Του ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΚΑΡΥΩΤΗ
“Out of the blue”, όπως θα έλεγαν οι Αμερικανοί φίλοι του, ο Ταγίπ Ερντογάν υποστήριξε ότι η νίκη του Οθωμανού ναυάρχου Μπαρμπαρόσα επί των δυνάμεων της Δύσης στην Πρέβεζα, στις 27 Σεπτεμβρίου 1538, κατέστησε την Μεσόγειο μία τουρκική λίμνη. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ
Έτσι έφτασε, τελικά, την Γαλάζια Πατρίδα και στο Ιόνιο! Ταξιδεύοντας από την Γαύδο στην Πρέβεζα ξέχασε την Μάλτα. Πλέον η Τουρκία δεν έχει μόνο θαλάσσια σύνορα με την Αίγυπτο και την Λιβύη αλλά και με την Ιταλία!
Δηλαδή, ο Ερντογάν προσπαθεί να μας πει ότι ο παρακάτω χάρτης του Γιάννη Μανιάτη παραβιάζει την ΑΟΖ της Τουρκίας στο Ιόνιο Πέλαγος!
Πρόεδρε Ερντογάν, ο επόμενος χάρτης είναι αυτός που δείχνει την ΑΟΖ της Τουρκίας στην Μεσόγειο.
Το κύριο πρόβλημα της Ελλάδας στην ελληνοτουρκική διένεξη είναι ξεκάθαρα η στάση των Ηνωμένων Πολιτειών, που δεν έχει αλλάξει καθόλου τα τελευταία 30 χρόνια. Οι Αμερικανοί, από την εποχή του Ανδρέα Παπανδρέου μέχρι τον Κυριάκο Μητσοτάκη, παίζουν το ίδιο βιολί, προτρέποντας τις ελληνικές κυβερνήσεις να μην προχωρήσουν σε μια μονομερή ανακήρυξη ΑΟΖ, χωρίς να συμφωνήσουν πρώτα με την Τουρκία, αγνοώντας ότι η ανακήρυξη ΑΟΖ είναι, πάντα, μια μονομερής πράξη, όπως ακριβώς έπραξαν και οι ίδιοι το 1983.
Δυστυχώς, ισχύει ακόμα μέχρι σήμερα, η δήλωση που έκανε στις 27 Ιουλίου 2011 ο βοηθός Υπουργός Εξωτερικών Φίλιπ Γκόρντον όταν είπε:
Η κυβέρνηση των Φιλιππίνων προσπαθεί να παραχωρήσει ένα μέρος της δικής της ΑΟΖ για συνεκμετάλλευση στους Κινέζους, κατ’ απαίτηση, βέβαια, του Πεκίνου. Κάτι τέτοιο προσπαθεί να πετύχει και ο Ταγίπ Ερντογάν απαιτώντας, με την ανοχή των Αμερικανών, συνεκμετάλλευση όχι μόνο στο Αιγαίο Αρχιπέλαγος και στην Κυπριακή ΑΟΖ αλλά και στην περιοχή ανάμεσα στο Καστελόριζο και στην Κρήτη. Τα δύο κράτη, Κίνα και Τουρκία, συμπλέουν σε αυτές τις ενέργειες που αποτελούν κατάφωρη παραβίαση της UNCLOS 1982.
Οι Τούρκοι, να είστε σίγουροι, γνωρίζουν πολύ καλά τι κάνουν απαιτώντας συνεχώς νησιά, νησίδες και βραχονησίδες.
Θέλουν απλώς να κατοχυρώσουν την θέση τους, όταν θα έρθει η ώρα του Διεθνούς Δικαστηρίου, χρησιμοποιώντας αυτό το επιχείρημα: «εμείς ποτέ δεν αποδεχτήκαμε ότι αυτή είναι θάλασσα μόνο για την Ελλάδα».
Θα πρέπει εδώ να επισημάνουμε και την υποκρισία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που δείχνει αδύναμη να προστατεύσει την ΑΟΖ ενός κράτους μέλους της, επικαλούμενη την απουσία μιας κοινής ευρωπαϊκής δύναμης επέμβασης.
Διαφορετικά θα τρέχουμε εμείς και δεν θα προλαβαίνουμε εάν η Τουρκία οριοθετήσει ΑΟΖ με την Λιβύη. Εύχομαι ο σημερινός Πρωθυπουργός να ανακηρύξει και να οριοθετήσει την ΑΟΖ της Ελλάδας με αυτή της Κυπριακής Δημοκρατίας.
