Οι «μαφίες» του ΟΣΕ και η ζημιά που προκαλούν


Οι «μαφίες» του ΟΣΕ και η ζημιά που προκαλούν

Επιτακτικός ο επανασχεδιασμός
Καταπέλτης για το κύκλωμα που είχε στηθεί στον ΟΣΕ και λυμαινόταν περιουσιακά του στοιχεία είναι το πόρισμα των ελεγκτών που δημοσιεύει σήμερα η «Κ». Πλαστογραφήσεις και συρραφές εγγράφων, αλλά και «βουνά» από σκραπ, που στα χαρτιά εμφανίζονταν ότι ζυγίζουν 180 τόνους και στην πραγματικότητα έφταναν τους... 30.000 τόνους, έρχονται στην επιφάνεια. Κι όσο προχωράει η έρευνα, τόσο μεγαλώνει η δυσωδία. Την ίδια ώρα, αποκαλύπτεται ότι ο ΟΣΕ πλήρωσε «χρυσό» τα βαγόνια και τις ρήτρες της Siemens, ενώ οι στρεβλώσεις στη λειτουργία του Οργανισμού δεν έχουν προηγούμενο.
Σημειώστε: Συρμοί που εκτελούν δρομολόγια για να μεταφέρουν μόνο τους εργαζόμενους του ΟΣΕ, διαδρομές που «αποφέρουν» ζημιές εκατομμυρίων ευρώ στον Οργανισμό και ελλείμματα που υπερδιπλασιάζονται μέσα σε τρία χρόνια συνθέτουν τη δραματική εικόνα των ελληνικών σιδηροδρόμων. Επιτακτικός κρίνεται από το υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών ο επανασχεδιασμός του προγράμματος, που θα προβλέπει κυρίως περικοπές περιφερειακών δρομολογίων χωρίς να αποκλείεται και η ενίσχυση όσων εμφανίζουν αυξημένες πληρότητες.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι υπάρχουν δρομολόγια στην Πελοπόννησο για παράδειγμα, η εκτέλεση των οποίων στοιχίζει περίπου 40.000 ευρώ στον Οργανισμό και επιφέρουν έσοδα μόλις 130 ευρώ, όπως επισημαίνουν κύκλοι του ΟΣΕ. Παράλληλα, οι επενδύσεις για το σύνολο του ΟΣΕ αυξάνονται κατά 27,5% ετησίως περίπου (από το 1996 ώς το 2004 η αύξηση σε σταθερές τιμές διαμορφώθηκε στο 220%), ενώ για την 11ετία 1996-2006 ξεπέρασαν τα 5,5 δισ. ευρώ.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_100062_27/07/2008_279238

