Πόσο ακόμη θα κρατήσει η κοροϊδία με το «πρωτογενές πλεόνασμα»;

Άρθρο των Ζωής Γεωργαντά* και Νίκου Λογοθέτη**

Στο Τεχνικό Μνημόνιο Συνεννόησης (ΤΜΣ) τροποποιείται κατά το δοκούν η λεγόμενη Ταμειακή Βάση και οι ορισμοί των δεικτών του πρωτογενούς αποτελέσματος (εδώ δηλαδή γίνεται το γνωστό «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει»)! Πράγματι, στην ενότητα 21 της σελίδας 17, δηλώνεται ότι «δαπάνες που συνδέονται με τη στήριξη τραπεζών, όπως ορίζεται στο Πρωτογενές Αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε Τροποποιημένη Ταμειακή Βάση ανωτέρω, θα εξαιρεθούν».
Οι νέοι «ορισμοί» της τρόικας μέσω του ΤΜΣ δεν έχουν καμία σχέση με τους ορισμούς που δίδονται από την Eurostat μέσω του ESA95: Ολα τα επίσημα έγγραφα της Eurostat ορίζουν ότι σύμφωνα με τις διαδικασίες υπερβολικού ελλείμματος (EDP) στις οποίες έχει υπαχθεί η Ελλάδα, το σκέλος των δαπανών περιλαμβάνει όλες τις κεφαλαιακές μεταβιβάσεις από την κυβέρνηση (τις λεγόμενες μαζικές ενέσεις ρευστότητας) προς στήριξη των πιστωτικών ιδρυμάτων, κοινώς τραπεζών (βλ. και υποσημείωση 4 στο Παράρτημα 2 του τελευταίου Eurostat News Release 64_2014 – 23 April 2014).
  • Για να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα, αυτό που συνεχίζει πλέον να λέει ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, O’Connor, είναι: «Οι μαζικές ενέσεις ρευστότητας θεωρούνται εφάπαξ προσωρινά μέτρα στο πλαίσιο του αναθεωρημένου Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΣΣΑ). Αυτό σημαίνει ότι οι ενισχύσεις του τραπεζικού τομέα δεν υπολογίζονται σε βάρος του κράτους-μέλους». (Και πού υπολογίζονται δηλαδή; σε βάρος της Μέρκελ;) Επικαλείται, εν ολίγοις, πάλι μία «συμφωνία» με την Ε.Ε. (όπως και το ΤΜΣ) και όχι κάποιον κανόνα του ESA95.
  • Υπερέχουν τελικά οι «συμφωνίες» ΣΣΑ/ΤΜΣ του κανονισμού ESA95; Αν ναι, γιατί συνεχίζουν να υπάρχουν η Eurostat και οι διαδικασίες του EDP; Ωστε να τις επικαλούνται -υποθέτουμε- κάποιες φορές όταν τους συμφέρει και για να τις αγνοούν όποτε δεν τους συμφέρει εφευρίσκοντας «συμφωνίες κατά το δοκούν»!
Αυτό όμως που αποκρύπτει η κυβέρνηση είναι ότι στην πραγματικότητα η μορφή στήριξης των τραπεζών που επέλεξε η κυβέρνηση στο παρελθόν υπάγεται στην κατηγορία που επιβαρύνει το δημόσιο χρέος και έλλειμμα – και στη βάση της ανωτέρω επιλογής υπολογίστηκε το πρωτογενές αποτέλεσμα για τα έτη 2011 και 2012 (κάτι που αποδεικνύει και το ψευδές του χαρακτηρισμού «εφάπαξ προσωρινά μέτρα»). Ομως για το 2013 η κυβέρνηση το υπολογίζει αγνοώντας την προηγούμενη επιλογή της! Και αυτό έγινε διότι η επιλογή αυτή ήταν ελαφρυντική του χρέους και του ελλείμματος για τα έτη 2011 και 2012 λόγω μεγάλων ποσών που ανέκυψαν από το HFSF (Hellenic Financial Stability Fund), ενώ είναι επιβαρυντική για το έτος 2013. Και έτσι, για να λυθεί το «πρόβλημα», εφευρέθηκε πέρσι τον Ιούλιο η βολική λύση του ΤΜΣ με την τρόικα!
  • Ηρθε όμως και ο Απρίλιος του 2014 και αναγκαστικά, πάντα με την καθοδήγηση της Eurostat, ήρθαν και οι εκτιμήσεις της ΕΛΣΤΑΤ για το έλλειμμα και χρέος του 2013. Και, όπως διαβάζουμε από τον Οικονομικό Τύπο της 14.4.2014: «…Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης για το έτος 2013, όπως υπολογίζεται στα πλαίσια της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ-EDP), ανήλθε στα 23,1 δισ. ευρώ… Με βάση τα ίδια στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ η Ελλάδα καταγράφει πρωτογενές έλλειμμα ύψους 15,887 δισ…».
Και, όπως αναμενόταν, οι ίδιες εκτιμήσεις για το έλλειμμα και το χρέος του 2013 δημοσιεύθηκαν και στην επίσημη ιστοσελίδα της Eurostat. Σε αυτήν, αλλά και σε καμία άλλη σχετικά με την Ελλάδα δημοσίευση της Eurostat, δεν αναφέρεται κάτι περί «πρωτογενούς πλεονάσματος», και μάλιστα ύψους 3,4 δισ. (!), που παπαγαλίζουν μανιωδώς τα συστημικά ΜΜΕ. Και προκαλούμε όλους αυτούς τους επικοινωνιακούς οικονομικούς φωστήρες να μας εξηγήσουν επιτέλους πού ακριβώς βλέπουν να «επιβεβαιώνει» η Eurostat πρωτογενές αποτέλεσμα – η έκφραση «primary surplus» (αγγλιστί για «πρωτογενές πλεόνασμα») δεν εμφανίζεται πουθενά!! Συνεπώς, αν δεν είναι πολιτικά καθοδηγούμενοι, είτε έχουν παντελή άγνοια του τι σημαίνει αυτό που παπαγαλίζουν (πράγμα σύνηθες σε παπαγάλους) είτε μας θεωρούν παντελώς ηλίθιους! Το μόνο που μπορεί να δει κανείς στο EDP Notification table για την Ελλάδα για το 2013 είναι το θεόρατο δημοσιονομικό έλλειμμα των (-)23,109 δισ. και (παρακάτω στον ίδιο πίνακα) το ποσό των 7,222 δισ. που αντιστοιχεί στους τόκους των δανείων, η αφαίρεση του οποίου από το συνολικό έλλειμμα μας δίδει ένα πρωτογενές έλλειμμα (-)15,887 δισ.!

