Νέοι κήνσορες, παλιοί γνώριμοι (2)

Από τον ΓΙΑΝΝΗ ΤΡΙΑΝΤΗ
Η νεκρανάσταση του οδωδότος «σημιτισμού», όπως επιχειρείται από τους «58», αιφνιδίασε την έκπληκτη Σώτη Τριανταφύλλου («Μας καπέλωσε ο Σημίτης»), αλλά δεν παραξένεψε κανέναν. Αμιγώς «εκσυγχρονιστικό» το εγχείρημα, αποκαλύπτει ταυτόχρονα τον τυφλό μνημονιακό προσανατολισμό του.
Και πώς να γίνει αλλιώς; Μια ματιά στα κείμενα και τις δηλώσεις των περισσοτέρων από τους «58» πείθει για του λόγου το αληθές. Αρκετοί εξ αυτών, μάλιστα, είχαν φτάσει στο σημείο, όπως ο κ. Μπίστης, να επιτιμούν τους Ελληνες για την «υποδοχή» που είχαν επιφυλάξει στην Μέρκελ. Τέτοια σοβαρότητα, τέτοιος σεβασμός απέναντι στους εν απογνώσει... Ας δούμε, όμως, τι λένε στο Μανιφέστο τους οι κήρυκες της νέας Κεντροαριστεράς:

1) Ενδιαφέρουσες οι διακηρυκτικές αναφορές στην ανάγκη «για αλλαγή του κράτους και του παραγωγικού μοντέλου». Ως «Μανιφέστο», δεν θα μπορούσε να εμπεριέχει αναλυτικό σχέδιο για την ανάπτυξη. Αρκούν οι γενικές αρχές. Ωστόσο, τι σημαίνει «αλλαγή του κράτους»; Μα... δεν έγινε επί σημιτικού «εκσυγχρονισμού» η αλλαγή αυτή; Εντάξει, δεν τολμούν να το ισχυριστούν οι «58» γιατί καραδοκεί η θυμηδία, αλλά λίγη αυτοκριτική δεν βλάπτει, ιδία όταν στηλιτεύουν τα κακώς κείμενα και ασκούν αυστηρή κριτική στους αλλοδόξους.

2) Ποιος φταίει για την κρίση; Μα... οι Ελληνες! Και η ατυχία τους! Αυτό λέει -προκλητικά και ανατριχιαστικά- το «Μανιφέστο»: «Στην κρίση οι Ελληνες δεν είναι ούτε αμαρτωλοί ούτε θύματα. Είναι υπεύθυνοι και άτυχοι. Υπεύθυνοι για τις εθνικές ολιγωρίες, άτυχοι γιατί στην δύσκολη στιγμή βρήκαν απέναντί τους μια Ευρωπαϊκή Ενωση αιφνιδιασμένη, μυωπική, συντηρητική, διαιρεμένη και αναδιπλωμένη στους εθνικισμούς της»...

Τι να πρωτοθαυμάσει κανείς; Οταν ακόμη και το ΔΝΤ ομολογεί ότι η Ενωση λειτούργησε προς ίδιον όφελος (και γι' αυτό δεν προέβη σε κούρεμα εξ αρχής, δεν έδωσε εύλογο χρόνο στην Ελλάδα, δεν έλαβε υπ' όψιν συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες και δεν έδωσε δάνειο με χαμηλό επιτόκιο), ετούτοι δεν λένε λέξη! Αιδήμων σιωπή και για την μοιραία αποδοχή του Μνημονίου από ελληνικής πλευράς (λέξη για διαπραγμάτευση), απολύτως τίποτε για τον δυναστικό χαρακτήρα του Μνημονίου. Εξάλλου, τη λέξη αυτή την αποφεύγουν όπως ο διάολος το λιβάνι...

Απεναντίας, τα βάζουν με τους Ελληνες, ξεπερνώντας σε λαϊκισμό τον Πάγκαλο, σχετικά με τις αιτίες της κρίσης. Καμία ευθύνη στον αναίσχυντο δικομματισμό, τον βασικό υπεύθυνο της κρίσης, αλλά επίρριψη ευθυνών στους Ελληνες! Θα απορήσει ώς και η Μέρκελ για το θράσος των «58». Οι οποίοι μιλούν και για την... ατυχία των Ελλήνων, καθώς η Ενωση αιφνιδιάστηκε κτλ., κτλ. Και ιδού η ιδεοληπτικού τύπου τυφλότης: Δυο κουβέντες ξέψυχες για «λάθη της συνταγής» (είπαμε: καμιά ουσιαστική αναφορά στη λέξη Μνημόνιο) και για «λάθη και μετριότητα των κυβερνητικών χειρισμών», ενώ ποταμηδόν οι ισχυρισμοί για τις ευθύνες των Ελλήνων, τόσο για την κρίση όσο και για την ποιότητα των αντιδράσεων έναντι της μνημονιακής πολιτικής.

3) Πες το ντε! Ε, το είπαν: Μνημόνιο - Αντιμνημόνιο, τέλος! Γιατί, επί της ουσίας, αυτό καίει τους «58». Η δυναμική εναντίον του Μνημονίου. Τρομαγμένοι από την δυναμική αυτή, ακραιφνώς συστημικοί, δεν λένε τίποτε για το βαθύ τραύμα, τον εφιάλτη και την ολοσχερή καταστροφή της χώρας, αλλά μιλούν - με «τον φασισμό των εκλεπτυσμένων επιχειρημάτων» για «εθνική πόλωση», αγνοώντας ιδιοτελώς ότι πρόκειται για παλλαϊκή αντίθεση σε συγκεκριμένες επιλογές, συγκεκριμένων κέντρων εξουσίας, ημετέρων και ξένων, με συγκεκριμένο περιεχόμενο. Τίποτε απ' όλα αυτά. Ούτε, βέβαια, έστω και μια λέξη για το «πόθεν» και το «πώς» της (καπιταλιστικής) κρίσης.

