Η επίσημη παρουσίαση της δεύτερης έκδοσης του βιβλίου, Buen Vivir, του βολιβιανού στοχαστή Fernando Huanacuni Mamani, από την Εναλλακτική Δράση, ήταν
μια πολύ καλή ευκαιρία για συζήτηση γύρω από το πολύ επίκαιρο θέμα του
κοινοτισμού, της άμεσης δημοκρατίας και της αυτοδιαχείσης. Στην επιτυχία
της εκδήλωσης, αλλά κυρίως της συζήτησης που ακολούθησε συνέβαλαν το
άνοιγμα της εκδήλωσης που έκανε η Ευαγγελία ΤΖουβάρα, μέλος της Εναλλακτικής Δράσης και ιδιαίτερα οι ομιλίες σχετικά με το βιβλίο, του Γιώργου Λιερού, συγγραφέα, του Γιώργου Κολέμπα, συγγραφέα και μέλους της Συνέλευσης Από Κοινού, του Κώστα Χαριτάκη, μέλους της Σ.Ε ΒΙΟΜΕ και του Μάκη Σταύρου, ιστορικού και μέλους της Εναλλακτικής Δράσης ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ
Στο ξεκίνημα της παρουσίασης μίλησε μέσα από βίντεο με ελληνικούς υπότιτλους ο ίδιος ο συγγραφέας του βιβλίου, ο βολιβιανός στοχαστής Fernando Huanacuni Mamani, ο οποίος ανήκει στη φυλή των Αϋμάρα (κατοικούν στη Βολιβία) και παρουσίασε περιληπτικά το περιεχόμενο του Buen Vivir και του κοινοτισμού που είναι η καρδιά της φιλοσοφίας και του κινήματος του Buen Vivir
Το άνοιγμα της εκδήλωσης έκανε η συντονίστρια και μέλος της Εναλλακτικής Δράσης, Ευαγγελία Τζαουβάρα, η οποία ανάμεσα στα άλλα επεσήμανε: η ιδεολογία και το κίνημα του Buen Vivir,
όπως προσεγγίζεται στο ομώνυμο βιβλίο, αποτελεί μια σημαντική συμβολή
στις αναζητήσεις της κοινωνίας για ένα νέο στρατηγικό όραμα, που θα
ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των λαών και θα είναι εφαρμόσιμο
στην εποχή μας. Το όραμα αυτό είναι ο κοινοτισμός, η
ιδεολογία του οποίου προέρχεται από τη φιλοσοφία, με την οποία ζουν οι
ιθαγενείς στις κοινότητες της Κεντρικής και Λατινικής Αμερικής και
επικαιροποιείται στις μέρες με το κίνημα του Buen Vivir. Μέσα από το
κίνημα αυτό προβάλλεται ένα νέο πρότυπο ζωής, στο οποίο βρίσκουν το
πραγματικό τους νόημα οι πανανθρώπινες αρχές και αξίες, όπως η
δικαιοσύνη, η ελευθερία, η αλληλεγγύη, η συλλογικότητα, η ισοτιμία των
φύλων, η δημοκρατία, η αυτονομία, η ανεξαρτησία, η προστασία του
περιβάλλοντος και πολλές άλλες.
Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο Γιώργος Λιερός, συγγραφέας, ο οποίος τόνισε στην πολύ εμπεριστατωμένη ομιλία του ότι η έκδοση του βιβλίου Buen Vivir, είναι σημαντική συνεισφορά της Εναλλακτικής Δράσης, γιατί οι ιδέες και η φιλοσοφία των ιθαγενών της Κεντρικής και Λατινικής Αμερικής, έχουν επηρεάσει σημαντικά τα κινήματα σε όλες τις χώρες. Χαρακτηριστικά τόνισε ότι ο ίδιος ήταν στη Λα Παζ την πρωτεύουσα της Βολιβίας, όταν το 2006 έγινε μια τεράστια διαδήλωση ενός εκατομμυρίου πολιτών που ζητούσαν τη συνταγματική κατοχύρωση του Buen Vivir,κάτι που έκανε πράξη η κυβέρνηση του Έβο Μοράλες. Την επίδραση επίσης της ιδεολογίας των ιθαγενών την έχει διαπιστώσει επίσης και σε διεθνείς συναντήσεις σε χώρες της Λατινικής Αμερικής, που έχει πάρει μέρος. Διατύπωσε βέβαια τις επιφυλάξεις του για το κατά πόσον αυτή η ιδεολογία του κοινοτισμού των φυλών είναι δυνατόν να εκφράσει με σαφή τρόπο σύγχρονες ανάγκες σε όλο τον πλανήτη και κυρίως κατά πόσον μπορεί ουσιαστικά να υλοποιηθεί η φιλοσοφία του Buen Vivir, σε συνθήκες με κρατικές δομές.
Ο Γιώργος Κολέμπας, συγγραφέας, μέλος της Συνέλευσης ”Από Κοινού”, που πήρε κατόπιν το λόγο δήλωσε ότι έχει διαβάσει το βιβλίο Buen Vivir από την πρώτη έκδοση που έκανε η Εναλλακτική Δράση και έχει συμπεριλάβει αρκετά στοιχεία από αυτό στα βιβλία για τον κοινοτισμό που έχει γράψει. Ακολούθως εστίασε στη μεγάλη σημασία του κοινοτισμού για την εποχή μας τονίζοντας ότι στην εποχή της κρίσης που όλες οι προβλέψεις για το μέλλον του πλανήτη είναι δυσοίωνες ο κοινοτισμός προσφέρει όραμα για μια ανθρωπότητα που δε θα πέσει στην παγίδα του κανιβαλισμού και της αυτοκαταστροφής. Ο κοινοτισμός και η άμεση δημοκρατία με την ομοσπονδιακή μορφή αποτελεί σήμερα την ιδέα που μπορεί, όσο πιθανώς καμία άλλη, να εδαφικοποιήσει ταυτόχρονα σε τοπικο/γεωγραφικό αλλά και σε οικουμενικό φαντασιακό επίπεδο την έννοια του κοινωνικού αυτοκαθορισμού. Τόνισε επίσης την ανάγκη δημιουργίας τοπικών κοινοτήτων που θα λειτουργούν με άμεση δημοκρατία και παρουσίασε τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να συντονισθούν οι κοινότητες σε ευρύτερο γεωγραφικό επίπεδο.
Ο Κώστας Χαριτάκης μέλος της Σ.Ε ΒΙΟΜΕ ανέδειξε πολλά σημεία του βιβλίου επισημαίνοντας ότι η μελέτη του και η κατανόηση του Buen Vivir προσφέρει σημαντική γνώση και βοήθεια σε όσους/ες συμμετέχουν ή θέλουν να συμμετέχουν σε συλλογικότητες και κινήματα που λειτουργούν με ανοιχτές αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες. Η φιλοσοφία των ιθαγενών για τον κοινοτισμό, που βέβαια δε μπορεί να μεταφερθεί σε όλες τις κοινωνίες όπως την εφαρμόζουν οι αυτόχθονες στις χώρες τους, όμως προσφέρει τροφή για σκέψη και προβληματισμό τόσο για τις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων, όσο και για τις σχέσεις των ανθρώπων με τη φύση, καθώς επίσης στα σχέδια και τα οράματα των ανθρώπων για μια άλλη κοινωνία. Ανέφερε χαρακτηριστικά μια από τις βασικές αρχές του Buen Vivir, όπως γράφεται στο βιβλίο, που είναι η αρχή του “να μάθουμε να ονειρευόμαστε” και υπογράμμισε πόσο σημαντικό είναι για τη ζωή των ανθρώπων το όνειρο και θα μπορούσαμε να πούμε ότι αποτελεί την αρχή της έμπνευσης για το μέλλον ΄τόσο σε προσωπικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο Επίσης αναφέρθηκε στη σημασία που δίνουν οι ιθαγενείς στη Γη, αφού με τον όρο Πάτσα Μάμα (Μάνα Γη) που χρησιμοποιούν, και που είναι για αυτούς φράση ιερή δείχνουν, όχι μόνο την ανάγκη να προστατεύσουν τη φύση, αλλά κυρίως ότι η γη είναι δεμένη με την ελευθερία.
