Νέες εξελίξεις για τη Volkswagen

Του Κωνσταντίνου Βέργου*
Η Volkswagen, που αποτελεί θρυλική εταιρεία-γίγαντα, είχε συγκλονιστεί πέρυσι από το σκάνδαλο με τους ρύπους. Νέες εξελίξεις δείχνουν ότι αυξάνεται εφιαλτικά το πρόστιμο που θα πληρώσει. Να περιμένουμε το κλείσιμό της, ή υπάρχει κάποια ελπίδα επιβίωσης;
  • Η εταιρεία, ως γνωστόν, είχε εκπλήξει την παγκόσμια κοινότητα όταν το φθινόπωρο είχε πιαστεί "στα πράσα" καθώς με ειδικό λογισμικό εξαπατούσε τους καταναλωτές παριστάνοντας ότι είχε καθαρά αμάξια, ενώ εξέπεμπαν ρύπους... σαράντα (40) φορές πάνω από το κανονικό! 
Όταν οι Αμερικάνικες αρχές την έπιασαν τον Σεπτέμβριο του 2015, υποχρεώθηκε σε ρύθμιση αποζημιώσεων-μαμούθ.
Υποχρεώθηκε να διαθέσει 10 δισ. δολάρια για αποζημιώσεις 500.000 κατόχων αυτοκινήτων και 4 δισ. σε δικαστικούς διακανονισμούς, ανεβάζοντας το ποσό στα 14 δισ. Υπόψιν τα κέρδη της εταιρείας ήδη είχαν πέσει από 20 δισ. ήδη στα 10 δισ. Το 2015 υπό το βάρος των προστίμων τα κέρδη της Γερμανικής εταιρείας μηδενίστηκαν και έγραψε και 1,5 δισ. ζημιές!
Η εταιρεία όμως, υπό το βάρος του σκανδάλου, είδε και την τιμή μετοχής να κατρακυλάει τότε από τα 250 ευρώ στα 90 περίπου, μέσα σε 6 μήνες, με χαμηλό τον Οκτώβριο του 2015. Έκτοτε έκανε σημαντικές προσπάθειες να διορθώσει αρκετά, και με αρκετή στήριξη από τη γερμανική κυβέρνηση, είδε την τιμή να ανακάμπτει σε 152 ευρώ περίπου προχτές.
Η εταιρεία έπαθε ζημιά στις πωλήσεις της σε ΗΠΑ και Ευρώπη, αλλά στάθηκε καλύτερα στην Κινέζικη αγορά, και ευνοήθηκε από το σημαντικό πρόγραμμα ενίσχυσης της εκεί οικονομίας. Το 2016 κατάφερε υψηλότερες πωλήσεις αριθμού αμαξιών εκεί και παγκοσμίως! Πούλησε 10,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα, αυξημένα κατά 12% σε σχέση με εκείνα του 2015. Αναμφίβολα πρόκειται για κολοσσιαίο βήμα και αναμφίβολα σε συνδυασμό με την ανάκαμψη της τιμής, δείχνει καλή εξέλιξη για τον Γερμανικό αυτό "γίγαντα".
  • Μία νέα όμως χτεσινή απόφαση, φέρνει τα πάνω-κάτω. Η εταιρεία θα πληρώσει 4,3 δισ. αποζημιώσεις στην Αμερικανική κυβέρνηση για τις απάτες της τόσο στην καλωδίωση των αυτοκινήτων, όσο και για τον νόμο περί καθαρής ατμόσφαιρας (US Clean Air Act). Έξι στελέχη αντιμετωπίζουν κατηγορίες που είναι στα όρια του κακουργήματος. Στο παρελθόν στελέχη της, όπως ο Oliver Schmidt έχουν συλληφθεί από το FBI, ενώ άλλα στελέχη αποφεύγουν πλέον τις ΗΠΑ για να μην συλληφθούν, ή τους απέπεμψε η εταιρεία ή παραιτήθηκαν για να γλιτώσουν την φυλακή! Τώρα όμως η εταιρεία θα μπει και σε 3ετή... εποπτεία(!) με αξιωματούχο της αμερικάνικης κυβέρνησης που... θα επιβλέπει πλέον αν τηρούνται οι κανόνες ηθικής στην εταιρεία! 
  • Παράλληλα, προχτές στην Αγγλία ανακοινώθηκε ότι οι ιδιοκτήτες αμαξιών σχεδιάζουν συλλογική αγωγή διεκδικώντας αποζημίωση 3.000 λιρών Αγγλίας ο καθένας! Αν και η αγωγή είναι από μόλις 10.000 κατόχους, κρίνοντας από το χαμηλό κόστος και την οργάνωση των Εγγλέζων για ομαδικές αποζημιώσεις παλιότερα (PPI, Τράπεζες), είναι πιθανό να επεκταθεί φτάνοντας σε επίπεδα ως 3,3 δισ. λιρών συνολικά, δηλαδή 4 δισ. δολαρίων! 
  • Υπόψιν ότι έρχεται "πακέτο" μετά την απόφαση... ισπανικού δικαστηρίου για πληρωμή 5.000 ευρώ ανά άτομο αποζημίωση στην Ισπανία! 
  • Αυτά είναι μεγάλα ποσά για την εταιρεία από μια μεσαίου μεγέθους αγορά και ανοίγουν "μέτωπο" στην Ευρώπη, για αποζημιώσεις από άλλα κράτη! Μπροστά στα νέα αυτά, η τιμή της μετοχής ξεκίνησε να κατρακυλάει 3,5% κάτω χθες!
Σίγουρα η Volkswagen "τρώει πυρά", και λόγω του "πολέμου των εταιρειών" που ξεκίνησε με την απόφαση των ΗΠΑ να "ξεπαστρέψουν" μεγάλες ξένες εταιρείες από την αγορά της, τόσο σε τράπεζες όσο και βιομηχανικές εταιρείες. Σε αυτόν τον πόλεμο η Αγγλία μπαίνει επίσης δυναμικά πλέον με το Brexit, καθώς θέλει να πάρει πίσω κομμάτι από την βιομηχανική αγορά, που παλιότερα της ήταν αδιάφορη και την κάλυπταν Γερμανοί κυρίως. 
  • Όμως όλα αυτά στηρίζονται και πάτησαν πάνω στις ανήθικες πρακτικές της Γερμανικής εταιρείας. Ανήθικες πρακτικές που για την Volkswagen όπως και άλλες Γερμανικές εταιρείες-"υπέρλαμπρα αστέρια" σαν τη Siemens και την Deutsche Bank, φαίνεται ότι αποτελούν ψωμοτύρι. 
Ψωμοτύρι, που πλέον θα τους βγει ξινό, καθώς οι ανταγωνιστές έχουν πλέον σκοπό να τις εκτοπίσουν από την αγορά, και αν μιλάμε για ΗΠΑ και Αγγλία είναι 2 από τις 3 σημαντικότερες αγορές εξαγωγών για τις Γερμανικές εταιρείες παγκοσμίως!
* Ο κ. Κωνσταντίνος Βέργος είναι Καθηγητής Χρηματοοικονομικών, Πανεπιστήμιο Πόρτσμουθ, Αγγλία
Πηγή
... το βλέπω χλωμό να παραμείνει "ζωντανή" η Ελλάδα μέσα από τον ανταγωνισμό  των ..τεράτων... (Δεν νομίζω ότι ο Αγγλαμερικανικός παράγοντας θ' αφήσει ολόκληρη την Ελλάδα στο πιάτο της Γερμανίας. (Προσοχή όλα αυτά με βάση τις λιγοστές πληροφορίες που έχουμε...μια και ο πόλεμος είναι και "πληροφοριακός...". Κάθε σοβαρός θα πρέπει να ειναι έτοιμος να εγκατελείψει θέσεις, αν τα νέα στοιχεία είναι συντριπτικά...) 
---------------------