4) Το πρόβλημά τους; Η «νεοκομμουνιστική Αριστερά», δηλαδή ο ΣΥΡΙΖΑ, υπό το σχήμα «ούτε στη Δεξιά ούτε στη νεοκομμουνιστική εθνολαϊκιστική Αριστερά». Και για να μην υπάρξει κάποια... παρανόηση από την απουσία κάθε ουσιαστικής κριτικής στη Δεξιά και στην κυβερνώσα μνημονιακή ομάδα, γίνεται λόγος για τον «μικρό δικομματισμό Ν.Δ. - ΣΥΡΙΖΑ». Εδώ, οι απροκάλυπτα Μνημονιακοί «58» πετάνε τον φερετζέ τους και μιλούν για «εθνική συναίνεση, ώστε ο πολιτικός αντίπαλος να μη γίνει πάλι εσωτερικός εχθρός»... Ετσι, κλείνουν το μάτι σε μελλοντικές κυβερνήσεις συνεργασίας με τα φιλομνημονιακά κόμματα, διότι κατ' ουσίαν αυτός είναι ο στόχος και ο προσανατολισμός τους, καλυμμένος από μεταξωτές κουβέντες και προοδευτική ρητορική: Ενα κόμμα-μπαλαντέρ, έτοιμο να συνεργαστεί με τους καθωσπρέπει του καθεστωτικού Ευρωπαϊσμού, αρκεί να εξοβελιστεί ο επικίνδυνος ΣΥΡΙΖΑ και να στομώσει η αντιμνημονιακή δυναμική.

«Κεντροαριστερά» με τα όλα της, δηλαδή. Θα την ζήλευε ώς και η Μέρκελ...
Πηγή
--------------

Νέοι κήνσορες, παλιοί γνώριμοι (1)


Από τον ΓΙΑΝΝΗ ΤΡΙΑΝΤΗ

Δεν χρειαζόταν να ευλογήσει ο Σημίτης την κίνηση των «58» για την Κεντροαριστερά. Μια ματιά στις υπογραφές οδηγεί στη διαπίστωση ότι ο βασικός πυρήνας των «58» συγκροτείται από στελέχη του σημιτικού «εκσυγχρονισμού» και στενούς συνεργάτες του πρώην πρωθυπουργού. Οπερ σημαίνει ότι το «τι λένε» έρχεται σε δεύτερη μοίρα. Εκτοπίζεται από το «ποιοι το λένε». Και ιδού γιατί:
Κάποιος που μετέχει ενεργά, από οποιαδήποτε θέση, σ' ένα οργανωμένο μόρφωμα -πόσω μάλλον σε κυβέρνηση ή σε Οργανισμούς και θέσεις κατά την περίοδο της θητείας της- πιστώνεται με τα θετικά της διακυβέρνησης ή χρεώνεται με τα αρνητικά της. Το ίδιο συμβαίνει και με λογίους, πανεπιστημιακούς, λογοτέχνες και δημοσιολόγους που εμφορούνται από τις ίδιες ιδέες και συμπαρίστανται, στηρίζουν, ενθαρρύνουν και κήδονται για την επιτυχία του εγχειρήματος... Από τους «58», λοιπόν, αλλά και από άλλους που συνυπέγραψαν εκ των υστέρων το «Μανιφέστο», η πλειονότης ανήκει στις δύο προαναφερθείσες κατηγορίες. Σημιτικοί μέχρι το κόκαλο είτε ως «εκσυγχρονιστικές» εκβλαστήσεις του ΠΑΣΟΚ είτε, κυρίως, ως ενθουσιώδεις μετεγγραφές από τον χώρο της Ανανεωτικής Αριστεράς, και δη από το ρεύμα Κύρκου.

Οι συγκεκριμένοι άνθρωποι, λοιπόν, εισηγούνται μια νέα εκδοχή για την εθνική ανασυγκρότηση -και ιδία για την οικονομική ανάπτυξη-, αλλά μιλούν σα να 'ναι εισαγόμενοι, καινούργιοι, άφθαρτοι. Λες και έπεσαν από αλεξίπτωτο με μια μπαγκέτα στο χέρι για να διευθύνουν τη Συμφωνική της αρεσκείας τους, τη στιγμή που είχαν μετάσχει σε μια κακόφωνη ορχήστρα του παρελθόντος, η οποία είχε διακριθεί για ανικανότητα, φάλτσα, αλχημείες και κυνικά ψέματα. Και είναι υπεύθυνη για ορισμένα από τα μεγαλύτερα πολιτικά και οικονομικά εγκλήματα της μεταπολιτευτικής περιόδου, εν οις και η πλήρης απαξίωση της εννοίας του εκσυγχρονισμού.

