Ολοκληρωτισμός, Πληροφορία και Διαδίκτυο

 

Αυτό που βλέπουμε μπροστά μας είναι οι δυνατότητες μιας περιορισμένης παγκόσμιας ολιγαρχίας του χρήματος να κυριαρχήσει μέσω του ελέγχου που ασκεί στις ροές της πληροφορίας.

Του Δημήτρη Κωνσταντακόπουλου

22 Νοεμβρίου 2021

Όπου και αν κοιτάξει κανείς γύρω του, διαπιστώνει ότι ζούμε σε μια καθολική επανάσταση που αγγίζει κάθε πτυχή της προσωπικής, κοινωνικής και διεθνούς ζωής, και που όλες σχετίζονται με τη μεγάλη επανάσταση της πληροφορίας. Σε μια σειρά άρθρων, το πρώτο από τα οποία δημοσιεύουμε σήμερα, θα προσπαθήσουμε να ανιχνεύσουμε αυτές τις τάσεις και να δείξουμε πού μας πάνε. Στο σημερινό θα επιχειρήσουμε να δώσουμε ένα γενικό ιστορικό πλαίσιο για την Επανάσταση της Πληροφορίας.

  • H έννοια της πληροφορίας είναι σύμφυτη με την έννοια της ζωής. Κάθε ζωντανός οργανισμός είναι ένα πρόγραμμα οργάνωσης της ύλης και των ανταλλαγών ενέργειας που αποσκοπεί στον έλεγχο της εντροπίας (αταξίας) του όσο ζει, κληρονομείται από τους προγόνους και μεταβιβάζεται στους απογόνους του, το ίδιο, ή ελάχιστα τροποποιημένο.

Όμως, έπρεπε να περιμένουμε τον 20ο αιώνα για να δούμε την αρχή μιας αληθινής επανάστασης της Πληροφορίας και, εν συνεχεία, των τεχνολογιών της. Κατά τη διάρκεια του εικοστού αιώνα, η έννοια της πληροφορίας άλλαξε βαθιά την ίδια την αντίληψή μας για τον κόσμο και τις ίδιες τις «σκληρές» επιστήμες, όπως τη Φυσική και τα Μαθηματικά. Η επανάσταση που προέκυψε στις αφηρημένες επιστήμες, οδήγησε σε επανάσταση στις τεχνολογίες, ως αποτέλεσμα της μετάβασης σε ένα νέο στάδιο στην αλληλεπίδραση του ανθρώπου με τη φύση και τους άλλους ανθρώπους, εν συνεχεία επιταχύνοντας και εμβαθύνοντας αυτή τη μετάβαση.

  • Η εισαγωγή της έννοιας της πληροφορίας και των στενά συνυφασμένων με αυτή εννοιών της πιθανότητας, του τυχαίου και της εντροπίας (του θερμοδυναμικού μέτρου της αταξίας), υπεισήλθαν, ως αποτέλεσμα της προόδου των θετικών επιστημών, στον ίδιο τον πυρήνα τους ανατρέποντας τις κεντρικές παραδοχές τους. Φτάσαμε στη Θεωρία της Σχετικότητας με τον Αϊνστάιν να εισάγει την έννοια του «παρατηρητή», διατυπώθηκε η αρχή της απροσδιοριστίας του Χάιζεμπεργκ, εισήχθη η πιθανοθεωρητική περιγραφή της ύλης από την κβαντομηχανική και η στατιστική φυσική κλπ.

Αυτή η διαδικασία δεν αποτέλεσε άρνηση της αντικειμενικής πραγματικότητας, όπως μερικοί ισχυρίσθηκαν. Αλλά επέτρεψε την περιγραφή και την πρόβλεψή της ως συνόλου πιθανοτήτων (ή δυνατοτήτων). Επισφράγισε τη μετάβαση από μια αυστηρά ντετερμινιστική (αιτιοκρατική) κατανόηση του κόσμου (Νεύτων, Λαπλάς) σε μια πιο σύνθετη κατανόησή του, που έγινε δυνατή χάρη, αλλά και κατέστησε με τη σειρά της δυνατές, τις μεγάλες επιστημονικές, τεχνολογικές (σε ένα βαθμό θα λέγαμε ακόμα και τις κοινωνικές) επαναστάσεις του εικοστού αιώνα, χωρίς προηγούμενο στην ανθρώπινη ιστορία, έστω και αν οι μεθοδολογικές, φιλοσοφικές βάσεις τους εμφανίζονται ήδη στην αρχαία Ελλάδα.

Η νέα κατανόηση του κόσμου (σε ένα βαθμό και της κοινωνίας) λαμβάνει υπόψιν της την αλληλεπίδραση «αντικειμένου» και «υποκειμένου» μέσω της πληροφορίας. Η κλασική επιστήμη προόδευσε ξεχωρίζοντας απόλυτα αυτά τα δύο και αφαιρώντας τον παρατηρητή από το φαινόμενο που παρατηρεί. Η σύγχρονη επιστήμη, πατώντας πάνω στα συμπεράσματα της κλασικής, επανασυνδέει το αντικείμενο με το υποκείμενο, εισάγοντας στην ανάλυσή της την αλληλεπίδρασή τους και γενικεύοντας, όχι απορρίπτοντας την κλασική. Είναι εδώ που υπεισέρχονται, με κεντρικό ρόλο στην ανάλυση της αντικειμενικής πραγματικότητας, οι έννοιες της πληροφορίας, της πιθανότητας, των τυχαίων διαδικασιών και της εντροπίας. 

  • Η τελευταία είναι το θερμοδυναμικό μέτρο της αταξίας και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να διαφοροποιήσουμε το παρελθόν από το μέλλον και την οργανική ζωή από την ανόργανη ύλη.

Ήδη το 1928, ο Ραλφ Χάρτλεϊ δημοσιεύει την εργασία του «Μεταβίβαση Πληροφορίας» (Transmission of Information), όπου χρησιμοποιεί τη λέξη πληροφορία ως περιγράφουσα μια μετρήσιμη ποσότητα. Η έννοια της πληροφορίας και οι συναφείς προς αυτή θα βρουν τους μεγάλους θεωρητικούς τους στον Αντρέι Κολμογκόρωφ, θεμελιωτή της Θεωρίας Πιθανοτήτων, τον Νόρμπερτ Βίνερ, θεμελιωτή της Κυβερνητικής και τον Κλοντ Σάννον, θεμελιωτή της Θεωρίας της Πληροφορίας.

