Γιατί η Δύση επιδιώκει την ανατροπή του Πούτιν – Η άλλη όψη

Γεννηματάς Παναγιώτης

Οι σχέσεις της γεωφυσικής επικράτειας που ονομάζεται Ουκρανία με την υπερκείμενη ευρασιατική περιοχή που αποτελεί τον κύριο όγκο της Ρωσίας διατελούν για πάνω από χίλια χρόνια σε μια συνεχή ένταση. Στην εποχή μας, η Δύση χρησιμοποιεί την Ουκρανία. Στόχος της είναι η ανατροπή του Πούτιν, ώστε να καταστεί δυνατή η είσοδος του δυτικού κεφαλαίου στις πλουτοπαραγωγικές πηγές της Ρωσίας.

Η πόλη του Κιέβου έχει αποτελέσει από τον 9ο μ.Χ. αιώνα την πρώτη πρωτεύουσα της σλαβικής εθνότητας που οι Βυζαντινοί εγνώρισαν με την ονομασία Ρως. Η Ρωσία του Κιέβου ίσχυσε ως πρώτη ρωσική πολιτική ενότητα μέχρι το 1240, όταν η πόλη κατεστράφη από τους Μογγόλους. Από τότε το εθνικό κέντρο των Ρωσοβαράγγων μετακινήθηκε βορειότερα, στο Νοβγκορόντ πρώτα (1300-1480), μέχρις ότου ο Ιβάν ο Γ’ ο Τρομερός εκδιώξει τους Τατάρους από την καρδιά του ρωσικού χώρου και ανακηρύξει το 1480 τη Μόσχα –πρωτεύουσα ως τότε του Μεγάλου Δουκάτου της Μόσχας– ως πρωτεύουσα του διευρυμένου βασιλείου του. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ

Στο μεταξύ διάστημα ο ουκρανικός γεωφυσικός και γεωπολιτικός χώρος, πανάρχαιος διάδρομος διέλευσης φύλων κινούμενων από την κεντρική Ασία προς την Ευρώπη, είχε καταστεί διεκδικήσιμο έδαφος πολλών γειτονικών και διερχόμενων εθνοτήτων (Χαζάρων, Ρώσων, Τατάρων, Μογγόλων, Τούρκων), κατάλοιπα των οποίων διασώζονται ως σήμερα στην ευρεία εθνοφυλετική φασμάτωση του ουκρανικού νεοεθνικού μείγματος.

Η Ουκρανία αποτελούσε μέχρι το 1917 μέρος της μεγάλης Ρωσικής Αυτοκρατορίας. Η αδιαφανής γενναιοδωρία του Λένιν προς τις εθνότητες την αυτονόμησε ως ανεξάρτητη Λαϊκή Δημοκρατία, για να την επανεντάξει στην μεγάλη σοβιετική αυτοκρατορία με τα ιδεολογικά δεσμά της κομμουνιστικής κομματικής ενότητας, η οποία συνέδεε τις επί μέρους ομόσπονδες Δημοκρατίες στο πλαίσιο της Σοβιετικής Ένωσης.

Ρωσία και πρώην σοβιετικές Δημοκρατίες

Με τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης το καλοκαίρι του 1991 η Ουκρανία ανακηρύχθηκε ανεξάρτητη, παράλληλα με την ανεξαρτητοποίηση των άλλων ομόσπονδων Δημοκρατιών που χειραφετήθηκαν πολιτικά από τον κεντρικό έλεγχο της Μόσχας. Από τότε οι σχέσεις όλων των ανεξαρτήτων πρώην ομόσπονδων Δημοκρατιών διατελούν σε μια κυμαινόμενη ένταση σχέσεων προς την Ρωσία. Ο βαθμός έντασης αυτών των πολιτικοοικονομικών σχέσεων εξαρτάται από τις αποκεντρωτικές (ενδογενείς-εξωγενείς) επιρροές που υφίστανται τα νέα ανεξάρτητα πλέον κράτη και από τη στρατηγική βούληση της Μόσχας που εννοεί να τα διατηρεί υπό έντονη γεωοικονομική και γεωπολιτική εξάρτηση.