Να γιατί προέχει το «ποιοι το λένε». Με ποιο ηθικό σθένος λοιπόν άνθρωποι που ανέχθηκαν -ή δεν βρήκαν να πουν ούτε μια λέξη για- το άγος του Χρηματιστηρίου θα ξαναβγούν στον άμβωνα να μιλήσουν, καταδικαστικά -όπως το πράττουν τώρα με το «Μανιφέστο»- για την «ιδιοτελή ολιγωρία του πολιτικού συστήματος», όταν οι ίδιοι έχουν υπάρξει πυλώνες ενός συστήματος που παρουσίαζε το Χρηματιστήριο ως αποτύπωμα της «ισχυρής οικονομίας» και έσπρωχνε θανάσιμα τον κόσμο στη Σοφοκλέους;

Πόσο θράσος και πόση δόση αμνησίας απαιτούνται για να εμφανίζονται σήμερα ως δυνάμει αναμορφωτές κάποιοι που πανηγύριζαν για τη δήθεν εύρωστη οικονομία και δεν έβλεπαν το απατηλό φαίνεσθαι, προϊόν αλχημείας, ψεύδους και παραπειστικών επιχειρημάτων; Που έκρυβαν το δράμα μιας προβληματικής οικονομίας η οποία ευνοούσε την κατανάλωση με δανεικά και αδιαφορούσε για την παραγωγική της βάση.

Ποιοι από αυτούς ασκούσαν κριτική στον ασύστολο, καταστροφικό δανεισμό, κεντρικά κατευθυνόμενο από Σημίτη και Παπαδήμο; Ποιοι από αυτούς κράτησαν αποστάσεις από τις λαϊκίστικες ιαχές για την είσοδο στην ΟΝΕ, δηλαδή για την εισδοχή μιας ανάπηρης οικονομίας στη ζώνη των λεόντων, και δη με ψεύτικα στοιχεία όπως καταγγέλλουν ή παραδέχονται τώρα όλοι οι Ευρωπαίοι; Ποιοι από αυτούς που ομνύουν (και) τώρα στον «προοδευτικό και λαϊκό» Ευρωπαϊσμό είχαν έστω επιφυλάξεις ή αμφιβολίες για τις πανηγυρικές διαβεβαιώσεις ότι η χώρα με την είσοδο στην Ευρωζώνη ασφαλίζεται διά παντός έναντι οικονομικών κινδύνων, διότι ανήκει πλέον στη Ζώνη των ισχυρών;

Ποιοι από τους «58» -εκτός από τον Σταύρο Μπένο- έχουν να παρουσιάσουν και να προβάλουν ένα, έστω ένα, άξιο λόγου έργο του «εκσυγχρονισμού» είτε αυτό αφορά τον παραγωγικό τομέα είτε τον κρατικό ερειπιώνα; Και ποιοι από αυτούς που σήμερα μέμφονται τη «χυδαία, λαϊκίστικη δημοσιογραφία» είχαν ξιφουλκήσει εναντίον της κραυγαλέας διαπλοκής οικονομικών παραγόντων και μήντια, που υμνούσαν λιγωτικά και στήριζαν εκθύμως τον Σημίτη και τον δήθεν «εκσυγχρονισμό»; Εκτός και αν η πρωτοφανής εκείνη, ολοκληρωτικού τύπου στήριξη δεν έχει σχέση με λαϊκισμό και χυδαιότητα, αλλά με ορθοπρέπεια και φωτεινές στιγμές του οικονομικο- μηντιακού συστήματος.

Ναι, υπάρχουν αρκετοί σοβαροί άνθρωποι ανάμεσα στους «58», ευαίσθητοι και συγκροτημένοι. Αυτό δεν σημαίνει ότι απαλλάσσονται δεδομένων, συγκεκριμένων ευθυνών, ούτε νομιμοποιούνται να προβάλλονται ελιτιστικά, από καθέδρας, ως κήνσορες, άμωμοι και σωτήρες. (Συνεχίζεται).
----------------
=====================
Ρουφιάνος και δωσίλογος της κατοχής ο πατέρας του Κώστα Σημίτη, Γεώργιος Σημίτης!

Νομικός σύμβουλος της Εμπορικής Τράπεζας και επι Κατοχής ο Γεώργιος Σημίτης
Ο μπαμπάς του Σημίτη εκ δεξιών του Άρη Βελουχιώτη την ώρα που αυτός έβγαζε το γνωστό του λόγο στη Λαμία.. Από τραπεζίτης αρχικομμουνιστής! Ο Άρης αποκεφαλίστηκε, ο Γεώργιος μεγαλούργησε οικονομικά και ο υιός του διάλυσε τη χώρα και τώρα παίρνει 6000 ευρώ το μήνα σύνταξη πρωθυπουργού!
Ο πατέρας Σημίτης σύμβουλος επί Κατοχής του Γεωργίου Μερκούρη, του αρχηγού του Εθνικοσοσιαλιστικού Κόμματος Ελλάδος!Το αρχικό καταστατικό του κόμματος που ίδρυσε ο Γεώργιος Μερκούρης.
Του Δημοσθένη Κούκουνα..

Αν κάποιος ευφάνταστος μπορούσε να αναρωτηθεί τι το κοινό είχαν ο Ιωάννης Μεταξάς, ο Γεώργιος Μερκούρης και ο Άρης Βελουχιώτης, δύσκολα θα κατέληγε στο συμπέρασμα ότι επρόκειτο για ένα πρόσωπο: τον Γεώργιο Σημίτη. Πρόκειται για τον πατέρα του πρώην πρωθυπουργού και αρχηγού του ΠΑΣΟΚ Κώστα Σημίτη, μεγαλοδικηγόρου τρίτης γενεάς.
Και για τα τρία προαναφερθέντα ιστορικά πρόσωπα, εντελώς αντιφατικά μεταξύ τους, ο πατέρας Σημίτης έτρεφε θαυμασμό και σεβασμό. Ήταν τα πρότυπά του προφανώς και μέσα σ' αυτό το περιβάλλον ανατράφηκε ο μετέπειτα επί οκταετία πρωθυπουργός.

