Τούρκους. Ο [Γεώργιος] Παπανδρέου όμως διαφώνησε και απέρριψε το «σχέδιο» του Βασιλέα Κωνσταντίνου.»
Ασχέτως του πώς ακριβώς εκτυλίχθηκαν τα γεγονότα, μισό αιώνα μετά από το ναυάγιο του Άτσεσον, οι Αμερικάνοι επανήλθαν με την νέα εκδοχή του και δημιούργησαν τον γνωστό χάρτη Μπάιντεν ο οποίος βρίσκεται πλέον στην τελική φάση υλοποίησης.
Η παγίδα Άτσεσον
Στο βιβλίο του καθηγητή Θεόδωρου Καρυώτη «ΑΟΖ Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη», επισημαίνεται ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο Ελληνισμός είναι η στάση των ΗΠΑ σχετικά με το θέμα συνεκμετάλλευσης-συνδιαχείρισης των υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς προσπαθούν διαχρονικά να βρουν την κατάλληλη φόρμουλα ώστε να εκχωρηθεί ένα τμήμα της στην Τουρκία. Ακριβώς σε αυτό αποσκοπούσε και η παρέμβαση Άτσεσον. Σύμφωνα με τον καθηγητή, η πρόταση του Άτσεσον ήταν πολύ προσεκτικά μελετημένη. Οι Αμερικανοί γνώριζαν ότι το Καστελλόριζο αποτελεί κομβικό πρόβλημα αλλά και «χρυσόμαλλο δέρας». Διαπίστωσαν από νωρίς ότι χωρίς το Καστελόριζο η Τουρκία αποκόπτεται τελείως από την Αν. Μεσόγειο αλλά και τα πλούσια κοιτάσματα της περιοχής τα οποία από τότε είχαν εκτιμήσει και μεθοδεύονταν τον διαμοιρασμό τους  (12345). Μετά ακριβώς από 50 χρόνια από τον Άτσεσον, η αμερικανική διπλωματία επανήλθε επί του ζητήματος και εξέδωσε τον γνωστό χάρτη Μπάιντεν.
Χάρτης Μπάιντεν. Πηγή: mcclatchydc.com
 