Με το τέλος της δεκαετίας του 1990 έκλεισε ο φαύλος (κυριολεκτικά) κύκλος της ατελούς μετάβασης της πρώην Σοβιετικής Ένωσης σε καθεστώς ανοιχτής αγοράς και φιλελεύθερης δημοκρατίας δυτικού τύπου. Η αποτυχία του Μπόρις Γιέλτσιν να συνδυάσει τον εσωτερικό εκσυγχρονισμό του πρώην κομμουνιστικού συστήματος με μια ισορροπημένη σχέση με τη Δύση σε θέματα οικονομίας και ασφάλειας, οδήγησε τη Ρωσία σε μια ανασυγκρότηση των επιζώντων στοιχείων του παλαιού κομμουνιστικού καθεστώτος σε μια προκομμουνιστική εθνική σύνθεση. Η ανασύνθεση αυτή πήρε τη μορφή μιας εθνικιστικά οχυρωμένης προστατευτικής οικονομίας με περιορισμένες επιλεκτικές ανταλλαγές με τη Δύση.

Κατά την περίοδο της ταραχώδους προεδρίας Γιέλτσιν (1991-1999), η μετάβαση της ρωσικής οικονομίας σε καθεστώς αγοράς προσέλαβε τη μορφή της διανομής των ερειπωμένων οικονομικών ιματίων της σοβιετικής οικονομίας από μια κλειστή ομάδα πρώην λειτουργών του παλαιού καθεστώτος. Αυτοί επωφελήθησαν έντεχνα και προνομιακά από την κλειστή διαδικασία “ιδιωτικοποίησης” που επεχείρησε η ομάδα του μέθυσου προέδρου.

Το συμβόλαιο Πούτιν-ολιγαρχών

Η νέα κάστα επικαρπωτών-“ολιγαρχών” που ιδιοποιήθηκαν τα ιμάτια της σοβιετικής οικονομίας και διαμοιράστηκαν τον αναξιοποίητο από το προηγούμενο “σοσιαλιστικό καθεστώς” άφθονο πλούτο της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, συνέπραξε πολιτικά με έναν εκ των ευνοουμένων του προέδρου Γιέλτσιν, τον Βλαδίμηρο Πούτιν. Ο Πούτιν κατά το 1999 κατείχε το αξίωμα του αναπληρωτή πρωθυπουργού της Ρωσίας, με πρωθυπουργό τον ιεραρχικά προηγούμενο στην πολιτική επετηρίδα Γεβγένι Πριμακώφ (1929-2015).

Ο πολιτικός συμβιβασμός νεοολιγαρχών-Πούτιν, που σταθεροποιήθηκε ικανοποιητικά το 2004, μετά από μια σκληρή εσωτερική εκκαθάριση πολιτικοοικονομικών λογαριασμών, επέφερε την αναδιατύπωση της πολιτικής συναίνεσης του 1999, η οποία εξαρχής είχε οργανωθεί γύρω από τον θεμελιακό και συμπληρωματικό άξονα της θωράκισης των κεκτημένων των νεοολιγαρχών απέναντι στη βουλιμία του καιροφυλακτούντος δυτικού κεφαλαίου, Το αντάλλαγμα είναι η πλήρης πολιτική στήριξη στην αυταρχική συγκεντρωτική πολιτική εξουσία με κέντρο τον Πούτιν.

Η πολιτική αυτή ομερτά διαρκεί σταθερά μέχρι σήμερα, κρατώντας τη ρωσική οικονομία μακρυά από τους ανέμους της παγκοσμιοποίησης, που από το 1995 σαρώνουν ανεξέλεγκτα την παγκόσμια οικονομία. Από τη συγκεκριμένη πολιτική εικόνα απουσιάζει εμφανώς η ενεργός λαϊκή παρουσία και ο συμφυής προς αυτήν πολιτικός προσανατολισμός του καθεστώτος στην κατεύθυνση αύξουσας ικανοποίησης των λαϊκών βιοτικών αναγκών. Τουλάχιστον με τα κριτήρια που αντιστοιχούν στις δυτικές καπιταλιστικές κοινωνίες.

Η Δύση θέλει ανατροπή του Πούτιν

Η κατάρρευση, λοιπόν, της σοβιετικής αυτοκρατορίας κατέληξε σε ένα κλειστό εθνικιστικό καθεστώς προστατευόμενης οικονομίας, αποστειρωμένης από τους κινδύνους κεφαλαιακής αλλοτρίωσης που συνεπάγεται η παγκοσμιοποίηση, αλλά και χωρίς τα συνδεόμενα με αυτή κοινωνικοπολιτικά ευεργετήματα για τους λαούς. Η εξέλιξη αυτή αποτελεί από το 1999 κάρφος στους οφθαλμούς των δυτικών οικονομικών και πολιτικών συμφερόντων και γι’ αυτό επιδιώκουν την ανατροπή του Πούτιν.