Ο Γεώργιος Σημίτης ήταν μεγαλοδικηγόρος του Πειραιά. Ο Σπυρίδων Σημίτης (παπούς του σημερινού πολιτικού) είχε γεννηθεί το 1872 στην Αθήνα και πέθανε το 1914. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη Γερμανία, στη Γαλλία και στο Βέλγιο. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, εγκαταστάθηκε στον Πειραιά, το 1896 (σε ηλικία 24 ετών) εξελέγη υφηγητής του εμπορικού δικαίου και αργότερα, όταν ο Ελευθ. Βενιζέλος είχε έρθει στην Αθήνα και είχε γίνει πρωθυπουργός, ο Σπυρ. Σημίτης τοποθετήθηκε πρόεδρος της επιτροπής για τη σύνταξη του εμπορικού κώδικα. Είχε συντάξει επίσης το καταστατικό του πρώτου εμπορικού επιμελητηρίου που ιδρύθηκε στην Ελλάδα (Πειραιώς), του οποίου μάλιστα υπήρξε νομικός σύμβουλος μέχρι τον θάνατό του.

Και οι δύο γιοι του, ο Γεώργιος και ο Αντώνιος, έγιναν επίσης δικηγόροι και διαδέχθηκαν τον πατέρα τους επαγγελματικά. Ο Γεώργιος Σημίτης είχε γεννηθεί στον Πειραιά το 1899, σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έγινε διδάκτορας το 1928, ενώ το 1936, σε ηλικία 37 ετών, εξελέγη υφηγητής του εμπορικού δικαίου, όπως και ο πατέρας του. Κατά τη διάρκεια του καθεστώτος της 4ης Αυγούστου, εμφανίσθηκε σφόδρα βασιλικός και θαυμαστής του δικτάτορα Ιωάννη Μεταξά, επιτυγχάνοντας μάλιστα το 1940 να διορισθεί από τον τελευταίο με συνοπτικές διαδικασίες ως καθηγητής της Ανωτάτης Εμπορικής Σχολής. Έκτοτε διατηρούσε τον τίτλο του «καθηγητή», αν και μόνο για τρία χρόνια (1940-43) άσκησε τα καθήκοντά του, κυρίως κατά την Κατοχή. Προηγουμένως είχε διορισθεί σε διάφορες θέσεις, όπως το 1926 νομικός σύμβουλος του Επιμελητηρίου Πειραιώς, θέση που διατηρούσε πολλά χρόνια νωρίτερα ο πατέρας του, και από το 1932 νομικός σύμβουλος της Εμπορικής Τράπεζας. Από το 1932 επίσης μέχρι το 1941 ήταν πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιώς.

Το 1944, όταν πλέον ήταν αδιαμφισβήτητα ορατή η νίκη των Συμμάχων και φαινόταν άμεση η αποχώρηση των Γερμανών, ο Γεώργιος Σημίτης προσχώρησε στην κυβέρνηση των βουνών (ΠΕΕΑ) και διορίστηκε κατά την Απελευθέρωση γενικός διοικητής Ρούμελης, μια θέση που βέβαια ήταν εξωθεσμική σε σχέση με τη νόμιμη υπό τον Γεώργ. Παπανδρέου Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητος, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι του ΕΑΜ.

Προηγουμένως, ο Γεώργιος Σημίτης ήταν στενός συνεργάτης του Γεωργίου Μερκούρη, του αγαπημένου θείου της ηθοποιού Μελίνας Μερκούρη. Αλλά ο Γεώργιος Μερκούρης δεν ήταν ένα τυχαίο πρόσωπο στην κατοχική Αθήνα. Ήταν ο αρχηγός του μόνου πολιτικού κόμματος, του οποίου επιτρεπόταν η λειτουργία επί Κατοχής: του Εθνικοσοσιαλιστικού Κόμματος Ελλάδος. Είχε επιδιώξει πολλές φορές να γίνει κατοχικός πρωθυπουργός, πότε με τις πλάτες των Γερμανών (1941, 1942) και πότε με των Ιταλών (1943), αλλά ανεπιτυχώς. Κάθε τόσο συνέτασσε κατάλογο υπουργών για να γίνει η κυβέρνησή του, αλλά τελικά οι Γερμανοί που είχαν τον αποφασιστικό λόγο σ' αυτό το θέμα ποτέ δεν ενέδωσαν. Ανάμεσα στους επίδοξους υπουργούς ήταν διάφοροι κατά καιρούς, ανάμεσα στους οποίους ο καθηγητής Δημήτριος Δελιβάνης, ο πρώην βουλευτής του ΚΚΕ Μιχ. Τυρίμος κ.ά., πιθανόν δε και ο Γ. Σημίτης.