====================
Ανησυχία προκαλεί το
ρεπορτάζ του διακεκριμένου διπλωματικού συντάκτη της εφημερίδας “Το
ΒΗΜΑ”, Άγγελου Αθανασόπουλου, σύμφωνα με το οποίο, το υπουργείο
Εξωτερικών της Λιβύης προχώρησε στην αποστολή ρηματικής διακοίνωσης στο
ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών, διαμαρτυρόμενο για τις δραστηριότητες
εντοπισμού κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, νότια και νοτιοδυτικά της
Κρήτης. Η ενέργεια της “νόμιμης” κυβέρνησης της Λιβύης, που δεν ελέγχει
τη χώρα, έχει έντονο το “άρωμα” τουρκικής επιρροής…
Η απαράδεκτη ως ασύμβατη με το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας ιδιοτελής τουρκική θέση, αφαιρεί από τις νήσους κάθε δικαίωμα σε υφαλοκρηπίδα και άλλες θαλάσσιες ζώνες, με αποτέλεσμα οι Τούρκοι να ζητούν χάραξη Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) από την ηπειρωτική Ελλάδα. με τον τρόπο αυτό επιχειρούν να αποκτήσουν κοινά θαλάσσια “σύνορα” με τη Λιβύη (να εφάπτονται οι ΑΟΖ).
Ο στόχος είναι σαφής. Με τον τρόπο αυτό θα περιοριστεί
δραματικά η ελληνική ΑΟΖ και θα υποστεί σημαντικό πλήγμα και αυτή της
Αιγύπτου, μιας χώρας που αποτελεί ίσως τον πιο ορκισμένο εχθρό της
Τουρκίας του Ερντογάν, που είναι σπόνσορας της Μουσουλμανικής
Αδελφότητας…
Όλα βγάζουν νόημα δηλαδή. Η Τουρκία υποστηρίζει την κυβέρνηση της Λιβύης που ελέγχει μόνο την Τρίπολη, ή γενικότερα το δυτικό μέρος της χώρας και ο αραβικός συνασπισμός τον στρατάρχη Χαλίφα Χάφταρ που επιχειρεί να την ανατρέψει, ελέγχοντας προς το παρόν το ανατολικό τμήμα.
Και οι δυο πλευρές εξοπλίζονται από τους συμμάχους τους, με τους
Τούρκους να έχουν στείλει ποικιλία οπλισμού στα κυβερνητικά στρατεύματα
της Λιβύης, ενώ ιδιαίτερα προβεβλημένη είναι και η δράση των τουρκικών
μη επανδρωμένων αεροχημάτων τα οποία είναι μάλιστα και οπλισμένα,
πλήττοντας στόχους των δυνάμεων του στρατάρχη Χάφταρ, ενώ τα ελέγχουν
Τούρκοι στρατιωτικοί…
Με απλά λόγια. Η κυβέρνηση της Τρίπολης που διατηρεί καλές σχέσεις με το καθεστώς Ερντογάν, υιοθετεί κατά τα φαινόμενα τις παράνομες και εξόφθαλμα ιδιοτελείς τουρκικές ερμηνείες του διεθνούς δικαίου της θάλασσας που δεν έχουν γίνει αποδεκτές από κανέναν άλλον, με σκοπό να αυξήσει τις θαλάσσιες ζώνες της.
Μπορεί αυτή η κατάσταση να φέρνει σε σύγκρουση την κυβέρνηση της Τρίπολης με τις εταιρίες που έχουν αναλάβει τις έρευνες στην επίμαχη περιοχή για τον εντοπισμό κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, τη γαλλική Total και την αμερικανική ExxonMobil, όμως το κυριότερο είναι ότι επιχειρείται η εμπλοκή και της Τουρκίας στην περιοχή.
Η “συνταγή” είναι απόλυτα τουρκική και δοκιμασμένη. Οι περισσότερες χώρες της περιοχής αν μη τι άλλο σέβονται το διεθνές δίκαιο και επιχειρούν με ειρηνικές μεθόδους και διπλωματική συνεννόηση να βρουν μια αμοιβαίως αποδεκτή λύση σε κάθε διένεξη – διαφωνία, ένας “(γεω)πολιτικός πολιτισμός” που δεν αγγίζει τον γνωστό απροσάρμοστο δρώντα της ανατολικής Μεσογείου, την Τουρκία.
