Ο καπιταλισμός του ηλεκτροσόκ...

Δυστυχώς, μερικοί διαβάζουν μόνο και μόνο για να έχουν το δικαίωμα να μη σκέφτονται.Γ. Λίχτενμπεργκ


Ο καπιταλισμός του ηλεκτροσόκ


ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΧΙΝΑ

Ο Joseph Stiglitz, καθηγητής στο Columbia, βραβευμένος με το Νόμπελ Οικονομίας το 2001, παρουσιάζει το βιβλίο της Ναόμι Κλάιν «The Shock Doctrine. The rise of disaster capitalism» (εκδ. «Metropolitan Books») στους «Times» της Νέας Υόρκης - κι έχει μεγάλο ενδιαφέρον η σοβαρότητα και ο σεβασμός με τον οποίο το αντιμετωπίζει.
Θα περίμενε κανείς ότι το έργο μιας ακτιβίστριας δημοσιογράφου και όχι οικονομολόγου, όπως η Κλάιν, θα συναντούσε τις επιφυλάξεις του· όμως τίποτα τέτοιο δεν συμβαίνει. Ο Στίγκλιτς διαβάζει με ενδιαφέρον τις ερμηνείες της για τον τρόπο με τον οποίο ο σύγχρονος καπιταλισμός προελαύνει ανά τον κόσμο. Γιατί, σύμφωνα με την Κλάιν, τίποτα δεν είναι τυχαίο σήμερα.
Η καταστροφή της Νέας Ορλεάνης από τον τυφώνα Κατρίνα απομάκρυνε πολλούς φτωχούς μαύρους κατοίκους και επέτρεψε στα περισσότερα από τα δημόσια σχολεία της πόλης να αποδοθούν στους ιδιώτες. Τα βασανιστήρια και οι δολοφονίες κατά τη διάρκεια της δικτατορίας του Πινοτσέτ στη Χιλή και των στρατιωτικών στην Αργεντινή ήταν ένας τρόπος να εξουδετερωθεί η αντίσταση στην ελεύθερη αγορά.
Η αστάθεια στην Πολωνία και τη Ρωσία μετά την κατάρρευση του υπαρκτού σοσιαλισμού και στη Βολιβία μετά τον υπερπληθωρισμό της δεκαετίας του '80, διευκόλυνε τις κυβερνήσεις να επιβάλουν μιαν αντιλαϊκή «θεραπεία-σοκ» στον πληθυσμό. Και υπάρχει επίσης το «παιχνίδι της Ουάσινγκτον στο Ιράκ»: «Συνταράξτε και τρομοκρατήστε ολόκληρη τη χώρα, καταστρέψτε σκόπιμα τις υποδομές της, μείνετε άπραγοι ενώ η ιστορία και ο πολιτισμός της λεηλατούνται και ύστερα ελάτε να "αποκαταστήσετε" τις καταστροφές με απεριόριστες παροχές φτηνών οικιακών συσκευών και εισαγόμενων σκουπιδοτροφών», για να μην αναφέρουμε την εμφάνιση ενός ισχυρού χρηματιστηρίου και ένας πανίσχυρου ιδιωτικού τομέα.«Το βιβλίο της Κλάιν είναι μια φιλόδοξη επισκόπηση της οικονομικής ιστορίας τα τελευταία 50 χρόνια και της ανάδυσης του φονταμενταλισμού της ελεύθερης αγοράς σε όλο τον κόσμο», σημειώνει ο Σίτγκλιτς. «Ο "καταστροφικός καπιταλισμός"...», όπως τον ονομάζει, «είναι ένα βίαιο σύστημα που μερικές φορές προϋποθέτει την τρομοκρατία, ώστε να κάνει σωστά τη δουλειά του».