Τέλος ο Μάκης Σταύρου, ιστορικός και μέλος της Εναλλακτικής Δράσης, που μετέφρασε το βιβλίο, ξεκίνησε την τοποθέτησή του με μια επισήμανση ιστορικού χαρακτήρα αναφέροντας ότι ένα σημαντικό στοιχείο που διαφοροποιεί από την αρχαιότητα τις φυλές των ιθαγενών στην Αμερική από τις φυλές που έζησαν στην αρχαία εποχή στη Μεσόγειο είναι ότι στις αμερικανικές φυλές παρά το γεγονός ότι είχαν και εκείνες ταξικά χαρακτηριστικά, σε αυτές δεν υπήρχε ιδιοκτησία, ούτε και στις ανώτερες τάξεις. Για το λόγο αυτό στην Αμερική κατά την αρχαιότητα δεν αναπτύχθηκε ούτε ή δουλοκτησία, όπως την ξέρουμε στη Μεσόγειο, ούτε και αργότερα η φεουδαρχία, όπως τη γνωρίσαμε στην Ευρώπη. Αναφέρθηκε επίσης στην εμπειρία του από τη συμμετοχή του σε πολλά κινήματα και κινηματικές δράσεις σε χώρες της Λατινικής Αμερικής επισημαίνοντας ότι το Buen Vivir και ο κοινοτισμός έχουν επηρεάσει πολύ τόσο τους αγώνες των λαών για ανεξαρτησία και αυτονομία, τόσο και τα κινήματα των καταλήψεων και της αυτοδιαχείρισης σε εργοστάσια σε ξενοδοχεία και σε άλλες επιχειρήσεις όσο και σε καταλήψεις σε αγροτικές εκτάσεις με πιο γνωστές αυτές της Αργεντινής, της Βραζιλίας, της Ουρουγουάης και του Μεξικού. Κορυφαία έκφραση του κοινοτισμού και της άμεσης δημοκρατίας είναι το κίνημα των Ζαπατίστας που ενσαρκώνει όλα τα στοιχεία του Buen Vivir στις ελεύθερες ζώνες των Τσιάπας στο νότιο Μεξικό που ζουν.
Μετά από τις εισηγήσεις ακολούθησε πολύ ενδιαφέρων διάλογος. Η εκδήλωση έχει βιντεοσκοπηθεί ολόκληρη και θα ανέβει σύντομα τόσο στην ιστοσελίδα και στο fb της Εναλλακτικής Δράσης, όσο και στο youtube.