Το απαραβίαστο της ρωσικής οικονομίας και ο ισχυρός εθνικός έλεγχος επί των απέραντων πλουτοπαραγωγικών πόρων της πρώην σοβιετικής αυτοκρατορίας συνιστά για τις ηγετικές δυνάμεις της παγκοσμιοποίησης μια τεράστια πολιτική και οικονομική αποτυχία, όχι ολιγότερον ίσως οδυνηρή από την επανάσταση του 1917. 

  • Οι ελπίδες οικονομικής λεηλασίας του ως τότε αποκλεισμένου σοβιετικού οικονομικού χώρου, τις οποίες εξέθρεψε η ελπιδοφόρα περίοδος Γκορμπατσώφ (1984-1991) και εν συνεχεία η περίοδος Γιέλτσιν (1991-1999), διαψεύστηκαν απογοητευτικά.

Η στρατηγική Ρήγκαν για την παραβίαση του σοβιετικού οχυρού, η οποία, με την κατάρρευση του σοσιαλιστικού καθεστώτος, θα προσέδιδε άπειρο νέο ζωτικό οικονομικό χώρο στα δυτικά καπιταλιστικά συμφέροντα, δεν στέφτηκε με την προσδοκώμενη επιτυχία. Εύλογο επομένως έκτοτε τα επιτελεία του δυτικού καπιταλισμού να απεργάζονται συνεχείς απόπειρες διάβρωσης και υπονόμευσης της μονολιθικότητας που παρουσιάζει η ρωσική εκτροπή από τους ρυθμούς της παγκοσμιοποίησης, η οποία έχει καθυποτάξει όλο τον πλανήτη. 

  • Γι’ αυτό και στόχος; τους είναι η ανατροπή του Πούτιν, ο οποίος είναι ο αδιαπραγμάτευτος εγγυητής της στρατηγικής που θέλει τη Ρωσία προστατευμένη από τους ανέμους της παγκοσμιοποίησης.

Δυτική υπονόμευση μέσω Ουκρανίας

Στις υποχθόνιες δυτικές μεθοδεύσεις, η κοινωνικοπολιτικά περισσότερο εύθραυστη πολυεθνική Ουκρανία έχει αποτελέσει από το 1991 το μαλακό υπογάστριο της περίκλειστης ρωσικής οικονομικής και πολιτικής άμυνας. Η δυτική, όμως, στρατηγική δεν έχει κατορθώσει μέχρι στιγμής να διανοίξει σταθεροποιημένους διαδρόμους αποφασιστικής πολιτικής διείσδυσης, ούτε πολύ περισσότερο να κάνει βήμα για την ανατροπή του Πούτιν. Στις επιδιώξεις αυτές που εμπνέονται περισσότερο από υπερατλαντικές και ολιγότερον από ευρωπαϊκές προσβλέψεις, σοβαρό μέχρι σήμερα ανασχετικό παράγοντα έχει αποτελέσει η μακροχρόνια πολιτική παρουσία της Άνγκελα Μέρκελ.

Η αυξημένη ευαισθητοποίησή της στα ανατολικά συμφέροντα της χώρας της, όπως και ο άψογος πολιτικός της συντονισμός με τον προκάτοχό της καγκελάριο Γκέρχαντ Σρέντερ σε ό,τι αφορά τα συμφέροντα ενεργειακής ασφάλειας της Γερμανίας, είχαν δυσχεράνει μέχρι πρότινος την αποτελεσματική ανάπτυξη των υπερατλαντικών πολιτικών σχεδιασμών. Η αλλαγή κυβέρνησης στη Γερμανία φαινομενικά άνοιξε μια χαραμάδα στενότερης ευρωατλαντικής συνεργασίας σε θέματα “ανατολικής” πολιτικής.

Υπό το φως των μακροπολιτικών αυτών ιχνογραφήσεων αντιλαμβάνεται ίσως κανείς ευκολότερα το απώτερο νόημα της ασύμμετρης πολεμικής παρέμβασης που έχει αποτολμήσει ο πρόεδρος Πούτιν στην Ουκρανία. 