Οπως ο Πολ Ποτ που ανακήρυσσε ότι η Καμπότζη υπό τους Κόκκινους Χμερ βρισκόταν στο έτος μηδέν, ο ακραίος καπιταλισμός αρέσκεται σε καταστάσεις κενού, οι οποίες δημιουργούνται μετά από κρίσεις ή «σοκ». Για παράδειγμα, όπως υποστηρίζει η Κλάιν, η ασιατική κρίση του 1997 άνοιξε τον δρόμο για την παραχώρηση πολλών κρατικών επιχειρήσεων σε δυτικές τράπεζες και πολυεθνικές. Το τσουνάμι του 2004 διευκόλυνε την κυβέρνηση τής Σρι Λάνκα να απομακρύνει διά της βίας τους ψαράδες από τις παράλιες ιδιοκτησίες τους, ώστε στη συνέχεια να πουλήσει τη γη τους σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. (Ας σκεφτούμε λίγο τα δικά μας, το τι περιμένει τις όμορφες παραλίες της Ηλείας μετά τις πυρκαγιές).
Και η καταστροφή της 11ης Σεπτεμβρίου επέτρεψε στον Τζορτζ Μπους να ξεκινήσει τον πόλεμο, με στόχο τη δημιουργία ενός Ιράκ ενταγμένου στο σύστημα της ελεύθερης αγοράς.«Η Κλάιν συγκρίνει τη ριζοσπαστική καπιταλιστική οικονομική πολιτική με την θεραπεία σοκ που εισηγούνται πολλοί ψυχίατροι», γράφει ο Στίγκλιτς. «Παίρνει συνέντευξη από τον Gail Kastner, θύμα των ανακριτικών πειραμάτων της CIA, που είχε αναλάβει κατά τη δεκαετία του '50 ο επιστήμονας Ewen Cameron. Η ιδέα του ήταν να χρησιμοποιήσει θεραπεία ηλεκτροσόκ για να αποδομήσει εντελώς τους ασθενείς και στη συνέχεια να τους αναπρογραμματίσει. Ομως, όταν τους "αποπρογραμμάτισε" πλήρως, διαπίστωσε ότι δεν μπορούσε να τους "αναδομήσει". Οι άνθρωποι είχαν διαλυθεί οριστικά.
Μολονότι ο παραλληλισμός είναι υπερδραματικός και μη πειστικός, ωστόσο για την Κλάιν τα πράγματα είναι ολοκάθαρα: "Οι χώρες υφίστανται σοκ -μέσω πολέμων, τρομοκρατικών επιθέσεων, πραξικοπημάτων και φυσικών καταστροφών". Στη συνέχεια, "υφίστανται νέο σοκ- από επιχειρήσεις και πολιτικούς που εκμεταλλεύονται τον φόβο και τον αποπροσανατολισμό που προκάλεσε το πρώτο σοκ για να πιέσουν και να επιβληθούν μέσω της οικονομικής θεραπείας-σοκ". Οσο για εκείνους που αντιστέκονται, αυτοί θα υποβληθούν σε "νέο σοκ, από την αστυνομία, τους στρατιώτες, τις ανακρίσεις της αστυνομίας".Σε άλλο κεφάλαιο του βιβλίου της, η Κλάιν καταπιάνεται με τον Μίλτον Φρίντμαν -τον ονομάζει «ο έτερος δόκτωρ-σοκ»- και την προσπάθειά του να κατακτήσει τους Λατινοαμερικανούς οικονομολόγους.
Το 1950 η Σχολή του Σικάγου ανέπτυσσε τις ιδέες που θα οδηγούσαν στο περιθώριο τις θεωρίες του Raul Prebisch, υποστηρικτή αυτού που σήμερα θα ονομάζαμε «τρίτος δρόμος», και άλλων οικονομολόγων που είχαν τότε κάποια επιρροή στη Λατινική Αμερική. Τσιτάρει τον Χιλιανό οικονομολόγο Orlando Letelier και τις αναφορές του στην «εσωτερική αρμονία» του καθεστώτος Πινοτσέτ και της πολιτικής του της ελεύθερης αγοράς.
Ο Λετελιέ είχε επιρρίψει ευθύνες στον Φρίντμαν για τα εγκλήματα του καθεστώτος, απορρίπτοντας το επιχείρημά του περί απλής παροχής «τεχνικών συμβουλών». Ο Λετελιέ δολοφονήθηκε το 1976 σε έκρηξη του αυτοκινήτου του από βόμβα που είχαν τοποθετήσει οι μυστικές υπηρεσίες του Πινοτσέτ. Για την Κλάιν, ήταν ένα ακόμη θύμα «των παιδιών του Σικάγου», που ήθελαν να επιβάλουν την ελεύθερη αγορά στην περιοχή.
