Ολοκληρωτικός πόλεμος και στη βιομηχανία των αερομεταφορών. Η Ρωσία αποφασίζει την κατάσχεση των αμερικανικής και ευρωπαϊκής κατασκευής πολιτικών αεροσκαφών. Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν υπέγραψε στις 14 Μαρτίου νόμο που επιβάλλει την κατάσχεση των αμερικανικής και ευρωπαϊκής κατασκευής πολιτικών αεροσκαφών, που έχουν ενοικιαστεί σε αεροπορικές εταιρείες με ρωσικές άδειες πτητικής εκμετάλλευσης (AOC). Ο νόμος αυτός ήρθε ως απάντηση στις κυρώσεις που επιβλήθηκαν εναντίον φυσικών και νομικών προσώπων της Ρωσίας, αμέσως μετά την εισβολή των δυνάμεων της τελευταίας στην Ουκρανία. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του Κρεμλίνου σχετικά, “ο νόμος έχει στόχο την προστασία του στόλου των ξένων αεροσκαφών που χρησιμοποιούνται από τους ρωσικούς αερομεταφορείς, με σκοπό τη διασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας και των δραστηριοτήτων στο χώρο της Πολιτικής Αεροπορίας, ως μέρος των μέτρων με χαρακτήρα αντί-κυρώσεων”.
- Με βάση το νέο νόμο, 515 συνολικά εμπορικά αεροσκάφη κατασχέθηκαν, η εκτιμώμενη αξία των οποίων ανέρχεται σε 10 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τον οίκο Scope Ratings. Τα μισά περίπου από τα αεροπλάνα αυτά ανήκουν σε ιρλανδικές εταιρείες ενοικίασης – μίσθωσης πολιτικών αεροσκαφών. Τη μεγαλύτερη ζημιά θα υποστεί η AerCap με έδρα την Ιρλανδία. Η εν λόγω εταιρεία έχει ενοικιάσει 146 συνολικά αεροσκάφη σε αερομεταφορείς ρωσικού νηολογίου, με δεύτερη την SMBC Aviation Capital με 36 αεροσκάφη και τρίτη την Air Lease με 31 αεροσκάφη.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι τα πιστοποιητικά αεροπλοϊμότητας (Airworthiness Certificates) των πολιτικών αεροσκαφών που επιχειρούν υπό στοιχεία ρωσικού νηολογίου και έχουν ενοικιαστεί από ρωσικούς αερομεταφορείς, έχουν ανακληθεί (δεν ισχύουν πλέον…). Κατά συνέπεια δεν μπορούν να ταξιδέψουν εκτός Ρωσίας, επειδή υπάρχει ο κίνδυνος (με πολύ μεγάλη πιθανότητα) να καθηλωθούν από τις Αρχές Πολιτικής Αεροπορίας σε οποιοδήποτε αεροδρόμιο άλλης χώρας.
Λίγες ημέρες πριν, στις 7 Μαρτίου, ανακοινώθηκε από την πλευρά της Boeing η διακοπή της προμήθειας στρατηγικών μετάλλων και πρωτίστως τιτανίου, από τη Ρωσία. Η πρώτη συμφωνία της αμερικανικής εταιρείας με τη ρωσική VSMPO – Avisma, σχετική με την αγορά και την επεξεργασία τιτανίου, υπογράφηκε πριν από 25 ολόκληρα χρόνια, το 1997. Από τότε η συνεργασία των δύο εταιρειών αναπτύχθηκε σε μεγάλο βαθμό, μέσω μακροχρόνιων συμβολαίων. Το τελευταίο μάλιστα υπογράφηκε σχετικά πρόσφατα, τον Ιανουάριο του 2021.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal, η Boeing προμηθεύεται το ένα τρίτο της συνολικής ποσότητας τιτανίου που χρειάζεται για την κάλυψη των αναγκών κατασκευής των αεροσκαφών της, από τη Ρωσία. Διευκρινίζει δε παράλληλα ότι τα στρατηγικά της αποθέματα είναι επαρκή για τη διατήρηση των γραμμών παραγωγής και συναρμολόγησης σε πλήρη λειτουργία, χωρίς κανένα περιορισμό.
Φυσικά για τους αερομεταφορείς, που είναι και οι αποκλειστικοί χρηματοδότες της βιομηχανίας πολιτικών αεροσκαφών, κινητήρων και εκατοντάδων συστημάτων, τα προβλήματα δεν σταματούν εδώ…
- Η απαγόρευση πτήσεων στον εναέριο χώρο της Ρωσικής Ομοσπονδίας έχει εν τω μεταξύ προκαλέσει τεράστια προβλήματα στις μεγάλες κυρίως αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν πτήσεις σύνδεσης ευρωπαϊκών πόλεων με πόλεις της Ιαπωνίας, της Κίνας και της Νοτίου Κορέας, από τη στιγμή που οι εναλλακτικές διαδρομές που υπάρχουν και χρησιμοποιούνται, συνεπάγονται τεράστιο κόστος σε κατανάλωση καυσίμου.
Το κλείσιμο μίας τόσο μεγάλης περιοχής για τις πολιτικές πτήσεις, όπως περιγράφηκε παραπάνω, δεν είναι η μόνη “παρενέργεια” του πολέμου στην Ουκρανία και των συνεπειών του σε πολιτικό, οικονομικό και βιομηχανικό επίπεδο, στη βιομηχανία των αερομεταφορών. Το πρόβλημα στο σύνολό του εντοπίζεται στο ότι για πρώτη φορά μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου οι αμερικανικές και ευρωπαϊκές κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας έχουν πραγματικά τεράστιες και πολυδιάστατες επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία, που δεν μπορούν να γίνουν ακόμα αντιληπτές σε όλες τους τις διαστάσεις.
===============
Στήνουν νέο “Σιδηρούν Παραπέτασμα” με αφορμή την Ουκρανία
Ο πόλεμος στην Ουκρανία αλλάζει το τοπίο στη διεθνή οικονομία – Κατακερματισμός, ύφεση και φτώχεια
Σχόλια