Ο άνθρωπος και το φύλο του δεν είναι αυθαίρετη σύμβαση η “κατασκευή” επιδεκτική πολλαπλών “διορθώσεων”

«Ο άνθρωπος και το φύλο του δεν είναι αυθαίρετη σύμβαση η “κατασκευή” επιδεκτική πολλαπλών “διορθώσεων”». Συνέντευξη που παραχώρησε ο Δημήτρης Πατέλης, αναπληρωτής καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πολυτεχνείο Κρήτης στην εκπομπή «ό,τι πεις εσύ» (Γιώργος Γκόντζος), στο... δημοτικό ραδιόφωνο Ιωαννίνων 5.10.2017.


«Υπάρχει ένας βιολογικός προσδιορισμός του φύλου.Διότι ο άνθρωπος δεν είναι κοινωνική σύμβαση ή κοινωνική κατασκευή, όπως νομίζουν κάποιοι. Ο άνθρωπος εξελικτικά προέκυψε από την φύση ,την βιολογία,είναι συγκεκριμένο βιολογικό είδος,γένος. Ως εκ τούτου υπάρχει ένας βιολογικός προσδιορισμός του φύλου και από την άλλη υπάρχουν οι εκάστοτε ιστορικές, πολιτισμικές μορφές, με τις οποίες αντιλαμβάνονται  οι άνθρωποι τις θέσεις και τους ρόλους του κάθε φύλου, αντιλαμβάνονται τον προσδιορισμό τους,αντιλαμβάνονται τους τρόπους που δραστηριοποιούνται  και συμπεριφέρονται στην κοινωνία.
Αυτά τα δύο είναι αλληλένδετα.Η όποια απόπειρα αποκοπής του ενός από το άλλο και αντιπαράθεσης του ενός με το άλλο ,οδηγεί σε τραγελαφικές καταστάσεις που μπορεί να καταστρέψουν ζωές σε ατομικό επίπεδο ,αλλά μπορεί να υπονομεύσει και συνολικότερα κοινωνίες και ιδιαίτερα να υπονομεύσει την προοπτική της κοινωνίας…»