=======

Πώς στήθηκε η κομπίνα με το σκραπ που στοίχισε εκατομμύρια στον ΟΣΕ Το πορισμα των ελεγκτών αποκαλύπτει πλαστογραφίες, συρραφές και «διπλές» συμβάσεις
Της Αλεξανδρας Κασσιμη
Προσφορές που κατατίθενται χωρίς να έχουν προκηρυχθεί οι σχετικοί διαγωνισμοί, ποσότητες αποκομιδής σκραπ, που στην πορεία αυξομειώνονται και καταλήγουν ακόμα και σε παρατηρήσεις, όπως «για όσο επιπλέον (υλικό) ήθελε βρεθεί», και έγγραφα κατακύρωσης διαγωνισμών, που αποτελούν αντικείμενο συρραφής, συνθέτουν ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα των ελληνικών σιδηροδρόμων, ξεχειλώνοντας ακόμη περισσότερο τις ζημιές του Οργανισμού. Η διαχείριση του σκραπ (παλαιό τροχαίο υλικό) φαίνεται ότι «εξασφάλισε» οικονομικά ιδιώτες και στελέχη του ΟΣΕ για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ο τρόπος της παραποίησης των στοιχείων είναι σχεδόν πανομοιότυπος στην πλειονότητα των περιπτώσεων, όπως καταδεικνύει το πόρισμα των επιθεωρητών του υπουργείου Μεταφορών και Οικονομικών, που παρουσιάζει σήμερα η «Κ».
Παραδείγματα
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση διαγωνισμού που προκηρύχθηκε τον Δεκέμβριο του 2006, ενώ οι προσφορές κατατέθηκαν ένα μήνα νωρίτερα, τον. .. Νοέμβριο του ίδιου χρόνου. Συγκεκριμένα, η πρόσκληση ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή στον πρόχειρο πλειοδοτικό διαγωνισμό απεστάλη στις 19 Δεκεμβρίου 2006 και οι προσφορές, που σύμφωνα με το σχετικό πόρισμα παρουσιάζουν «αξιοσημείωτη γραφολογική ομοιότητα», κατατέθηκαν στις. ..20 Νοεμβρίου 2006. Παράλληλα, το κείμενο της πρόσκλησης συμμετοχής δεν περιέχει εκποιούμενη ποσότητα σκραπ, δηλαδή δεν αναφέρεται η ποσότητα υλικού (παλαιό τροχαίο υλικό και σίδερα), που θα αναλάμβανε να συλλέξει η εταιρεία. Ωστόσο, στο έγγραφο κατακύρωσης του διαγωνισμού (2630266/19-01-2007) αναφέρεται εκποιούμενη ποσότητα 105 τόνων. Στη συνέχεια, εκδίδεται ενημερωτικό - εισηγητικό σημείωμα επέκτασης της σύμβασης για επιπλέον ποσότητα 200 τόνων, ενώ την επόμενη ημέρα, στις 25 Απριλίου 2007, αποστέλλεται το ίδιο έγγραφο (4289821/25-04-2007) στο οποίο έχει διαγραφεί με στιλό η ποσότητα (200 επιπλέον τόνων) και αντικαθίσταται με τη φράση «... για όσο επιπλέον σκραπ ήθελε βρεθεί». Οσον αφορά την υπογραφή του γενικού διευθυντή Διοίκησης, αυτή υπάρχει στη σύμβαση, ωστόσο προέρχεται από άλλο έγγραφο, το οποίο εξουσιοδοτεί τον γενικό διευθυντή Διοίκησης να υπογράψει τη σύμβαση προμήθειας 8 ντιζελοκίνητων FAUR από τη Ρουμανία, που ουδεμία σχέση έχει με τη σύμβαση για το σκραπ.
Παράλληλα, διαπιστώθηκε ότι τα έντυπα του κειμένου κατακύρωσης διαγωνισμού άλλης σύμβασης (4289341/17-03-2008) δεν έχουν σχέση μεταξύ τους. Η δεύτερη σελίδα του εγγράφου, που περιλαμβάνει τις πρωτότυπες υπογραφές έχει συρραφεί δύο φορές, όπως σημειώνεται στο πόρισμα, ενώ η πρώτη που αναφέρει τις ποσότητες (30 τόνοι) προς εκποίηση έχει συρραφεί μόνο μία φορά. Στο σχέδιο της συγκεκριμένης σύμβασης ο χρόνος αποκομιδής ορίζεται στις 60 ημέρες, ενώ σε αυτήν που έχει υπογράψει ο πλειοδότης ο χρόνος έχει εκτιναχθεί στις 380 εργάσιμες ημέρες.
Αμαρτωλή είναι και η σύμβαση 4289355/30-03-2007, η οποία ξεκίνησε από 180 τόνους σκραπ, αλλά στην πορεία η ποσότητα συγκομιδής διογκώθηκε και έφτασε τους. ..30.000 τόνους. Και σε αυτή την περίπτωση οι προσφορές που κατατέθηκαν χαρακτηρίζονται από γραφολογική ομοιότητα στο πόρισμα, ενώ παρατηρείται η διπλοσυρραφή του ενός εκ των δύο εγγράφων που είναι συρραμμένα και μεταξύ τους. Στην κατάρτιση της σύμβασης αναφέρεται η ποσότητα σκραπ (30.000 τόνοι), ωστόσο δεν αναφέρεται η συνολική αξία του έργου. Παράλληλα, ενώ η ποσότητα των 180 τόνων που αναφέρεται στο κείμενο πρόσκλησης ενδιαφέροντος επιτρέπει τη διενέργεια πρόχειρου πλειοδοτικού διαγωνισμού, η ποσότητα των 30.000 τόνων απαιτούσε τη διεξαγωγή ανοιχτού πλειοδοτικού διαγωνισμού.
Στην περίπτωση της σύμβασης 4290254/25-07-2007, η αρμόδια διεύθυνση αποφάσισε να αποστείλει στην αρμόδια εφορία μόνο ένα από τα δύο πρωτόκολλα παράδοσης που αφορούσε ποσότητα σκραπ 133,5 τόνων, αποκρύπτοντας δεύτερο πρωτόκολλο για ποσότητα 687,4 τόνων, με τη δικαιολογία ότι η σύμβαση έκλεισε με την παράδοση της πρώτης ποσότητας. Αποτέλεσμα ήταν ο εργολάβος που εκτέλεσε το έργο να καταβάλλει την αξία της μειωμένης ποσότητας, δηλαδή 6.676 ευρώ έναντι 41.044, κερδίζοντας πάνω από 34.000 ευρώ σε βάρος του Οργανισμού.
Παρέλειψαν οι αρμόδιοι να αναφέρουν την εκποιούμενη ποσότητα και στο κείμενο πρόσκλησης για τον διαγωνισμό που οδήγησε στην υπογραφή της σύμβασης (4293683/27-12-2007), προκειμένου να μην υποχρεωθεί η εταιρεία να προχωρήσει σε ανοιχτό διαγωνισμό, αλλά σε πρόχειρο (που ορίζεται με βάση την ποσότητα, το υλικό και την τιμή). Στο έγγραφο κατακύρωσης, η ποσότητα διαμορφώθηκε στους 15.000 τόνους (απαιτείται ανοιχτός και όχι πρόχειρος διαγωνισμός), ενώ παρατηρείται και πάλι ασυμβατότητα στη συρραφή των σελίδων.
Η περίεργη μεθοδολογία
Ποια ήταν η μεθοδολογία που ακολουθούνταν: Οι εμπλεκόμενοι προχωρούσαν στην παραποίηση των συμβάσεων, χρησιμοποιώντας υπογεγραμμένες σελίδες (άλλων συμβάσεων) από τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΔΙΣΥ Βασίλη Μακαντάση. Κατόπιν, προχωρούσαν στη συρραφή τους με τις τροποποιημένες σελίδες και προέκυπτε «το προϊόν του εγκλήματος». Αποτέλεσμα ήταν οι ιδιωτικές εταιρείες που αναλάμβαναν το έργο της αποκομιδής του σκραπ να κερδίζουν υπέρογκα ποσά σε βάρος των ταμείων του Οργανισμού, με την άμεση εμπλοκή ομάδας εργαζομένων στον ΟΣΕ.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_100050_27/07/2008_279171

Σχόλια