Δεν υπάρχει επιστημονικός, παραγωγικός, τεχνολογικός ή ακόμα και τομέας πολιτικής που να μην «επαναστατικοποιήθηκε» κατά τον εικοστό αιώνα, ως αποτέλεσμα της άμεσης ή έμμεσης εισαγωγής της έννοιας της πληροφορίας και των άλλων συναφών εννοιών. Ακόμα και το πολύ «διαδραστικό» μοντέλο πολιτικής δράσης του Λένιν (1), που κατέστησε δυνατή την Οκτωβριανή Επανάσταση, μοιάζει πολύ μακριά από τον αυστηρό ντετερμινισμό που εμπνέει τον Μαρξ στο «Κεφάλαιο» (2).

Στην άλλη άκρη της εξίσωσης, ο Τζορτζ Σόρος κατάφερε, χρησιμοποιώντας τις ίδιες διαδραστικές μεθόδους, «εκπαίδευσης στη δράση», ανατροφοδοτώντας δηλαδή τη στρατηγική του με τα αποτελέσματά της, να καταστήσει δυνατές τις τεράστιες επιτυχίες του στη χειραγώγηση των αγορών που οδήγησαν στις μεγάλες κερδοσκοπικές του επιτυχίες.

Αυτή η πολύπλευρη Επανάσταση της Πληροφορίας κατέστησε δυνατές τις τεράστιες προόδους της επιστήμης και της τεχνολογίας, περιλαμβανομένων και των διαρκώς επιταχυνόμενων επαναστάσεων στις τεχνολογίες της πληροφορίας, της επικοινωνίας και της τεχνητής νοημοσύνης, οδηγώντας κατά τον τελευταίο αιώνα στην ανάπτυξη ενός ολόκληρου φάσματος αδιανόητων κατά το παρελθόν παραγωγικών δυνάμεων και τεχνολογικών δυνατοτήτων επικοινωνίας και ελέγχου.

Η επανάσταση αυτή παρήγαγε το ραδιόφωνο, τα ραντάρ, τους υπολογιστές, την τηλεόραση, τις δορυφορικές επικοινωνίες, το Διαδίκτυο, τα κινητά και έξυπνα τηλέφωνα. Παράγει ήδη την τεχνολογία 5G, την Τεχνητή Ευφυΐα, όλο και πιο έξυπνα ρομπότ, τα drones και τον κόσμο του Σνόουντεν.

Στην πρώτη εποχή της ανθρώπινης ιστορίας, η βία ήταν το χαρακτηριστικό των σχέσεων με τη φύση, ενώ υπήρξε και βασικό συστατικό των σχέσεων ανάμεσα στους ανθρώπους. Στη συνέχεια, προστέθηκε και η συσσωρευμένη ισχύς («βία») του χρήματος. Τώρα, μια τρίτη δύναμη, η πληροφορία έρχεται να συναγωνισθεί επί ίσοις όροις την ωμή βία και τη βία του χρήματος. Αφού προσθέσαμε στη «σκληρή» την «ήπια» ισχύ, τώρα προσθέτουμε και την «έξυπνη» ισχύ. Μια καινούρια ιστορική εποχή ανατέλλει. Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της είναι η ανάδειξη της πληροφορίας σε αυτοτελή παραγωγική δύναμη, σε αυτοτελές όπλο, σε προνομιακό μέσο κυριαρχίας επί των ανθρώπων, σε οργανωτή των κοινωνιών και των διεθνών σχέσεων. Ίσως μάλιστα αποδειχθεί ακόμα πιο βαθιά η επιρροή της. 

Αν σκεφτούμε την ανθρωπότητα ως ζώντα οργανισμό, η πληροφορία αφορά το κεντρικό νευρικό του σύστημα, ένα κεντρικό νευρικό σύστημα που κυριαρχήθηκε και οργανώθηκε στο παρελθόν από την έννοια του Θεού, έννοια που αντικατέστησε με την είσοδο στη νεώτερη εποχή ο Λόγος (που κυριάρχησε προηγουμένως και οργάνωσε την αρχαία ελληνική σκέψη).

  • Υπό την έννοια αυτή, μπορεί να έχει δίκιο ο Χένρι Κίσσινγκερ που υποστηρίζει ότι με την τεχνητή ευφυΐα πραγματοποιείται μια μετάβαση αντίστοιχου βάθους με το πέρασμα από τον Μεσαίωνα στη νεώτερη εποχή, χωρίς όμως να ξέρουμε τι θα αντικαταστήσει τώρα τον Λόγο.

Αν θα θέλαμε να το «τραβήξουμε» παραπέρα, μπορούμε να σκεφθούμε τη δυνατότητα πλήρως εικονικών πραγματικοτήτων στις οποίες θα ζουν στο μέλλον οι άνθρωποι (3). Ή όλο και πιο ευφυών και αυτόνομων μηχανών που επιβάλλουν οι ίδιες τη θέλησή τους στους ανθρώπους και εξελίσσονται ίσως σε ένα νέο, εντελώς διαφορετικό από αυτά που γνωρίζουμε, είδος ζωής.

Αυτά όμως είναι, προς το παρόν, κάπως «φουτουριστικοί» προβληματισμοί. Αυτό που τώρα κυρίως βλέπουμε μπροστά μας είναι η εκρηκτική διεύρυνση των δυνατοτήτων μιας εξαιρετικά περιορισμένης παγκόσμιας ολιγαρχίας του χρήματος να κυριαρχήσει στην ανθρωπότητα, μέσω και του ελέγχου που ασκεί στις ροές της πληροφορίας.

  • Η «Αυτοκρατορία του Χρήματος», οι ελέγχοντες δηλαδή το παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό κεφάλαιο, ασκεί ήδη τεράστιο έλεγχο και στο “κυκλοφορικό σύστημα” της ανθρωπότητας (τις ροές χρήματος και κεφαλαίων) και στο “νευρικό σύστημά” της (τις ροές πληροφοριών). 

Έχει θέσει έτσι τα θεμέλια ενός νέου Ολοκληρωτισμού.

