Όρκος του Μάνατζερ

Του Γιώργου Ι. Κωστούλα

Επάγγελμα Μάνατζερ: Μήπως είναι καιρός για μια πιστοποίηση του επαγγέλματος; Για τη θέσπιση ενός επαγγελματικού κώδικα τιμής και λειτουργίας; ενός Όρκου του Μάνατζερ, ίσως;

Το Μάνατζμεντ, μετά από μία λαμπρή εκατονταετή, περίπου, παρουσία στην επιχειρηματική ζωή, κυρίως, της Αμερικής, έφτασε σήμερα να θεωρείται ως συνυπεύθυνο της οικονομικής κρίσης που διερχόμαστε. Διάχυτη είναι πλέον η εντύπωση ότι για την επανάκτηση του κύρους του, πριν από καθετί άλλο, οι ηγέτες του επαγγέλματος πρέπει να αποδεχθούν ότι, αν η επιδίωξη του ατομικού συμφέροντος είναι ζωτικό στοιχείο της ελεύθερης οικονομίας, η αλόγιστη απληστία μπορεί να είναι η καταστροφή της.

Κύριο στοιχείο, λοιπόν, ενός επαναπροσδιορισμένου ρόλου τους είναι η υπηρέτηση, εκτός των προσωπικών τους συμφερόντων και αυτών των μετόχων, και του δημοσίου οφέλους, Και ο καλύτερος τρόπος γι΄ αυτό είναι μια αυστηρή θεσμική πιστοποίησή τους, ως κύριων διαχειριστών του πλούτου και της οικονομικής ανάπτυξης και ευημερίας ατόμων, εταιρειών, κοινωνιών και εθνών.

Σε ένα ενδιαφέρον άρθρο στο Harvard Business Review, (Οκτ. 2008), με τίτλο "It΄s time to make Management a true profession", οι καθηγητές R. Khurana και N. Nohria, ασχολούνται ακριβώς με αυτό το θέμα.

Ακολουθώντας το γράμμα και το πνεύμα του άρθρου, το κείμενο που ακολουθεί σκιαγραφεί, αποδίδοντάς τον με "δικά μου λόγια", έναν "Ορκο του Μάνατζερ", κατά το πρότυπο του ιατρικού όρκου του Ιπποκράτη.

Ο Όρκος του Μάνατζερ

"Στο πλαίσιο ενάσκησης των καθηκόντων μου, ως μάνατζερ επικεφαλής ή μέλους διευθυντικής ομάδας της εταιρείας μου:

  • Αποδέχομαι ως κορυφαία έκφραση της επαγγελματικής μου υπόστασης την ιδιότητά μου ως εκπροσώπου της κοινωνίας σε έναν από τους σπουδαιότερους θεσμούς της ελεύθερης οικονομίας, αυτόν της επιχείρησης, που με τη μορφή εταιρείας ή οργανισμού στεγάζει σε συνεργασία ιδέες, ανθρώπους και πόρους για την παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών τέτοιας ποσότητας και αξίας, που δεν θα μπορούσαν να παραχθούν από έναν άνθρωπο μόνο του.
  • Δεσμεύομαι να μην επιτρέψω ώστε ζητήματα και υποθέσεις συντεχνιακού ή ατομικού χαρακτήρα να προταχθούν εκείνων των συμφερόντων της εταιρείας. Ειδικότερα υπόσχομαι να απέχω από αποφάσεις και συμπεριφορές που θα εξυπηρετούν το οικονομικό ή ευρύτερο επαγγελματικό συμφέρον μου, εις βάρος του οφέλους και των συμφερόντων της επιχείρησης την οποία διοικώ και της κοινωνίας που αυτή υπηρετεί.
  • Υπόσχομαι να σέβομαι και να τηρώ τόσο το γράμμα, όσο και το πνεύμα των νόμων και των κωδικών που καθορίζουν τον τρόπο άσκησης των καθηκόντων μου, τη λειτουργία της εταιρείας μου και της κοινωνίας εντός της οποίας αυτή λειτουργεί. Η προσωπική και επαγγελματική μου συμπεριφορά να είναι ένα παράδειγμα ακεραιότητας και αξιοπρέπειας, συνεπούς και συμβατού με τις αξίες που προβάλλω δημοσίως. Να είμαι εξίσου υπέρμαχος της ισοτίμου διασφάλισης της αξιοπρέπειας και των συνεργατών μου και να μην επιτρέψω τη διενέργεια πράξεων εκ μέρους άλλων προσώπων, που να συνιστούν παραβίαση του παραπάνω επαγγελματικού κώδικα τιμής και δεοντολογίας.
  • Σταθμίζοντας και αξιολογώντας όλες τις παραμέτρους, τάσεις και απόψεις, συχνά ακόμα και αντικρουόμενων μεταξύ τους, δεσμεύομαι να αναζητώ πάντοτε τον προσφορότερο τρόπο για τη μεγιστοποίηση της αξίας της εταιρείας και του κοινωνικού οφέλους. Συγχρόνως, αναγνωρίζω ότι αυτό δεν σημαίνει την πάση θυσία αύξηση των κερδών ή των μεγεθών της εταιρείας, αλλά μπορεί να περιλαμβάνει και επώδυνες πράξεις, όπως αναδιάρθρωση λειτουργιών, απόσυρση από αγορές, κατάργηση κλάδων παραγωγής, αποεπένδυση ή διακοπή και πώληση δραστηριοτήτων, αν, κάτω από συνθήκες, κριθεί ότι αυτό είναι επ΄ ωφελεία της αξίας της εταιρείας μακροπροθέσμως.
  • Ορκίζομαι να παρουσιάζω και να δημοσιοποιώ τη δράση, την αποτελεσματικότητα και τις επιδόσεις της εταιρείας μου επακριβώς και διαφανώς προς όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, παρέχοντας όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στους επενδυτές, πελάτες και το ευρύτερο κοινό για την εκ μέρους τους λήψη των σωστότερων αποφάσεων. Περαιτέρω, υποχρεούμαι να λογοδοτώ σε κάθε έχοντα έννομο συμφέρον, σχετικά με αποφάσεις που τους αφορούν, ώστε να μην παραμένει υποψία ότι οι τελικές επιλογές μου ήταν αυθαίρετοι ή αδιαφανείς.
  • Στο πλαίσιο συνεργασίας της εταιρείας μου με άλλους ανθρώπους αναλαμβάνω την υποχρέωση να μην επιτρέψω διακρίσεις φυλής, γένους, εθνικότητας, σεξουαλικής προτίμησης, θρησκείας, πολιτικής πεποίθησης, κοινωνικής τάξεως να επηρεάσουν τις επιλογές μου. Ειδικότερα, υπόσχομαι να προστατεύω το συμφέρον των αδύναμων συνανθρώπων μου, των οποίων η υπόσταση και η επιβίωση εξαρτώνται από τις αποφάσεις μου.
  • Δεσμεύομαι να εξασφαλίζω πάντοτε τις συνθήκες, ώστε οι αποφάσεις μου να παίρνονται κάτω από καθεστώς πλήρους και συνεχώς διαθέσιμης πληροφόρησης. Να συμβουλεύομαι συνεργάτες και άλλους ειδικούς, που κατά περίπτωσιν μπορεί να υποβοηθήσουν την κρίση μου. Ακόμα να επενδύω συνεχώς ώστε να είμαι σε επαφή με τη γνώση και τις εξελίξεις που αφορούν την αποτελεσματική λειτουργία της εταιρείας μου και που κρατούν ανοικτό το δρόμο προς την καινοτομία και την πρόοδο.
  • Υπόσχομαι να φροντίζω για τη συνεχή προσωπική μου ανάπτυξη και επαγγελματική ανέλιξη, καθώς και για την προετοιμασία και εξασφάλιση επαγγελματικών διαδόχων, ώστε το επάγγελμα να συνεχίσει να εξελίσσεται, να τιμά και να τιμάται. Προς τούτο αποδέχομαι ότι μέτρο της επιτυχίας μου είναι και η δημιουργία ενός κοινωνικού κεφαλαίου του επαγγέλματος, το οποίο μέσα από την αμοιβαία εμπιστοσύνη και υποχρέωση των μελών του, μεταξύ τους και έναντι της κοινωνίας, θα μειώνει το κόστος συναλλαγής και σχέσης, μεταξύ των μελών και μεταξύ του επαγγέλματος και της κοινωνίας.
  • Αναγνωρίζω ότι η υπόσταση και τα προνόμιά μου, ως επαγγελματία, εκπορεύονται και απορρέουν, κυρίως, από την τιμή και την εμπιστοσύνη που αναγνωρίζονται, από την κοινωνία, προς το επάγγελμα, ως σύνολο, και αναλαμβάνω την ευθύνη για την ανταπόδοση και διάχυση της τιμής και του σεβασμού του επαγγέλματος προς την κοινωνία, συντεχνιακή και ευρύτερη".
* O κ. Κωστούλας είναι τέως Γενικός Διευθυντής εταιρειών του ευρύτερου χρηματοπιστωτικού τομέα. Συγγραφέας. Το τελευταίο του βιβλίο με τίτλο: "Και οι Μάνατζερ έχουν ψυχή... ", κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Επτάλοφος.
http://www.capital.gr/articles.asp?showlist=0&catid=4&id=659022&expand=1

Σχόλια