Η Τουρκία επιχειρεί δια του στρατιωτικού καταναγκασμού (βλ. εκβιασμού) να παρακάμψει οτιδήποτε δεν τη συμφέρει, εν προκειμένων συμφωνημένους από τη διεθνή κοινότητα κανόνες του διεθνούς δικαίου, για να αρπάξει στην κυριολεξία από τις άλλες χώρες, εκμεταλλευόμενη την απροθυμία τους να εμπλέξουν τις ένοπλες δυνάμεις, ή μάλλον για να είμαστε ακριβέστεροι, να τις εμπλέξουν ως έσχατη λύση.
Αυτό όμως έχει ως αποτέλεσμα η Τουρκία να επιτυγχάνει να “βραχυκυκλώσει” τις διαδικασίες και να κερδίζει διαρκώς χρόνο, χωρίς να σταματά ούτε μέρα που να μην εκτοξεύσει κάποια απειλή. Στην περίπτωση της Ελλάδας δε, οι προκλήσεις έχουν ξεφύγει από κάθε όριο, επειδή η εικόνα που εκπέμπει η Αθήνα είναι ότι περιμένει από τους άλλους αν της λύσουν τα δικά της προβλήματα.
Εν ολίγοις, περιμένει από τη Γαλλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες να βρουν λύση για να προχωρήσουν οι έρευνα, ο εντοπισμός των κοιτασμάτων και οι εξορύξεις. Θα έπρεπε το υπουργείο Εξωτερικών που αντέδρασε “αυστηρά” στη ρηματική διακοίνωση της Τρίπολης, να αντιλαμβάνεται ότι εταιρίες όπως η ExxonMobil και η Total δεν περιμένουν από τη Μεσόγειο για να βγάλουν “μεροκάματο”…
ΚΑΤΙ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΠΩΣ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΚΑΛΑ
Θα έπρεπε να αντιλαμβάνεται καλύτερα και να ενημερώσει το Μέγαρο Μαξίμου, ότι τα κολοσσιαία ποσά που απαιτούνται για τις έρευνες και τις γεωτρήσεις, μπορούν να τα επενδύσουν σε άλλες περιοχές όπου έχουν συμμετοχή στην αξιοποίηση εξίσου ελκυστικών κοιτασμάτων, ετεροχρονίζοντας τη δραστηριοποίησή τους νότια και νοτιοδυτικά της Κρήτης, εάν διαπιστώσουν ότι δεν έχουν τις διαβεβαιώσεις ασφαλείας που απαιτούνται.
Χαμένη θα είναι αποκλειστικά και μόνο η ελληνική πλευρά, εάν μπορούν αν το αντιληφθούν στη Βασιλίσσης Σοφίας. Οι εταιρίες το ίδιο οικονομικό όφελος θα έχουν ασχέτως ποιανού θα θεωρηθούν τα κοιτάσματα. Αυτή είναι και η τουρκική ανάλυση της κατάστασης, άρα γι’ αυτό τον λόγο επιχειρεί να “βραχυκυκλώσει” τη διαδικασία που θα οδηγήσει στην αξιοποίηση.
Εάν η Αθήνα είναι φορέας της ψευδαίσθησης ότι θα προχωρήσουν όλα ομαλά επειδή εμπλέκονται κολοσσοί υποστηριζόμενοι από τις κυβερνήσεις τους, θα συνειδητοποιήσει ότι πρόκειται για άλλη μια πλάνη, στο πλαίσιο του γνωστού ελληνικού “wishful thinking”, της προδιάθεσης δηλαδή να θεωρούμε ως πιθανότερη την εξέλιξη που μας βολεύει, διότι συντηρεί τη φοβικότητα στις αντιδράσεις και εν τέλει την απραξία.
Οι τουρκικές ενέργειες πλήττουν τα συμφέροντα και της Αιγύπτου, όπως εξηγήθηκε. Ποιες είναι οι συνεννοήσεις στο στρατιωτικό επίπεδο με την κυβέρνηση του Καΐρου; Το κίνητρο της Αιγύπτου στον εξοπλισμό και υποστήριξη του στρατάρχη Χάφταρ, τουλάχιστον εν μέρει, ερμηνεύεται και βάση και αυτές τις τουρκικές ενέργειες που στρέφονται κατά των συμφερόντων της.