Χαρακτηριστική πάντως είναι μια δήλωση που είχε κάνει ο Γεώργ. Μερκούρης, όταν οι Γλέζος και Σάντας είχαν κλέψει τη γερμανική σημαία από την Ακρόπολη. Είχε δημοσιευθεί τότε στις αθηναϊκές εφημερίδες (1 Ιουν. 1941):

«Το υπό την ηγεσίαν του κ. Γ. Μερκούρη Εθνικοσοσιαλιστικόν Κόμμα της Ελλάδος εξέδωκεν ανακοίνωσιν, εν τη οποία, αφού καυτηριάζει την κλοπήν της γερμανικής σημαίας, λέγει τα εξής:

"Η αυθαίρετος και ακατονόμαστος πράξις της κλοπής της σημαίας του Ράιχ εκ της Ακροπόλεως είναι αδύνατον να είναι έργον Έλληνος ανεξαρτήτου την ψυχήν και το φρόνημα ελευθερωτικού πνεύματος. Αντιθέτως, πιστεύομεν ακραδάντως, ότι είναι ασχημία κατωτέρου ανθρώπου, ξένα συμφέροντα υπηρετούντος και παν συμφέρον έχοντος να ενσπείρη μεταξύ του γερμανικού Ράιχ και του ατυχούς ελληνικού λαού την παράτασιν των αγαγόντων μέχρι του σημερινού εθνικού δράματος ανοσίων εγκλημάτων. Ανεξαρτήτως αισθημάτων, φρονημάτων, πολιτικών αντιλήψεων, η Γερμανία και η Ελλάς ευρέθημεν αντιμέτωποι. Οι λαοί μας επετέλεσαν γενναίως το προς τας πατρίδας των και την τιμήν των καθήκον των. Εκ της συγκρούσεως ως ήτο επόμενον εξήλθον νικηταί και ηττημένοι. Εκατέρωθεν ανεγνωρίσθη και εθαυμάσθη το πνεύμα της αυτοθυσίας και του ηρωισμού. Επήλθεν ανακωχή. Τα ένδοξα ελληνικά όπλα έτυχον των αρμοζουσών εις αυτά τιμών. Οι αιχμάλωτοί μας αφέθησαν ελεύθεροι. Οι αξιωματικοί μας διετήρησαν τα ξίφη των. Η ελληνική κυριαρχία εφ' όλων των κατεχομένων εδαφών ανεγνωρίσθη διά του σχηματισμού ελληνικής κυβερνήσεως. Υπεγράφη μεταξύ νικητών και ηττημένων μία ηθική σύμβασις κυρωθείσα διά πασών των ανωτέρω πράξεων, δεσμεύουσα εκατέρους και επ' αμοιβαιότητι εις αλληλοσεβασμόν και αλληλοβοήθειαν να εξέλθωμεν εκ του κυκεώνος των τραγικών παρεξηγήσεων και να βαδίσωμεν προς μίαν αμοιβαίαν κατανόησιν. Τούτων ούτως εχόντων διά πάντα εκ καταγωγής Έλληνα και παραμείναντα τοιούτον και αιρόμενον άνωθεν των οδυνηρών περιστάσεων, η ξενόδουλος πράξις η μολύνασα τον φιλόξενον και ιερόν χώρον της Ακροπόλεως, μόνον ως κατά της ελληνικής πατρίδος στρεφομένη χαρακτηρίζεται και ως τοιαύτη μαζί με όλας τας άλλας τας προκαλεσάσας την εθνικήν συμφοράν παραδίδεται εις την γενικήν περιφρόνησιν και αποδοκιμασίαν"».

Αυτού του πολιτικού (άλλοτε υπουργού, γιου του δημάρχου Αθηναίων Σπύρου Μερκούρη) ήταν συνεργάτης ο πατέρας Σημίτης. Αλλά, όπως τον Ιανουάριο 1941, είχε χάσει τον προστάτη του, τον Ιωάννη Μεταξά, που είχε πεθάνει, έτσι και τον Δεκέμβριο 1943 έχασε τον προστάτη του Γεώργιο Μερκούρη, με αποτέλεσμα να χάσει τη θέση του στην Ανωτάτη Εμπορική ως παρανόμως διορισθείς και να μεταστραφεί στο ΕΑΜ που ήταν γεμάτο προσδοκίες ότι θα κυβερνούσε την Ελλάδα όταν οι Γερμανοί θα έφευγαν. Με το που δημιουργήθηκε η «κυβέρνηση των βουνών» κατέφυγε στα ελεύθερα βουνά λοιπόν, πήρε μέρος στο Εθνικό Συμβούλιο Κορυσχάδων και συνδέθηκε φιλικά, μεταξύ άλλων, με τον Άρη Βελουχιώτη, τον διάττοντα αστέρα της εαμικής αντίστασης. Έγινε πολιτικός διοικητής Ρούμελης, στο πλευρό του, αξίωμα που δεν κράτησε παρά ελάχιστο διάστημα, διότι εν τω μεταξύ είχε απελευθερωθεί η χώρα και η κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου πήρε στα χέρια της όλη την εξουσία, ενώ η ΠΕΕΑ αυτοδιαλύθηκε.
Ο Γ. Σημίτης είχε όμως το ατύχημα να χάσει και τον άλλο προστάτη του, τον Άρη Βελουχιώτη, που σκοτώθηκε κατά τις γνωστές συνθήκες τον Ιούνιο του 1945. Απορφανισμένος για μια ακόμη φορά πλέον, αφοσιώθηκε στο προσοδοφόρο επάγγελμά του ως μεγαλοδικηγόρος και ασχολήθηκε με την οικογένεια και τα παιδιά του. Για τα αγοράκια του μπορεί να αγόραζε άλλοτε στολές φαλαγγιτών, άλλοτε κονκάρδες με σβάστικες και άλλοτε σκούφους με σφυροδρέπανα, μερίμνησε όμως για να αποκτήσουν γερμανική παιδεία, τηρώντας άλλωστε την οικογενειακή παράδοση. Σήμερα το ένα αγοράκι είναι συνταξιούχος πρωθυπουργός και το άλλο ασχολείται με τη βιοηθική...