Αυτά υπογράμμισε αρχικά  ο Δημήτρης Πατέλης αναπληρωτής καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πολυτεχνείο Κρήτης σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εκπομπή «ό,τι πεις εσύ» (Γιώργος Γκόντζος),στο δημοτικό ραδιόφωνο Ιωαννίνων.
Στη συνέχεια σημείωσε: «Δεν θεωρώ επιστημονικό το να αποσπάς την κοινωνική θέση και τον ρόλο ,την κοινωνική σημασία ,και νοηματοδότηση του φύλου, φερ’ ειπείν, και την γενικότερη κοινωνική σημασία και νοηματοδότηση από τους αντικειμενικούς όρους βάσει των οποίων αυτά προσδιορίζονται.Στην επιστήμη, σε αντιδιαστολή με άλλα πεδία της ζωής του ανθρώπου στην καθημερινότητα,δεν πρέπει να κυριαρχεί ο υποκειμενισμός και η αυθαιρεσία.Πρέπει να υπάρχει τεκμηρίωση, απόδειξη,πρέπει να υπάρχει μια αξιοπιστία της αντλούμενης, με την έρευνα , γνώσης»
Στην επισήμανση για το ατομικό δικαίωμα περί προσδιορισμού του σώματος,είπε μεταξύ άλλων: «Υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι το βιώνουν ακριβώς έτσι..Το ερώτημα για την επιστήμη δεν είναι το βίωμα και η αίσθηση  του εαυτού που έχει κάθε άτομο.Το ερώτημα το βασικό στην επιστήμη είναι τι αντικειμενικά έχει συμβεί και έχει αυτό το βίωμα.Υπάρχει μεγάλη διαφορά..Αν ένας θεωρεί ότι αισθάνεται στενάχωρα στο σώμα του που είναι αντρικό ή το αντίστροφο στο σώμα που είναι γυναικείο, η επιστήμη οφείλει να ψάξει να βρει τι ακριβώς συμβαίνει σε επίπεδο ανατομοφυσιολογικό, σε επίπεδο ορμονικό και σε επίπεδο ψυχολογικό και ακόμη σε επίπεδο ψυχιατρικό ,αν θέλετε, και κοινωνικοψυχολογικό.»
  • Σε ερώτηση αν το θέμα τίθεται ως ηθικό ή ηθικολογικό ο Δ.Πατέλης απάντησε: «Έχει και τέτοιες πτυχές αλλά δεν ανάγεται σ’ αυτές.Δηλαδή σε πρώτη άποψη θα σου πει κάποιος,αφού τραγικά βιώνει το είναι του ένας άνθρωπος,γιατί να μην του δώσεις συνθήκες να απελευθερωθεί ,να απολυτρωθεί, από το τραγικό του αυτό βίωμα.Και ποιος δεν θα συμφωνούσε με όρους ανθρωπιστικούς σ΄αυτό το πράγμα.Εδώ να ξεκαθαρίσουμε το εξής: Είναι ένα το κρατούμενο το τι ακριβώς γίνεται με τους αντικειμενικούς και υποκειμενικούς προσδιορισμούς του φύλου,και στην επιστήμη πρέπει να το δούμε συνδυαστικά αυτό με έμφαση στους πρώτους, δηλαδή στους αντικειμενικούς προσδιορισμούς, και είναι διαφορετικό πράγμα το βίωμα του ανθρώπου ,και ιδιαίτερα ορισμένα πράγματα τα οποία πρέπει να τα λέμε ξεκάθαρα,και στα οποία γίνεται σπέκουλα ,γίνεται λαθροχειρική εκμετάλλευση εκ μέρους διαφόρων κύκλων, κυρίως  των ιθυνόντων ,στο νεοφιλελεύθερο καθεστώς, που έχουν επιβληθεί αναφανδόν σε χώρες σαν τη δική μας…
  • Τι εννοώ με αυτό..Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν πρόβλημα.Υπάρχουν κάποια κτήνη που θεωρούν ότι είναι «άντρακλες»,για να το πώς απλά και λαϊκά, που όταν δουν έναν άνθρωπο θηλυπρεπή ή που έχει κάποια διαφορετικότητα όσον αφορά την συμπεριφορά, την στάση ,την κίνηση,θεωρούν σκόπιμο ότι πρέπει να του φερθούν με βία ή ακόμη και να τον εξοντώσουν φυσικά.Εδώ  δεν το συζητάμε ,εδώ μιλάμε για μια κτηνωδία.Και το λέω αυτό για να διαχωρίσω την θέση μου ,διότι όταν επανειλημμένα έχω διατυπώσει απόψεις σαν αυτές που σας ανέφερα, κάποιοι κύκλοι με ένα προπαγανδιστικό τέχνασμα με παρουσιάζουν σαν ομοφοβικό έως  φασίστα και ότι στρέφομαι εναντίον αυτών των ανθρώπων.Επ’ ουδενί  λόγω στρέφομαι κατ΄αυτών των ανθρώπων που έχουν  τέτοιο βίωμα, έχουν τέτοιου τύπου αυτοαντίληψη.Και θεωρώ ότι είναι κτηνωδία η όποια άσκηση δακρίσεων και βίας βάσει των σεξουαλικών προτιμήσεων και συμπεριφορών των ανθρώπων…Δέχομαι ότι πρέπει να προστατευθούν όλοι οι άνθρωποι, η αξιοπρέπειά τους, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να επιβληθούν συγκεκριμένου τύπου πρότυπα τα οποία θα λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά ως προς την εμφάνιση παιδιών ,εφήβων που τα χαρακτηρίζουν με τον επίσημο πλέον λόγο, ταυτότητα φύλου..»
Σε άλλο σημείο της συνέντευξης ο Δ.Πατέλης τόνισε χαρακτηριστικά: «Είναι πρόβλημα να θεωρείς ότι μπορείς να διορθώσεις το φύλο ,όπως διορθώνεις το γραμμένο με μολύβι γραπτό στο χαρτί. Θεωρώ ότι αν θα πρέπει να λυθούν κάποια προβλήματα ,νομικού τυπικού χαρακτήρα ή και αν θέλετε αποδοχής κάποιων ανθρώπων ,θα πρέπει να λυθούν, ωστόσο αυτό δεν θα πρέπει να έχει το χαρακτήρα της δυνατότητας με μια απλή διαδικασία αλλαγής μιας ληξιαρχικής πράξης για την αλλαγή, διόρθωση του φύλου.Τι σημαίνει διόρθωση; Είμαι επιστήμονας, χρόνια διορθώνω γραπτά ,με την έννοια ότι εκεί που υπάρχει σφάλμα ,γράφεις το σωστό. Σας λέω λοιπόν το εξής:Τι τραγικό μπορεί να επισυμβεί στη ζωή των ανθρώπων.Το να νιώθει ένας άνθρωπος αποξένωση, αλλοτρίωση δεν είναι θέμα του σώματός του,αν εξαιρέσουμε τις περιπτώσεις όπου υπάρχει ανατομοφυσιολογικό και ορμονικό πρόβλημα,το τονίζω αυτό…Εάν λοιπόν καλείς έναν νέο άνθρωπο να διορθώσει το φύλο του ,ένα παιδί έναν έφηβο αυτό μπορεί να προβληματίσει το παιδί σε τέτοιο βαθμό ,που να προκαλέσει ανήκεστο βλάβη στην ίδια την ψυχοσωματική του υγεία ,στην ίδια την ύπαρξή του. Σας λέω κάτι απλό..Φανταστείτε έναν άνθρωπο ,ο οποίος στην εφηβεία ή στην προεφηβεία του , ένα παιδί ,εκεί δηλαδή  που προσδιορίζει και νοηματοδοτεί κοινωνικά την θέση του και τον ρόλο και ως προς το φύλο, μέσα στις αμφιβολίες οι οποίες είναι φυσιολογικές  ,όσον αφορά τις θέσεις και τους ρόλους του φύλου ,αλλά και την εξερεύνηση και του ίδιου του σώματος ,που αναπτύσσεται οργανικά, βιολογικά,μέσα στις αμφιβολίες αυτές λοιπόν  να του σπείρεις περισσότερες συγχύσεις και να  το παρουσιάζεις ότι είναι μια ευχέρεια ,όπως διαλέγεις από το ράφι κάποιο προϊόν, κάποιο ρούχο ,ένα ένδυμα, έτσι να ενδύεσαι ή  να απεκδύεσαι το φύλο σου, ή με μια γομολάστιχα να το διορθώσεις.Αμέσως ,αμέσως δημιουργείς μια τάση η οποία μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφικά αποτελέσματα..»

Σχόλια