Ποια είναι αντιστοίχως η θέση της Ελλάδας στη διένεξη της Λιβύης; Η προτροπή να ακολουθήσουν ειρηνικές μεθόδους στην επίλυση της σύγκρουσης, όταν η μία πλευρά εδώ και πολλά χρόνια δεν αναγνωρίζει υφαλοκρηπίδα στη Γαύδο και θέλει να ξεκινήσει την οριοθέτηση με την Ελλάδα κλείνοντας τον τεράστιο κόλπο της Σύρτης;
Ξεχνάει πως έχει απέναντι δυο χώρες που δεν είναι συμβαλλόμενες στη συνθήκη του διεθνούς δικαίου της θάλασσας (UNCLOS); Τυχαίο; Μήπως ήρθε η ώρα για μια ακόμα τριμερή, μεταξύ Αθηνών, Παρισίων και Καΐρου; Ή ενδεχομένως τετραμερή με την προσθήκη και της Κυπριακής Δημοκρατίας…
Η μη υπογραφή της σύμβασης δε σημαίνει ασφαλώς και μη δέσμευση όσων δεν υπογράφουν. Μπορεί να υπήρξαν από ελληνικής πλευράς δυο προσκλήσεις ενδιαφέροντος, μια το 2014 και η άλλη το 2017, που αμφότερες καταχωρήθηκαν τόσο στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως όσο και στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τη Λιβύη να μη βγάζει τσιμουδιά.
Μοναδική πρακτική αξία αυτής της παρατήρησης είναι η απόδειξη της ύπαρξης “τουρκικού δακτύλου”, ενώ προφανώς θα προβληθεί το επιχείρημα της ειδικής κατάστασης που βρισκόταν η χώρα (εμφύλιος), ως δικαιολόγηση της μη ύπαρξης αντίδρασης.
Καλή και σωστή η παρατήρηση Μητσοτάκη στον ΟΗΕ, ότι η “διπλωματία των κανονιοφόρων” είναι προϊόν του 19ου αιώνα και δεν έχει θέση στον 21ο, όμως αυτό δεν αρκεί. Εάν αμφισβητούνται τα δικαιώματα της χώρας, η παρατήρηση του πρωθυπουργού μπορεί να μη χάνει τη διπλωματική της σημασία. Δεν έχει όμως απολύτως καμία στρατιωτική και δυστυχώς για εμάς, εκεί θα κριθεί σε μεγάλο βαθμό το “παιχνίδι”…
Όλοι στην περιοχή κινούνται και στρατιωτικά για να υπερασπίσουν όσα θεωρούν ως εθνικά τους συμφέροντα, με την εξαίρεση της Ελλάδας, που αυτοϊκανοποιείται διακηρύσσοντας, ότι αποτελεί πυλώνα ειρήνης και σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή.
Η χώρα μας θεωρεί ότι η προσήλωση της στη δυνατότητα του διεθνούς δικαίου να επιβάλει το δίκαιο, θα αποσπάσουν τον… θαυμασμό στο Παρίσι και στην Ουάσιγκτον που θα σπεύσουν να προασπίσουν όχι συμφέροντα, αλλά τη διεθνή νομιμότητα. “Κούνια που μας κούναγε”…
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη θα πρέπει να θυμάται, ότι μπορεί να επιχειρεί να “βγει από αριστερά” στον ΣΥΡΙΖΑ υιοθετώντας “οικολογική ατζέντα” (βολική σε συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα, μην το ξεχνάμε), όμως θα πρέπει να θυμάται το ακόλουθο: Η τελευταία κίνηση ουσίας έγινε από τον ΣΥΡΙΖΑ με τις υπογραφές που “έπεσαν” με τις εταιρίες για την περιοχή νότια και νοτιοδυτικά της Κρήτης.
Με απλά λόγια, ό,τι και να γίνει και παρά την ιδιαίτερη σχέση με τα εντός ή εκτός εισαγωγικών, λιγότερο ή περισσότερο χειραγωγούμενα – επιδοτούμενα από συγκεκριμένα “πορτοφόλια”, οικολογικά κινήματα, ο ΣΥΡΙΖΑ αποχώρησε από την εξουσία έχοντας αφήσει κάτι πολύ συγκεκριμένο και χειροπιαστό.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας οφείλει να το πάει παρακάτω. Κι αν δεν συνειδητοποιήσει πως η Ελλάδα θα βρίσκει μπροστά της συνεχώς στρατιωτικά εμπόδια, ακριβώς επειδή με τη διαχρονική στάση της έχει περάσει στους ενδιαφερόμενους την εικόνα ότι απεχθάνεται την εμπλοκή της ένοπλης ισχύος στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων της, θα βρεθεί προ δυσάρεστων εκπλήξεων.