Β΄ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ 

Στις 12 Οκτωβρίου 1944 ήταν η ημέρα που άρχισαν να αποχωρούν τα γερμανικά στρατεύματα από την Αθήνα. Ο λαός της Αθήνας, υπό τον χαρμόσυνο ήχο των καμπάνων των εκκλησιών ξεχύθηκε στους δρόμους πανηγυρίζοντας την ελευθερία του. Την ίδια ημέρα η εφημερίδα «Ριζοσπαστική Ηχώ» είχε ένα άρθρο με τίτλο «Οι Καπάτσοι». Το άρθρο αναφέρονταν στον Γεώργιο Σημίτη, πατέρα του πρώην πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Σημίτη.

Ο Γεώργιος Σημίτης γεννήθηκε στον Πειραιά το 1899. Αφού σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, έγινε διδάκτορας το 1928 και το 1936, σε ηλικία 37 ετών εξελέγη υφηγητής του Εμπορικού Δικαίου. Κατά την διάρκεια του Μεταξικού καθεστώτος υπήρξε φιλοβασιλικός και θιασώτης της 4ης Αυγούστου, λόγω δε της φιλίας του με τον Μεταξά διορίσθηκε καθηγητής της Ανωτάτης Εμπορικής με συνοπτικές διαδικασίες. Κατά την διάρκεια της κατοχής διατέλεσε στενός συνεργάτης του αγαπημένου θείου της Μελίνας Μερκούρη, Γεωργίου Μερκούρη. Ο τελευταίος ήταν αρχηγός του μόνου πολιτικού κόμματος του οποίου η λειτουργία επετρέπετο στην κατοχή: του Εθνικοσοσιαλιστικού Κόμματος Ελλάδος. Τον Δεκέμβριο του 1943 ο Γ. Μερκούρης πέθανε αιφνίδια και ο Γ. Σημίτης έχασε τον προστάτη του. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να χάσει την θέση του στην Ανωτάτη Εμπορική ως «παρανόμως διορισθείς» και να μεταστραφεί στο ΕΑΜ, καθώς το 1944 ανέτειλε ελπιδοφόρο για το ίδιο και τους οπαδούς του. 

Ένα αποκαλυπτικό κείμενο για τον πορεία και τις μεταλλάξεις του Γ. Σημίτη μεταξύ 1936-1944 έγραψε ο πατέρας της Μελίνας Μερκούρη και αδελφός του Γεωργίου Μερκούρη στην αντιστασιακή εφημερίδα «Ριζοσπαστική Ηχώ» στις 12 Οκτωβρίου του 1944, ημέρα απελευθέρωσης των Αθηνών με τίτλο «Οι Καπάτσοι». Ιδού: 
«Διά μίαν ακόμη φορά διέλαμψε η Ελληνική κουτοπονηριά, την οποία λογιοτίζοντες και μη, ονομάζομεν αθάνατον δαιμόνιον της φυλής. Ιδού λ.χ. όκνον της μαστίζουσης τον τόπον από μίας εικοσαετίας επιτηδιοκρατίας, επεζήτησε και επέτυχε να σφηνωθεί σωρηρόν και αδιακρίτως, εις όλας σχεδόν τας ανωνύμους εταιρίας και ιδιαιτέρως τας τραπεζικάς υπο τον εύηχον τίτλον του νομικού συμβούλου, με αποτέλεσμα να εισπράττει καθόλον το διαρεύσαν μέχρι της Κατοχής, αλλά και μετ΄ αυτήν, και ημείς δεν ηξεύρωμεν πόσα κατά μήνα, πάντως όμως πολύ περισσότερα των όσων, κατά το ισόχρονον διάστημα , εισέπραξε λόγω μισθού το σύνολον των απαρτιζόντων το ανώτατον ημών δικαστήριον, τον Άρειον Πάγον, δικαστών συνυπολογιζομένων και των υπαλλήλων των. Ήδη ο κ. Γεώργιος Σημίτης αλλάζει δια μιας πορείαν. Αντιλαμβάνεται ότι το καθεστώς της εμίσθου ραστώνης, του οποίου και χτες ακόμη ήτο αυτός υπέρ πάντα άλλον ο εκλεχτός, βαίνει βιαίως προς την δύσην του. Και ο υπερεξύπνος κ. Γεώργιος Σημίτης κάμνει τι; Απλούστατα: Εγκαταλείπε οικεία θελήσει, ως αφήνει να πιστεύεται, τα οχυρά του, θέλομεν να είπωμεν τας παντοειδείς θέσεις του, και μεταπηδά εις το στρατόπεδον, όθεν, καθώς τον συμβουλεύει η αλάθητος όσφρησίς του, φαίνεται εγγίζουσα του κρατούντος οικονομικού συστήματος η ανατροπή. Γίνεται λοιπόν ο Κ. Γεώργιος Σημίτης - κρατηθείτε καλώς εις το καθισμά σας - κοινοκτήμων. Και καθόλου απίθανον, οψίας γενομένης, να τον ίδωμεν και μετ' ου πολύ κομισσάριον, απαγγέλοντα από υψηλού βήματος το ανάθεμα του συγκεντρωμένου κεφαλαίου, δι' όσα ανόσια και ειδεχθή εξύφανε τούτο εις βάρος του βιοπαλαίοντος λαού! Αλλά ας μένει ήσυχος ο κ. Γ Σημίτης. Η ευφυΐα εις τον τόπον μας, δεν είναι προνόμιον των ολίγων. Ποιος λίγο, ποιος πολύ, όλοι οι Έλληνες είμεθα εξ ίσου εκ της φύσεως προικισμένοι με το είδος εκείνο της εξυπνοκουταμάρας, του οποίου τόσον δα ψιλή χρήσιν έκαμεν ο κ. Γ Σημίτης κατά το πρόσφατον και το απώτερον παρελθόν. Τον γνωρίζομεν και μας γνωρίζει. Δεν μας διαφεύγουν τα πανουργήματά του, είτε φέρει την ψευδεπίφασιν του πάσχοντος αστού, είτε παρίσταται ως προσωπιδοφόρος ξένης προς τας αρχάς του ιδεολογίας.Ο κ. Γ. Σημίτης είναι κάθαρμα. Όπως καθάρματα κακού ποιού είναι και η συνομοταξία των υπερεξύπνων, όσοι αφού συνέφαγον και συνεκόπρισαν μέχρι σκασίματος επί δύο τρία έτη, εν σφιχτώ εναγκαλισμώ με τον κατακτητήν, ηνοίχθησαν εγκαίρως εις το πέλαγος δια να ευρεθούν, ως πράγματι ευρίσκονται, σήμερον επί αιγυπτιακού εδάφους ασφαλείς, ως εν τη απεράντω αφελεία των πιστεύουν, από πάσης εντεύθεν ενοχλήσεως. Και αυτοί και εκείνος - ο κ. Γ Σημίτης - και οι όμοιοι των, έχουν ανοικτήν την μερίδα των εις τα μαύρα κατάστιχα της τετραετίας. Η ημέρα της εκκαθαρίοεως δεν είναι μακράν». 

