(«Η μοναδική εθνική ομάδα που αντιστέκεται ακόμη στην αθηναϊκή τυποποίηση-αποβλάκωση, είναι οι πόντιοι. Γράφω αυτό το άρθρο για να τιμήσω αυτήν την αντίσταση…»)
Οι πόντιοι άρχισαν να καταφθάνουν μετά τους βαλκανικούς πολέμους και, κυρίως, μετά την...
λεγόμενη Μικρασιατική Καταστροφή. Οι τελευταίοι μας ήρθανε από την Σοβιετική Ένωση το 1940, σαν ένα πεσκέσι του Στάλιν.
Δηλαδή, οι πόντιοι είναι επήλυδες, είναι ξενόφερτοι, είναι πρόσφυγες.
Οι ελλαδικοί νεοέλληνες δεν συμπαθούν τους πρόσφυγες. Και ακριβώς: τα
αντιποντιακά ανέκδοτα που σήμερα κυκλοφορούν, εκφράζουν (σε τελικήν
ανάλυση) την αντιπάθεια των γηγενών κατά της πολυπληθέστερης προσφυγικής
ομάδας που εγκαταστάθηκε στη χώρα μας…


Με τους αρβανίτες το πρόβλημα
περιπλέκεται. Ο Βυζάντιος τους θεωρεί «έλληνες». Όμως, οι αρβανίτες
(και, φυσικά, οι σουλιώτες!) δεν ήσανε έλληνες. Σήμερα, οι τέως
αρβανίτες έχουν ελληνοποιηθεί τόσο πολύ, ώστε να ντρέπονται να
ομoλoγήσoυν την καταγωγή τους. Οι αρβανίτες (καθώς οι βλάχοι), έζησαν
επί αιώνες μαζί με τους ρωμιούς, στον ίδιο χώρο. Οι νεοέλληνες τους
έτρεμαν. Οι νεοέλληνες έπαιρναν την εκδίκησή τους όπως μπορούσαν:
εσάρκαζαν την αρβανίτικη προφορά, έβαζαν τον μπάρμπα¬Γιώργο να δέρνει
τον Βεληγκέκα και, αμολάγανε δηλητηριώδεις φήμες για την πασίγνωστη
πατριαρχική αιμομειξία των αρβανιτάδων και την ακόμη γνωστότερη
στρατιωτική παιδεραστία τους.

Εδώ και λίγα χρόνια αναπαράγονται και
αναμεταδίδονται χιλιάδες αντιποντιακά ανέκδοτα. Είναι σαν να βαράνε
απαξάπαντες οι ελλαδικοί την πιο δυνατή και την πιο άξια μειονότητα της
χώρας μας. Όταν λέω «απαξάπαντες οι ελλαδικοί» είναι σαν να λέω «όλοι οι αθηναίοι», γιατί, έτσι που καταντήσαμε, η ταυτότητα «Αθήνα=Ελλάς»,
προτείνεται σαν μια αληθινότατη αλήθεια. Σήμερα πια, δεν είναι μόνον η
Ελλάς που συγκεντρώθηκε στο αττικό λεκανοπέδιο, αλλά είναι η Αθήνα που
επιβάλλει την μονότονη γλωσσοπολιτιστική της δικτατορία στην λοιπή
Ελλάδα. Οι αθηναίοι του 1821 (δηλαδή, οι γκάγκαροι) ήσανε μια χούφτα
θρασιμιών, που μιλάγανε μια φωνητικώς απαίσια διάλεκτο και, που έκαναν
το παν κατά των κλεφτών της Ρούμελης. Όσο και να προσπάθησε ο
Καμπούρογλου, με την «Ιστορία των Αθηναίων» του, οι γκάγκαροι παρέμειναν σαν ένα παράδειγμα προς αποφυγήν, εσαεί (…).
Καθώς συμβαίνει στις άλλες χώρες, έτσι θα
συμβεί και στην Ελλάδα: η πρωτεύουσα θα επιβάλλει, τελικά, το μοντέλο
της. Ο αθηναϊκός οδοστρωτήρας ισοπέδωσε ήδη τους αρβανίτες και τους
κρητικούς, που δεν αντιδρούν παρά με γλοιώδη τρόπο (ρουσφέτια,
κουμπαριλίκια, συμπατριωτιλίκι και τα τοιαύτα). Η χοάνη της Αθήνας έχει
καταπιεί τη διάλεκτο των ποντίων της πρωτεύουσας. Οι σποραδικές ομάδες
τους (π.χ. της Λακωνίας) οδηγήθηκαν σε αποδιοργάνωση. Όμως, οι πόντιοι
της Θεσσαλονίκης και της μακεδονικής υπαίθρου πάντα αμύνονται. Ωστόσο,
θα υποκύψουν κάποτε …
Είχα μείνει με την εντύπωση ότι η
ποντιακή διάλεκτος θα επιζούσε σαν αργκό. Πρόκειται για μια λανθασμένη
ιδέα. Στον ορίζοντα διαφαίνεται ο θάνατος της ποντιακής διαλέκτου. Στην
Ελλάδα διαθέτουμε την κουτσαβάκικη αργκό, που βασίζεται στην αναπλιώτικη
ντοπιολαλιά, ένα ιδίωμα που καλλιεργήθηκε επιμελώς από τους
αρβανιτόμαγκες. Η αργκό μας είναι τα φωνητικώς ωραιότερα ελληνικά. Και
οι αρβανίτες μάγκες είχαν (και έχουν) την ομορφότερη προφορά της αργκό.
