Πώς αναβαθμίζει τη ΔΕΠΑ το mega-deal για το πλωτό σταθμό της Αλεξανδρούπολης

Του Γιώργου Φιντικάκη
Την σημαντική αναβάθμιση του ρόλου της ΔΕΠΑ σηματοδοτεί η απόκτηση μετοχικού ποσοστού 20% στο τερματικό σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου που αναπτύσσει η εταιρεία GASTRADE στον κόλπο της Αλεξανδρούπολης.
Σαν κίνηση, η απόφαση που έλαβε χθες το Δ.Σ. της ΔΕΠΑ, μεταφράζεται σε σημαντικά οφέλη για την εταιρεία από την ενεργό συμμετοχή στην κατασκευή και διαχείριση ενός έργου, που θα αποθηκεύει ποσότητες LNG και θα τις επαναεριοποιεί, προσφέροντας πρόσβαση στις αγορές της ΝΑ Ευρώπης (συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας), δηλαδή σε Βουλγαρία, Σερβία, Ρουμανία, Β. Μακεδονία και ακόμη βορειότερα έως την Ουγγαρία, μέχρι και την Ουκρανία.
Στην πράξη, η είσοδος με 20% στο μετοχικό κεφάλαιο της GASTRADE που αναπτύσσει το συγκεκριμένο project, ενισχύει σημαντικά το ρόλο της ΔΕΠΑ, καθώς αυτή εισέρχεται σε ένα project, που βρίσκεται στρατηγικά τοποθετημένο στο σταυροδρόμι του Νότιου και του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου.
ΔΕΠΑ
Το έργο, αφενός ενισχύει την ασφάλεια εφοδιασμού στη ΝΑ Ευρώπη, καθώς καμία άλλη χώρα της περιοχής δεν έχει τη δυνατότητα ανάπτυξης χώρων αποθήκευσης LNG και επαναεριοποίησής του, αφετέρου «κουμπώνει» με τις υπόλοιπες σχεδιαζόμενες υποδομές, και κυρίως με τον υπό κατασκευή ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB, στον οποίο επίσης συμμετέχει η ΔΕΠΑ, συμπληρώνοντας κατ’ αυτό τον τρόπο, και υποστηρίζοντας την βιωσιμότητά του.
Στρατηγικά, ο τερματικός σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου της Αλεξανδρούπολης (Floating Storage Regasification Unit - FSRU), βάζει την Ελλάδα στον χάρτη της περιοχής ως πύλη εισόδου ενέργειας για την ΝΑ Ευρώπη, και όχι μόνο ως χώρα διέλευσης. Το FSRU προσθέτει έναν ακόμη κρίκο ως προς το ρόλο που φιλοδοξεί να διαδραματίσει τα επόμενα χρόνια η Ελλάδα στον Κάθετο Διάδρομο (Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία), με στόχο κάποια στιγμή τη συνένωση του Αιγαίου με τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης.
ΔΕΠΑ
Το έργο είναι ώριμο, πλήρως αδειοδοτημένο και αυτή την περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαγωνισμοί για την κατασκευή και για την δέσμευση δυναμικότητας στο αεριοποίησης στο τερματικό, με προοπτική να τεθεί σε λειτουργία το 2022.
Το ισχυρό ενδιαφέρον της αγοράς έχει ήδη φανεί  από την επιτυχημένη πρώτη φάση του Market Test κατά την οποία 20 εταιρείες είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για να δεσμεύσουν υπερδιπλάσια χωρητικότητα από την τεχνική δυναμικότητα του έργου, δηλαδή 12,2 δισ. κυβικά μέτρα έναντι των 5,5 δισ. κ.μ. για τα οποία έχει σχεδιασθεί. Η δεύτερη δεσμευτική φάση του Market Test έχει ήδη πάρει το πράσινο φως από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και θα ξεκινήσει αμέσως μετά την εορταστική περίοδο.
Το έργο της Αλεξανδρούπολης είναι σε θέση να προμηθεύει με αέριο και τον TAP σε περίπτωση διακοπής της παροχής από την Τουρκία, ενώ διαθέτει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των σταθερών διαδρομών μέσω αγωγών που συχνά διασχίζουν εδάφη με μεγάλη επικινδυνότητα και γίνονται εργαλείο πίεσης σε περιόδους πολιτικών πιέσεων, όπως συμβαίνει για παράδειγμα με την Ουκρανία, την Τουρκία και τις χώρες της Μέσης Ανατολής. Σημειωτέον ότι το FSRU Αλεξανδρούπολης είναι έργο Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI).
ΠΗΓΗ
================

Σχόλια