Συνέχεια του (οθωμανικού) κράτους;
Tου Πασχου Μανδραβελη / pmandravelis@kathimerini.gr
Eίπαμε, ότι το κράτος έχει συνέχεια, αλλά τόσο πολύ; Είναι συνέχεια μέχρι και των Οθωμανών κατακτητών; Και οι πράξεις των τελευταίων δεσμεύουν την απελεύθερη ελληνική πολιτεία μέχρι τον 21ο αιώνα; Η ιστορία με τις ανταλλάξιμες εκτάσεις της Μονής Βατοπεδίου ανοίγει κι άλλες πληγές, πέρα από το καταφανές σκάνδαλο της υπερεκτίμησης των κτημάτων στη Βιστωνίδα και της υποεκτίμησης των κρατικών ακινήτων που κάποιοι της παραχώρησαν, με αποτέλεσμα οι μοναχοί να αποκομίσουν μυθώδη κέρδη. Ανοίγει, εκ της πλαγίας, το θέμα των σχέσεων της ορθόδοξης Eκκλησίας με τους Οθωμανούς κατακτητές, ή έστω των μοναστηριών μ’ αυτούς. Αν όσα καταμαρτυρούν οι ίδιοι οι μοναχοί στο συμβόλαιο, για να στοιχειοθετήσουν την κυριότητα των εκτάσεων της Βιστωνίδας, είναι αληθή, τότε πλήττεται ευθέως η θεωρία περί του αδούλωτου φρονήματος της Εκκλησίας και την αντίστασή της στον κατακτητή.
Ετσι, στο συμβόλαιο 2823, που συνέταξε στις 22/5/2007 η συμβολαιογράφος Αικατερίνη Πελέκη-Βουλγαράκη («Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» 7.9.2008) αναφέρονται κάποια αναντίστοιχα με την κοινή αίσθηση για τις σχέσεις της Εκκλησίας με τους κατακτητές στοιχεία: «Το δικαίωμα κυριότητας της Ιεράς Μονής συνεχίσθηκε και διετηρήθη σε ισχύ κατά τη διάρκεια της Οθωμανικής περιόδου στην ιδιοκτησία της διότι:
α) Η μοναστηριακή περιουσία κηρύσσεται σεβαστή κατά τον μουσουλμανικό νόμο και καμιά συνέπεια δεν μπορεί να έχει σ’ αυτή τυχόν κατάκτησή της από το μουσουλμανικό κράτος. β) Οι μονές του Αγίου Ορους δεν υπήρξαν δορυάλωτες, αλλά συνθηκολόγησαν με τους Σουλτάνους, πριν από την κατάκτηση, με αποτέλεσμα την αναγνώριση της ακίνητης ιδιοκτησίας τους από τους Σουλτάνους. Το Αγιον Ορος έλαβε φιρμάνι από τους Μεχμέτ τον Α΄ (1413-1421), Μπαγιαζίτ Α΄ (1389-1402), και Μουράτ τον Β΄, το φιρμάνι της 9 Απριλίου 1430 (που σώζεται πρωτότυπο), με το οποίο επικύρωσε τα προνόμια και τις ιδιοκτησίες που είχαν παραχωρήσει οι βυζαντινοί αυτοκράτορες στο Αγιον Ορος. γ) Το αναπαλλοτρίωτο της εκκλησιαστικής περιουσίας αναγνώρισε και διασφάλισε και ο πορθητής με τον Αχτιναμέ του 1453».