*To κείμενο αυτό και όσα σχετικά θα ακολουθήσουν στηρίζεται στην ανακοίνωση που έκανε ο συγγραφέας στο συνέδριο «Ο κόσμος 60 χρόνια μετά τη Διάσκεψη του Βελιγραδίου των Αδεσμεύτων», που οργάνωσαν τα Πανεπιστήμιo Παρίσι – 1 (Πάνθεον – Σορβόννη) και το Πανεπιστήμιο της Χάβρης στις 20-22 Φεβρουαρίου 2021.

(1) Ο Λένιν είπε ότι οι Μπολσεβίκοι είναι το μόνο ρεύμα του εργατικού κινήματος που έχει την ικανότητα να διεισδύει σε όλα τα κοινωνικά στρώματα, να τα επηρεάζει και να επηρεάζεται από αυτά. Ήταν επίσης ικανός να αναπροσαρμόζει ριζικά την επαναστατική του στρατηγική σε ό,τι τον μάθαινε η εξέλιξη της αντικειμενικής κατάστασης. Για παράδειγμα, μετέβαλε την αντίληψή του για την επικείμενη επανάσταση, πλησιάζοντας το σχήμα του Τρότσκι για τη διαρκή επανάσταση, εγκαταλείποντας το υπερ-ντετερμινιστικό και τελικά μοιρολατρικό (φαταλιστικό) μοντέλο της Γερμανικής Σοσιαλδημοκρατίας, που ήλπιζε να κάνει ο ίδιος ο καπιταλισμός τη δουλειά που δεν ήθελε να κάνει η ίδια, και καθιστώντας έτσι δυνατή την Οκτωβριανή Επανάσταση..

Συνιστά ασφαλώς ειρωνεία της ιστορίας ότι, οι ίδιες μέθοδοι που κατέστησαν δυνατή τη ρωσική Επανάσταση, κατέστησαν δυνατή και τη ρωσική Αντεπανάσταση, εβδομήντα χρόνια αργότερα. Ο Γκορμπατσώφ μετετράπη (ασυνείδητα) σε έξυπνο πύραυλο, που μπόρεσε να ανακαλύψει, με τη μέθοδο των «διαδοχικών προσεγγίσεων» (τις κακοσχεδιασμένες και κακοεφαρμοσμένες μεταρρυθμίσεις του), τις ιδιοσυχνότητες του ίδιου του σοβιετικού συστήματος και να το ανατινάξει εκ των έσω χρησιμοποιώντας τις δικές του ιδιότητες. Αυτό έγινε δυνατό για τρεις λόγους. Ο Γκορμπατσώφ ήταν έξοχος απαράτσικ, στο ένστικτό του είχε αποθηκεύσει όλη την πληροφορία για το πώς λειτουργούσε το σοβιετικό κράτος-κόμμα. Ο δεύτερος ήταν ο θαυμασμός στον δυτικό καπιταλισμό από ένα τμήμα της σοβιετικής νομενκλατούρας και των διανοουμένων. Ο τρίτος ήταν η απουσία μιας βαθιάς και επεξεργασμένης μεταρρυθμιστικής αντίληψης.

(2) Ο ντετερμινισμός (αιτιοκρατία) ήταν το κυρίαρχο θεωρητικό υπόδειγμα όταν ο Μαρξ άρχισε να γράφει το “Κεφάλαιο”. Και αυτός ο ντετερμινισμός συνέβαλε πιθανώς στο να μη τελειώσει ποτέ αυτό το έργο, γιατί η κοινωνική εξέλιξη είναι εξ ορισμού αδύνατο να περιοριστεί σε ένα κλειστό σύστημα. Ο ίδιος ο Μαρξ πάντως ήταν πολύ λιγότερο αιτιοκράτης από όσο ήθελε να είναι το έργο του.

(3) Τελευταία, για τις εικονικές πραγματικότητες εκδηλώνει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον το Facebook, ο ιδιοκτήτης του οποίου φαίνεται να τις σκέφτεται ως εναλλακτική στις ανυπόφορες πραγματικότητες. Σε ορισμένα ζητήματα fake, εικονικές πραγματικότητες έχουν ήδη επικρατήσει, ακόμα και πριν την έλευση του Διαδικτύου. Π.χ. στις ΗΠΑ, μια πλειοψηφία του πληθυσμού πιστεύει, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις, ότι οι Παλαιστίνιοι έχουν εισβάλλει και κατέχουν τμήμα του Ισραήλ. Έχουμε πάει δηλαδή από μια υποστήριξη της ισραηλινής πολιτικής, με την οποία κάποιος θα μπορούσε να συμφωνήσει ή να διαφωνήσει, στη διαστροφή της ίδιας της πραγματικότητας. Το εργαλείο αυτό δεν είναι καινούριο, όπως όμως δείχνει η μεγάλη διάδοση εντελώς ανυπόστατων και καθαρά παραφρόνων θεωριών για τον κορονοϊό σε μεγάλο τμήμα της παγκόσμιας κοινής γνώμης, οι τεχνικές δυνατότητες των social media (δρώντων υπό τον έλεγχο του πολύ μεγάλου κεφαλαίου) προσφέρουν τεράστια περιθώρια εφαρμογής του.

Πηγή: kosmodromio.gr

--------------------------------------

Οι νέες τεχνολογίες της επικοινωνίας: Παράδεισος ή κόλαση;

November 24, 2021

Δημοσιεύουμε το δεύτερο από μια σειρά άρθρων για τις κοινωνικές επιπτώσεις των νέων τεχνολογιών επικοινωνίας σε σχέση με τις δυνάμεις που κυριαρχούν σήμερα στην ανθρωπότητα.

Του Δημήτρη Κωνσταντακόπουλου

23 Νοεμβρίου 2021

Σήμερα δημοσιεύουμε το δεύτερο από μια σειρά άρθρων για τις κοινωνικές επιπτώσεις των νέων τεχνολογιών επικοινωνίας και τις συζητάμε σε σχέση με τις κοινωνικές δυνάμεις που κυριαρχούν σήμερα στην ανθρωπότητα, γιατί διαφορετικά η οποιαδήποτε ανάλυση παραμένει στο κενό. Το πρώτο κείμενο, Ολοκληρωτισμός, Πληροφορία και Διαδίκτυο δημοσιεύτηκε στις 22 Νοεμβρίου.