Λίγες ημέρες αργότερα, ο Γ. Σημίτης θα εισερχόταν ως "θριαμβευτής" στην απελευθερωμένη Λαμία έχοντας στο πλευρό του τον Άρη Βελουχιώτη (φώτο). Ήταν εποχή που ο πατέρας του τέως πρωθυπουργού έφερε τον βαρύτιμο τίτλο του Γενικού Διοικητή Ρούμελης. Μερικούς μήνες μετά θ' ακολουθούσε η αποκαθήλωσή του.

Από το βιβλίο «Οι Δωσίλογοι της κατοχής», Ιάκωβου Χονδροματίδη, έκδοση του περιοδικού ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
=============
Κι όμως ντρέπονται
Λένε πως «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις». Έχοντας προφανώς υπόψη το ρητό αυτό, 58 συμπολίτες μας απηύθυναν πριν από μερικές ημέρες «έκκληση στις δυνάμεις της ευρύτερης δημοκρατικής προοδευτικής παράταξης».
Του Κώστα Χρυσόγονου - Καθηγητής Νομικής Α.Π.Θ.
Προτείνουν τη δημιουργία «ενός κοινού πολιτικού φορέα που θα συστεγάσει όλους» όσοι κινούνται στον χώρο «της σοσιαλδημοκρατίας, της δημοκρατικής Αριστεράς, του φιλελεύθερου κέντρου, της πολιτικής οικολογίας, του προοδευτικού ευρωπαϊσμού». Και οριοθετούν αυτό το οποίο οι ίδιοι αποκαλούν «κεντροαριστερό χώρο» απέναντι στη δεξιά και τη «νεοκομμουνιστική - εθνολαϊκιστική Αριστερά».
Ο τελευταίος αυτός όρος είναι το πιο διασκεδαστικό στοιχείο του κειμένου των 58. Υποδηλώνει την πλήρη πολιτική και ιδεολογική σύγχυση στην οποία έχουν περιέλθει οι συγγραφείς, αφού υπονοεί ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ταυτόχρονα εθνικιστικός, κομμουνιστικός και λαϊκιστικός (!) πολιτικός φορέας. Ωστόσο στοιχειώδης γνώση της ιστορίας θα ήταν αρκετή για να καταδείξει ότι συλλογικότητες που αυτοπροσδιορίζονται ως «εθνικιστικές» βρίσκονται σε αδιάλλακτη και συχνά αιματηρή σύγκρουση με εκείνες που αυτοπροσδιορίζονται ως «κομμουνιστικές».

