περί της φορολογίας των μεγάλων επιχειρήσεων...

Πρώτα ήρθε...
... η διάσωση. Για τους λίγους. Υστερα η ανάκαµψη. Πάλι για τους λίγους. Μάταια οι πολλοί περιµένουν να δουν τους καρπούς της. Εχουν όµως µια καλή ευκαιρία να καταλάβουν πώς ανοίγουν οι µαύρες τρύπες των δηµοσίων ελλειµµάτων. Στην Αµερική. Αλλά και αλλού.

Η αµερικανική...
... οικονοµία ξαναδείχνει κάποια σηµάδια ζωής. Οµως, οι µεγάλες αµερικανικές επιχειρήσεις κράτησαν για τον εαυτό τους τα χρήµατα που διέθεσε η κυβέρνηση για τη διάσωσή τους. Τα κέρδη τους και οι µετοχές τους στο χρηµατιστήριο ανέκαµψαν µια χαρά. Οι υπόλοιποι Αµερικανοί εξακολουθούν να ζουν µε ανεργία, εξώσεις και περικοπές επιδοµάτων. Οι πολιτικοί προτιµούν να κόβουν κοινωνικές δαπάνες και δουλειές, όπως ο κυβερνήτης που έχει ξεσηκώσει το Ουισκόνσιν, παρά να µαζέψουν φόρους από τις µεγάλες επιχειρήσεις. Μήπως όµως αυτές οι επιχειρήσεις πληρώνουν ήδη αρκετούς; Οχι. Αντίθετα, ιδιαιτέρως οι πιο µεγάλες από αυτές, αποφεύγουν συστηµατικά τους φόρους. Στη µεγάλη ύφεση του 1929, οι επιχειρήσεις πλήρωναν τους ίδιους φόρους µε τα φυσικά πρόσωπα, λέει ο Ρίτσαρντ Γουλφ, καθηγητής των Οικονοµικών στο Πανεπιστήµιο της Μασαχουσέτης (Αµχερστ). Στον Β’ Παγκόσµιο Πόλεµο, οι φόροι που κατέβαλαν οι επιχειρήσεις ήταν κατά 50% υψηλότεροι από τους φόρους φυσικών προσώπων. Οι λαϊκές πιέσεις που είχαν ασκηθεί στις κυβερνήσεις κάτω από το βάρος της ύφεσης και του πολέµου είχαν αποδώσει αποτελέσµατα. Αυτό οι µεγάλες επιχειρήσεις δεν το χώνεψαν ποτέ. Και µετά τον πόλεµο υποχρέωσαν τους πολιτικούς να αλλάξουν την κατάσταση. Ετσι, τη δεκαετία του 1980, τα κρατικά έσοδα από τον φόρο φυσικών προσώπων ήταν πια τετραπλάσια από τους φόρους επί των επιχειρηµατικών κερδών.

Δεν είναι...
  • ... παράξενο λοιπόν που παρατηρείται σήµερα µια φορολογική εξέγερση των πολιτών.  
  • Οι επιχειρήσεις προσπαθούν να εκτρέψουν την οργή τους αλλού, στις «περιττές» δηµόσιες δαπάνες και στους «άχρηστους» δηµοσίους υπαλλήλους. Οι αριθµοί όµως είναι αδιάψευστοι. 
  • Ο επίσηµος φόρος επί των κερδών είναι σήµερα 35% για τις µεγάλες επιχειρήσεις. 
  • Ελάχιστες όµως πληρώνουν τόσο. Από πανεπιστηµιακή έρευνα που έγινε σε περίπου 2.000 τέτοιες επιχειρήσεις, λέει ο καθηγητής Γουλφ, αποκαλύφθηκε πως 546 από αυτές καταβάλλουν φόρους κάτω του 20%. 
  • Σύµφωνα µε το Αµερικανικό Απογραφικό Γραφείο, το 1988 οι φόροι που κατέβαλαν οι επιχειρήσεις ανήλθαν σε 24,7 δισ. δολάρια έναντι φόρων 90 δισ. των φυσικών προσώπων. 
  • Οµως, το 2009, ενώ οι φόροι των επιχειρήσεων µόλις διπλασιάστηκαν (49,1 δισ.), οι φόροι των φυσικών προσώπων υπερτριπλασιάστηκαν (290 δισ.).


