Η λειτουργική οδική απομόνωση της Ηπείρου

Tου Βαγγέλη Καινούργιου

Κάπου στα μέσα της δεκαετίας του 90, όταν υπηρετούσα ως δάσκαλος στα Τζουμέρκα, είχα μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα. Ένας παππούς μου είχε πει πως οι νέοι ορεινοί δρόμοι, που φτιάχνονταν τότε, θα ήταν αληθινά χρήσιμοι όταν το χωριό του είχε ακόμα κόσμο και πως τώρα πια θα έκαναν ευκολότερη τη φυγή όσων είχαν απομείνει εκεί πάνω. Δεν έπεσε έξω. Στην περίπτωση της Ιονίας Οδού, τον θυμήθηκα με απογοήτευση, βλέποντας ένα διαφορετικό σύμπτωμα της παθογένειας που μου είχε επισημάνει και όχι το φάρμακο που θα την θεράπευε.
Αυτή τη φορά ούτε να φύγουμε δεν θα μπορούμε! Θα έχουμε στη διάθεσή μας έναν νέο υπερσύγχρονο δρόμο που δεν θα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για οικονομικούς λόγους κι έτσι η απομόνωση της Ηπείρου θα συνεχιστεί μ’ ένα διαφορετικό τρόπο. Κι όμως η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ πανηγυρίζει επειδή δόθηκαν πρόσφατα στην κυκλοφορία κάποια κομμάτια του ανέτοιμου ακόμα αυτοκινητόδρομου, ενώ από την άλλη ΝΔ και ΠΑΣΟΚ διαμαρτύρονται για καθυστερήσεις στο έργο, μολονότι μας άφησαν με τους γνωστούς εθνικούς καρόδρομους τα τελευταία 40 χρόνια.
  • Από το Δεκέμβριο του 2006, που υπογράφτηκε η σύμβαση για την κατασκευή της Ιονίας Οδού και από τον Μάρτιο του 2010, που υπογράφτηκε η σύμβαση για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Άκτιο – Αμβρακία, όλοι οι Ηπειρώτες ελπίζαμε σε κάτι καλύτερο για τον τόπο μας, όμως ακόμα περιμένουμε βλέποντας τα χρόνια να περνούν και τους υπουργούς να κόβουν κορδέλες εγκαινίων σε ημιτελείς δρόμους.
Στο μεταξύ, ένα µέσου κυβισµού βενζινοκίνητο ΙΧ αυτοκίνητο χρειάζεται περίπου 75 ευρώ καύσιµα για να ταξιδέψει από την πόλη μου την Πρέβεζα, προς Αθήνα και να επιστρέψει, ενώ το συνολικό κόστος της διαδρομής αγγίζει µαζί µε τα διόδια, τα 120 ευρώ*. Κι όλα αυτά χωρίς να υπολογίσουμε τις συνεχείς αυξήσεις των καυσίμων και το σύνολο των διοδίων που θα λειτουργήσουν προσεχώς, ενώ θα ήταν καλύτερα να μην μιλήσουμε και για τη σημαντική μείωση των επιβατών των υπεραστικών λεωφορείων παρά τη συνεχή μείωση των εισιτηρίων και για το κόστος μετακίνησης των βαρέων οχημάτων. 
Ενδεικτικά, ένα πρεβεζάνικο φορτηγό χρειάζεται 300 ευρώ μόνο για να πάει Αθήνα φορτωμένο και 200 ευρώ άδειο! 
Την ίδια ώρα, το πορθμείο Ρίου – Αντιρρίου γνωρίζει νέες μέρες δόξας δίπλα στην υπερσύγχρονη γέφυρα, ενώ ακόμα και προς το Βορρά, στην Εγνατία, σχεδιάζονται να τοποθετηθούν 38 συνολικά μετωπικά και πλευρικά διόδια!

Αν κατ’ αυτόν τον τρόπο θα βγει η Ήπειρος από την απομόνωση, μόνο οι διαρκώς πανηγυρίζοντες στα τμηματικά εγκαίνια της Ιονίας Οδού κυβερνητικοί βουλευτές, μπορούν να μας το εξηγήσουν. Όπως και οι πρώην κάτοχοι της εξουσίας είναι οι μόνοι που μπορούν να μας εξηγήσουν τι συμφωνίες είχαν υπογράψει στο παρελθόν και το τι ακριβώς θα γίνει με τη συνεχώς μειούμενη κυκλοφορία των οχημάτων λόγω του κόστους των διοδίων και των καυσίμων που οδηγεί σε φαύλο κύκλο, δηλαδή σε συνεχείς αυξήσεις των διοδίων ή σε παράταση των συμβάσεων υπέρ των παραχωρησιούχων. Ούτε λόγος, φυσικά, να γίνεται για την κατασκευή ή συντήρηση παράπλευρων εναλλακτικών διαδροµών χωρίς διόδια, οι οποίες θα διασφάλιζαν το συνταγµατικά κατοχυρωµένο δικαίωµα της ελεύθερης µετακίνησης των πολιτών.