----------------------------------------------
“Out of the blue”, όπως θα έλεγαν οι Αμερικανοί φίλοι του, ο Ταγίπ Ερντογάν υποστήριξε ότι η νίκη του Οθωμανού ναυάρχου Μπαρμπαρόσα επί των δυνάμεων της Δύσης στην Πρέβεζα, στις 27 Σεπτεμβρίου 1538, κατέστησε την Μεσόγειο μία τουρκική λίμνη. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ
Έτσι έφτασε, τελικά, την Γαλάζια Πατρίδα και στο Ιόνιο! Ταξιδεύοντας από την Γαύδο στην Πρέβεζα ξέχασε την Μάλτα. Πλέον η Τουρκία δεν έχει μόνο θαλάσσια σύνορα με την Αίγυπτο και την Λιβύη αλλά και με την Ιταλία!
Δηλαδή, ο Ερντογάν προσπαθεί να μας πει ότι ο παρακάτω χάρτης του Γιάννη Μανιάτη παραβιάζει την ΑΟΖ της Τουρκίας στο Ιόνιο Πέλαγος!
Πρόεδρε Ερντογάν, ο επόμενος χάρτης είναι αυτός που δείχνει την ΑΟΖ της Τουρκίας στην Μεσόγειο.
Το κύριο πρόβλημα της Ελλάδας στην ελληνοτουρκική διένεξη είναι ξεκάθαρα η στάση των Ηνωμένων Πολιτειών, που δεν έχει αλλάξει καθόλου τα τελευταία 30 χρόνια. Οι Αμερικανοί, από την εποχή του Ανδρέα Παπανδρέου μέχρι τον Κυριάκο Μητσοτάκη, παίζουν το ίδιο βιολί, προτρέποντας τις ελληνικές κυβερνήσεις να μην προχωρήσουν σε μια μονομερή ανακήρυξη ΑΟΖ, χωρίς να συμφωνήσουν πρώτα με την Τουρκία, αγνοώντας ότι η ανακήρυξη ΑΟΖ είναι, πάντα, μια μονομερής πράξη, όπως ακριβώς έπραξαν και οι ίδιοι το 1983.
Δυστυχώς, ισχύει ακόμα μέχρι σήμερα, η δήλωση που έκανε στις 27 Ιουλίου 2011 ο βοηθός Υπουργός Εξωτερικών Φίλιπ Γκόρντον όταν είπε:
- «Πιστεύω ότι είναι σημαντικό να αποφεύγονται μονομερή βήματα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες αναγνωρίζουν τα δικαιώματα των χωρών για την ανακήρυξη ΑΟΖ, αλλά δεν νομίζουμε ότι θα ήταν προς το συμφέρον της Ελλάδας να το πράξει χωρίς πλήρη συνεργασία με τους γείτονές της, της Τουρκίας συμπεριλαμβανομένης.»
Η κυβέρνηση των Φιλιππίνων προσπαθεί να παραχωρήσει ένα μέρος της δικής της ΑΟΖ για συνεκμετάλλευση στους Κινέζους, κατ’ απαίτηση, βέβαια, του Πεκίνου. Κάτι τέτοιο προσπαθεί να πετύχει και ο Ταγίπ Ερντογάν απαιτώντας, με την ανοχή των Αμερικανών, συνεκμετάλλευση όχι μόνο στο Αιγαίο Αρχιπέλαγος και στην Κυπριακή ΑΟΖ αλλά και στην περιοχή ανάμεσα στο Καστελόριζο και στην Κρήτη. Τα δύο κράτη, Κίνα και Τουρκία, συμπλέουν σε αυτές τις ενέργειες που αποτελούν κατάφωρη παραβίαση της UNCLOS 1982.
- Οι Αμερικανοί ζητούν από τους Κινέζους να σταματήσουν να κλέβουν τις ΑΟΖ των γειτονικών κρατών τους αλλά κάνει το κορόιδο όταν οι Τούρκοι προσπαθούν να κλέψουν τις ΑΟΖ των κρατών της Ανατολικής Μεσογείου. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ στέλνει τα πολεμικά της πλοία για να προστατέψει τις ΑΟΖ των Φιλιππίνων, του Βιετνάμ και της Μαλαισίας αλλά δεν στέλνει τα πολεμικά της πλοία να προστατέψει τις ΑΟΖ της Κύπρου και της Ελλάδας.
Οι Τούρκοι, να είστε σίγουροι, γνωρίζουν πολύ καλά τι κάνουν απαιτώντας συνεχώς νησιά, νησίδες και βραχονησίδες.
Θέλουν απλώς να κατοχυρώσουν την θέση τους, όταν θα έρθει η ώρα του Διεθνούς Δικαστηρίου, χρησιμοποιώντας αυτό το επιχείρημα: «εμείς ποτέ δεν αποδεχτήκαμε ότι αυτή είναι θάλασσα μόνο για την Ελλάδα».
