Το πρώτο θύμα των διερευνητικών είναι το FIR Αθηνών- ασπίδα της χώρας

Της Κύρας Αδάμ

Η Αθήνα και η Άγκυρα ξεκινούν τη Δευτέρα τις συνομιλείς τους στην Κωνσταντινούπολη για την οριοθέτησης της ΑΟΖ και Υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο και στη Μεσόγειo με βάση την ελληνική πρόταση pου έγινε αποδεκτή από την Άγκυρα. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ

 Οι δύο αντιπροσωπείες  θα επιδιώξουν συμφωνία στις γραμμές βάσης ,διότι ΑΟΖ, Υφαλοκρηπίδα, θαλάσσια σύνορα, χωρικά ύδατα, Ζώνη Αλιείας κλπ. δεν μπορούν να συμφωνηθούν χωρίς προηγουμένως να έχουν καθοριστεί και συμφωνηθεί οι γραμμές βάσης. Και τούτο διότι όλα τα ανωτέρω θέματα μετρούνται από τις γραμμές βάσης.

Σε όλες τις προηγούμενες διαπραγματεύσεις / συνομιλίες Ελλάδας -Τουρκίας δεν  είχε επιτευχθεί συμφωνία για τα ελληνοτουρκικά θαλάσσια σύνορα, διότι οι δύο πλευρές δεν μπορούσαν να συμφωνήσουν τον τρόπο υπολογισμού των γραμμών βάσης .

Αυτή  την στιγμή ο σκόπελος αυτός έχει εξαφανιστεί- ως δια μαγείας- καθώς Αθήνα και Άγκυρα συμφωνούν τώρα να ακολουθήσουν τη μέθοδο των κλειστών κόλπων για τον υπολογισμό των γραμμών βάσεων προκειμένου να οριστούν τα κοινά θαλάσσια σύνορα. ( Η μέθοδος αυτή ευνοεί την Τουρκία που διαθέτει στις ακτές της πολλούς κόλπους).

Υπενθυμίζεται ότι από το 1978, η θέση της Τουρκίας ήταν η μέθοδος των κλειστών κόλπων και ένωσης συστάδων νήσων, στην οποία αντιδρούσε η ελληνική πλευρά. Προσφάτως όμως  η ελληνική κυβέρνηση  αποδέχθηκε την τουρκική μέθοδο των κλειστών κόλπων και την έχει ήδη εφαρμόσει στο Ιόνιο στη Συμφωνία με την Ιταλία.

Σύμφωνα με το υπάρχον χρονοδιάγραμμα των συνομιλιών, στην περίπτωση που συμφωνηθούν  οι γραμμές βάσης, αυτομάτως οροθετούνται κοινά θαλάσσια ελληνοτουρκικά σύνορα, τα οποία θα υπογράφουν και θα κατατεθούν  στον ΟΗΕ ως επίσημη συμφωνία Ελλάδας Τουρκίας.

Από εκεί και πέρα ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για τον επόμενο γύρο διερευνητικών επαφών που θα αφορούν στην οριοθέτηση της ΑΟΖ και Υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο.

Ωστόσο ο δρόμος αυτός  είναι στρωμένος μόνον με αγκάθια, διότι οποιαδήποτε μετακίνηση  του FIR ανατολικά ή δυτικά,  τροποποιεί τα δυτικά σύνορα τα Τουρκίας. Και τούτο διότι   τα όρια του FIR από Έβρο μέχρι το Καστελόριζο καθορίζονται από τα δυτικά σύνορα της Τουρκίας . Έτσι οποιαδήποτε μεταβολή των τουρκικών χωρικών υδάτων  λόγω γραμμών βάσης, αυτομάτως διαστρεβλώνει τη Συμφωνία του FIR του ΙCΑΟ (1950) και αυτομάτως επέρχεται μελλοντική αναδιάταξη του FIR  . 

Με άλλα λόγια, η πρώτη παράπλευρη απώλεια  από μια συμφωνία Ελλάδας -Τουρκίας  για κοινά θαλάσσια σύνορα είναι η αναδιάταξη του FIR Αθηνών. Θέμα το οποίο αποτελεί διακαή πόθο της Αγκύρας και γι’ αυτό το θέτει πάντα πολύ ψηλά σε οποιαδήποτε συνάντηση διερευνητική / διαπραγματευτική.

Και τούτο διότι σύμφωνα με τα ισχύοντα, με την απόφαση του ΙCΑΟ 1950 για το FIR Αθηνών /Κωνσταντινούπολης, το όριο του FIR Αθηνών/Κων-λης  ακολουθεί τα δυτικά σύνορα της Τουρκίας,(western frontiers of Turkey). Οποιαδήποτε αλλαγή των συνόρων της Τουρκίας είτε προς δυσμάς ( αύξηση )είτε προς ανατολάς ( μείωση) έχει ως αποτέλεσμα την αναδιάταξη του FIR Αθηνών/Κων-λης σε βάρος μόνο της Ελλάδας και των συμφερόντων της. 

Και τούτο διότι το FIR Αθηνών /Κων-λης –όπως λανθασμένα πιστεύει η πλειοψηφία των ελληνικών ηγεσιών – δεν  αφορά μόνον  στην ρύθμιση της εναέριας κυκλοφορίας στο Αιγαίο. Αντιθέτως αποτελεί εθνικό ελληνικό συμφέρον διότι καθορίζει τα δυτικά σύνορα της Τουρκίας.

Μετά από όλα αυτά τα δεδομένα,  η κυβέρνηση οφείλει να δεχθεί μόνον  οποιεσδήποτε γραμμές βάσης “ακουμπάνε” με το FIR Αθηνών για να μην επέλθει τροποποίηση και κατά συνέπεια αναδιάταξη, που θα οδηγήσει τη χώρα σε περιπέτειες.

========

 

Σχόλια