Τα τελευταία πενήντα χρόνια, η ανθρωπότητα απέκτησε, για πρώτη φορά στην ιστορία της, τα μέσα που, θεωρητικά, της επιτρέπουν να ικανοποιήσει όλες τις εύλογες ανάγκες της. Δεν χρειάζεται πολύ παραπάνω, ίσως χρειάζεται διαφορετικά. Σήμερα, το κύριο εμπόδιο για την ικανοποίηση των ανθρωπίνων αναγκών δεν είναι η έλλειψη μέσων, αλλά ένα και μόνο ένα: το σύστημα διανομής των αγαθών που καθορίζεται από το καθεστώς των κοινωνικών και διεθνών σχέσεων και το αντίστοιχο κυρίαρχο πολιτισμικό «υπόδειγμα».

Είναι αλήθεια ότι, θεωρητικά, ο «θαυμαστός καινούργιος κόσμος», που ξεπροβάλλει μπροστά στα έκπληκτα μάτια μας, παρέχει τα αναγκαία μέσα στην ανθρωπότητα για να δημιουργήσει ένα νέο πολιτισμό, να πραγματοποιήσει το μεγάλο όνειρο τόσων και τόσων γενεών από την αυγή της Ιστορίας, που εκφράστηκε στις θρησκείες, τις ιδεολογίες και τους αγώνες των ανθρώπων για την ελευθερία και την αξιοπρέπειά τους. Δηλαδή έναν καινούριο πολιτισμό ελευθερίας, δικαίου και ισότητας, στηριγμένο στην γνώση και τη δημιουργία, τα μόνα μέσα που προσφέρουν κάποιο βαθμό πραγματικής ελευθερίας, νοήματος και ευτυχίας στις σύντομες ζωές μας.

Τα τεχνικά μέσα που διαθέτει η ανθρωπότητα εδώ και πενήντα χρόνια μας επιτρέπουν να φανταστούμε ένα σύστημα αυτο-κυβέρνησης των κοινωνιών μας σε όλα τα επίπεδα, όπως επίσης και μιας ισορροπημένης συμβίωσης με τη Φύση. Προς το παρόν όμως, με αυτούς που διευθύνουν τον κόσμο μας και με την παθητικοποίηση των κοινωνιών μας, την προσπάθεια αποσύνθεσής τους σε υποομάδες αποτελούμενες από μίζερα, φοβισμένα και ιδιοτελή άτομα, οδεύουμε μάλλον προς την ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση, με κίνδυνο μάλιστα όχι μόνο να καταστρέψουμε όσα στοιχεία πολιτισμού διαθέτουμε ακόμα, αλλά να καταστραφούμε και οι ίδιοι.

Στις αρχές του 20ού αιώνα, πολλοί σοσιαλιστές και πολλοί επιστήμονες έβλεπαν με απεριόριστη αισιοδοξία τις δυνατότητες που δημιουργούσαν για την ανθρωπότητα η επιστήμη και η τεχνολογία, ιδίως η τεχνολογία της επικοινωνίας. 

  • Ο Μαρκόνι πίστευε ότι οι ανακαλύψεις του θα κάνουν αδύνατους τους πολέμους. 
  • Ο Τρότσκι, σε μια καταπληκτική για τον προφητικό χαρακτήρα της ομιλία του για την επιστήμη και την τεχνολογία, στην ΕΣΣΔ το 1921, περιγράφει τις τεράστιες δυνατότητες που θα προσφέρει στον άνθρωπο η πυρηνική ενέργεια, η γενετική και άλλες τεχνολογίες (περιέχεται στην κλασική βιογραφία του από τον Ισαάκ Ντόιτσερ).

Η ΕΣΣΔ σημειωτέον υπήρξε πρωτοπόρα στην εφαρμογή των νέων τεχνολογιών επικοινωνίας και δημιούργησε μάλιστα το πρώτο στον κόσμο σύστημα καλωδιακής ραδιοφωνίας που κάλυπτε όλη την επικράτειά της. Ο Τζακ Λόντον επαίνεσε το ραδιόφωνο και τον κινηματογράφο ως μέσα που θα οδηγούσαν τους απλούς ανθρώπους, ακούγοντας και ιδίως βλέποντας τη φρίκη των πολέμων, να ξεσηκωθούν εναντίον τους.

Σύμφωνα τουλάχιστο με ορισμένους Σοβιετικούς μελετητές, ο κυβερνητιστής Νικολάι Βεντούτα αγωνίστηκε να εισάγει την κυβερνητική στον σοβιετικό οικονομικό σχεδιασμό, πιστεύοντας πιθανώς ότι θα μπορούσε να ενισχύσει τόσο την αποτελεσματικότητά του, όσο και τον δημοκρατικό του χαρακτήρα. Ο σημαντικός μαρξιστής οικονομολόγος Ερνέστ Μαντέλ υπογράμμισε τη δυνατότητα που παρέχει η σύγχρονη τεχνολογία της επικοινωνίας, της τηλεόρασης και της τηλεματικής, για την οργάνωση δημοψηφισμάτων για διάφορα θέματα, καθιστώντας δυνατή την άμεση δημοκρατία.

Όταν εμφανίστηκε το Διαδίκτυο, πολλοί αριστεροί και αναρχικοί πίστευαν ότι θα άνοιγε το δρόμο στην πλήρη ελευθερία από τον έλεγχο του κράτους και στη θεμελίωση μιας δημοκρατικής τάξης στην πληροφόρηση. Δεν είχαν όμως αντιληφθεί ότι αναδυόταν ένα νέο είδος Κράτους, πολύ ισχυρότερο από τα παραδοσιακά κράτη που εκείνοι γνώριζαν και καταπολεμούσαν, δηλαδή μια παγκόσμια Αυτοκρατορία του Χρηματιστικού Κεφαλαίου με την αυξανόμενη δυνατότητά της να διαμορφώνει, να ελέγχει και να χρησιμοποιεί για τους δικούς της σκοπούς, την πολλαπλασιαζόμενη ισχύ της πληροφορίας και της επικοινωνίας. Και μάλιστα να το κάνει συχνά από τα παρασκήνια, αόρατη και για αυτό πιο επικίνδυνη, κάπως όπως η ραδιενέργεια που μας σκοτώνει, χωρίς να κινητοποιήσει καμία από τις αισθήσεις μας.