Θα πρέπει εδώ να επισημάνουμε και την υποκρισία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που δείχνει αδύναμη να προστατεύσει την ΑΟΖ ενός κράτους μέλους της, επικαλούμενη την απουσία μιας κοινής ευρωπαϊκής δύναμης επέμβασης.
- Δεν χρειάζεται μια υψηλού επιπέδου γεωπολιτική ανάλυση της ανατολικής Μεσογείου. Τα πράγματα είναι πολύ απλά. Οι θάλασσες της Τουρκίας δεν διαθέτουν υδρογονάνθρακες! Γι’ αυτό για δεκαετίες προσπαθούν να αρπάξουν θάλασσες από την Κύπρο, την Ελλάδα και την Αίγυπτο. Οκτώ εκλεγμένοι από τον ελληνικό λαό Πρωθυπουργοί, προηγήθηκαν του Κυριάκου Μητσοτάκη από το 1982. Ήταν ο Ανδρέας Παπανδρέου, ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, πάλι ο Ανδρέας Παπανδρέου, ο Κώστας Σημίτης, ο Κώστας Καραμανλής, ο Γιώργος Παπανδρέου, ο Αντώνης Σαμαράς και ο Αλέξης Τσίπρας και κανείς δεν τόλμησε να ανακηρύξει ΑΟΖ τα τελευταία 37 χρόνια.
Διαφορετικά θα τρέχουμε εμείς και δεν θα προλαβαίνουμε εάν η Τουρκία οριοθετήσει ΑΟΖ με την Λιβύη. Εύχομαι ο σημερινός Πρωθυπουργός να ανακηρύξει και να οριοθετήσει την ΑΟΖ της Ελλάδας με αυτή της Κυπριακής Δημοκρατίας.
====================
Η Λιβύη έκανε την κίνησή της για τα κοιτάσματα νότια της Κρήτης… η τουρκική “λογική” είναι εξόφθαλμη
Η απαράδεκτη ως ασύμβατη με το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας ιδιοτελής τουρκική θέση, αφαιρεί από τις νήσους κάθε δικαίωμα σε υφαλοκρηπίδα και άλλες θαλάσσιες ζώνες, με αποτέλεσμα οι Τούρκοι να ζητούν χάραξη Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) από την ηπειρωτική Ελλάδα. με τον τρόπο αυτό επιχειρούν να αποκτήσουν κοινά θαλάσσια “σύνορα” με τη Λιβύη (να εφάπτονται οι ΑΟΖ).
Όλα βγάζουν νόημα δηλαδή. Η Τουρκία υποστηρίζει την κυβέρνηση της Λιβύης που ελέγχει μόνο την Τρίπολη, ή γενικότερα το δυτικό μέρος της χώρας και ο αραβικός συνασπισμός τον στρατάρχη Χαλίφα Χάφταρ που επιχειρεί να την ανατρέψει, ελέγχοντας προς το παρόν το ανατολικό τμήμα.
Με απλά λόγια. Η κυβέρνηση της Τρίπολης που διατηρεί καλές σχέσεις με το καθεστώς Ερντογάν, υιοθετεί κατά τα φαινόμενα τις παράνομες και εξόφθαλμα ιδιοτελείς τουρκικές ερμηνείες του διεθνούς δικαίου της θάλασσας που δεν έχουν γίνει αποδεκτές από κανέναν άλλον, με σκοπό να αυξήσει τις θαλάσσιες ζώνες της.
Μπορεί αυτή η κατάσταση να φέρνει σε σύγκρουση την κυβέρνηση της Τρίπολης με τις εταιρίες που έχουν αναλάβει τις έρευνες στην επίμαχη περιοχή για τον εντοπισμό κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, τη γαλλική Total και την αμερικανική ExxonMobil, όμως το κυριότερο είναι ότι επιχειρείται η εμπλοκή και της Τουρκίας στην περιοχή.
Η “συνταγή” είναι απόλυτα τουρκική και δοκιμασμένη. Οι περισσότερες χώρες της περιοχής αν μη τι άλλο σέβονται το διεθνές δίκαιο και επιχειρούν με ειρηνικές μεθόδους και διπλωματική συνεννόηση να βρουν μια αμοιβαίως αποδεκτή λύση σε κάθε διένεξη – διαφωνία, ένας “(γεω)πολιτικός πολιτισμός” που δεν αγγίζει τον γνωστό απροσάρμοστο δρώντα της ανατολικής Μεσογείου, την Τουρκία.