Η Κλάιν παρέχει μια πλούσια περιγραφή των πολιτικών μηχανισμών που απαιτούνται προκειμένου να επιβληθούν ανοίκειες οικονομικές πολιτικές στις χώρες που αντιστέκονται και του φόρου αίματος που αυτοί προϋποθέτουν· ταυτόχρονα, σκιαγραφεί ανησυχητικά την ύβρι, όχι μόνο εκ μέρους του Φρίντμαν αλλά και όλων όσοι υιοθέτησαν το δόγμα του, τις περισσότερες φορές επιδιώκοντας επιχειρηματικούς στόχους και οφέλη. «Η Κλάιν δεν είναι ακαδημαϊκός και δεν μπορεί να κριθεί σαν τέτοια», υπογραμμίζει ο Στίγκλιτς. «Σε πολλά σημεία το βιβλίο της υπεραπλοποιεί.
Ομως και ο Φρίντμαν και οι άλλοι "διά του σοκ θεραπευτές" είναι επίσης ένοχοι για υπεραπλοποίηση, μια και βασίζουν τις πεποιθήσεις τους περί της τελειότητας της οικονομίας της αγοράς σε μοντέλα που προϋποθέτουν τέλεια πληροφόρηση, τέλειο συναγωνισμό, τέλειες αγορές. Στην πραγματικότητα, η επιχειρηματολογία ενάντια σ' αυτές τις πολιτικές μπορεί να είναι ακόμη πιο έντονη και απόλυτη απ' αυτήν που παραθέτει η Κλάιν.
Ποτέ δεν βασίστηκαν σε στέρεα εμπειρικά και θεωρητικά θεμέλια, και μόνο όταν αυτές οι πολιτικές προωθούνταν, έρχονταν οι ακαδημαϊκοί να εξηγήσουν τους περιορισμούς των αγορών - για παράδειγμα, έρχονταν να επικαλεστούν ότι η πληροφόρηση ήταν ατελής, κάτι δηλαδή που πάντοτε συμβαίνει».«Πολλοί αναγνώστες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν τις παρατηρήσεις και τα ευρήματα της Κλάιν ως απόδειξη μιας γιγάντιας συνωμοσίας, ένα συμπέρασμα που η ίδια αποποιείται», καταλήγει ο Στίγκλιτς. «Δεν είναι οι συνωμοσίες που καταστρέφουν τον κόσμο, αλλά μια σειρά από λανθασμένες επιλογές, αποτυχημένες πολιτικές, μικρές και μεγάλες αδικίες. Ωστόσο, αυτές οι αποφάσεις λαμβάνονται από ευρύτερα κέντρα.
Οι φονταμενταλιστές της αγοράς ποτέ δεν εκτίμησαν πραγματικά τους θεσμούς που απαιτούνται ώστε μια οικονομία να λειτουργήσει σωστά, και πολύ περισσότερο αδιαφόρησαν για τον ευρύτερο κοινωνικό ιστό που είναι απαραίτητο να υφίσταται ώστε οι πολιτισμοί να ευημερούν και να ανθίζουν. Η Κλάιν τελειώνει με μια ελπιδοφόρα νότα, περιγράφοντας τις μη κυβερνητικές οργανώσεις και τους ακτιβιστές σε όλο τον κόσμο που προσπαθούν να κάνουν τη διαφορά. Μετά τις 500 σελίδες του βιβλίου της, είναι ολοφάνερο ότι έχουν πολλή δουλειά να επιτελέσουν».
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ - 12/10/2007
http://www.enet.gr/online/online_hprint?q=%CD%C1%CF%CC%C9+%CA%CB%C1%C9%CD&a=&id=67071872
============