Να μην ταξιδέψουν στις ΗΠΑ συστήνει στα στελέχη της η Volkswagen, μετά από σύλληψη για το «dieselgate»

Την περασμένη Δευτέρα συνελήφθη από το FBI στο αεροδρόμιο του Μαϊάμι του ο ανώτατος αξιωματούχος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, Oliver Schmidt
Να μην ταξιδέψουν στις Ηνωμένες Πολιτείες συστήνει στα υψηλόβαθμα στελέχη της η Volkswagen, φοβούμενη ενδεχόμενες συλλήψεις από τις εγχώριες Αρχές, σύμφωνα με όσα μεταδίδει το Reuters.
Την περασμένη Δευτέρα συνελήφθη από το FBI στο αεροδρόμιο του Μαϊάμι ο ανώτατος αξιωματούχος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, Oliver Schmidt, στο πλαίσιο των συνεχιζόμενων ερευνών για το σκάνδαλο παραποίησης των εκπομπών ρύπων («dieselgate»).
Στις 11 Ιανουαρίου 2017 η Volkswagen παραλέχθηκε την ενοχή της για τρία αδικήματα που αφορούν το dieselgate, ενώπιον της αμερικανικής Δικαιοσύνης.
Όπως είχε γίνει ήδη γνωστό, ο γερμανικός κολοσσός καλείται πλέον να καταβάλει πρόστιμο 4,3 δισ. δολαρίων στις Αρχές των Ηνωμένων Πολιτειών.
Να τονιστεί πως το ποσό δεν έχει καμία σχέση με την αποζημίωση των πολιτών της χώρας που οδηγούσαν τα προβληματικά πετρελαιοκίνητα οχήματα της εταιρείας.
Η VW συμφώνησε επιπλέον να συνεργαστεί με τις Η.Π.Α., προκειμένου να εξεταστεί ο ρόλος στελεχών της και υπαλλήλων της σχετικά με το σκάνδαλο.
Σημειώνεται πως μετά τον Σεπτέμβριο του 2015, οπότε και το dieselgate ήρθε στη δημοσιότητα, η κεφαλαιοποίηση της VW έχει μειωθεί κατά περίπου 58 δισ. ευρώ!

Η Volkswagen θα είχε γλιτώσει από το «dieselgate» αν είχε συνεργαστεί με την Daimler το 2005

Η Volkswagen θα μπορούσε να είχε γλιτώσει από το σκάνδαλο παραποίησης των εκπομπών ρύπων αν είχε συνεργαστεί με την Daimler, σχολιάζει σε σχετικό του δημοσίευμα το Bloomberg.
Ειδικότερα, το 2005 ο τότε διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής βιομηχανίας, Bernd Pischetsrieder, βρισκόταν σε αναζήτηση συνεργασιών, στο πλαίσιο μίας επώδυνης αναδιάρθρωσης.
Μέσα στις επιλογές ήταν και η συνεργασία με την Daimler (τότε βρισκόταν υπό τον έλεγχο της Chrysler) για τις τεχνολογίες των πετρελαιοκίνητων οχημάτων.
Ωστόσο, τελευταία στιγμή ο γερμανικός κολοσσός έκανε οπίσω και δεν προχώρησε στο πολλά υποσχόμενο deal, επιλέγοντας να εφαρμόσει τις δικές του τεχνολογίες και συγκεκριμένα το project «Η.Π.Α. 2007»…
Η συνέχεια είναι γνωστή…

Οι εκτιμήσεις της Goldman Sachs για το συνολικό κόστος του dieselgate:


www.bankingnews.gr

 

Σχόλια