  • Είναι σαφές ότι η στρατιωτική εισβολή σε χώρο, που η Ρωσία  θεωρεί εκ προοιμίου εθνικό ζωτικό της χώρο, επιδιώκει γεωστρατηγικές διευθετήσεις συνόρων και εγγυήσεων ασφαλείας που συρρικνώνουν το περιθώριο των εν δυνάμει δυτικών παρεμβάσεων στο εσωτερικό της Ουκρανίας. Επιπλέον, επιδιώκει την ενίσχυση εγγυήσεων για αποτροπή απειλών που “τεχνικά” ανησυχούν τη ρωσική εθνική ασφάλεια. 
  • Στο εύρος αυτών των διευθετήσεων συγκεντρώνεται το ενδιαφέρον έκβασης αυτής της από καιρό αναμενόμενης και προαγγελμένης πολεμικής εμπλοκής.

----------------------------

Πούτιν: «Ο πιο επικίνδυνος άνθρωπος που έζησε ποτέ»

 Οσο επικίνδυνο κι αν είναι, η Δύση πρέπει να αντισταθεί. Είναι μια νέα σύγκρουση ανάμεσα στις φιλελεύθερες δημοκρατίες και τη σύγχρονη τυραννία, γράφει ο Μ. Wolf των Financial Times. Οι συνέπειες για την Ευρώπη και για τον κόσμο, ο παράγων Τραμπ και το μεγάλο ζήτημα της Κίνας.

του Martin Wolf

Κανείς δεν ξέρει πώς θα τελειώσει. Αλλά όλοι ξέρουμε πώς ξεκίνησε. Ο Βλαντιμίρ Πούτιν εξαπέλυσε μια απρόκλητη επίθεση σε μια αθώα χώρα.

Έχει διαπράξει τη χειρότερη επιθετική ενέργεια σε ευρωπαϊκό έδαφος από το 1945 και έχει δικαιολογήσει αυτή την ποταπή πράξη με εξωφρενικά ψέματα. Έχει επίσης, τουλάχιστον προς το παρόν, ενώσει τη Δύση εναντίον του. Ο Πούτιν δεν είναι ο πρώτος τύραννος που συγχέει την επιθυμία για ειρήνη με τη δειλία. Τώρα όμως, έχει προκαλέσει την οργή των λαών της Δύσης. Το αποτέλεσμα είναι μια σειρά κυρώσεων στη Ρωσία τόσο εντυπωσιακή όσο και δικαιολογημένη.

Ο Πούτιν ίσως είναι ο πιο επικίνδυνος άνθρωπος που έζησε ποτέ. Είναι αφοσιωμένος στην αποκατάσταση της χαμένης αυτοκρατορίας της Ρωσίας, αδιαφορώντας για τη μοίρα του λαού του και, πάνω απ' όλα, κάτοχος μιας τεράστιας πυρηνικής δύναμης. Ωστόσο, η αντίσταση εναντίον του, όσο επικίνδυνη κι αν είναι, καθίσταται απολύτως αναγκαία. Κάποιοι θα επιμείνουν ότι για τις ενέργειες του Πούτιν φταίει η Δύση και κυρίως ότι είναι αποτέλεσμα της απόφασής της να επεκτείνει το ΝΑΤΟ. Το αντίστροφο συμβαίνει.

Ο Πούτιν μάς υπενθύμισε για ποιο λόγο οι χώρες που γνώριζαν καλύτερα τη ρωσική κυριαρχία ήθελαν τόσο πολύ την επέκταση του ΝΑΤΟ. Έχει επίσης αποδείξει γιατί ήταν απαραίτητο. Η Ευρώπη χρειαζόταν προστατευμένα σύνορα μεταξύ της Ρωσίας και των πρώην κτήσεών της. Η τραγωδία της Ουκρανίας είναι ότι βρέθηκε στη λάθος πλευρά αυτής της γραμμής. Δεν αποτελούσε απειλή για τη Ρωσία, παρά μόνο επειδή ήθελε να είναι ελεύθερη. Η Ρωσία αποτελούσε απειλή για εκείνη.