«Θεραπείες-σοκ»: καταστρέφοντας τον κόσμο για να τον... αλλάξουν


Της ΒΙΚΗΣ ΤΣΙΩΡΟΥ

Με ποιο τρόπο οι καπιταλιστές ανά τον κόσμο επωφελούνται από τις κρίσεις; Η Ναόμι Κλάιν, γνωστή από το βιβλίο της «Νο Logo», (κυκλοφορεί σε ελληνική μετάφραση από τις εκδόσεις «Νέα Σύνορα»), εξηγεί στο νέο της βιβλίο, που κυκλοφόρησε πρόσφατα στη Γαλλία, με τίτλο που θα μπορούσε να μεταφραστεί : «Η στρατηγική τού σοκ. Η άνοδος ενός καταστροφικού καπιταλισμού».

Το βιβλίο είναι προϊόν εκτεταμένων ερευνών που διεξήγαγε η ίδια πάνω σε συγκεκριμένα γεγονότα, όπως ο πόλεμος στο Ιράκ, το τσουνάμι στην Ασία, ο τυφώνας «Κατρίνα» στη Νέα Ορλεάνη και η οικονομική κρίση στην Αργεντινή. Κοινό στοιχείο αυτών των καταστροφών, σύμφωνα με το σκεπτικό της Κλάιν, είναι πως αμέσως μετά από κάθε μεγάλη καταστροφή ακολουθεί η υιοθέτηση οικονομικών μεταρρυθμίσεων, οι οποίες παρουσιάζονται ως θεραπείες - σοκ. Μεταρρυθμίσεις από τις οποίες επωφελείται μόνο το μεγάλο κεφάλαιο.
Στο Ιράκ, ο Πολ Μπρέμερ ξεκίνησε τις μεταρρυθμίσεις αμέσως μετά τις πρώτες ημέρες της εισβολής. Στη Σρι Λάνκα, αμέσως μετά το τσουνάμι, η Παγκόσμια Τράπεζα και η Ασιατική Τράπεζα Ανάπτυξης υποστήριξαν σθεναρά ένα πρόγραμμα αυστηρών οικονομικών μεταρρυθμίσεων, επίσης η κυβέρνηση της χώρας ψήφισε νόμο με τον οποίο απαγορευόταν η ανακατασκευή των σπιτιών δίπλα στην παραλία, όπου ζούσαν φτωχοί ψαράδες, επιτρέποντας αντίθετα την κατασκευή πολυτελών ξενοδοχείων.
Το ίδιο συνέβη και στη Νέα Ορλεάνη.
Η Ναόμι Κλάιν συζητά με τη Νάνσι Χιούστον και τον Τσβετάν Τοντόροφ για την καταστροφική λογική των μεταρρυθμίσεων που προωθεί η Δύση
Με αφορμή την έκδοση του βιβλίου, η Κλάιν παραχώρησε πολλές συνεντεύξεις, μεταξύ των οποίων και μία που ξεχωρίζει, στην εφημερίδα «Λιμπερασιόν», καθώς το ρόλο των δημοσιογράφων αναλαμβάνουν η γνωστή συγγραφέας Νάνσι Χιούστον (αρκετά από τα βιβλία της έχουν κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις «Αγρα» και «Καστανιώτης») και ο ιστορικός και δοκιμιογράφος Τσβετάν Τοντόροφ, συγγραφέας, μεταξύ άλλων του βιβλίου : «Η νέα διεθνής αταξία» (εκδόσεις «Εστία»). «Τη λέξη "σοκ" που χρησιμοποιώ στο βιβλίο μου δεν την έβγαλα από το μυαλό μου», λέει η Ναόμι Κλάιν.
Οι ίδιοι οι οικονομολόγοι επέλεξαν να τη χρησιμοποιήσουν. Περιγράφονται, οι ίδιοι, ως «γιατροί του σοκ» χρησιμοποιώντας ένα λεξιλόγιο το οποίο παραπέμπει στους βασανισμούς. Ο Αμερικανός οικονομολόγος Μίλτον Φρίντμαν είχε μιλήσει για τη «θεραπεία του σοκ» σχετικά με την περίπτωση της Χιλής το 1975. Ωστόσο όλος ο κόσμος γνώριζε πως εκείνο το καθεστώς χρησιμοποιούσε βασανιστήρια όπου εφάρμοζαν «σοκ» κυριολεκτικά.


Χιούστον: Κάνοντας έρευνες για το βιβλίο σας δεν είχατε την εντύπωση πως είχατε να κάνετε με ένα εντελώς τρομακτικό κακό; Δεν βγαίνει κανείς ανέπαφος από μια τέτοια έρευνα...Κλάιν: Επιστρέφοντας από το Ιράκ ήμουν σε κακή κατάσταση, ήμουν πολύ κοντά στο να καταρρεύσω. Γράφοντας το βιβλίο, χρειάστηκα μεγάλο κουράγιο για να ελέγξω την οργή μου. Ζω στο Τορόντο, μια πολυπολιτισμική πόλη όπου βρίσκονται πολλοί πρόσφυγες και πολλοί από αυτούς είναι φίλοι μου οι οποίοι έχουν βασανιστεί.

Αυτοί μου ενέπνευσαν την ιδέα πως η πολιτική ανάλυση βοηθά στο να επιβιώνεις από τα βασανιστήρια. Εχω μια Ιρανή φίλη την οποία είχαν κλείσει για πολύ καιρό σε ένα κουτί όπου δεν μπορούσε ούτε να ξαπλώσει, ούτε να σταθεί όρθια και τη βομβάρδιζαν συνεχώς με προπαγάνδα. Κατάφερε να μην τρελαθεί επειδή επαναλάμβανε συνεχώς τη φράση: «Εχουν ανάγκη να μας κάνουν αυτά τα βασανιστήρια, διαφορετικά δεν θα μπορούσαν να διατηρήσουν την εξουσία. Δεν είναι προσωπικό το θέμα». Αυτή η συνεχής «αφήγηση» την έσωσε! Λοιπόν, ναι, είχα την αίσθηση πως είχα μπροστά μου το Κακό και θέλησα να το πολεμήσω χτίζοντας ένα κείμενο που να διέλυε τον μηχανισμό. Χιούστον: Και ο Μπους χρησιμοποιεί αυτές τις αφηγήσεις, μόνο που οι δικές του είναι εντελώς μανιχαϊστικές. Εχει μάθει απ' έξω το βασικό του σενάριο: «Εκείνοι - οι κακοί, ενάντια σε εμάς - τους καλούς». Παίζει με τις αφηγηματικές χορδές που έχουμε όλοι μας...Κλάιν:

Αυτό που εκ των υστέρων βλέπουμε πόσο απίστευτο είναι, είναι το σε ποιο σημείο αυτές οι αφηγήσεις ήταν καλά προετοιμασμένες! Το 2002 είχε δηλώσει: «Μισούν την ελευθερία μας, μισούν αυτό που κάνουμε αυτή τη στιγμή...». Ηταν ένας πολύ δυνατός λόγος σε εκείνη την περίοδο της σύγχυσης και οι άνθρωποι αντέδρασαν σκεπτόμενοι: «Ουφ! Αυτή την ιστορία θα πιστέψουμε: μισούν την ελευθερία μας».Χιούστον: Παρατηρείτε πως η ιδέα της παλινδρόμησης είναι σημαντική, πως εκείνοι που υπέστησαν ένα σοκ, όπως αυτό της 11ης Σεπτεμβρίου, συμπεριφέρονται απέναντι στους πολιτικούς τους ηγέτες όπως τα παιδιά απέναντι στους γονείς. Ακόμη και οι «Νιου Γιορκ Τάιμς» έκαναν το ίδιο! Κλάιν:

Οταν διάβασα στα αρχεία της CIA την περιγραφή αυτής της παλινδρόμησης και της ταύτισης με την πατρική φιγούρα, αμέσως θυμήθηκα μια συζήτηση που είχα με τη νύφη μου. Μένει στο Μανχάταν και ήταν έγκυος οκτώ μηνών όταν έγινε η επίθεση στις 11 Σεπτεμβρίου. Ηθελε οπωσδήποτε να μείνει ήρεμη για να προστατεύσει την εγκυμοσύνη της, έτσι περιστοιχίστηκε από ένα κουκούλι «ζεν» . «Ολοι μου οι φίλοι τρελάθηκαν -μου έλεγε.

Ολοι θεωρούσαν τον τότε δήμαρχο Ρούντι Τζουλιάνι σαν τον πατέρα τους, ενώ την προηγούμενη εβδομάδα το μισούσαν!». Ξέρουμε πως οι μάζες μπορούν να αντιδράσουν με αυτόν τον τρόπο, αλλά εδώ επρόκειτο για ανθρώπους που ανήκαν σε ένα «εναλλακτικό» και «προοδευτικό» περιβάλλον!
Τοντόροφ:

Παραθέτετε μια φράση του Γκάντι που έλεγε πως στη ρίζα του Κακού βρίσκεται η ανθρώπινη απληστία και φαίνεστε να την ενστερνίζεστε. Αν αυτό είναι αληθές, είστε σύμφωνη με τον Φρίντμαν που συχνά επαναλαμβάνει πως οι άνθρωποι πάντα οδηγούνται από τα υλικά τους συμφέροντα; Τα κοινωνικά πάθη δεν είναι πιο ισχυρά από την επιδίωξη ορθολογικών συμφερόντων; Οι πράξεις μας δεν κινούνται συχνά και από τον φόβο, την επιθυμία εκδίκησης, την ανάγκη αναγνώρισης, τον ανταγωνισμό και τα λοιπά;Κλάιν: Και από την αγάπη και τη συμπόνια επίσης! Δεν πιστεύω πως μόνο η πλεονεξία κινητοποιεί τους ανθρώπους. Οι άνθρωποι συγκινούνται από διαφορετικά πράγματα.

Η πλεονεξία υπάρχει, αλλά και η ενοχή επίσης. Υπάρχει μέσα μας ένα φρένο που μας λέει πως καλύτερα είναι να μην υποκύπτουμε συστηματικά στην παγίδα του κέρδους. Η ιδεολογία του Φρίντμαν είναι μοναδική ως προς το ότι μας προτρέπει να αγνοήσουμε όλα τα άλλα ανθρώπινα κίνητρα. Μας λέει πως όταν προσπαθούμε να κάνουμε το καλό, να βοηθάμε τους άλλους, καταλήγουμε στο να κάνουμε το κακό. Και πως αντίθετα, όταν αρκούμαστε στο να συνεχίζουμε να ασχολούμαστε με τα δικά μας στενά συμφέροντα, θα καταλήξουμε αναγκαστικά στο καλό! Τοντόροφ:

Οι επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου είχαν τρομοκρατήσει τους ανθρώπους του περιβάλλοντος του προέδρου Μπους. Συνειδητοποίησαν αίφνης πως και η δική τους ζωή κινδύνευε. Το κίνητρό τους δεν ήταν το δέλεαρ του κέρδους αλλά ο φόβος, η εκδίκηση, ένα είδος μνησικακίας: «Μας κάνατε κακό, θα δείτε λοιπόν πως μπορούμε να σας κάνουμε να πονέσετε». Κλάιν: Ναι, θα σας δώσουμε ένα μάθημα! Νομίζω πως είναι μια εξαιρετικά «ματσιστική» αντίδραση. Το Ιράκ δεν καταλήφθηκε για να επιτραπεί η ιδιωτικοποίηση των κρατικών επιχειρήσεών του.

