Ο Εμανουέλ Μακρόν στη διάρκεια επίσκεψη του στα ναυπηγεία STX Stephane Mahe/Pool Photo via AP, File
Στην πρώτη του μεγάλη παρέμβαση στον κόσμο των εταιρειών ο Εμανουέλ Μακρόν αποφάσισε την κρατικοποίηση ναυπηγείου προκειμένου να μην προχωρήσει η εξαγορά του από Ιταλούς.
Σε μια κίνηση ενδεικτική των ορίων που έχει ο οικονομικός φιλελευθερισμός της νέας γαλλικής κυβέρνησης, το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε ότι ασκεί το δικαίωμα του να εξαγοράσει όλες της μετοχές του ναυπηγείου STX France, μια απόφαση που όπως είπε ο υπουργός Οικονομίας Μπρούνο Λε Μερ, έχει έναν και μόνο σκοπό: «να υπερασπιστεί τα στρατηγικά συμφέροντα της Γαλλίας», διασφαλίζοντας παράλληλα ότι οι θέσεις εργασίας θα παραμείνουν σε γαλλικά χέρια.
Η κρατική εταιρεία ναυπηγικής Fincantieri είχε ανακοινώσει στις αρχές του χρόνου ότι πέτυχε μια αρχική συμφωνία αγοράς των ⅔ του γαλλικού ναυπηγείου, που έχει την έδρα του στο Saint-Nazaire, στις γαλλικές ατλαντικές ακτές και το οποίο ήταν προς πώληση μετά την κατάρρευση πέρσι της μητρικής εταιρείας στη Νότια Κορέα.
Ο Μακρόν είχε εκφράσει την ανησυχία του για τη συμφωνία που είχε καταλήξει η προηγούμενη κυβέρνηση Ολάντ και την Τετάρτη απείλησε ότι θα κρατικοποιήσει όλη την εταιρεία εάν οι Ιταλία δεν συμφωνήσουν να μοιραστεί η επιχείρηση 50-50.
Η κυβέρνηση του ανησυχεί αφενός για τις θέσεις εργασίας καθώς στο ναυπηγεία απασχολούνται πάνω από 2.500 άτομα και αφετέρου για θέματα ασφαλείας.
Το ναυπηγείο είναι το μοναδικό στη Γαλλία που είναι αρκετά μεγάλο για να κατασκευάζει αεροπλανοφόρα
Οι Ιταλοί στη συνέχεια απέρριψαν το 50-50, κατηγοροώντας μάλιστα τον Μακρόν ότι απέτυχε να είναι συνεπής στις «φιλο-ευρωπαϊκές και τις φιλελεύθερες αξίες» που διακήρυσσε προεκλογικά.
Ο Μακρόν- γράφουν οι Financial Times- προσπάθησε να εξηγήσει τη θέση του στον Ιταλό πρωθυπουργό Τζεντιλόνι τηλεφωνικώς χθες, αλλά οι Ιταλοί δεν έδειξαν κατανόηση.
«Ο εθνικισμός και ο προστατευτισμός δεν είναι αποδεκτοί τρόποι ρύθμισης των σχέσεων μεταξύ δυο μεγάλων Ευρωπαϊκών χωρών» ανέφερε κοινή ανακοίνωση των υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης, Πάντοαν και Καλέντα.
Προσπαθώντας να δικαιολογήσει την απόφαση μια κυβέρνησης με... άλλη ατζέντα, ο Γάλλος υπουργός Οικονομίας υποστήριξε χθες ότι η κίνηση της κυβέρνησης στόχο έχει να δώσει τα περιθώρια για διαπραγματεύσεις από θέση ισχύος.
«Τα ναυπηγεία στο Saint-Nazaire δεν πρόκειται να μείνουν υπό κρατικό έλεγχο. Η απόφαση είναι προσωρινή για να μας δώσει χρόνο να διαπραγματευτούμε υπό καλύτερους όρους» είπε προσθέτοντας ότι την ερχόμενη εβδομάδα θα επισκεφθεί την Ρώμη.
Σύμφωνα με πληγές των FT η ανησυχία του Παρισιού είναι ότι μέσω της συμφωνίας με τους Ιταλούς θα αποκτήσουν τεχνογνωσία οι Κινέζοι, δεδομένου ότι η ιταλική Fincantieri ξεκίνησε φέτος μια κοινή ναυπηγική επιχείρηση στην Κίνα.
Οι Ιταλοί βεβαίως απορρίπτουν αυτούς τους φόβους ως παραπλαντηικές δικαιολογίες, υποστηρίζοντας ότι η συνεργασία τους με τους Κινέζους είναι περιορισμένη και ότι υπάρχουν τρόποι προστασίας της τεχνογνωσίας και των δικαιωμάτων.
Η κρατικοποίηση συνέπεσε με την ραγδαία πτώση των ποσοστών δημοτικότητας του Μακρόν- δημοσκόπηση το Σαββατοκύριακο κατέγραψε την δεύτερη μεγαλύτερη μείωση των ποσοστών (10% μέχα σε ένα μήνα) για νεοεκλογέντα πρόεδρο. Μόνο ο Ζακ Σιράκ είχε χάσει τόσο πολύ έδαφος σε τόσο σύντομο διάστημα μετά την εκλογή του το 1995.
ΠΗΓΗ
Στην πρώτη του μεγάλη παρέμβαση στον κόσμο των εταιρειών ο Εμανουέλ Μακρόν αποφάσισε την κρατικοποίηση ναυπηγείου προκειμένου να μην προχωρήσει η εξαγορά του από Ιταλούς.