Έτσι π.χ. στον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο (1936-39) οι εθνικιστές του Φράνκο εξόντωσαν δεκάδες χιλιάδες μέλη και οπαδούς του ισπανικού κομμουνιστικού κόμματος ενώ και κείνο ανταπέδιδε στο μέτρο του δυνατού. Η φαντασία του Γκαίτε είχε επινοήσει τα τέρας Φρανκενστάιν, αλλά τώρα οι 58 τον ξεπερνούν με τον ... Φρανκολένιν (!).
Όσο για τον «λαϊκισμό», πρόκειται για πολεμικό όρο με χαρακτηριστική εννοιολογική ασάφεια, αφού μπορεί να προσαφθεί αδιακρίτως σε δεξιούς, κεντρώους και αριστερούς. Το ζητούμενο όμως τελικά δεν είναι ποιος κατηγορείται ως «λαϊκιστής», αλλά ποιος αποδεικνύεται εκ του αποτελέσματος ψεύτης. Και, σε ό,τι αφορά την πρόσφατη ελληνική ιστορία, είναι σαφές ότι όσοι επικράτησαν στις εκλογές του 2009 διαβεβαιώνοντας ότι «λεφτά υπάρχουν» και του 2012 υποσχόμενοι «επαναδιαπραγμάτευση» ψεύδονταν ασύστολα.
Προσπαθώντας να ανιχνεύσει κανείς τις βάσεις της συλλογιστικής των 58, προσκρούει σε «διαπιστώσεις» του τύπου ότι «μετά από μια καταστροφή, η Ελλάδα ξαναποκτά τη δυνατότητα και τα μέσα να σχεδιάσει το μέλλον της» και το πιο εκπληκτικό ότι «η εποχή των μνημονίων φαίνεται να φθάνει στο τέλος της». Μάλλον δεν έχουν ακούσει τίποτα για το «χρηματοδοτικό κενό» και για τα νέα οδυνηρά μέτρα μερικών δισεκατομμυρίων που απαιτεί η αδηφάγος τριαρχία των δανειστών για τα έτη 2014 -2016. 

Όσο για τα αίτια της «καταστροφής», η μόνη εξήγηση των 58 είναι ότι «οι Έλληνες είναι ...υπεύθυνοι για τις εθνικές ολιγωρίες». Πρόκειται λοιπόν για μια εκλεπτυσμένη επανέκδοση του παγκάλειου «μαζί τα φάγαμε». Μάλλον δεν πρόσεξαν ότι τις τελευταίες δεκαετίες είχε οικοδομηθεί στην Ελλάδα ένα κλεπτοκρατικό καθεστώς με κοινοβουλευτικό μανδύα, το οποίο ο μέντορας πολλών από τους 58 Κώστας Σημίτης είχε εύστοχα χαρακτηρίσει το 1993 ως «ολιγαρχία χρηματοδοτών» και ως «πλέγμα ποδηγέτησης ων κρατικών αποφάσεων». Ούτε έχουν αντιληφθεί τα δομικά ελαττώματα των ευρωζώνης και τον καταπλεονεκτικό, σε βάρος του μεσογειακού νότου, χαρακτήρα του ενιαίου νομίσματος.
Συγκεκριμένη πρόταση για το μέλλον της χώρας μάταια θα αναζητήσει κανείς στο κείμενο των 58, πέρα από αοριστίες του τύπου ότι «η αλλαγή του κράτους και του παραγωγικού μοντέλου απαιτεί τη μέγιστη διανοητική και συναισθηματική προσπάθεια σε συνδυασμό με την τεχνοκρατική και διοικητική γνώση». Η τελευταία αυτή φράση εμπεριέχει προφανώς μια προτροπή προς την κοινωνία να εμπιστευθεί και πάλι τους ίδιους «γνώστες» που άσκησαν εξουσία τις τελευταίες δεκαετίες. Αφού αυτοί αποδεδειγμένα γνωρίζουν πώς να οδηγήσουν μια χώρα στην καταστροφή, ας τους αναθέσουμε και να τη διαχειρισθούν (!).
Σε έναν από τους υπότιτλους του κειμένου τους οι 58 δηλώνουν «χωρίς ντροπή γι΄ αυτό που είμαστε». Και όμως ντρέπονται να παραδεχθούν ότι στο πραγματικό δίλημμα της σημερινής Ελλάδας, δηλαδή στο δίλημμα ευπειθής συμμόρφωση ή αντίσταση, υποδούλωση ή διεκδίκηση σεισάχθειας, εκείνοι επιλέγουν το πρώτο. Ντρέπονται δηλαδή να απολογηθούν για την ακραία νεοφιλελεύθερη, ανάλγητη ταξική+ πολιτική την οποία υλοποιούν σήμερα τα κόμματα εξουσίας (ΠΑ.ΣΟ.Κ. και Νέα Δημοκρατία), στο πλαίσιο της μνημονιακής υποτέλειας. Και εμφανίζονται ως «κεντροαριστεροί», επειδή ντρέπονται να ομολογήσουν ότι ανήκουν στη μνημονιακή δεξιά, ότι κατ΄ ουσία ταυτίζονται με ανθρώπους όπως ο Άδωνις Γεωργιάδης και Μάκης Βορίδης.
Αφού πάντως προτείνουν την ίδρυση νέου πολιτικού φορέα, οι 58 θα χρειασθούν και κάποιον τίτλο. Μια καλή ιδέα θα ήταν ίσως, αφού θα πρόκειται για «δημοκρατική» παράταξη και σ΄ αυτήν συμπεριλαμβάνεται το «φιλελεύθερο κέντρο», να ονομάσουν τον φορέα τους ΦΙ.ΔΗ.Κ. (Φιλελεύθερο Δημοκρατικό Κέντρο). Τούτο θα προσέδιδε και μια ρεαλιστική νότα ιστορικής συνέχειας, αφού εκείνη ήταν η επωνυμία του κόμματος που είχαν ιδρύσει οι αποστάτες του 1965 για να συμμετάσχουν στις εκλογές του Μαϊου του 1967, αλλά τους πρόλαβε το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου. Εμπρός στο δρόμο που χάραξε ο Τσιριμώκος.



Read more: http://www.newsbomb.gr/opinions/story/359693/ki-omos-ntrepontai#ixzz2jscC5ecA
Πηγη

Σχόλια