Με άλλα λόγια και με βάση όσα αναφέρουν οι ίδιοι οι μοναχοί, πολλά χρόνια πριν από την Αλωση της Κωνσταντινούπολης οι μοναχοί είχαν συνθηκολογήσει με τους κατακτητές, με αποτέλεσμα να γίνουν σεβαστά τα προνόμια που είχαν και η ακίνητη περιουσία που τους παραχώρησαν οι χριστιανοί αυτοκράτορες. Μπορούμε να συμφωνήσουμε ότι σε περιόδους τέτοιας αναταραχής πολλά μπορούν να συμβούν, ακόμη κι εκείνα που οι μοναχοί καταμαρτυρούν στο συμβόλαιό τους. Είναι ίσως ανθρώπινο να συνθηκολογήσει κάποιος με ένα ορμητικό κατακτητή, ακόμη και πριν πέσει η Βασιλεύουσα, για να διασώσει κάποια άλλα πράγματα. Είναι πιθανόν να διείδαν οι μοναχοί του Αγίου Ορους ότι «είναι θέλημα Θεού η Πόλη να Τουρκέψει» κι έσπευσαν 23 χρόνια πριν από την αποφράδα 29 Μαΐου να περισώσουν ότι μπορούσαν. Δεν θα περιμέναμε να είναι «δορυάλωτο» (δηλαδή να κατακτηθεί ύστερα από πόλεμο) το Αγιον Ορος.
Ολα αυτά είναι λογικά και ίσως τελικώς να απέβησαν χρήσιμα διότι έτσι διασώθηκε μια μεγάλη θρησκευτική κληρονομιά. Δεν περιμέναμε όμως να τα διαλαλούν οι ίδιοι οι ηγούμενοι των μονών, όταν μάλιστα είναι σίγουρο πως αν τα ίδια πράγματα έγραφε κάποιος ιστορικός θα ξεσήκωναν τον κόσμο, «για την προσβολή των ιερών και οσίων του Αγίου Ορους».
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_1_11/09/2008_284258
Σχετικά με τη συνέχεια του οθωμανικού κράτους, δείτε λίγο και τις υποθέσεις με τα οικόπεδα στα Βριλίσσια. Και εκεί κάποιος φωστήρας συνταγματολόγος(!!!!) νομολόγισε περί της ισχύος σουλτανικών φιρμανίων (καλό κι' αυτό. Φτιάχνεις ένα πλαστό σουλτανικό φιρμάνι και στη συνέχεια είσαι σε αναζήτηση ενός δικαστηρίου το οποίο αφού σε δικάσει, θα δεχθεί το δίκιο σου και έτσι ......για όλα φταίει ο σουλτάνος και οι οθωμανοί! Είναι από τις φορές που σκέφεται κανείς ότι η προσφηλής μέθοδος εκτέλεσης ποινών των οθωμανών που κατά τα άλλα ήταν σοβαρό κράτος, ήταν το παλούκωμα....)
==============
15/9/2008 υπάρχει και συνέχεια στα παραπάνω... δείτε...
============
Εκ των Εσω
*** Πάνω από 100.000 αντίτυπα έχει πουλήσει η τριλογία για τους Παλαιολόγους (ιστορικό μυθιστόρημα) που έχει συγγράψει ο κ. Γιώργος Λεονάρδος, ο οποίος μαζί με την κυρία Λένα Μαντά είναι οι τιμώμενοι συγγραφείς στο 37ο Φεστιβάλ Βιβλίου στον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου.
«Η εποχή είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα», λέει ο κ. Γιώργος Λεονάρδος στον κ. Μανώλη Πιμπλή («ΤΑ ΝΕΑ»). «Παλιότερα η λέξη "Ελληνας" ήταν συνώνυμη του ειδωλολάτρη, του περιθωριακού. Ορθοδοξία και Ελληνισμός ήταν έννοιες ασυμβίβαστες. Από την εποχή των Παλαιολόγων, η Αρχαία Ελλάδα και η ελληνική φιλοσοφία άρχισαν να γίνονται αποδεκτές. Η λέξη "Ελλάδα", που γεωγραφικά προσδιόριζε μάλλον την Πελοπόννησο, άρχισε να χρησιμοποιείται ευρύτερα. Δεν είναι τυχαίο ότι στο Δεσποτάτο του Μοριά, με δεσπότη έναν Παλαιολόγο, δίδαξε ο Γεώργιος Γεμιστός και ότι εκεί εμφορούνταν από την προφητική ιδέα ότι "αν πέσει το Βυζάντιο, η απελευθέρωση θα ξεκινήσει από τον Μοριά"».