Σίγουρα υπήρχαν ένα σωρό λόγοι, αλλά ο ισχυρότερος ήταν αυτός που είχε εκφράσει ο Ντικ Τσένι: «Θέλουμε να στείλουμε ένα μήνυμα σε όλον τον κόσμο. Θα χρησιμοποιήσουμε το Ιράκ ως βιτρίνα της σαρωτικής μας εξουσίας». Ο Ron Suskind το περιέγραψε σαν «μια μπιχεβιοριστική εμπειρία σε παγκόσμια κλίμακα». Το Αφγανιστάν δεν προσέφερε ένα αρκετά πλούσιο περιβάλλον σε στόχους για την επίδειξη αυτής της παντοδύναμης αμερικανικής εξουσίας, όπως το Ιράκ. Τοντόροφ: Ο αντίπαλός σας -η θεωρία του Φρίντμαν και οι εφαρμογές της- μοιάζει με ένα νέο είδος ολιγαρχίας.

Στην κομμουνιστική ολιγαρχία όλα υπόκεινται στους πολιτικούς στόχους, συμπεριλαμβανομένης και της οικονομίας. Οι επεμβάσεις του κράτους είναι καταδικασμένες εκ των προτέρων ως αντιπαραγωγικές, ο δημόσιος τομέας είναι ιδιωτικοποιημένος, οι πολιτικοί ηγέτες διαχειρίζονται τα δικά τους συμφέροντα. Τέλος, η παγκοσμιοποίηση απαλλάσσει τις εθνικές κυβερνήσεις και τα εθνικά κοινοβούλια από κάθε ικανότητα επέμβασης σε οικονομικό επίπεδο. Δεν μπορούμε πλέον να μιλούμε για δημοκρατία αφού ο λαός δεν έχει καμία δύναμη. Αυτό που αντιπαραθέτετε σε αυτό το νεοφιλελεύθερο μοντέλο είναι μια στάση πιο κοντινή στον «κεϊνσιανισμό», δηλαδή στη διατήρηση του πλουραλισμού, χαρακτηριστικού της κοινωνίας: η οικονομία της αγοράς συνεχίζει να λειτουργεί, αλλά το κράτος μπορεί να επέμβει για να διορθώσει τις υπερβολές. Κλάιν: «Η στρατηγική του σοκ» δεν έχει να κάνει με το όραμά μου για τον κόσμο. Μπορεί να γράψω ένα βιβλίο με αυτό το θέμα, αργότερα...

Οι άνθρωποι γενικώς αναζητούν να βρουν έναν συμβιβασμό ανάμεσα στον κομμουνισμό και τον καπιταλισμό και βλέπουν μια ολόκληρη δέσμη πιθανών ιδεών ανάμεσα σε αυτά τα δύο συστήματα. Είναι αλήθεια πως στη Δύση αυτό έλαβε τη μορφή του κεϊνσιανισμού και των μεγάλων κοινωνικών προγραμμάτων τα οποία αποσπούν από την αγορά ορισμένους τομείς, όπως της υγείας και της παιδείας. Συμφωνώ με αυτές τις ιδέες. Δεν οδηγούν βέβαια σε μια ιδανική κοινωνία, αλλά τις υποστηρίζω.

Ομως, ενδιαφέρομαι επίσης γι' αυτό που πρότεινε η «Αλληλεγγύη», στην Πολωνία: αυτοδιοικούμενες κρατικές επιχειρήσεις. Ούτε το νοτιο-αφρικανικό σχέδιο ήταν ακριβώς «κεϊνσιανό». Ηταν το όραμα μιας μικτής οικονομίας αλλά πιο ριζοσπαστικής, με την εθνικοποίηση των ορυχείων, των τραπεζών, κ.λπ. Ομως η Αριστερά περνά μια κρίση εμπιστοσύνης αυτή την εποχή, λες και όλες αυτές οι ιδέες του τύπου «τρίτος δρόμος» να είχαν αποτύχει. Ο σκοπός μου, γράφοντας αυτό το βιβλίο, ήταν να δείξω πως δεν είχαν αποτύχει για το λόγο πως ποτέ δεν είχαν αρχίσει να λειτουργούν!Τοντόροφ:

Είχα ωστόσο την εντύπωση πως το συμπέρασμά σας προωθούσε ένα άλλο ιδανικό, αφού δεν αναφέρεστε πια στον Κέινς, τον Ρούσβελτ ή το «New deal», αλλά τον Ούγκο Τσάβες και τη Χεσμπολάχ, πάνω στους οποίους υπάρχουν κάποιες επιφυλάξεις...Κλάιν: Στο τέλος του βιβλίου, ερευνώ μια σειρά μέσων με τα οποία οι άνθρωποι προσπαθούν να αντισταθούν στον φιλελευθερισμό. Μερικά από αυτά τα μέσα, όπως η κατάληψη των εργοστασίων στην Αργεντινή ή το κίνημα των ανθρώπων χωρίς γη, στη Βραζιλία, είναι λαϊκά κινήματα τα οποία στηρίζω με ενθουσιασμό.

Ομως υπάρχουν και άλλα, όπως η αναβίωση του ρατσισμού στην Πολωνία, ή ακόμη το λιντσάρισμα των μεταναστών στη Νότια Αφρική, που αντικατοπτρίζουν την αναβίωση ενός ακραίου σοβινισμού. Οσον αφορά τη Χεζμπολάχ, δεν την παρουσιάζω σαν μια καταπληκτική πολιτική εναλλακτική λύση! Προσπαθώ να δείξω σε ποιο βαθμό το φιλελεύθερο μοντέλο της ανοικοδόμησης του Λιβάνου -χτίζοντας ιδιωτικές πόλεις- δημιούργησε το περιβάλλον για την τεράστια υποστήριξη στη Χεζμπολάχ.

Το ίδιο ισχύει και για τη Μοκτάντα αλ Σαντρ και αυτό το είδα με τα μάτια μου: Ο Πολ Μπρέμερ δημιούργησε στην κυριολεξία τη βάση εξουσίας της Μοκτάντα αλ Σαντρ. Η εγκατάλειψη της πόλης Σαντρ και της Βασόρας, όπως και η πλήρης έλλειψη υποδομών, τρέφουν τον θρησκευτικό φονταμενταλισμό στη Σαντρ, στη Βηρυτό και στο... Τέξας!

Οι αμερικανικές κοινότητες δεν έχουν κανέναν δημόσιο χώρο, η εκκλησία είναι ο μόνος τόπος όπου οι άνθρωποι μπορούν να συγκεντρωθούν: πηγαίνουν για να τους φυλάξουν τα παιδιά, να κάνουν γυμναστική, να μιλήσουν για την πολιτική. Φυσικά, οι μεγάλες εκκλησίες επωφελούνται για να κάνουν την προπαγάνδα τους. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο μιλούσα για τη Χεζμπολάχ και νομίζω πως είναι προφανής η έλξη που ασκεί σε ορισμένους ανθρώπους... Χιούστον:

Το ίδιο ισχύει και για τους αδελφούς μουσουλμάνους στην Αίγυπτο. Αυτός είναι ο λόγος της δημοτικότητάς τους. Αλλά η άλλη όψη του νομίσματος είναι πως αυτά τα φονταμενταλιστικά κινήματα είναι τρομακτικά....Κλάιν: Είπατε τη λέξη: πρόκειται για τις δύο πλευρές του ίδιου νομίσματος. Ολη η συζήτηση περί σύγκρουσης πολιτισμών, η «νέα ιστορία» σύμφωνα με την οποία αυτές οι δύο δυνάμεις θα εμπλακούν σε πόλεμο, αποκρύπτουν το γεγονός πως στην πραγματικότητα είναι φιτίλια που τρέφεται το ένα από το άλλο.

Γι' αυτό ακριβώς είναι αναγκαίο να προωθηθεί μια εναλλακτική λύση από τη δημοκρατική Αριστερά: γιατί ούτως ή άλλως θα υπάρχει μια απάντηση στο νεοφιλελευθερισμό και ουσιαστικά αυτή η απάντηση μονοπωλείται από την άκρα Δεξιά. Αυτή προσελκύει τους πιο ευάλωτους ανθρώπους της κοινωνίας και αυτό το θεωρώ τρομακτικό!
tsiorou@enet.gr
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 25/06/2008


Το Δόγμα του Σοκ!...