  • Οι ΗΠΑ...
  • ... δεν είναι η εξαίρεση. Σύµφωνα µε τη φορολογική αρχή της Βρετανίας, το ένα τρίτο των 700 µεγαλύτερων επιχειρήσεων της χώρας δεν πληρώνουν καθόλου φόρους. Ολόκληρο σχεδόν το πακέτο λιτότητας που έχει επιβάλει η βρετανική κυβέρνηση στον λαό θα ήταν περιττό αν είχαν καταβληθεί τα 6 δισ. στερλίνες που χρωστάει µία µόνο τηλεφωνική εταιρεία στην εφορία. Είτε αυτό το λέµε φοροδιαφυγή είτε διαφθορά, είναι πάντα η κλασική µέθοδος το σύστηµα να συσσωρεύει πλούτο για τη διαιώνισή του, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσεων. 
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=2&artid=4619979 
========================
Δούλεψε να φας και κλέψε να χεις
Πολυεθνικοί όμιλοι δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα σχεδόν σε κάθε τομέα της οικονομίας είτε απευθείας μέσω θυγατρικών τους, είτε μέσω εμπορικών αντιπροσώπων.
Η ελληνική αγορά είναι σε απόλυτο μέγεθος η 24η οικονομία στον κόσμο.  Συνεισφέρει μεσοσταθμικά το διόλου ευκαταφρόνητο 1,5% - 3% του παγκόσμιου τζίρου των πολυεθνικών ομίλων, ενώ για λόγους που θα δούμε πιο κάτω, προσφέρει πολύ μεγαλύτερο ποσοστό του κέρδους τους.

Η αβεβαιότητα της δραχμής με την απρόβλεπτη διολίσθηση της ισοτιμίας της σε σχέση με τα «σκληρά» νομίσματα και οι περιορισμοί στην κινητικότητα των κεφαλαίων στο παρελθόν, παρότρυνε τους πολυεθνικούς ομίλους σε τιμολογιακή πολιτική όχι μακριά από αυτήν που ακολουθούν σε πολλές Αφρικανικές χώρες.  Με τιμές που εμπεριέχουν κινδύνους υποτιμήσεων από τη στιγμή τιμολόγησης έως την είσπραξη, κινδύνους από ασταθή φορολογική νομοθεσία, καθώς και εξόδων «marketing» όπως κατ’ ευφημισμό αποκαλούν τις δωροδοκίες κρατικών αξιωματούχων.

Τα όποια κέρδη καταφέρνουν να βγάλουν οι πολυεθνικοί όμιλοι από επισφαλείς χώρες τα ενσωματώνουν στις τιμές μετάβασης των προϊόντων τους στις αγορές αυτές, τα γνωστά transfer prices.   Αυτά εμπεριέχουν και ένα γενναίο ποσοστό κέρδους. Το κέρδος όμως δεν θα φορολογηθεί στη χώρα που καταναλώνονται τα προϊόντα, αλλά στη χώρα που παράγονται ή από την οποία διακινούνται (π.χ. Βέλγιο, Γερμανία, Γαλλία, Ελβετία ή Ολλανδία).

Έτσι αφαιρούνται από τη χώρα εναντίον της οποίας εξασκείται η τιμολογιακή πολιτική μεταφοράς κερδών (transfer pricing) μεγάλα φορολογικά έσοδα. Χωρίς αυτά τα φορολογικά έσοδα στρεβλώνεται ο ανταγωνισμός στην αγορά αυτήν, καθώς οι εντόπιοι ανταγωνιστές υπόκεινται συχνά σε εξοντωτική φορολόγηση για αντιστάθμιση των φοροαποφυγών από πολυεθνικούς ομίλους.  Η αντισταθμιστική υπερφορολόγηση καθιστά τους εντόπιους παραγωγούς οικονομικά ευάλωτους και σε μειονεκτική θέση αναφορικά στην δυνατότητα επενδύσεων. Το transfer pricing είναι ισοδύναμο ενός αδήλωτου οικονομικού πολέμου ενάντια στις οικονομίες με σαθρούς ή ανέτοιμους ελεγκτικούς μηχανισμούς, που τους κλέβει οξυγόνο και ρευστότητα.

Μετά τους τριγμούς που προκάλεσε στην Αμερικανική αγορά η απάτη της ENRON, ο νόμος των Sarbanes-Oxley σε συνδυασμό με το «Arm’s length principle» του USGAAP, από τις αρχές της δεκαετίας στόχευσε να αποτρέψει την αποστράγγιση ζωτικών πόρων των υπανάπτυκτων (σε ελεγκτικούς θεσμούς και μηχανισμούς) οικονομιών από ανήθικους πολυεθνικούς ομίλους κινούμενους μόνον από απληστία και με εργαλείο τους παράνομους χρηματισμούς τοπικών αξιωματούχων και τη μεταφορά κερδών.

Με όρους Αφρικανικών transfer prices συνέχισαν, όμως, να λειτουργούν στην Ελλάδα πλείστοι πολυεθνικοί όμιλοι και μετά την σταθεροποίηση της ισοτιμίας της δραχμής με το ECU και κατόπιν με την έλευση του κοινού νομίσματος. Η αλήθεια είναι ότι transfer pricing συνεχίζει να γίνεται και σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης όπως π.χ. πάνες μωρών και οδοντόπαστες, ενώ σε είδη υψηλής τεχνολογικής εξειδίκευσης όπως ιατρικές και αμυντικές προμήθειες και λογισμικό, είναι σύνηθες στην Ελλάδα να πληρώνεται υπερδιπλάσια έως υπερδεκαπλάσια τιμή για αυτά τα προϊόντα. Γνωστά παραδείγματα αποτελούν οι τιμές αγοράς μεταλλικών ανθρώπινων κλειδώσεων (implants), εξειδικευμένων καθετήρων αγγειοπλαστικής και πολλών άλλων.  Τελευταία παρατηρείται και το φαινόμενο οι πωλήσεις πολυεθνικών να τιμολογούνται από άλλη Ευρωπαϊκή χώρα κατευθείαν, ενώ η Ελληνική θυγατρική τιμολογεί την μητρική με ένα Management Fee που ίσα-ίσα καλύπτει τα λειτουργικά της έξοδα στην Ελλάδα και αποδίδει μηδενικό φόρο εισοδήματος.