www.enallaktiki-drasi.gr
Ενημερώνουμε τους φίλους και τις φίλες που ενδιαφέρονται, ότι το βιβλίο του Buen Vivir, διατίθεται προς το παρόν μόνο από την Εναλλακτική Δράση κατόπιν επικοινωνίας με την Ευαγγελία Τζουβάρα 6932350230. Πολύ σύντομα θα ανακοινωθούν και άλλα σημεία διάθεσης
Στο ξεκίνημα της παρουσίασης μίλησε μέσα από βίντεο με ελληνικούς υπότιτλους ο ίδιος ο συγγραφέας του βιβλίου, ο βολιβιανός στοχαστής Fernando Huanacuni Mamani, ο οποίος ανήκει στη φυλή των Αϋμάρα (κατοικούν στη Βολιβία) και παρουσίασε περιληπτικά το περιεχόμενο του Buen Vivir και του κοινοτισμού που είναι η καρδιά της φιλοσοφίας και του κινήματος του Buen Vivir
Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο Γιώργος Λιερός, συγγραφέας, ο οποίος τόνισε στην πολύ εμπεριστατωμένη ομιλία του ότι η έκδοση του βιβλίου Buen Vivir, είναι σημαντική συνεισφορά της Εναλλακτικής Δράσης, γιατί οι ιδέες και η φιλοσοφία των ιθαγενών της Κεντρικής και Λατινικής Αμερικής, έχουν επηρεάσει σημαντικά τα κινήματα σε όλες τις χώρες. Χαρακτηριστικά τόνισε ότι ο ίδιος ήταν στη Λα Παζ την πρωτεύουσα της Βολιβίας, όταν το 2006 έγινε μια τεράστια διαδήλωση ενός εκατομμυρίου πολιτών που ζητούσαν τη συνταγματική κατοχύρωση του Buen Vivir,κάτι που έκανε πράξη η κυβέρνηση του Έβο Μοράλες. Την επίδραση επίσης της ιδεολογίας των ιθαγενών την έχει διαπιστώσει επίσης και σε διεθνείς συναντήσεις σε χώρες της Λατινικής Αμερικής, που έχει πάρει μέρος. Διατύπωσε βέβαια τις επιφυλάξεις του για το κατά πόσον αυτή η ιδεολογία του κοινοτισμού των φυλών είναι δυνατόν να εκφράσει με σαφή τρόπο σύγχρονες ανάγκες σε όλο τον πλανήτη και κυρίως κατά πόσον μπορεί ουσιαστικά να υλοποιηθεί η φιλοσοφία του Buen Vivir, σε συνθήκες με κρατικές δομές.
Ο Γιώργος Κολέμπας, συγγραφέας, μέλος της Συνέλευσης ”Από Κοινού”, που πήρε κατόπιν το λόγο δήλωσε ότι έχει διαβάσει το βιβλίο Buen Vivir από την πρώτη έκδοση που έκανε η Εναλλακτική Δράση και έχει συμπεριλάβει αρκετά στοιχεία από αυτό στα βιβλία για τον κοινοτισμό που έχει γράψει. Ακολούθως εστίασε στη μεγάλη σημασία του κοινοτισμού για την εποχή μας τονίζοντας ότι στην εποχή της κρίσης που όλες οι προβλέψεις για το μέλλον του πλανήτη είναι δυσοίωνες ο κοινοτισμός προσφέρει όραμα για μια ανθρωπότητα που δε θα πέσει στην παγίδα του κανιβαλισμού και της αυτοκαταστροφής. Ο κοινοτισμός και η άμεση δημοκρατία με την ομοσπονδιακή μορφή αποτελεί σήμερα την ιδέα που μπορεί, όσο πιθανώς καμία άλλη, να εδαφικοποιήσει ταυτόχρονα σε τοπικο/γεωγραφικό αλλά και σε οικουμενικό φαντασιακό επίπεδο την έννοια του κοινωνικού αυτοκαθορισμού. Τόνισε επίσης την ανάγκη δημιουργίας τοπικών κοινοτήτων που θα λειτουργούν με άμεση δημοκρατία και παρουσίασε τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να συντονισθούν οι κοινότητες σε ευρύτερο γεωγραφικό επίπεδο.