Από τον ΧΡΗΣΤΟ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗ mich@enet.gr,www.bavzer.blogspot.com

Η ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ, συγγραφέας, κινηματογραφίστρια και ακτιβίστρια Ναόμι Κλάιν, άρχισε να ερευνά εις βάθος το θέμα της εξάρτησης της ελεύθερης αγοράς από αυτό που η ίδια ονομάζει «δύναμη του να προκαλείς σοκ», πριν από 5 χρόνια περίπου, τον πρώτο καιρό της αμερικανικής εισβολής και κατάληψης του Ιράκ. Εκεί, αρχικώς, οι Αμερικανοί απέτυχαν να εφαρμόσουν την πολιτική της «σοκ θεραπείας» στους δυστυχείς Ιρακινούς, που δεν επέτρεψαν στους εισβολείς να αντιμετωπίσουν την καταστροφή της χώρας τους ως ευκαιρία (κατά το περίφημο «δόγμα Φρίντμαν»), αλλά μόνον ως τραγωδία.
Η ΚΛΑΪΝ ταξίδεψε λίγο μετά στη Σρι Λάνκα. Δεν είχαν περάσει πολλοί μήνες από το ολέθριο τσουνάμι του 2004. Και εκεί, όπως γράφει τώρα στο τελευταίο της βιβλίο «The Shock Doctrine - The Rise of Disaster Capitalism» (Το Δόγμα του Σοκ - Η Ανοδος του Καπιταλισμού της Καταστροφής), είδε «μιαν άλλην εκδοχή της ίδιας μανούβρας».
Δηλαδή, «ξένοι επενδυτές και διεθνείς οίκοι δανεισμού ένωσαν τις δυνάμεις τους, ώστε, εκμεταλλευόμενοι το κλίμα του πανικού που επικρατούσε τότε στη χώρα από τη μεγάλη καταστροφή, να ξεπουλήσουν όλες τις πανέμορφες ακτές σε μεγάλους εργοληπτικούς και επιχειρηματικούς ομίλους, που αμέσως έσπευσαν να κτίσουν τεράστια ξενοδοχειακά συγκροτήματα, εμποδίζοντας έτσι εκατοντάδες χιλιάδες απλούς ψαράδες, που ζούσαν σε κείνες τις περιοχές, να ξαναφτιάξουν τα χωριά τους κοντά στη θάλασσα».
ΕΙΧΕ ακολουθήσει, τότε, και μια εκπληκτικής κυνικότητας ανακοίνωση της κυβέρνησης της χώρας, που έλεγε ότι «κατά ένα σκληρό παιχνίδι της μοίρας, η φύση παρουσίασε στη Σρι Λάνκα μία μοναδική ευκαιρία, μέσα από την καταστροφή που μας βρήκε, να εξελιχθεί σε παγκόσμιας κλάσεως τουριστικός προορισμός». Εάν θυμάστε καλά, ίδια «μανούβρα», εκμετάλλευσης της κατάστασης σοκ, στην οποία βρίσκεται ένας λαός ύστερα από μια μεγάλη φυσική καταστροφή, πραγματοποίησε και η δική μας κυβέρνηση πέρυσι το καλοκαίρι όταν, ενώ έκαιγαν ακόμα οι φωτιές στην Ηλεία, έσπευσε να χαρίσει προς τουριστική ανάπτυξη μια τεράστια παραλιακή έκτασή της...ΠΑΡΟΜΟΙΑ επιχείρηση «να μπούμε μέσα να τα σαρώσουμε όλα, τώρα που ο κόσμος και το κράτος είναι ακόμα σε κατάσταση σοκ», είδε η Ναόμι Κλάιν να εφαρμόζεται και στη Νέα Ορλεάνη, αμέσως μετά το φοβερό «κτύπημα» από τον τυφώνα Κατρίνα το 2005.
Εκεί, λέει, οι Ρεπουμπλικανοί θεωρητικοί, «πιστοί απόστολοι» του «Δόγματος Φρίντμαν», ότι «μόνο μία κρίση -πραγματική ή και κατασκευασμένη- μπορεί να επιφέρει πραγματικές αλλαγές», μαζί με τους land developers, τους εργολάβους «και λοιπά όρνεα», άρχισαν να μιλάνε για «καθαρές λύσεις» και «συναρπαστικές ευκαιρίες» για «ριζικές μεταρρυθμίσεις». Αποτέλεσμα; Μέσα σε μόλις 19 μήνες «όλο το σύστημα δημόσιας εκπαίδευσης στη Νέα Ορλεάνη είχε αντικατασταθεί από ιδιωτικά σχολεία-τσάρτερ.
Απολύθηκαν και οι 4.700 εκπαιδευτικοί στα δημόσια σχολεία, ενώ οι λίγοι, νεώτερης ηλικίας, που επαναπροσλήφθηκαν από τα σχολεία-τσάρτερ (σ.σ.: ίδιας φιλοσοφίας με τις ναυλωμένες πτήσεις!) υπέγραψαν συμβόλαια με πολύ χαμηλότερες απολαβές».ΑΥΡΙΟ: Περισσότερα από το βιβλίο της Κλάιν, που είναι μπεστ σέλερ στην Αμερική και έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις.

Σχόλια