Σε μια κίνηση ενδεικτική των ορίων που έχει ο οικονομικός φιλελευθερισμός της νέας γαλλικής κυβέρνησης, το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε ότι ασκεί το δικαίωμα του να εξαγοράσει όλες της μετοχές του ναυπηγείου STX France, μια απόφαση που όπως είπε ο υπουργός Οικονομίας Μπρούνο Λε Μερ, έχει έναν και μόνο σκοπό: «να υπερασπιστεί τα στρατηγικά συμφέροντα της Γαλλίας», διασφαλίζοντας παράλληλα ότι οι θέσεις εργασίας θα παραμείνουν σε γαλλικά χέρια.
Η κρατική εταιρεία ναυπηγικής Fincantieri είχε ανακοινώσει στις αρχές του χρόνου ότι πέτυχε μια αρχική συμφωνία αγοράς των ⅔ του γαλλικού ναυπηγείου, που έχει την έδρα του στο Saint-Nazaire, στις γαλλικές ατλαντικές ακτές και το οποίο ήταν προς πώληση μετά την κατάρρευση πέρσι της μητρικής εταιρείας στη Νότια Κορέα.
Ο Μακρόν είχε εκφράσει την ανησυχία του για τη συμφωνία που είχε καταλήξει η προηγούμενη κυβέρνηση Ολάντ και την Τετάρτη απείλησε ότι θα κρατικοποιήσει όλη την εταιρεία εάν οι Ιταλία δεν συμφωνήσουν να μοιραστεί η επιχείρηση 50-50.
Η κυβέρνηση του ανησυχεί αφενός για τις θέσεις εργασίας καθώς στο ναυπηγεία απασχολούνται πάνω από 2.500 άτομα και αφετέρου για θέματα ασφαλείας.
Το ναυπηγείο είναι το μοναδικό στη Γαλλία που είναι αρκετά μεγάλο για να κατασκευάζει αεροπλανοφόρα
Οι Ιταλοί στη συνέχεια απέρριψαν το 50-50, κατηγοροώντας μάλιστα τον Μακρόν ότι απέτυχε να είναι συνεπής στις «φιλο-ευρωπαϊκές και τις φιλελεύθερες αξίες» που διακήρυσσε προεκλογικά.
Ο Μακρόν- γράφουν οι Financial Times- προσπάθησε να εξηγήσει τη θέση του στον Ιταλό πρωθυπουργό Τζεντιλόνι τηλεφωνικώς χθες, αλλά οι Ιταλοί δεν έδειξαν κατανόηση.
«Ο εθνικισμός και ο προστατευτισμός δεν είναι αποδεκτοί τρόποι ρύθμισης των σχέσεων μεταξύ δυο μεγάλων Ευρωπαϊκών χωρών» ανέφερε κοινή ανακοίνωση των υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης, Πάντοαν και Καλέντα.
Προσπαθώντας να δικαιολογήσει την απόφαση μια κυβέρνησης με... άλλη ατζέντα, ο Γάλλος υπουργός Οικονομίας υποστήριξε χθες ότι η κίνηση της κυβέρνησης στόχο έχει να δώσει τα περιθώρια για διαπραγματεύσεις από θέση ισχύος.
«Τα ναυπηγεία στο Saint-Nazaire δεν πρόκειται να μείνουν υπό κρατικό έλεγχο. Η απόφαση είναι προσωρινή για να μας δώσει χρόνο να διαπραγματευτούμε υπό καλύτερους όρους» είπε προσθέτοντας ότι την ερχόμενη εβδομάδα θα επισκεφθεί την Ρώμη.
Σύμφωνα με πληγές των FT η ανησυχία του Παρισιού είναι ότι μέσω της συμφωνίας με τους Ιταλούς θα αποκτήσουν τεχνογνωσία οι Κινέζοι, δεδομένου ότι η ιταλική Fincantieri ξεκίνησε φέτος μια κοινή ναυπηγική επιχείρηση στην Κίνα.
Οι Ιταλοί βεβαίως απορρίπτουν αυτούς τους φόβους ως παραπλαντηικές δικαιολογίες, υποστηρίζοντας ότι η συνεργασία τους με τους Κινέζους είναι περιορισμένη και ότι υπάρχουν τρόποι προστασίας της τεχνογνωσίας και των δικαιωμάτων.
- Ακρως επικριτικοί είναι και οι Ιταλοί σχολιαστές. «Η ναυπηγική είναι ένας τομέας στον οποίο η Ευρώπη είναι από τους κορυφαίους στον κόσμο και υπάρχει ανάγκη ενοποίησης. Είναι χαζό να τα αφήσεις όλα να καταρρεύσουν επειδή θα είναι οι Ιταλοί στο τιμόνι και όχι οι Γάλλοι» είπε ο οικονομολόγος Αντρεα Γκολντστάιν.
- «Οσο περνούν οι εβδομάδες τότο περισσότερο η φιλοσοφία Μακρόν δείχνει ένα "παλαιό πρόσωπο". Είναι η παλιά Γαλλία με τον προστατευτισμό της, την στατικότητα της, τον παρεμβατισμό της, το θέμα της με την κυριαρχία», έγραψε η Αντριάνα Τσερετέλι στο editorial της εφημερίδας Il Sole 24 Ore
Η κρατικοποίηση συνέπεσε με την ραγδαία πτώση των ποσοστών δημοτικότητας του Μακρόν- δημοσκόπηση το Σαββατοκύριακο κατέγραψε την δεύτερη μεγαλύτερη μείωση των ποσοστών (10% μέχα σε ένα μήνα) για νεοεκλογέντα πρόεδρο. Μόνο ο Ζακ Σιράκ είχε χάσει τόσο πολύ έδαφος σε τόσο σύντομο διάστημα μετά την εκλογή του το 1995.
ΠΗΓΗ
Σχόλια