Αποτέλεσμα του transfer pricing ήταν η συστηματική στέρηση της ελληνικής οικονομίας από τους φόρους που δικαιούται επί των κερδών δραστηριοτήτων των πολυεθνικών στην ελληνική αγορά, για προϊόντα κατανάλωσης από Έλληνες καταναλωτές. Ταυτόχρονα η εξαγωγή του συνόλου των κερδών συμμετέχει στην αύξηση του ελλείμματος ισοζυγίου πληρωμών, πλήττωντας την ελληνική οικονομία διπλά.  Η πρακτική αυτή συνεχίζεται, ενώ πολυεθνικοί όμιλοι που έχουν κατά παραδοχή τους στρεβλώσει και διαβρώσει με χρηματισμούς αξιωματούχων την ελληνική αγορά συνεχίζουν ανενόχλητοι, ατιμώρητοι και αφορολόγητοι την λεηλασία της συλλογικής τσέπης του Έλληνα. Μεγάλο μέρος του κρατικού χρέους πιθανόν θα είχε αποφευχθεί αν γινόταν σωστή φορολόγηση και σωστός έλεγχος τιμών των πολυεθνικών εδώ και 12 χρόνια, καθώς κρατικές προμήθειες θα κόστιζαν ως και 1/3 από όσο τις πληρώσαμε, ενώ θα εισέπραττε το κράτος φόρους ίσως και στο ήμισυ του μέσου ετήσιου ελλείμματος της ιδίας περιόδου.  

Καιρός είναι να δημιουργηθεί τμήμα φορολόγησης πολυεθνικών με εξειδίκευση στο transfer pricing στο ΥΠΟΙΚ και το ΥΠΑΝ, αντλώντας από τους άριστους και τους αδιάφθορους, με την συνδρομή στελεχών με γνώση του αντικειμένου, πληροφόρηση από το Αμερικανικό IRS αλλά και τις αντίστοιχες υπηρεσίες των εταίρων μας.  Ειδάλλως, και μέχρι να ολοκληρωθεί η οργάνωση της σχετικής υπηρεσίας, θα μπορούσαμε να φορολογήσουμε τις δραστηριότητες των πολυεθνικών με βάση το τζίρο τους και το ποσοστό κέρδους που επιτυγχάνουν στα ενοποιημένα παγκόσμια αποτελέσματά τους, προσαρμοσμένα όμως με το κλάσμα μέσων παγκόσμιων τιμών σε σχέση με τις ελληνικές τιμές τους.

Είναι αδύνατον να επιτευχθούν οι αισιόδοξοι στόχοι εσόδων του κράτους όταν οι μεγαλύτεροι παίκτες της αγοράς χαίρουν φορολογικής αμνηστίας.  Αποτελεί κοινωνική αναλγησία το ότι για να αντισταθμιστούν οι διαφυγόντες φόροι, κόβονται συντάξεις και μισθοί δημοσίων και ιδιωτικών υπαλλήλων, αποστραγγίζονται με περαιώσεις και έκτακτες εισφορές (δηλαδή αναδρομικούς φόρους) οι μικρομεσαίοι και κυνηγώνται κουρείς, περιπτεριούχοι, και ιδιοκτήτες καφενείων να καλύψουν εκείνα που φορο(απο)φεύγουν οι πολυεθνικοί κολοσσοί.

Αν δεν ενεργήσει το ΥΠΟΙΚ έστω και τώρα (που είναι κατά μια δωδεκαετία καθυστερημένα), στο προσεχές μέλλον η Ελληνική οικονομία θα αλλωθεί ολοκληρωτικά από πολυεθνικούς ομίλους που θα δραστηριοποιούνται αφορολόγητα στη χώρα μας, ενώ το σύνολο της Ελληνικής πολυπληθούς τάξης των μικρομεσαίων επιχειρηματιών θα υπαλληλοποιηθεί και θα πτωχοποιηθεί.  Εάν αυτό επιθυμεί ο πολιτικός κόσμος τότε δεν έχει παρά να συνεχίσει να μένει άπραγος στην πληγή που ονομάζεται ανεξέλεγκτο transfer pricing.

* Ο κ. Άγης Βερούτης είναι επιχειρηματίας, Σπούδασε Μηχανολόγος Μηχανικός στις ΗΠΑ όπου και  εργάστηκε σχεδόν είκοσι χρόνια.
 

Σχόλια