Ο Κώστας Χαριτάκης μέλος της Σ.Ε ΒΙΟΜΕ ανέδειξε πολλά σημεία του βιβλίου επισημαίνοντας ότι η μελέτη του και η κατανόηση του Buen Vivir προσφέρει σημαντική γνώση και βοήθεια σε όσους/ες συμμετέχουν ή θέλουν να συμμετέχουν σε συλλογικότητες και κινήματα που λειτουργούν με ανοιχτές αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες. Η φιλοσοφία των ιθαγενών για τον κοινοτισμό, που βέβαια δε μπορεί να μεταφερθεί σε όλες τις κοινωνίες όπως την εφαρμόζουν οι αυτόχθονες στις χώρες τους, όμως προσφέρει τροφή για σκέψη και προβληματισμό τόσο για τις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων, όσο και για τις σχέσεις των ανθρώπων με τη φύση, καθώς επίσης στα σχέδια και τα οράματα των ανθρώπων για μια άλλη κοινωνία. Ανέφερε χαρακτηριστικά μια από τις βασικές αρχές του Buen Vivir, όπως γράφεται στο βιβλίο, που είναι η αρχή του “να μάθουμε να ονειρευόμαστε” και υπογράμμισε πόσο σημαντικό είναι για τη ζωή των ανθρώπων το όνειρο και θα μπορούσαμε να πούμε ότι αποτελεί την αρχή της έμπνευσης για το μέλλον ΄τόσο σε προσωπικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο Επίσης αναφέρθηκε στη σημασία που δίνουν οι ιθαγενείς στη Γη, αφού με τον όρο Πάτσα Μάμα (Μάνα Γη) που χρησιμοποιούν, και που είναι για αυτούς φράση ιερή δείχνουν, όχι μόνο την ανάγκη να προστατεύσουν τη φύση, αλλά κυρίως ότι η γη είναι δεμένη με την ελευθερία.
Τέλος ο Μάκης Σταύρου, ιστορικός και μέλος της Εναλλακτικής Δράσης, που μετέφρασε το βιβλίο, ξεκίνησε την τοποθέτησή του με μια επισήμανση ιστορικού χαρακτήρα αναφέροντας ότι ένα σημαντικό στοιχείο που διαφοροποιεί από την αρχαιότητα τις φυλές των ιθαγενών στην Αμερική από τις φυλές που έζησαν στην αρχαία εποχή στη Μεσόγειο είναι ότι στις αμερικανικές φυλές παρά το γεγονός ότι είχαν και εκείνες ταξικά χαρακτηριστικά, σε αυτές δεν υπήρχε ιδιοκτησία, ούτε και στις ανώτερες τάξεις. Για το λόγο αυτό στην Αμερική κατά την αρχαιότητα δεν αναπτύχθηκε ούτε ή δουλοκτησία, όπως την ξέρουμε στη Μεσόγειο, ούτε και αργότερα η φεουδαρχία, όπως τη γνωρίσαμε στην Ευρώπη. Αναφέρθηκε επίσης στην εμπειρία του από τη συμμετοχή του σε πολλά κινήματα και κινηματικές δράσεις σε χώρες της Λατινικής Αμερικής επισημαίνοντας ότι το Buen Vivir και ο κοινοτισμός έχουν επηρεάσει πολύ τόσο τους αγώνες των λαών για ανεξαρτησία και αυτονομία, τόσο και τα κινήματα των καταλήψεων και της αυτοδιαχείρισης σε εργοστάσια σε ξενοδοχεία και σε άλλες επιχειρήσεις όσο και σε καταλήψεις σε αγροτικές εκτάσεις με πιο γνωστές αυτές της Αργεντινής, της Βραζιλίας, της Ουρουγουάης και του Μεξικού. Κορυφαία έκφραση του κοινοτισμού και της άμεσης δημοκρατίας είναι το κίνημα των Ζαπατίστας που ενσαρκώνει όλα τα στοιχεία του Buen Vivir στις ελεύθερες ζώνες των Τσιάπας στο νότιο Μεξικό που ζουν.
Μετά από τις εισηγήσεις ακολούθησε πολύ ενδιαφέρων διάλογος. Η εκδήλωση έχει βιντεοσκοπηθεί ολόκληρη και θα ανέβει σύντομα τόσο στην ιστοσελίδα και στο fb της Εναλλακτικής Δράσης, όσο και στο youtube.
www.enallaktiki-drasi.gr
Ενημερώνουμε τους φίλους και τις φίλες που ενδιαφέρονται, ότι το βιβλίο του Buen Vivir, διατίθεται προς το παρόν μόνο από την Εναλλακτική Δράση κατόπιν επικοινωνίας με την Ευαγγελία Τζουβάρα 6932350230. Πολύ σύντομα θα ανακοινωθούν και άλλα σημεία διάθεσης
Σχόλια