Η Τουρκία επιχειρεί δια του στρατιωτικού καταναγκασμού (βλ. εκβιασμού) να παρακάμψει οτιδήποτε δεν τη συμφέρει, εν προκειμένων συμφωνημένους από τη διεθνή κοινότητα κανόνες του διεθνούς δικαίου, για να αρπάξει στην κυριολεξία από τις άλλες χώρες, εκμεταλλευόμενη την απροθυμία τους να εμπλέξουν τις ένοπλες δυνάμεις, ή μάλλον για να είμαστε ακριβέστεροι, να τις εμπλέξουν ως έσχατη λύση.
Αυτό όμως έχει ως αποτέλεσμα η Τουρκία να επιτυγχάνει να “βραχυκυκλώσει” τις διαδικασίες και να κερδίζει διαρκώς χρόνο, χωρίς να σταματά ούτε μέρα που να μην εκτοξεύσει κάποια απειλή. Στην περίπτωση της Ελλάδας δε, οι προκλήσεις έχουν ξεφύγει από κάθε όριο, επειδή η εικόνα που εκπέμπει η Αθήνα είναι ότι περιμένει από τους άλλους αν της λύσουν τα δικά της προβλήματα.
Εν ολίγοις, περιμένει από τη Γαλλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες να βρουν λύση για να προχωρήσουν οι έρευνα, ο εντοπισμός των κοιτασμάτων και οι εξορύξεις. Θα έπρεπε το υπουργείο Εξωτερικών που αντέδρασε “αυστηρά” στη ρηματική διακοίνωση της Τρίπολης, να αντιλαμβάνεται ότι εταιρίες όπως η ExxonMobil και η Total δεν περιμένουν από τη Μεσόγειο για να βγάλουν “μεροκάματο”…
Θα έπρεπε να αντιλαμβάνεται καλύτερα και να ενημερώσει το Μέγαρο Μαξίμου, ότι τα κολοσσιαία ποσά που απαιτούνται για τις έρευνες και τις γεωτρήσεις, μπορούν να τα επενδύσουν σε άλλες περιοχές όπου έχουν συμμετοχή στην αξιοποίηση εξίσου ελκυστικών κοιτασμάτων, ετεροχρονίζοντας τη δραστηριοποίησή τους νότια και νοτιοδυτικά της Κρήτης, εάν διαπιστώσουν ότι δεν έχουν τις διαβεβαιώσεις ασφαλείας που απαιτούνται.
Χαμένη θα είναι αποκλειστικά και μόνο η ελληνική πλευρά, εάν μπορούν αν το αντιληφθούν στη Βασιλίσσης Σοφίας. Οι εταιρίες το ίδιο οικονομικό όφελος θα έχουν ασχέτως ποιανού θα θεωρηθούν τα κοιτάσματα. Αυτή είναι και η τουρκική ανάλυση της κατάστασης, άρα γι’ αυτό τον λόγο επιχειρεί να “βραχυκυκλώσει” τη διαδικασία που θα οδηγήσει στην αξιοποίηση.
Εάν η Αθήνα είναι φορέας της ψευδαίσθησης ότι θα προχωρήσουν όλα ομαλά επειδή εμπλέκονται κολοσσοί υποστηριζόμενοι από τις κυβερνήσεις τους, θα συνειδητοποιήσει ότι πρόκειται για άλλη μια πλάνη, στο πλαίσιο του γνωστού ελληνικού “wishful thinking”, της προδιάθεσης δηλαδή να θεωρούμε ως πιθανότερη την εξέλιξη που μας βολεύει, διότι συντηρεί τη φοβικότητα στις αντιδράσεις και εν τέλει την απραξία.
Οι τουρκικές ενέργειες πλήττουν τα συμφέροντα και της Αιγύπτου, όπως εξηγήθηκε. Ποιες είναι οι συνεννοήσεις στο στρατιωτικό επίπεδο με την κυβέρνηση του Καΐρου; Το κίνητρο της Αιγύπτου στον εξοπλισμό και υποστήριξη του στρατάρχη Χάφταρ, τουλάχιστον εν μέρει, ερμηνεύεται και βάση και αυτές τις τουρκικές ενέργειες που στρέφονται κατά των συμφερόντων της.