Βέβαια, εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς: αφού είναι γνωστό ότι η Eurostat, κυρίως υπό την ηγεσία του γενικού διευθυντή της W. Ραντερμάχερ, έχει παραβιάσει και στο παρελθόν πολλά από τα κριτήρια του ESA95 (π.χ. για τον υπολογισμό του ελλείμματος του 2009, η διόγκωση του οποίου οδήγησε στη νομιμοποίηση του πρώτου μνημονίου και στην επιβολή των επαίσχυντων μέτρων), γιατί τώρα στην προκειμένη περίπτωση η Eurostat «τιμάει» τη μεθοδολογία, τους ορισμούς και τα κριτήρια ESA95 κατά γράμμα; Εγινε ξαφνικά «αντι-μνημονιακή» και «αντι-σαμαρική»; Αποφάσισε ξαφνικά ο Γερμανός διευθυντής της Eurostat να σταματήσει επιτέλους να παραβλέπει τις στατιστικές αλχημείες της Μονοπρόσωπης Προεδρικής ΕΛΣΤΑΤ; Μήπως τον ζώσανε ξαφνικά οι τύψεις για την οικονομική καταστροφή της Ελλάδας που προκάλεσε με το μαγείρεμα του ελλείμματος του 2009 και θέλει να εξιλεωθεί; Οχι βέβαια! Υποθέτουμε ότι αυτό συνέβη επειδή έξωθεν κέντρα αποφάσεων στην Ευρώπη μάς ετοιμάζουν νέο μνημόνιο το οποίο δεν θα μπορούσε να μας επιβληθεί παρουσία «πρωτογενούς πλεονάσματος»!
  • Κατά τα άλλα: «Ευτυχείτε (και ψηφίστε μας!)», διότι «…Τα δύσκολα πέρασαν – τώρα έχει μόνο προς τα πάνω!» (Μα πόσο πια προς τα πάνω; Πιο πάνω από 16 δισ. πρωτογενές έλλειμμα; Ευχαριστούμε – ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΜΕ!).
* Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Μακεδονίας, τ. μέλος του Δ.Σ. της ΕΛΣΤΑΤ, υποψήφια ευρωβουλευτής με τους Ανεξάρτητους Ελληνες

** Διδάκτωρ μαθηματικός – στατιστικός, τ. αντιπρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ
=======================

Σχόλια