Χωρίς αμφιβολία, η επανάσταση της πληροφορίας (όπως και άλλες, αν και όχι όλες, οι τεχνολογικές επαναστάσεις) παρέχουν στους ανθρώπους νέες καταπληκτικές και θετικές δυνατότητες. Στο μέτρο όμως που αυτές οι τεχνολογίες ελέγχονται από το παγκόσμιο χρηματιστικό κεφάλαιο, το αληθινό κέντρο της εξουσίας του κόσμου μας, το αρνητικό δυναμικό τους παραμένει μακράν η κύρια και η πιο σημαντική πλευρά τους.

Η άνοδος της Αυτοκρατορίας του Χρήματος

Διάβαζα μια μέρα ένα άρθρο για τον «τριγωνικό κόσμο» που αναδύεται (ΗΠΑ-Ρωσία-Κίνα). Αυτά τα σχήματα εξάπτουν συχνά τη φαντασία των αναγνωστών, καθώς οι περισσότεροι παίζαμε πολεμικά παιχνίδια κατακτήσεων όταν είμαστε παιδιά, συνήθως όμως χαρακτηρίζονται από πολύ επιφανειακή αντίληψη για τον κόσμο. 

  • Βλέπουμε π.χ. τα ορατά, την οικονομική ισχύ και τα πυρηνικά οπλοστάσια της Αμερικής, της Ρωσίας ή της Κίνας, δεν βλέπουμε όμως τα αόρατα, όπως την πραγματική υπερδύναμη του καιρού μας, την παγκόσμια αυτοκρατορία του Χρηματιστικού Κεφαλαίου που αγωνίζεται να πλάσει τον κόσμο κατ’ εικόνα και ομοίωσή της.

Στο υπάρχον σήμερα οικονομικό, κοινωνικό και διεθνές πλαίσιο, το προϊόν όλης της χειρωνακτικής και διανοητικής εργασίας των ανθρώπων, περιλαμβανομένων και όλων των προηγούμενων γενεών, χρησιμοποιείται κυρίως για να προσφέρει τεράστιο πλούτο, δηλαδή εξουσία, εξουσία ακόμα και επί του ίδιου του μέλλοντος του ανθρώπινου είδους, σε μια απειροελάχιστη κάστα ανθρώπων, αυτούς που είναι ιδιοκτήτες μιας φούχτας χρηματοπιστωτικών οργανισμών και πολυεθνικών επιχειρήσεων, όλο και λιγότερο συνδεδεμένων με κάποια παραγωγική ή «προοδευτική» λειτουργία του καπιταλισμού ή κάποια, έστω και κατ’ επίφασιν, ανθρωπιστική ή δημοκρατική ιδεολογία. Η κάστα αυτή έχει στα χέρια της και το κλειδί του ίδιου του μέλλοντος του ανθρώπινου είδους, λόγω των αποτελεσμάτων που μπορούν να έχουν οι σύγχρονες παραγωγικές δυνάμεις και τεχνολογίες, ικανές να αλλάξουν ριζικά το φυσικό περιβάλλον, το ανθρώπινο γονιδίωμα, να επηρεάσουν το ανθρώπινο μυαλό και να θέσουν τελικά σε κίνδυνο ακόμα και την επιβίωση του είδους.

Μια κάστα που χρησιμοποιεί πολύ άσχημα (και δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά) την κολοσσιαία ισχύ που απέκτησε οικειοποιούμενη την εργασία εκατομμυρίων ανθρώπων. Δείτε για παράδειγμα έναν δισεκατομμυριούχο όπως ο Έλον Μασκ. Έχει θέσει μια σειρά πολύ σοβαρών ερωτημάτων για την τεχνητή ευφυΐα. Εμφανίζεται έτσι ως ένα κοινωνικά ευαίσθητο άτομο. Ταυτόχρονα όμως χρησιμοποιεί την τεράστια υπεραξία που διαχειρίζεται για να διασκεδάσει με την προσωπική του NASA, όχι για να βοηθήσει στην καταπολέμηση της φτώχειας, της πείνας ή της πανδημίας. Ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο, ο Τζεφ Μπέζος της Amazon, που εκμεταλλεύεται αγρίως τους εργαζομένους στην εταιρεία του και έχει λυσσάξει να μην συνδικαλισθούν, ονειρεύεται ξύπνιος να εγκαταλείψουν οι άνθρωποι τη Γη, που το μεγάλο Κεφάλαιο μετατρέπει γρήγορα σε όλο και πιο δυστοπικό μέρος, για να φτιάξουν γαλάζιες αποικίες στο διάστημα. Δεν του πέρασε από το μυαλό, ώσπου να πραγματοποιηθούν τα όνειρά του αυτά, να βοηθήσει κάπως με τα δισεκατομμύριά του το 35% του πληθυσμού της υποσαχάριας Αφρικής και το 41% του πληθυσμού της Ωκεανίας να αποκτήσουν πρόσβαση σε πόσιμο νερό που δεν έχουν σήμερα…

Αυτοί είναι τα πιο ανώδυνα παραδείγματα. Ο μεγαλύτερος χρηματοδότης στις περασμένες αμερικανικές εκλογές και το 28ο πλουσιότερο πρόσωπο στον κόσμο ήταν μέχρι τον θάνατό του, τον Ιανουάριο του 2021, ο Αμερικανοεβραίος Σέλντον Άντελσον, κύριος χρηματοδότης του Τραμπ και μεγάλος υποστηρικτής του ηγέτη της sui generis παγκόσμιας ακροδεξιάς, υπό την ηγεσία της νεοσυντηρητικής παρέας που προκάλεσε τους πολέμους της Μέσης Ανατολής (Τσένι, Νετανιάχου, Περλ, Βούλφοβιτς και σήμερα τους επιγόνους τους), την ομάδα των Πομπέο, Πενς, Μόντι, Τζόνσον, Μπολσονάρου, της ευρωπαϊκής άκρας δεξιάς κλπ. Υποστήριξε με τα λεφτά του όλα τα σχέδια πολέμου κατά του Ιράν και πρότεινε δημοσίως να βομβαρδισθεί αυτή η χώρα με πυρηνικά όπλα, χωρίς η άποψή του αυτή να λογοκριθεί από τον ιδιοκτήτη του Facebook και “Μεγάλο Ιεροεξεταστή” της εποχής μας, τον “φιλάνθρωπο” (κατά τη βιογραφία του στη Wikipedia) Μαρκ Έλιοτ Ζούκερμπεργκ.