Ποια είναι αντιστοίχως η θέση της Ελλάδας στη διένεξη της Λιβύης; Η προτροπή να ακολουθήσουν ειρηνικές μεθόδους στην επίλυση της σύγκρουσης, όταν η μία πλευρά εδώ και πολλά χρόνια δεν αναγνωρίζει υφαλοκρηπίδα στη Γαύδο και θέλει να ξεκινήσει την οριοθέτηση με την Ελλάδα κλείνοντας τον τεράστιο κόλπο της Σύρτης;
Ξεχνάει πως έχει απέναντι δυο χώρες που δεν είναι συμβαλλόμενες στη συνθήκη του διεθνούς δικαίου της θάλασσας (UNCLOS); Τυχαίο; Μήπως ήρθε η ώρα για μια ακόμα τριμερή, μεταξύ Αθηνών, Παρισίων και Καΐρου; Ή ενδεχομένως τετραμερή με την προσθήκη και της Κυπριακής Δημοκρατίας…
Η μη υπογραφή της σύμβασης δε σημαίνει ασφαλώς και μη δέσμευση όσων δεν υπογράφουν. Μπορεί να υπήρξαν από ελληνικής πλευράς δυο προσκλήσεις ενδιαφέροντος, μια το 2014 και η άλλη το 2017, που αμφότερες καταχωρήθηκαν τόσο στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως όσο και στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τη Λιβύη να μη βγάζει τσιμουδιά.
Μοναδική πρακτική αξία αυτής της παρατήρησης είναι η απόδειξη της ύπαρξης “τουρκικού δακτύλου”, ενώ προφανώς θα προβληθεί το επιχείρημα της ειδικής κατάστασης που βρισκόταν η χώρα (εμφύλιος), ως δικαιολόγηση της μη ύπαρξης αντίδρασης.
Καλή και σωστή η παρατήρηση Μητσοτάκη στον ΟΗΕ, ότι η “διπλωματία των κανονιοφόρων” είναι προϊόν του 19ου αιώνα και δεν έχει θέση στον 21ο, όμως αυτό δεν αρκεί. Εάν αμφισβητούνται τα δικαιώματα της χώρας, η παρατήρηση του πρωθυπουργού μπορεί να μη χάνει τη διπλωματική της σημασία. Δεν έχει όμως απολύτως καμία στρατιωτική και δυστυχώς για εμάς, εκεί θα κριθεί σε μεγάλο βαθμό το “παιχνίδι”…
Όλοι στην περιοχή κινούνται και στρατιωτικά για να υπερασπίσουν όσα θεωρούν ως εθνικά τους συμφέροντα, με την εξαίρεση της Ελλάδας, που αυτοϊκανοποιείται διακηρύσσοντας, ότι αποτελεί πυλώνα ειρήνης και σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή.
Η χώρα μας θεωρεί ότι η προσήλωση της στη δυνατότητα του διεθνούς δικαίου να επιβάλει το δίκαιο, θα αποσπάσουν τον… θαυμασμό στο Παρίσι και στην Ουάσιγκτον που θα σπεύσουν να προασπίσουν όχι συμφέροντα, αλλά τη διεθνή νομιμότητα. “Κούνια που μας κούναγε”…
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη θα πρέπει να θυμάται, ότι μπορεί να επιχειρεί να “βγει από αριστερά” στον ΣΥΡΙΖΑ υιοθετώντας “οικολογική ατζέντα” (βολική σε συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα, μην το ξεχνάμε), όμως θα πρέπει να θυμάται το ακόλουθο: Η τελευταία κίνηση ουσίας έγινε από τον ΣΥΡΙΖΑ με τις υπογραφές που “έπεσαν” με τις εταιρίες για την περιοχή νότια και νοτιοδυτικά της Κρήτης.
Με απλά λόγια, ό,τι και να γίνει και παρά την ιδιαίτερη σχέση με τα εντός ή εκτός εισαγωγικών, λιγότερο ή περισσότερο χειραγωγούμενα – επιδοτούμενα από συγκεκριμένα “πορτοφόλια”, οικολογικά κινήματα, ο ΣΥΡΙΖΑ αποχώρησε από την εξουσία έχοντας αφήσει κάτι πολύ συγκεκριμένο και χειροπιαστό.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας οφείλει να το πάει παρακάτω. Κι αν δεν συνειδητοποιήσει πως η Ελλάδα θα βρίσκει μπροστά της συνεχώς στρατιωτικά εμπόδια, ακριβώς επειδή με τη διαχρονική στάση της έχει περάσει στους ενδιαφερόμενους την εικόνα ότι απεχθάνεται την εμπλοκή της ένοπλης ισχύος στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων της, θα βρεθεί προ δυσάρεστων εκπλήξεων.
----------------------------------------------
Σχόλια