Ο Χάρτης Μπάιντεν
Ο «προφητικός» χάρτης Μπάιντεν (πρώτος τον ανέδειξε ο Μάριος Πούλλαδος Σημερινή Κύπρου, 11/06/2019), χαρτογραφήθηκε από κρατικούς χαρτογράφους και διπλωμάτες ειδικούς σε θέματα ενέργειας υπό τις οδηγίες του τότε αντιπροέδρου Τζο Μπάιντεν, από την Υπηρεσία Ενεργειακών Πόρων του Στέιτ Ντιπάρτμεντ (Bureau of Energy Resources). Μερικά από τα βασικά στοιχεία του χάρτη είναι:
Αποτυπώνει λεπτομερώς τα νοτιοανατολικά όρια της υποτιθέμενης «τουρκικής υφαλοκρηπίδας» όπως αυτά κατατέθηκαν στον ΟΗΕ (18/05/2020), πλην των προβλέψεων του τουρκολιβυκού ψευδομνημονίου.
-Δεν αποτυπώνει τον αγωγό EastMed (βλ. λεπτομερή ανάλυση του iEpikaira) αλλά προβλέπει αγωγό φυσικού αερίου μέσω Τουρκίας που αποτελεί πάγιο αίτημα/επιδίωξη της γείτονος.
-Εξαφανίζει την επήρρεια του συμπλέγματος Μεγίστης στην ΑΟΖ, χαρίζει δηλαδή στην Τουρκία όλη την ΑΟΖ ανατολικά του 28ου Μεσημβρινού που τέμνει την Ρόδο (περιοχή στην οποία το Oruc Reis προέβη σε παράνομες έρευνες το 2020 και δεν συμπεριλήφθηκε στην ελληνοαιγυπτιακή συμφωνία οριοθέτησης ΑΟΖ), ή αποτυπώνει το σύμπλεγμα εντός τουρκικής επικράτειας.
Αντιπαραβολή του χάρτη Μπάιντεν (με απαλοιφή του υπομνήματος για λόγους ευκρίνειας) με τις παράνομες τουρκικές Navtex ερευνών του Oruc Reis και την Ελληνοαιγυπτιακή τμηματική οριοθέτηση ΑΟΖ (A,B,C,D,E). Πλησίον του σημείου Α’ ο 28ος Μεσημβρινός. Πηγή: slpress.gr
Ομοιότητες του χάρτη Μπάιντεν με την πρόταση Άτσεσον:
-Είναι πρόδηλο ότι ο χάρτης Μπάιντεν εκχωρεί στην Τουρκία τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα ανατολικά του 28ου Μεσημβρινού ή ακόμη και το ίδιο το σύμπλεγμα Μεγίστης, όπως ακριβώς πρότεινε και ο Άτσεσον.
-Ο χάρτης Μπάιντεν έχει ενδείξεις προσάρτησης των κατεχομένων οι οποίες είναι κάτι παραπάνω από εμφανείς στην Καρπασία, οπως προέβλεπε και η πρόταση Άτσεσον (σε μικρότερη κλίμακα μεν αλλά η πρόταση έγινε 10 χρόνια πριν το 1974). Δεν είναι τυχαίο επίσης ότι η Τουρκία εμμένει πλέον στη λύση των δύο κρατών, η οποία ενδεχομένως θα αποτελέσει προστάδιο της προσάρτησης. Διευκρινίζεται ότι ο χάρτης Μπάιντεν γνωστοποιήθηκε στον τούρκο Πρόεδρο Ρ.Τ.Ερντογάν μεταξύ 2015-2017.
Χάρτης Μπάιντεν – ενδείξεις προσάρτησης κατεχόμενων. Με κόκκινη σκίαση η «εν δυνάμει ΑΟΖ» των κατεχομένων (χωρίς αιγιαλίτιδα ζώνη!). Με κίτρινο κύκλο ένας νοητός διάδρομος/γέφυρα που την ενώνει με την ακτογραμμή/γραμμή βάσης της ηπειρωτικής Τουρκίας. Πηγή: slpress.gr
Ο χάρτης Μπάιντεν στο τελικό στάδιο υλοποίησης
Ο αρχιτέκτονας του εν λόγω χάρτη, ο οποίος εικάζεται ότι είχε συνταχθεί το 2014 αν όχι νωρίτερα (12), ο Άμος Χόκσταϊν (με το ενδιαφέρον εργασιακό παρελθόν), έχει αναλάβει εκ νέου (10/08/2021) τη θέση του ειδικού απεσταλμένου για θέματα ενέργειας και εσχάτως του Ανώτερου Σύμβουλου Ενεργειακής Ασφάλειας (Senior Advisor for Energy Security) του Στέιτ Ντιπάρτμεντ. Είναι ο ίδιος που μεσολάβησε για την σύναψη της ισραηλολιβανικής συμφωνίας οριοθέτησης ΑΟΖ. Μάλιστα, όπως επισημάνθηκε σε προηγούμενο άρθρο μας, το Εβραϊκό Ινστιτούτο Εθνικής Ασφάλειας JINSA (24/08/2022) ανακινεί το ζήτημα της μοιρασιάς της Αν. Μεσογείου και εμμέσως προκρίνει την εμπλοκή του Χόκσταϊν στη διαμεσολάβηση. Όχι τυχαία, λίγες ημέρες πριν, στις 08/08/2022, το αμερικανικό «The Hill» δημοσίευσε άρθρο όπου πρότεινε ομοίως την αμερικανική παρέμβαση.
Μια επιπλέον ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια είναι ότι ο Αμερικανός πρώην πρέσβης στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ, μετά το τέλος της θητείας του, τοποθετήθηκε ως υφυπουργός Εξωτερικών στο τμήμα Ενέργειας (Assistant Secretary of State for Energy Resources). Δηλαδή είναι πλέον συνεργάτης του Άμος Χόκσταϊν. Επομένως το δίδυμο Πάιατ-Χόκσταϊν φαίνεται να κρατούν τα ηνία των αμερικανικών παρεμβάσεων.
Είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι ο Χόκσταϊν ήδη ξεκίνησε τις επαφές του με τον Έλληνα πρωθυπουργό και άλλους αξιωματούχους. Αυτό που μένει να φανεί είναι τί ακριβώς σχεδιάζει η αμερικανική διπλωματία και πώς θα αντιδράσουν Ελλάδα-Κυπριακή Δημοκρατία, αν και οι προβλέψεις του χάρτη Μπάιντεν δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αισιοδοξίας και εφησυχασμού για τον Ελληνισμό εν συνόλω…

i-epikaira.blogspot.com

 

 

Σχόλια