Ξεκινώντας την τριλογία απ' τον Μιχαήλ Η' Παλαιολόγο, ο οποίος ανεκατέλαβε την Πόλη στα 1261 και περνώντας από την ταραγμένη εποχή των εμφυλίων, που αποδυνάμωσαν το κράτος, ο κ. Γιώργος Λεονάρδος φθάνει στην κορύφωση του δράματος, την πτώση της Πόλης.
Είναι πολύ ενδιαφέρον το ότι στο έργο φωτίζονται ιδιαιτέρως παράμετροι της ιστορίας, που στην «εθνική αφήγηση» για την τραγωδία «υποφωτίζονται», καθώς χαρακτηριστικά δηλώνει ο συγγραφέας. Γνωστά στους φιλίστορες, άγνωστα στους πολλούς, χρήσιμο είναι να τα μάθουν όσο το δυνατόν περισσότεροι:
* «Ποιοι υπερασπίστηκαν την Πόλη: Η αλήθεια είναι πως οι μισοί ήταν Βενετοί, επειδή διακρίνονταν στην άμυνα, αλλά και πολλοί Οθωμανοί.
* Ποια κερκόπορτα; Η συνοικία (πολίδα) κοντά στο Φανάρι -ήταν φάρος για τα πλοία- συνθηκολόγησε μόνη της και μαζί με άλλες δύο συνοικίες άνοιξαν τις πύλες. Οι Φαναριώτες έγιναν δε ιθύνουσα τάξη του νέου καθεστώτος.
* Ο ρόλος των Ρωμιών: Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος κατέγραψε 6.000 άντρες ικανούς να πολεμήσουν, την ώρα που στα μοναστήρια καταγράφονταν 60.000 μοναχοί, που απέφευγαν τη στράτευση. Στο τέλος, σφαγιάστηκαν κι αυτοί.
* Ο ρόλος των μοναχών: Τη νύχτα οι αμυνόμενοι ξαναέχτιζαν τα τείχη, μετά τους βομβαρδισμούς. Ο Παλαιολόγος ζητούσε σ' αυτό τη βοήθεια των μοναχών αλλά εκείνοι απαιτούσαν μεροκάματα. Οταν εισέβαλαν οι Τούρκοι, βρήκαν θαμμένα στα λαγούμια ενός μοναστηριού 20.000 χρυσά δουκάτα.
* Οι ευθύνες των Παλαιολόγων: Οι Παλαιολόγοι έφερναν μισθοφόρους πολεμιστές από την Ανατολή, οι οποίοι μετά παρέμεναν. Μια μέρα ξύπνησαν και ήταν πια περικυκλωμένοι από Τούρκους.
* Εκκλησιαστική προδοσία: Ο πραγματικός ρόλος του Πατριάρχη Γενναδίου μπορεί να χαρακτηριστεί προδοτικός. Συνομιλητής του πολιορκητή Μωάμεθ, κατέληξε να πει: "Αυτόν τον καλό άνθρωπο, τον Μεχμέτ (Μωάμεθ), μας τον έστειλε ο Θεός για να μας σώσει από τις αμαρτίες μας"».
http://www.enet.gr/online/online_fpage_text/id=26391656,41229800,77047784,54839528,49046376,71261800
===========
Mεταγεννέστερη εγγραφή 2-4-2010:
«Η εποχή είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα», λέει ο κ. Γιώργος Λεονάρδος στον κ. Μανώλη Πιμπλή («ΤΑ ΝΕΑ»). «Παλιότερα η λέξη "Ελληνας" ήταν συνώνυμη του ειδωλολάτρη, του περιθωριακού. Ορθοδοξία και Ελληνισμός ήταν έννοιες ασυμβίβαστες. Από την εποχή των Παλαιολόγων, η Αρχαία Ελλάδα και η ελληνική φιλοσοφία άρχισαν να γίνονται αποδεκτές. Η λέξη "Ελλάδα", που γεωγραφικά προσδιόριζε μάλλον την Πελοπόννησο, άρχισε να χρησιμοποιείται ευρύτερα. Δεν είναι τυχαίο ότι στο Δεσποτάτο του Μοριά, με δεσπότη έναν Παλαιολόγο, δίδαξε ο Γεώργιος Γεμιστός και ότι εκεί εμφορούνταν από την προφητική ιδέα ότι "αν πέσει το Βυζάντιο, η απελευθέρωση θα ξεκινήσει από τον Μοριά"».