Μπορούμε να συνεχίσουμε αναφέροντας τις βιομηχανίες ορυκτών καυσίμων που ξοδεύουν 200 εκατομμύρια ετησίως για να εμποδίσουν τη λήψη μέτρων αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, τη Monsanto που θέλει να βάλει παντού μεταλλαγμένα προϊόντα, τις πολεμικές βιομηχανίες που σχεδιάζουν το μαχητικό της 6ης, της 7ης ή της 17ης γενεάς και κάνουν λόμπινγκ υπέρ των διαρκών πολέμων.

Δίπλα δίπλα η κόλαση και ο παράδεισος

Η Ιστορία και η εμπειρία μας έχει πολλές φορές αποδείξει ότι η επιστήμη, η τεχνολογία και τα νέα μέσα επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης μεταξύ των ανθρώπων και της Φύσης και των ανθρώπων μεταξύ τους, μπορούν να χρησιμοποιηθούν με πολύ διαφορετικούς τρόπους και για πολύ διαφορετικούς σκοπούς, ανάλογα με το ποια κοινωνική δύναμη τα ελέγχει και για ποιόν σκοπό τα χρησιμοποιεί.

Οι νέες παραγωγικές δυνάμεις και τεχνολογίες δεν προσφέρουν μόνο τη δυνατότητα να φτάσουμε στην ελευθερία και να αυξήσουμε δραματικά το διανοητικό επίπεδο και την ωριμότητα της ανθρωπότητας. Παρέχουν επίσης την υλική, τεχνική δυνατότητα μιας νέας ολοκληρωτικής τάξης, που θα κάνει το Ναζισμό του Χίτλερ και το Φασισμό του Μουσολίνι να μοιάζουν παιδικά παιχνίδια. Όπως παρέχουν και τη δυνατότητα να τερματίσουμε τη ζωή πάνω στη Γη.

Τα επόμενα χρόνια θα είναι σε μεγάλο βαθμό χρόνια αγώνα ανάμεσα στις Ουτοπίες και τις Δυστοπίες, αγώνα που θα αποφασίσει για την τύχη του ανθρώπου. Ο παλιός κόσμος εξαφανίζεται με μεγάλη ταχύτητα, η πιο μεγάλη αβεβαιότητα παραμένει όμως για τον κόσμο που θα τον διαδεχθεί.

  • Ο έλεγχος των ροών πληροφορίας επέτρεψε τους ολοκληρωτισμούς του μεσοπολέμου. Όμως, αυτές οι εκδοχές ολοκληρωτισμού, αν και αρκετά τρομερές από μόνες τους, μοιάζουν πολύ λιγότερο βαθιές συγκρινόμενες με τις δυνατότητες να ελεγχθούν οι άνθρωποι, οι κοινωνίες, ολόκληρες χώρες, μέσω της ηλεκτρονικής, του Διαδικτύου, των τεχνολογιών παρακολούθησης και της τεχνητής νοημοσύνης (χωρίς να πάμε καν στις δυνατότητες χρήσης της βιοτεχνολογίας και της γενετικής μηχανικής).

Πηγή: kosmodromio.gr

-------------------------------------------------

Από τον Γουτεμβέργιο στην τηλεόραση (και πώς κατέρρευσε η ΕΣΣΔ)

November 26, 2021

Δημοσιεύουμε σήμερα το τρίτο μιας σειράς άρθρων για τον Ολοκληρωτισμό, την Πληροφορία και τα Μέσα Ενημέρωσης. Τα δύο προηγούμενα δημοσιεύθηκαν εδώ και εδώ.

Του Δημήτρη Κωνσταντακόπουλου

25 Νοεμβρίου 2021

Η επανάσταση του Γουτεμβέργιου επέτρεψε τη διάδοση των ιδεών και της γνώσης διευκολύνοντας τους μεγάλους αγώνες για την ελευθερία (την Αναγέννηση, τον Διαφωτισμό, τον Σοσιαλισμό) και τη βαθύτερη γνώση γενικότερα.

Αντίθετα, η επανάσταση του Διαδικτύου κινδυνεύει, όπως εξελίσσεται, να κρύψει την αληθινή γνώση κάτω από έναν ωκεανό ασήμαντου θορύβου, μεταμφιεσμένου σε πληροφορία, που συχνά δεν είναι παρά απροσχημάτιστη παραπληροφόρηση, αλλά και να διαλύσει κάθε οργανωμένο σύστημα πρόσληψης και επεξεργασίας της πληροφορίας.

Η διαφορά ανάμεσα στην εποχή του Γουτεμβέργιου και στην εποχή του Διαδικτύου, όπως τουλάχιστον εξελίσσεται μέχρι τώρα, μπορεί να εξηγηθεί από τις κοινωνικές εξελίξεις, δηλαδή από τη διακύμανση του παγκόσμιου συσχετισμού δυνάμεων ανάμεσα στους ανθρώπους και λαούς και το Κεφάλαιο, από τη διαφοροποίηση της ιδεολογίας των κατόχων του Κεφαλαίου, αλλά και από την ίδια τη φύση των νέων μέσων επικοινωνίας.

Η Άνοδος του Κεφαλαίου

Ο πρώτος παράγοντας που εξηγεί το τι συμβαίνει είναι η επιταχυνόμενη αύξηση της συνολικής ισχύος του Χρήματος, του Κεφαλαίου στον κόσμο μας κατά τους τελευταίους πέντε αιώνες, δηλαδή τους αιώνες του καπιταλισμού, αλλά και οι μεγάλες μεταβολές στην ιδεολογία των κατόχων του.

