Του ανταποκριτή μας στις Βρυξέλλες Κωνσταντινου Καλλεργη
Το «ξήλωμα» των κλειστών επαγγελμάτων συνεχίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που παραπέμπει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο την Ελλάδα για τους περιορισμούς στα βυτιοφόρα μεταφοράς πετρελαιοειδών. Εχουν προηγηθεί παρεμβάσεις της Επιτροπής για την κατάργηση των προκαθορισμένων αμοιβών δικηγόρων και συμβολαιογράφων στις μεταβιβάσεις ακινήτων.
Απαντώντας σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ κ. Κ. Μποτόπουλου για την αγορά καυσίμων στην Ελλάδα και τις σχετικά υψηλές τιμές τους, ιδίως προ φόρων και δασμών, ο επίτροπος Ενέργειας Αντρις Πίμπαλγκς επισημαίνει ότι η Επιτροπή έχει ήδη κινήσει την προδικαστική διαδικασία κατά της χώρας, για ενδεχόμενη παραβίαση του άρθρου 43 της Συνθήκης, περί ελευθερίας εγκατάστασης και παροχής υπηρεσιών.
Η διαδικασία κινήθηκε στις αρχές του έτους με την πρώτη ανταλλαγή επιστολών μεταξύ Επιτροπής και Αθήνας, όμως σύμφωνα με την απάντηση του επιτρόπου Πίμπαλγκς στόχος των υπηρεσιών της Κομισιόν είναι να έχουν ολοκληρώσει την προδικαστική διαδικασία και να έχουν, ενδεχομένως, προχωρήσει στην παραπομπή μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Σημειώνει συγκεκριμένα ο Πίμπαλγκς ότι «στην περίπτωση της Ελλάδας, ιδιαίτερα σε σύνδεση με τα δίκτυα διανομής καυσίμων, η Επιτροπή κίνησε πρόσφατα διαδικασία παράβασης κατά το άρθρο 43 της συνθήκης Ε.Κ. ως προς τις διατάξεις της ελληνικής νομοθεσίας σχετικά με τη μεταφορά εμπορευμάτων, ειδικότερα τη μεταφορά πετρελαιοειδών», για να επισημάνει ότι «αναμένεται να ληφθεί τελική απόφαση έως τα τέλη του 2008».
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι τιμές των καυσίμων είναι ιδιαίτερα υψηλές προ φόρων σε σχέση με τα ισχύοντα στις υπόλοιπες χώρες της Ενωσης, κάτι που ενδεχομένως οφείλεται και σε δυσλειτουργίες στην αγορά. Ωστόσο, με εξαίρεση το πετρέλαιο θέρμανσης, η διαφορά σε μεγάλο βαθμό εξανεμίζεται όταν προστεθούν στον υπολογισμό οι φόροι και οι δασμοί, που παραμένουν χαμηλότεροι στην Ελλάδα από ό,τι στα περισσότερα άλλα κράτη-μέλη.
Επισημαίνει δε ο επίτροπος ότι οι υφιστάμενες διαφορές στις τιμές των καυσίμων από χώρα σε χώρα «μπορούν να εξηγηθούν από πλήθος παραγόντων, μεταξύ άλλων διαφορές στις διαρθρώσεις των τοπικών αγορών, στις καταναλωτικές συνήθειες, στις εναλλακτικές δυνατότητες εφοδιασμού και στις εθνικές ενεργειακές πολιτικές».
Σε δήλωσή του ο κ. Μποτόπουλος σημειώνει ότι «υπάρχει τρόπος να μειωθούν οι τιμές, όπως με την επιβολή πλαφόν στην τιμή της βενζίνης, να ελεγχθούν τα φαινόμενα κερδοσκοπίας στο κύκλωμα διανομής και εμπορίας καυσίμων και να εφαρμοστεί άμεσα η νομοθεσία του ελεύθερου και υγιούς ανταγωνισμού».
Πρόσφατα, οι αρμόδιοι επίτροποι για τον ανταγωνισμό και την εσωτερική αγορά Νέλι Κρουζ και Τσαρλς Μακ Κρίβι κάλεσαν με επιστολή τους την ελληνική κυβέρνηση να καταργήσει όλες τις επαχθείς και περιττές ρυθμίσεις στις αγοραπωλησίες κτιρίων και οικοπέδων, περιλαμβανομένων και των αμοιβών για δικηγόρους και συμβολαιογράφους. Σύμφωνα με τους επιτρόπους, οι αμοιβές θα έπρεπε να καθορίζονται στο πλαίσιο της ελεύθερης αγοράς και όχι με βάση προκαθορισμένη ποσοστιαία αμοιβή επί της αξίας του ακινήτου, όπως γίνεται στην Ελλάδα.
«Διαφορετικά, προστίθεται στην επιστολή, νοθεύεται ο ελεύθερος ανταγωνισμός και εμποδίζεται η εφαρμογή των αποφάσεων της Λισσαβώνας, αφού τίθενται εμπόδια στην ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς της Ε.Ε.».
Οι κοινοτικοί αξιωματούχοι σημειώνουν επίσης ότι στην Ελλάδα υπάρχουν πλήθος δικηγόρων και συμβολαιογράφων, οι οποίοι διατίθενται να παράσχουν τις υπηρεσίες τους με χαμηλότερες αμοιβές από εκείνες που έχουν προκαθοριστεί από την ελληνική νομοθεσία.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_100012_26/09/2008_286151
Σχόλια