Ξεκινώντας την τριλογία απ' τον Μιχαήλ Η' Παλαιολόγο, ο οποίος ανεκατέλαβε την Πόλη στα 1261 και περνώντας από την ταραγμένη εποχή των εμφυλίων, που αποδυνάμωσαν το κράτος, ο κ. Γιώργος Λεονάρδος φθάνει στην κορύφωση του δράματος, την πτώση της Πόλης.
Είναι πολύ ενδιαφέρον το ότι στο έργο φωτίζονται ιδιαιτέρως παράμετροι της ιστορίας, που στην «εθνική αφήγηση» για την τραγωδία «υποφωτίζονται», καθώς χαρακτηριστικά δηλώνει ο συγγραφέας. Γνωστά στους φιλίστορες, άγνωστα στους πολλούς, χρήσιμο είναι να τα μάθουν όσο το δυνατόν περισσότεροι:
* «Ποιοι υπερασπίστηκαν την Πόλη: Η αλήθεια είναι πως οι μισοί ήταν Βενετοί, επειδή διακρίνονταν στην άμυνα, αλλά και πολλοί Οθωμανοί.
* Ποια κερκόπορτα; Η συνοικία (πολίδα) κοντά στο Φανάρι -ήταν φάρος για τα πλοία- συνθηκολόγησε μόνη της και μαζί με άλλες δύο συνοικίες άνοιξαν τις πύλες. Οι Φαναριώτες έγιναν δε ιθύνουσα τάξη του νέου καθεστώτος.
* Ο ρόλος των Ρωμιών: Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος κατέγραψε 6.000 άντρες ικανούς να πολεμήσουν, την ώρα που στα μοναστήρια καταγράφονταν 60.000 μοναχοί, που απέφευγαν τη στράτευση. Στο τέλος, σφαγιάστηκαν κι αυτοί.
* Ο ρόλος των μοναχών: Τη νύχτα οι αμυνόμενοι ξαναέχτιζαν τα τείχη, μετά τους βομβαρδισμούς. Ο Παλαιολόγος ζητούσε σ' αυτό τη βοήθεια των μοναχών αλλά εκείνοι απαιτούσαν μεροκάματα. Οταν εισέβαλαν οι Τούρκοι, βρήκαν θαμμένα στα λαγούμια ενός μοναστηριού 20.000 χρυσά δουκάτα.
* Οι ευθύνες των Παλαιολόγων: Οι Παλαιολόγοι έφερναν μισθοφόρους πολεμιστές από την Ανατολή, οι οποίοι μετά παρέμεναν. Μια μέρα ξύπνησαν και ήταν πια περικυκλωμένοι από Τούρκους.
* Εκκλησιαστική προδοσία: Ο πραγματικός ρόλος του Πατριάρχη Γενναδίου μπορεί να χαρακτηριστεί προδοτικός. Συνομιλητής του πολιορκητή Μωάμεθ, κατέληξε να πει: "Αυτόν τον καλό άνθρωπο, τον Μεχμέτ (Μωάμεθ), μας τον έστειλε ο Θεός για να μας σώσει από τις αμαρτίες μας"».
http://www.enet.gr/online/online_fpage_text/id=26391656,41229800,77047784,54839528,49046376,71261800
===========
Mεταγεννέστερη εγγραφή 2-4-2010:
Σχόλια