Φτάνοντας στο «δια ταύτα» θεωρώ απολύτως αναγκαίο να θυμίσω ότι οι πολίτες των περισσότερων ευρωπαϊκών χωρών έχουν από πολλές δεκαετίες στη διάθεσή τους ένα σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων και μάλιστα σε μερικές χώρες χωρίς διόδια. Αντίθετα, εμείς μετατρέψαμε τις εθνικές οδούς από δημόσιο κοινωνικό αγαθό σε μέσο πλουτισμού των εταιρειών που επωφελούνται από τις αποικιοκρατικής λογικής συμβάσεις κατασκευής και εκμετάλλευσής τους. Ειδικά σήμερα που η ανεργία και η φτώχεια ρημάζουν την Ήπειρο, θα περίμενε κανείς ως αυτονόητη εξέλιξη την προσπάθεια δραστικής μείωσης του κόστους χρήσης των νέων αυτοκινητοδρόμων. Αντί γι’ αυτό παρακολουθούμε τα κόμματα εξουσίας και τους τοπικούς βουλευτές να συναγωνίζονται σε πανηγυρισμούς και αναθέματα για την περίπτωση της Ιονίας Οδού. Απ’ όλους αυτούς δεν έχουμε να περιμένουμε τίποτα όσο οι ίδιοι αποδεχόμαστε τη νέα λειτουργική οδική απομόνωση της Ηπείρου στη λογική του ΤΙΝΑ κάνουμε. Δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να διεκδικήσουμε την επιβίωση του τόπου μας και πρέπει να το κάνουμε τώρα.

ΠΗΓΗ
-----------


blogger: 
* Τα ποσά ας τα δούμε σε σχέση με τα εισοδήματα. Τότε μόνο είναι κατανοητή η καταβαράθρωση του εισοδήματός μας.

...και ξαφνικά η χώρα έγινε τεράστια.
Ενώ παλιότερα μπορούσαμε να κόβουμε χιλιόμετρα χωρίς ιδιαίτερο κόστος τώρα κάνεις δεύτερες σκέψεις πριν ξεκινήσεις ...για να καταλήξεις τελικά στ' αυγά σου.
Χάνουμε σιγά σιγά τους φίλους μας, αφού δεν μπορείς να τους δεις να πεις μια κουβέντα, να ανταλλάξεις απόψεις...

Δεν μπορούμε να πάμε σε γάμους, σε γιορτές και τα προσκλητήρια πια δεν έχουν καμιά αξία. Δεν μπορούμε να αποχαιρετήσουμε για την τελευταία κατοικία αγαπημένα πρόσωπα αφού δεν έχουμε χρήματα. Σιγά - σιγά αποχαιρετάμε συνήθειες που μας ενώνουν με άλλους, εν τέλει με τους συμπολίτες μας. 
Χωρίς κοινά, παύουμε να είμαστε κοινότητα και έχουμε μετατραπεί σε μονάδες με μόνη ενασχόλιση το κυνηγι του επιούσιου. 
Μας κλείνουν, μας περιορίζουν, μας στενεύουν, καταστρέφουν κοινωνικούς δεσμούς και φτιάχνουν ένα καινούριο άνθρωπο... μονήρη, κλεισμένο στο σπίτι του...μόνο του με την τηλεόραση!
Χάνουμε αυτό που χρωματίζει τις ζωές μας...
Kλέβουν τις ζωές μας!
Ας βρεθεί κάποιος να το ονομάσει αυτό ...πρόοδο.
    Ώπα νάτο! Αυτό είναι. Εκτός από τα φράγκα που μαζεύουν οι μάγκες από τα ατελείωτα διόδια - δεν μιλάμε για τα πανάκριβα καύσιμα - επιτυγχάνουν και το εξής:
ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΥΝ στην πραγματικότητα την επικοινωνία, την συνάθροιση αφού γίνεται πανάκριβη, άρα μη πραγματοποιήσιμη. Έτσι μας αποτελειώνουν έναν- ένα χωριστά, σιωπηλά και σε διαφορετικό χρόνο.
Ας μην μιλήσουμε για την επιβάρυνση των προϊόντων των παραγωγών. Τυχαία νομίζετε ότι υπάρχουν λεμόνα Αργεντινής.
Ξέρεις πόσα θα πληρώσει ένας παραγωγός από την ...μακρινή Αργολίδα για να τα φέρει στην Αθήνα! Καύσιμα, διόδια, δεν μιλάμε για μεροκάματα...
Ακόμα και να μην θέλει να πιστέψει κανείς τις θεωρίες συνομωσίας τέτοιο συνεκτικό σχέδιο καταστροφής δεν είναι τυχαίο...  
Οι ιθαγενείς θα πάθουμε ότι τα καημένα ζωάκια σ'ένα δάσος που ανοίγεται μια κλειστή οδός. Εκεί που κυκλοφορούσαν ελεύθερα, βρέθηκαν να ζουν σε μια φυλακή με τοίχους τους δρόμους...
Ακριβώς έτσι. Οι δρόμοι είναι για άλλους, πάντως όχι για τους ιθαγενείς!
Οι δρόμοι θα αποτελούν τα όρια της "ανοιχτής" φυλακής μας! 

