Financial Times: Θα αφήσει ο «πυρήνας» της ΕΕ την Ελλάδα και άλλες χώρες πίσω του, μετά το Brexit;

Η πορεία ενοποίησης της ΕΕ δυσκολεύει, κυρίως λόγω της έλλειψης πολιτικής βούλησης- Με την Ευρώπη των πολλών ταχυτήτων στήνεται σκηνικό διάσπασης της Ένωσης
Η ιδέα της Ευρώπης των πολλών ταχυτήτων δεν είναι καινούργια και δεν αποφασίστηκε κατά τη μίνι σύνοδο κορυφής των Βερσαλλιών χθες 6/3/2017.
Είναι τόσο παλιά όσο η πορεία της Βρετανίας στην ΕΕ από το 1973, οπότε και εντάχθηκε, μέχρι και το Brexit.
Η έξοδος της Βρετανίας από την ΕΕ έδωσε το έναυσμα στη Γερμανίδα καγκελάριο Angela Merkel και τον Γάλλο πρόεδρο Francois Hollande, συνεπικουρούμενοι από τον Ιταλό πρωθυπουργό Paolo Gentiloni και τον Ισπανό πρωθυπουργό Mariano Rajoy να αποφασίσουν στο παλάτι των Βερσαλλιών μία Ευρώπη πολλών ταχυτήτων, όπως γράφουν οι Financial Times.
«Η ενότητα δεν είναι ομοιομορφία», σημείωσε ο Γάλλος πρόεδρος Francois Hollande ενώ η Merkel τόνισε, πως «μία Ευρώπη των πολλών ταχυτήτων είναι αναγκαία για να μην κολλήσει η ιδέα της ΕΕ».
Η Ευρώπη κατά κάποιον τρόπο είναι ήδη πολλών ταχυτήτων επισημαίνουν οι Financial Times, που κάνουν αναφορά στον πρώην καγκελάριο της Γερμανίας Willy Brandt, ο οποίος ήταν ο πρώτος πολιτικός, ο οποίος το 1974 επινόησε τον συγκεκριμένο όρο με την είσοδο της Βρετανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η Ευρώπη λειτουργεί ήδη με πολλές ταχύτητες σε μία σειρά θεμάτων και έχει εγκαταλείψει την έννοια της ενιαίας αντιπροσώπευσης.
Η νομισματική ένωση, η Συνθήκη Σένγκεν, οι δημοσιονομικοί κανόνες, γενικότερα θέματα εσωτερικών υποθέσεων, δεν αποδεικνύουν, πως η Ευρώπη είναι τόσο ενιαία.
Η Ευρώπη των πολλών ταχυτήτων είναι μία ιδέα αμφιλεγόμενη και ενδεχομένως υπονοεί διαφορετικές κατηγορίες μελών σε μία υποτίθεται εταιρική σχέση μεταξύ ίσων.   
Επί της ουσίας η ιδέα της Ευρώπης των πολλών ταχυτήτων ευνοεί τις αποστάσεις, που παίρνουν οι ευρωσκεπτικιστές και φεντεραλιστές από την ιδέα της Ενωμένης Ευρώπης και δικαιώνει τη στάση τους απέναντι στην ΕΕ.
Η ιδέα μία Ευρώπης πολλαπλών ταχυτήτων θα αποξενώσει περαιτέρω χώρες, όπως η Πολωνία και η Ουγγαρία .
Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του προέδρου του πολωνικού κυβερνώντος κόμματος μετά τη συνάντησή του με τη Merkel  τον Φεβρουάριο 2017 Jarosław Kaczyński, πως μία τέτοια Ευρώπη θα οδηγήσει την ΕΕ σε διάσπαση. 
Η πορεία ενοποίησης της ΕΕ δυσκολεύει, κυρίως λόγω της έλλειψης πολιτικής βούλησης, σημειώνουν οι Financial Times.
Την εμπιστοσύνη σε μία ΕΕ ενιαία κλόνισε η μεταναστευτική κρίση ενώ ο όρος της Ευρώπης των πολλών ταχυτήτων δεν είναι καινοφανής.
Για μεγαλύτερη ευελιξία στην ενσωμάτωση και την πορεία στην ΕΕ είχε μιλήσει η Γερμανίδα καγκελάριος τον Φεβρουάριο 2017, κάτι που προκάλεσε συναγερμό κυρίως σε χώρες της ανατολικής Ευρώπης και της Βαλτικής.
Σε πρόσφατο δείπνο της με τον πρόεδρο της Κομισιόν Jean Claude Juncker η Merkel είχε δείξει έντονο ενδιαφέρον για εκείνο από τα 5 σενάρια επιβίωσης της ΕΕ στη μετά Brexit εποχή, που προέβλεπε «να κάνουμε λιγότερα αλλά πιο αποφασιστικά».
Συλλογική δράση μεταξύ των χωρών που το επιθυμούν σε τομείς, όπως τραπεζική εποπτεία, κοινή μεταναστευτική πολιτική, περιφερειακή ανάπτυξη και υγεία.
Μία τέτοια πολιτική θα δώσει το δικαίωμα στη Γερμανία να κρατήσει αποστάσεις από χώρες, που θεωρείται, πως δεν μπορούν να συμβαδίσουν μαζί της,  όπως η Ελλάδα.
Λόγω των εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, που κατευθύνονται από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ στα νέα μέλη της Ένωσης, η «ισχυρή» ταχύτητα θα ανέμενε μία «αντίστροφη αλληλεγγύη» και συγκατάβαση στη νέα και διαφορετική Ευρώπη.
«Πάντα η ιδέα της ΕΕ των πολλών ταχυτήτων  λειτουργούσε ως μέσο πίεσης σε άλλα κράτη -μέλη πιο αδύναμα» εξηγεί στους Financial Times o Γιάννης Εμμανουηλίδης μέλος της δεξαμενής σκέψης «Ευρωπαϊκό Κέντρο Πολιτικής» .
«Συνήθως χρησιμοποιείται ως μέσο για πείσεις κάποιον που διαφωνεί μαζί σου, ή να τον κάνεις να σε ακολουθήσει, εάν είναι έτοιμος.
Δεν είναι τυχαίο, πως όταν μίλησε η Merkel για την Ευρώπη των πολλών ταχυτήτων, την επόμενη εβδομάδα πήγε στη Βαρσοβία», συνεχίζει ο κ. Εμμανουηλίδης.

www.bankingnews.grΠΗΓΗ

Σχόλια