Είναι αλήθεια βέβαια ότι η άνοδος της ισχύος του Κεφαλαίου αντισταθμίστηκε σε κάποιο βαθμό από την είσοδο των λαών στο ιστορικό προσκήνιο με τα μεγάλα επαναστατικά και μεταρρυθμιστικά κινήματα (όπως η Γαλλική, η Ρωσική, η Κινεζική Επανάσταση, το διεθνές εργατικό και σοσιαλιστικό κίνημα και οι αντιαποικιακές επαναστάσεις), από την εισαγωγή μέτρων ελέγχου του χρηματιστικού κεφαλαίου μετά τη μεγάλη κρίση του 1929, από την τεράστια νίκη της ανθρωπότητας επί του Ναζισμού το 1945, από την άνοδο σημαντικών αριστερών και κοινωνικών κινημάτων ή του Γκωλισμού και την επικράτηση εν γένει μιας αρκετά δημοκρατικής ατμόσφαιρας στην Ευρώπη μεταπολεμικά, από την οικοδόμηση του ευρωπαϊκού κράτους πρόνοιας, δεύτερου στην ιστορία μετά το σοβιετικό και βασικής πολιτιστικής κατάκτησης της ανθρωπότητας.

Η πορεία αυτή όμως αντεστράφη σταδιακά και η ισχύς του Κεφαλαίου άρχισε πάλι να αυξάνεται εκθετικά με τις διαδοχικές μεταπολεμικές απορρυθμίσεις, αρχής γενομένης από την αποκήρυξη των συμφωνιών του Bretton Woods, τις ήττες και συνθηκολογήσεις της δυτικής αριστεράς και την άνοδο του νεοφιλελευθερισμού – τάση που κορυφώνεται με την καταστροφή, την πτώση προς τα δεξιά της ΕΣΣΔ και την επικράτηση της «παγκοσμιοποίησης» (της παγκόσμιας κυριαρχίας του χρηματιστικού κεφαλαίου και των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής και διανομής και του πολιτιστικού τους εποικοδομήματος) επί τρεις δεκαετίες. Η κατάσταση στη σφαίρα της επικοινωνίας και η δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν προς όφελος των ανθρώπων οι τεχνολογίες της αναπόφευκτα αντανακλά τον συσχετισμό δυνάμεων μεταξύ της ισχύος του συσσωρευμένου Κεφαλαίου και της ισχύος των λαών και εθνών της ανθρωπότητας. Αυτός είναι ένας θεμελιώδης λόγος που εξηγεί τον ιστορικά πρωτοφανή σημερινό έλεγχο μιας φούχτας πολυεθνικών τόσο στα συμβατικά, όσο και στα κοινωνικά μέσα επικοινωνίας παγκοσμίως.

Αλλά και η ίδια η ιδεολογία των κατόχων του χρήματος μεταβλήθηκε. Την εποχή που αγωνίζονταν εναντίον της εξουσίας των φεουδαρχών και της Εκκλησίας, έτειναν προς πλέον δημοκρατικές και επαναστατικές ιδέες και έγιναν συχνά οι απόστολοι του προοδευτικού Εθνικισμού, του Ορθολογισμού, του Διαφωτισμού, ενίοτε και του Ανθρωπισμού. Τώρα που η Δύση παρακμάζει, τείνουν να εκφράσουν πολύ περισσότερο την ιδεολογία του ολοκληρωτικού ελέγχου, τελευταίου καταφύγιου μιας απειλούμενης εξουσίας. Από τους Μέδικους της Αναγέννησης φτάσαμε στην παρακμιακή ιδεολογία του θανάτου που διεισδύει στα ανώτερα στρώματα της διεθνούς μπουρζουαζίας, όπως την απεικονίζει έξοχα ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ στο αριστούργημά του «Μάτια Ερμητικά Κλειστά».

Η τεχνολογία αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού

Ένας άλλος παράγοντας έχει να κάνει με την ίδια τη μεταβαλλόμενη τεχνολογία της επικοινωνίας. Για να φτιάξεις μια τηλεόραση π.χ. χρειάζεσαι πολύ περισσότερα λεφτά από το να ιδρύσεις μια εφημερίδα: ως τεχνολογία δηλαδή ήδη η τηλεόραση δίνει ένα μεγάλο πλεονέκτημα σε όσους διαθέτουν τα αναγκαία κεφάλαια.

Επιπλέον, η τηλεόραση προσφέρεται πολύ περισσότερο για χειραγώγηση, γιατί μπορεί να διεισδύσει πιο βαθιά στην ανθρώπινη συνείδηση και το ασυνείδητο κινητοποιώντας τις κατώτερες αλλά ισχυρότερες εγκεφαλικές λειτουργίες. Το μυαλό δυσκολεύεται πολύ περισσότερο να επεξεργασθεί κριτικά μια εικόνα που του προβάλλεται για τρία λεπτά απ’ ό,τι ένα γραπτό κείμενο. Η δυνατότητα συναισθηματικής κινητοποίησης από μια εικόνα είναι συνήθως ισχυρότερη από αυτή ενός γραπτού. Το γραπτό διεγείρει, η τηλεόραση καταστέλλει την ανώτερη λειτουργία της ανθρώπινης συνείδησης, τη φαντασία. Αυτοί που ελέγχουν τη ροή των εικόνων αποκτούν πολύ μεγαλύτερη δυνατότητα να αποφύγουν κάθε κριτική λειτουργία του μυαλού των τηλεθεατών και να τους επιβάλλουν μια παραλυτική δικτατορία των τηλεοπτικών εντυπώσεων.