Υ.Γ.1
  • Η ελλάδα δεν είναι μικρή χώρα. (Αν το πιστεύετε έχετε πέσει θύματα του μύθου της "Ψωροκόσταινας")
Η Πελλοπόνησος - ένα τμήμα της Ελλάδας - έχει έκταση 21.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα (από τα 132.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα του συνόλου της χώρας)
Η Ολλανδία έχει έκταση 41.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα - διπλάσια της Πελλοπονήσου και πληθυσμό 17 εκατομμύρια.  Η Ολλανδία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας τροφίμων και γεωργικών προϊόντων στον κόσμο, μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες... 
--------------------
μεταγεννέστεη εγγραφή: 5-2-2024
 
«Ο λόγος για τον οποίο διαπραγματευόμαστε την Αγροτική Πολιτική είναι γιατί  χώρες όπως η Ολλανδία με το 1/3 της εκτάσεως της Ελλάδας,  καταφέρνει και παράγει προϊόντα Αγροδιατροφής,  αξίας 92 Δισεκατομμυρίων Ευρώ όταν η Ελλάδα  παράγει προϊόντα αξίας σχεδόν Δέκα φορές λιγότερη με ότι αυτό συνεπάγεται στην εργασία, στην ανάπτυξη, στο Δημογραφικό πρόβλημα της χώρας, στην κατοίκηση ή την εγκατάλειψη της υπαίθρου και στην Εθνική πρόοδο γενικότερα.
Έχουμε φτάσει να εισάγουμε, το 80 % το Βοδινού Κρέατος, το 70 % του Χοιρινού Κρέατος, το 20 % των Πουλερικών, Λεμόνια Τουρκίας και Αργεντινής, Ντομάτες Πολωνίας και Σκοπίων,  Τυροκομικά προϊόντα Γερμανίας, Ολλανδίας και πολλά άλλα που συνεχώς δημιουργούν ένα μεγάλο εμπορικό έλλειμμα.»
Δημοσθένης Τριανταφυλλίδης
Γεωπόνος ΑΠΘ, ΜΒΑ, M.Sc
6-1-2024
 

 ================

Κόστος μετακίνησης στην Ελλάδα και στην Ολλανδία

 Περίπου 4 φορές πιο ακριβή η μεταφορά με αυτοκίνητο στην Ελλάδα σε σχέση με την Ολλανδία με βάση τον κατώτατο μισθό

���� Μετά και τη νέα αύξηση του κόστους των διοδίων από 1.1.2024 το ταξίδι (μετ’ επιστροφής) Αθήνα – Θεσσαλονίκη με αυτοκίνητο, θα κοστίσει, σε κάποιον που αμείβεται με τον κατώτατο, περίπου το 40% του μισθού του.

���� Για μια αντίστοιχη διαδρομή στην Ολλανδία (όπου δεν υπάρχουν διόδια & η τιμή της βενζίνης είναι στα ίδια επίπεδα με την Ελλάδα), κάποιος που αμείβεται με τον κατώτατο (καθαρά 1.894 ευρώ) θα του κοστίσει το 10% αυτού του μισθού.

Σχόλια