Οι κυρώσεις είναι συχνά αναποτελεσματικές. Αυτές που επιβλήθηκαν αυτή τη φορά δεν θα είναι. Οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις στη δευτερογενή αγορά δημοσίου χρέους στις 22 Φεβρουαρίου. Η Γερμανία ανέστειλε την πιστοποίηση του αμφιλεγόμενου αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 2 την ίδια ημέρα. Στις 24 Φεβρουαρίου, οι ΗΠΑ, η ΕΕ και άλλα μέλη της G7 περιόρισαν τη δυνατότητα της Ρωσίας να συναλλάσσεται σε ξένα νομίσματα. Και δύο ημέρες αργότερα, ορισμένες ρωσικές τράπεζες αφαιρέθηκαν από το δίκτυο πληρωμών Swift, επιβλήθηκε πάγωμα των περιουσιακών στοιχείων της Τράπεζας της Ρωσίας και απαγορεύτηκαν οι συναλλαγές με την κεντρική τράπεζα.

Μια διεξοδική ανάλυση του Ινστιτούτου Διεθνών Χρηματοοικονομικών συνοψίζει: «Αναμένουμε ότι οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν τις τελευταίες ημέρες θα έχουν δραματική επίδραση στο χρηματοπιστωτικό σύστημα της Ρωσίας καθώς και στη χώρα συνολικά». Ένα μεγάλο μερίδιο των 630 δισ. δολαρίων σε ρευστά αποθέματα της χώρας θα αχρηστευτεί. Η κεντρική τράπεζα αναγκάστηκε ήδη να διπλασιάσει τα επιτόκια. Υπάρχουν μαζικές εκροές στις τράπεζες. Με εξαίρεση τον ενεργειακό τομέα, η ρωσική οικονομία ουσιαστικά απομονώνεται.

Δεν θα πονέσει όμως μόνο η Ρωσία. Το κόστος του πετρελαίου και του φυσικού αερίου θα παραμείνει στα ύψη για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, επιδεινώνοντας την παγκόσμια πληθωριστική πίεση. Οι τιμές των τροφίμων θα αυξηθούν. Εάν η Ρωσία διακόψει τις εξαγωγές ενέργειας (με μεγάλο κόστος για την ίδια), η αναταραχή θα είναι ακόμη πιο σοβαρή. Το 9% της ακαθάριστης διαθέσιμης ενέργειας στην ευρωζώνη και στην ΕΕ συνολικά παράγεται από ρωσικό φυσικό αέριο. Αλλά ο χειμώνας, η εποχή της μεγαλύτερης ανάγκης για θέρμανση, τελειώνει.

Πέρα από αυτές τις σχετικά συγκεκριμένες επιπτώσεις, ο συνδυασμός πολέμου, πυρηνικών απειλών και οικονομικών κυρώσεων αυξάνει σημαντικά την αβεβαιότητα. Οι κεντρικές τράπεζες θα δυσκολευτούν ακόμη περισσότερο να αποφασίσουν πώς θα περιορίσουν τη νομισματική πολιτική τους. Το ίδιο ισχύει και για τις κυβερνήσεις, που προσπαθούν να μετριάσουν το πλήγμα των ενεργειακών σοκ.

Μακροπρόθεσμα, οι οικονομικές επιπτώσεις θα ακολουθήσουν τις γεωπολιτικές εξελίξεις. Εάν το αποτέλεσμα είναι ένας βαθύς και παρατεταμένος διχασμός μεταξύ της Δύσης και ενός μπλοκ με επίκεντρο την Κίνα και τη Ρωσία, θα ακολουθήσουν μεγάλες διαφοροποιήσεις στη διεθνή οικονομική δραστηριότητα. Όλοι θα προσπαθήσουν να μειώσουν την εξάρτησή τους από εταίρους που θα θεωρήσουν αμφισβητούμενους και αναξιόπιστους . Η πολιτική υπερισχύει της οικονομίας σε έναν τέτοιο κόσμο. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η οικονομία θα αναδιαρθρωθεί. Αλλά σε περιόδους πολέμου, η πολιτική πάντα υπερτερεί της οικονομίας. Αυτό που δεν ξέρουμε ακόμη είναι το πώς.