Το παράδειγμα της σοβιετικής κατάρρευσης

Πιστεύω ότι ένα πολύ εντυπωσιακό και ελάχιστα γνωστό παράδειγμα της τηλεοπτικής ισχύος, είναι η κατάρρευση της ΕΣΣΔ, που εν πολλοίς προκλήθηκε από την τηλεόραση. Στη διάρκεια του 1987, οι Σοβιετικοί τηλεθεατές, δηλαδή όλος ο πληθυσμός, άρχισαν να δέχονται στα σπίτια τους εξαιρετικά ισχυρά τηλεοπτικά σήματα, με τη μορφή ιδίως εκπομπών για τον σταλινισμό και μιας έμμεσα ευνοϊκής παρουσίασης όψεων της δυτικής ζωής, δυτικών σήριαλ όπως το «Ντάλλας» και μιας έμφασης στις κοινές ανθρώπινες αξίες, που με τον τρόπο που τοποθέτησε το θέμα, άρχισε να εξουδετερώνει πλήρως κάθε κριτική του δυτικού καπιταλισμού και κάθε επιχείρημα υπέρ του σοσιαλισμού, ως του συστήματος ακριβώς που διασφαλίζει αυτές τις αξίες. Για τα σήματα αυτά οι Σοβιετικοί τηλεθεατές ήταν τελείως ασυνήθιστοι και απροετοίμαστοι. Το κεντρικό μήνυμα που διοχετευόταν από τη σοβιετική τηλεόραση, η οποία δρούσε σημειωτέον υπό τον έλεγχο και την καθοδήγηση του Ιδεολογικού Τμήματος της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΣΕ, έστω και αν δεν διατυπωνόταν με αυτή τη μορφή, προέκυπτε όμως ως σχεδόν αβίαστο συμπέρασμα, κατέληξε έτσι να είναι περίπου το εξής: “Η Σοβιετική Ένωση είναι ένα αποτυχημένο κράτος, καμιά φορά και εγκληματικό, στη Δύση τα καταφέρνουν πολύ καλύτερα”. Το γεγονός ότι το μήνυμα διοχετευόταν από το ίδιο το σοβιετικό κράτος, του έδινε χίλιες φορές την αξιοπιστία που είχε όταν μεταδιδόταν από τη «Φωνή της Αμερικής» ή το «Radio Liberty».

Επρόκειτο για μια ισχυρή επίθεση στον πυρήνα της σοβιετικής ιδεολογίας. Τα σοβιετικά σχολεία αναγκάστηκαν να ματαιώσουν τις εξετάσεις στο μάθημα της Iστορίας, αφού κανένας δεν μπορούσε πια να είναι σίγουρος για το ποιo ήταν και ποιo δεν ήταν το πραγματικό παρελθόν της χώρας, τι ήταν καλό και τι κακό σε αυτό και κυρίως ποια ήταν η σημασία του.

Η καμπάνια αυτή δεν περιείχε πολλές καινούργιες αποκαλύψεις. Ένα μεγάλο τμήμα των πληροφοριών για τον σταλινισμό είχε δημοσιευθεί ήδη στα σοβιετικά περιοδικά την εποχή της αποσταλινοποίησης του Χρουστσώφ. Αυτό που έκανε τη διαφορά ήταν η χρήση της τηλεόρασης και του τύπου του εντυπωσιασμού. Ήταν επίσης το ότι δεν προσφέρθηκε κάποιου είδους εναλλακτική στον σταλινισμό πλην του δυτικού καπιταλισμού, αλλά και ότι άρχισε να ενοχοποιείται και η ίδια η Επανάσταση, ιδρυτικό γεγονός της ΕΣΣΔ, όπως π.χ. με την καμπάνια (από το ίδιο το «Αγκανιόκ», το φιλολογικό παράρτημα του κεντρικού οργάνου του ΚΚΣΕ, της «Πράβντα»!) για το «φοβερό έγκλημα» της εκτέλεσης του Τσάρου και της οικογένειάς του.

Το μήνυμα ήταν έτσι «πακεταρισμένο» που το συμπέρασμα, αν και σπανίως λεγόταν με σαφήνεια, γινόταν εν τέλει αναπόφευκτο: η ΕΣΣΔ ήταν μια αποτυχία, η Δύση ήταν η λύση. Σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, όποιος ήθελε να επιχειρηματολογήσει υπέρ της λήψης κάποιου μέτρου, έλεγε «το εφαρμόζουν σε όλες τις πολιτισμένες χώρες», επιχείρημα που περιέκλειε την άρρητη πλην σαφή παραδοχή ότι η ΕΣΣΔ ήταν μη πολιτισμένη και ο δυτικός καπιταλιστικός κόσμος πολιτισμένος…

Το αποτέλεσμα αυτής της επικοινωνιακής καταιγίδας ήταν το ίδιο που θα είχε κανείς αν άναβε ξαφνικά έναν προβολέα σε ένα δωμάτιο που επικρατεί ημίφως ή σκοτάδι. Δεν βοήθησε τους ανθρώπους να δουν καλύτερα, τους τύφλωσε. Δεν βοήθησε τη σοβιετική κοινωνία (και την κυβερνώσα ελίτ ακόμα) στην κριτική αναζήτηση λύσεων στα προβλήματά τους και στη διαμόρφωση κριτηρίων, προκάλεσε τεράστια σύγχυση και κατέστησε αδύνατη την ορθολογική συζήτηση για το μέλλον της χώρας. Δημιούργησε επίσης τις προϋποθέσεις για τη χειραγώγησή της από ανερχόμενους δημαγωγούς και προκάλεσε αισθήματα πένθους (για την πατρίδα που χάσανε) και ενοχής (αφού λίγο πολύ όλοι είχαν συμφωνήσει και είχαν συμβάλλει στο κακό παρελθόν), που είναι η συνταγή για την πρόκληση κατάθλιψης στα άτομα, παθητικοποίησης στις κοινωνίες. (Να σημειώσουμε στο σημείο αυτό ότι η επικοινωνιακή καμπάνια με την οποία εισήχθησαν τα μνημόνια και οι δανειακές στην Ελλάδα μοιάζει πολύ με αυτή τη διαδικασία, όπως τέτοιο ρόλο έπαιξε, ίσως και ακόμα πιο βαθύ, και η συνθηκολόγηση του 2015 απέναντι στους Πιστωτές. Πένθος και ενοχή προκαλούν όπως είπαμε θλίψη και αποτρέπουν εξέγερση).

Τέσσερα χρόνια αργότερα, απονομιμοποιημένη στα μάτια του πληθυσμού, αλλά και των ίδιων των στελεχών του Κόμματος, που παρέλυσε και αποδιοργανώθηκε από την επικοινωνιακή επίθεση που δέχτηκε, η Σοβιετική Ένωση θα κατέρρεε σαν χάρτινος πύργος.

Ένας λόγος που το κινεζικό καθεστώς δεν κατέρρευσε ήταν ότι, στην επικοινωνιακή στρατηγική του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας, σε αντίθεση με αυτή του ΚΚΣΕ, διατηρήθηκε πάντα η εικόνα της Δύσης ως εχθρού της Κίνας.

Πηγή: kosmodromio.gr

======================

Σχόλια