Τι κάνει η Κίνα στο Πακιστάν; Ό,τι έκανε και στη Σρι Λάνκα

Του Panos Mourdoukoutas
Μια μέρα, η Κίνα θα μετατρέψει το Πακιστάν στη δική της "ημι-αποικία", όπως έκανε πρόσφατα με τη Σρι Λάνκα.
Η Κίνα έχει φερθεί καλά στο Πακιστάν, τουλάχιστον επιφανειακά. Κατασκευάζει τον Οικονομικό Διάδρομο Κίνας - Πακιστάν (CPEC), ο οποίος θα συνδέει τη Δυτική Κίνα με τον Ινδικό Ωκεανό, υπό τον όρο φυσικά ότι η Ινδία θα το επιτρέψει.
Αυτό ασφαλώς θα μπορούσε να ωφελήσει το Πακιστάν, βοηθώντας τη χώρα να κάνει ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός, από μια αναδυόμενη σε μια ώριμη οικονομία, δημιουργώντας πολλές θέσεις εργασίας στη διαδικασία.
Αλλά θα μπορούσε να βλάψει επίσης το Πακιστάν. Όπως με το να ενισχύσει τη διαφθορά του Πακιστάν, η οποία συνεχίζει να ωθεί το κόστος του έργου υψηλότερα μέρα με την μέρα, καθιστώντας το Πακιστάν πιο χρεωμένο στην Κίνα, η οποία χρηματοδοτεί το έργο.
Η αύξηση του χρέους έρχεται σε μια εποχή που η χώρα παρουσιάζει συνεχώς ελλείμματα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, ενώ έχει δημόσιο και εξωτερικό χρέος.
Το Πακιστάν σημείωσε έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών ύψους 3,867 δισ. δολαρίων στο τέταρτο τρίμηνο του 2017, σύμφωνα με τo Tradingeconomics.com. 
Το Πακιστάν συσσώρευσε δημόσιο χρέος ισοδύναμο με το 67,20% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος της χώρας το 2017. Το δημόσιο χρέος της χώρας προς το ΑΕΠ ήταν κατά μέσο όρο στο 69,30% από το 1994 έως το 2017, φθάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών, ήτοι στο 87,90% το 2001 και στο ρεκόρ χαμηλό 56,40% το 2007.
Το εξωτερικό χρέος του Πακιστάν "εκτοξεύτηκε" στα 88,891 δισ. δολάρια το τέταρτο τρίμηνο του 2017 από 85,052 δισ. δολάρια στο τρίτο τρίμηνο του 2017. Το εξωτερικό χρέος της χώρας ήταν κατά μέσο όρο στα 53,029 δισ. δολάρια από το 2002 έως το 2017, φτάνοντας στο ρεκόρ υψηλό των 88,891 δισ. δολαρίων στο τέταρτο τρίμηνο του 2017 και στο χαμηλό ρεκόρ των 33,172 δισ. δολαρίων στο τρίτο τρίμηνο του 2004.
Εν τω μεταξύ, τα συναλλαγματικά αποθέματα του Πακιστάν και οι ροές ξένων κεφαλαίων υποχωρούν, καθιστώντας όλο και πιο πιθανό για το Πακιστάν να επιδιώξει να αναδιαρθρώσει το χρέος του προς την Κίνα. Ίσως, ανταλλάσσοντας χρέος με ίδια κεφάλαια, τα οποία στην ουσία θα οδηγήσουν τον CPEC "στα χέρια" του Πεκίνου.
Αυτό είναι το μοντέλο που εφάρμοσε η Κίνα στην αναδιάρθρωση του χρέους της Σρι Λάνκα, μετατρέποντας το λιμάνι Hambantota της χώρας σε λιμάνι της Κίνας, για 99 χρόνια. Αυτό ορίζει η συμφωνία- ορόσημο που υπεγράφη στις αρχές του περασμένου έτους, η οποία εξασφαλίζει στην China Merchants Ports Holdings – όργανο της κινεζικής κυβέρνησης - το 70% της συμμετοχής στο λιμάνι του Ινδικού Ωκεανού.
Όπως συνέβη με το CPEC, η επέκταση του λιμανιού της Hambantota ξεκίνησε με δάνεια από την Κίνα. Αλλά όταν η Σρι Λάνκα δεν μπόρεσε να αποπληρώσει τα δάνεια, το Πεκίνο μετέτρεψε τα εν λόγω δάνεια σε μετοχές, καθιστώντας τη Σρι Λάνκα "ημι-αποικία" της, με λεπτό τρόπο.
Αυτό θα συμβεί τελικά στο Πακιστάν όταν η Κίνα θα αναλάβει το CPEC και καταλήξει να αποκομίζει διόδια από κάθε όχημα που θα περνάει τον Διάδρομο.

Σχόλια