Πιο πολύ, σίγουρα, θα αλλάξει η Ευρώπη. Ένα τεράστιο βήμα έχει ήδη γίνει από τη Γερμανία, που αναγνώρισε ότι η στάση της μετά τον ψυχρό πόλεμο επιβάλλεται να αλλάξει. Πρέπει να γίνει η καρδιά μιας ισχυρής ευρωπαϊκής δομής ασφαλείας, ικανής να προστατευτεί από μια ρεβανσιστική Ρωσία. Κάτι τέτοιο θα απαιτήσει τεράστια προσπάθεια για τη μείωση της ενεργειακής εξάρτησης. Είναι ίσως τραγικό, αλλά η Ευρώπη πρέπει επίσης να αναγνωρίσει ότι οι ΗΠΑ δεν θα είναι αξιόπιστοι σύμμαχοι, όσο ο Ντόναλντ Τραμπ, που βλέπει τον Πούτιν ως «ιδιοφυΐα», ηγείται του Ρεπουμπλικανικού κόμματος. Η Βρετανία, από την πλευρά της, πρέπει να αναγνωρίσει ότι θα είναι πάντα μια ευρωπαϊκή δύναμη. Πρέπει να δεσμευτεί πολύ πιο ουσιαστικά στην υπεράσπιση της ηπείρου, κυρίως των συμμάχων της στην Ανατολική Ευρώπη.

Όλα αυτά χρειάζονται αποφασιστικότητα και κοστίζουν χρήματα.

Σε αυτόν τον νέο κόσμο, η θέση της Κίνας θα είναι κεντρικό ζήτημα. Η ηγεσία της πρέπει να καταλάβει ότι η υποστήριξη της Ρωσίας δεν συμβιβάζεται πλέον με φιλικές σχέσεις με τις δυτικές χώρες, καθώς οι τελευταίες θα πρέπει να καταστήσουν τη στρατηγική ασφάλεια πρωταρχική επιταγή της οικονομικής τους πολιτικής. Εάν η Κίνα αποφασίσει να στηριχθεί σε έναν νέο άξονα αλυτρωτικού αυταρχισμού ενάντια στη Δύση, τότε πρέπει να ακολουθήσει παγκόσμιος οικονομικός διχασμός. Κι αυτό είναι κάτι που οι επιχειρήσεις θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους.

Ένας πόλεμος κατόπιν επιλογής, ενάντια στα παιδιά μιας ειρηνικής δημοκρατίας, αποτελεί ενέργεια που εμείς στη Δύση δεν μπορούμε να αφήσουμε να ξεχαστεί. Ούτε μπορούμε να συγχωρήσουμε αυτούς που τον ξεκίνησαν ή αυτούς που τον υποστηρίζουν. Οι μνήμες του παρελθόντος μάς απαγορεύουν να το αφήσουμε να συμβεί. Βρισκόμαστε σε μια νέα ιδεολογική σύγκρουση, όχι μεταξύ κομμουνιστών και καπιταλιστών, αλλά μεταξύ αλυτρωτικής τυραννίας και φιλελεύθερης δημοκρατίας. Από πολλές απόψεις, αυτό είναι πιο επικίνδυνο από ό,τι ήταν ο ψυχρός πόλεμος του παρελθόντος. Ο Πούτιν κατέχει ανεξέλεγκτη και αυθαίρετη εξουσία. Όσο είναι στο Κρεμλίνο, ο κόσμος θα είναι επικίνδυνος. Δεν είναι σαφές εάν το ίδιο ισχύει και για τον Κινέζο Xi Jinping. Αλλά μπορεί να διαπιστώσουμε ότι ισχύει.

Δεν πρόκειται για σύγκρουση με τον ρωσικό λαό. Πρέπει ακόμα να ελπίζουμε ότι θα αποκτήσουν ένα πολιτικό καθεστώς αντάξιο της συνεισφοράς τους στον πολιτισμό μας. Είναι μια σύγκρουση με το καθεστώς τους. Η Ρωσία έχει εξελιχθεί σε παρία που κυβερνάται από έναν γκάνγκστερ. Δεν μπορούμε να ζούμε με ειρήνη και ασφάλεια, έχοντας τέτοιο γείτονα. Αυτή η εισβολή δεν πρέπει να γίνει ανεκτή, διότι τυχόν επιτυχία της, μας απειλεί όλους. Είμαστε σε ένα νέο κόσμο. Πρέπει να το καταλάβουμε και να πράξουμε ανάλογα.

© The Financial Times Limited 2022. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

 

Σχόλια