Το φαινόμενο δεν είναι μοναδικό. Σε κάθε χώρα κατίσχυσε μια διάλεκτος,
συνήθως η διάλεκτος της πρωτεύουσας. Μα, αυτό δεν είναι απόλυτο. Τα
ευφωνικότερα γερμανικά τα μιλάνε στο Ανόβερο, ενώ τα βερολινέζικα
θεωρoύvται κάπως βαριά. Όλοι οι ιταλοί είναι σύμφωνοι πως οι φλορεντινοί
χρησιμοποιούν την πιο στρωτή διάλεκτο και, επίσης, ότι τα ιταλικά της
Ρώμης είναι απαίσια. Ωστόσο (αυτοί που ξέρουν, λένε πως) τα ωραιότερα
ιταλικά τα μιλάνε οι σαρδήνιοι (οσάκις δεν κρύβονται πίσω από την
ακαταλαβίστικη vτoπιoλαλιά τους).
Η Ελλάδα δεν υιοθέτησε την διάλεκτο των
γκάγκαρων. Και, κατά ευτυχή σύμπτωση, τα σημερινά αθηναίικα είναι,
ακουστικώς, μια πεντακάθαρη διάλεκτος. Μπρος στην αθηναϊκή διάλεκτο τα
ποντιακά φαντάζουν σαν μια γελοία και ακατανόητη γλώσσα. Τα ποντιακά
είναι μια διάλεκτος μελλοθάνατη. Τα ποντιακά θα σβήσουν, όπως έσβησαν τα
τσακώνικα…
Παρίσι 31-7-1987
Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Σχολιαστής»
–Για τον Ηλία Πετροπουλο δείτε το αφιέρωμά μας πατώντας ΕΔΩ
Δείτε επίσης:
Αφίσα
του 1986 από τον ποντιακό σύλλογο Αργώ που έδρευε στην Καλλιθέα της
Αττικής και συσπείρωνε τότε τρίτης γενιάς ελλαδίτες πόντιους και νέους
πόντιους πρόσφυγες από την ΣοβιετικήΈνωση. Υπήρξε ένα μοναδικό πείραμα
με σημαντική ιδεολογική και πολιτική παραγωγή, που η διάρκεια ζωής του
κράτησε λιγότερο από 10 χρόνια. Στη συνέχεια, λόγω εσωτερικών
προβλημάτων, η πλειονότητα των παλιών μελών αποχώρησε και ίδρυσε τον
Ποντιακό Σύλλογο «Μιθριδάτης» στην Καλλιθέα. Σήμερα η κάποτε σημαντική
«Αργώ» έχει εξελιχθεί σ’ ένα περιθωριακό λούμπεν σύλλογο, απελπιστικά
συρρικνωμένο που εκμεταλλεύεται τον πόνο της νέας ποντιακής προσφυγιάς.
Η παλιά «Αργώ», που λειτουργούσε οριζόντια, δημοκρατικά και είχε
μετατρέψει την αντι-ιεραρχική συμπεριφορά σε φυσιολογική λειτουργία,
κατάντησε στη νέα της συνονόματη εκδοχή να αποτελεί ουσιαστικά ένα
ιδιωτικό γραφείο εξυπηρέτησης ιδιοτελών συμφερόντων ενός «επίτιμου
προέδρου», απαξιωμένη απ΄ όλο τον ποντιακό χώρο και κυρίως από αυτούς
που συμμετείχαν στο μοναδικό πείραμα της δεκαετίας του ’80.
"pontosandaristera"
Βlogger: Μην το ψάχνετε! Μπορεί να έχει καμιά σχέση ο Ν. Φίλης με τους Πόντιους. Μπορείτε να φανταστείτε τον Ν. Φίλη να χορεύει ποντιακά.... λέμε τώρα. Η απάντηση είναι προφανώς ΟΧΙ. Ο Ν. Φίλης και η οι ομόδοξοί του έχουν ανάγει την δουλοπρέπεια σε λεπτή τέχνη! (Το "λεπτή" με διπλή ανάγνωση....)
Σχόλια