Ενας φιλελεύθερος «μετανοεί» για τις άκριτες ιδιωτικοποιήσεις

Ο Τζιοβάνι Ταμπούρι, ιδρυτής και πρόεδρος της Tamburi Investement Partner Α.Ε., θεωρείται στην Ιταλία ο γκουρού των συγχωνεύσεων και των ιδιωτικοποιήσεων. Συνέταξε τον ιταλικό νόμο του 1992 για τις ιδιωτικοποιήσεις και έγραψε περισσότερα από 10 βιβλία σχετικά με το θέμα.

Ο επιφανής οικονομολόγος και «χρυσό παιδί» του ιταλικού χρηματοπιστωτικού τομέα παραδέχτηκε σε συνέντευξή του στον ιταλικό Τύπο ότι, εξαιτίας κάποιων ανωμαλιών του συστήματος, οι φιλελεύθερες πολιτικές οδήγησαν πολλές φορές σε υπερβολές και αδιέξοδα.
Επισήμανε ότι ο δυτικός κόσμος μπαίνει τώρα σε μια περίοδο μεγάλης ύφεσης και παρακμής, που θα τη χαρακτηρίζουν η φτώχεια και η μεγάλη διάρκεια.
«Εάν θέλουμε να την αντιμετωπίσουμε, οφείλουμε να μελετήσουμε τις σκοτεινές εποχές της Ιστορίας», είπε χαρακτηριστικά.
Η «Ε» επικοινώνησε μαζί του και μακροπρόθεσμα εμφανίστηκε αισιόδοξος για την Ελλάδα. Σχετικά με τις ιδιωτικοποιήσεις, που ετοιμάζει η κυβέρνηση, επισήμανε ότι έχουν αποτελέσματα μόνο κάτω από ορισμένες νομοθετικές προϋποθέσεις που εξασφαλίζουν τη διαφάνεια και την ανταγωνιστικότητα.
Πρόκειται για μια ακόμη μαρτυρία που καταρρίπτει ορισμένους μύθους και διαψεύδει όσους πιστεύουν ότι οι ιδιωτικοποιήσεις αποτελούν από μόνες τους το ισχυρότερο φάρμακο για οικονομίες που πάσχουν από ανίατες ασθένειες.
Στα ίδια συμπεράσματα καταλήγουν -αν και ξεκινώντας από διαφορετική αφετηρία- όσοι διεθνώς εμφανίστηκαν ανέκαθεν σκεπτικιστές σε ό,τι αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις. Τα παραδείγματα που αναφέρουν είναι πολλά και χαρακτηριστικά:
Η βρετανική αποτυχία στους σιδηροδρόμους
* Αποτυχημένη ήταν η αποκρατικοποίηση των σιδηροδρόμων στην Αγγλία. Πρόκειται για μια περίπτωση-ρεκόρ, καθώς της πώλησης είχε προηγηθεί μια μακρά περίοδο κρατικής εγκατάλειψης των σιδηροδρόμων που προσέφεραν πλέον πολύ κακές υπηρεσίες. Με τις αποκρατικοποιήσεις, τα πράγματα χειροτέρεψαν, αντί να βελτιωθούν. Και η Μεγάλη Βρετανία διαθέτει σήμερα το πιο επικίνδυνο, αργό και ακριβό σιδηροδρομικό δίκτυο της Ευρώπης. Δεν έχει τρένα υψηλής ταχύτητας και οι Βρετανοί επιβάτες πληρώνουν τα εισιτήρια 60% πιο ακριβά από τους Γάλλους.
Λόγω σειράς θανατηφόρων ατυχημάτων, η αγγλική κυβέρνηση αναγκάστηκε να δαπανήσει 37,5 δισ. ευρώ για να σώσει ό,τι απέμεινε από το σιδηροδρομικό δίκτυο. Ανάλογα αποτελέσματα είχαν στην ίδια χώρα οι ιδιωτικοποιήσεις των ταχυδρομείων το 2001. Χάθηκαν 30.000 θέσεις εργασίας και έκλεισαν χιλιάδες ταχυδρομεία σε πόλεις και επαρχίες.
Λιγότεροι εργαζόμενοι, υψηλότερες τιμές
**Στην Ιταλία, η Censis, η εθνική στατιστική υπηρεσία, αναγκάστηκε να καταγράψει σε αριθμούς την αποτυχία ορισμένων αποκρατικοποιήσεων των τελευταίων 10 χρόνων και σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία στη χρονική αυτή περίοδο μειώθηκαν κατά 13,1% οι θέσεις εργασίας στον κλάδο της ηλεκτρικής ενέργειας, κατά 6,9% στον κλάδο της πρόνοιας και κατά 12% στον κλάδο των σιδηροδρομικών μεταφορών, ενώ κατά την ίδια χρονική περίοδο αυξήθηκαν κατά 8,8% οι τιμές του φυσικού αεριού, κατά 17,2% του ηλεκτρικού και κατά 10% των αεροπορικών και σιδηροδρομικών μεταφορών.
**Σε ό,τι αφορά τις ΗΠΑ, η κρίση στην ηλεκτροδότηση στην Καλιφόρνια το 2000 ήταν το απίστευτο αποτέλεσμα της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Εκτιμάται ότι υπήρξε αποτέλεσμα μιας συμφωνίας ανάμεσα στους παραγωγούς, που μείωσαν την παραγωγή για να αυξήσουν τις τιμές.
**Εν μέρει διαψεύστηκαν οι θιασώτες των αποκρατικοποιήσεων, ακόμη και σε ό,τι θεωρούν το δυνατό τους σημείο και αφορά τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών. Παγκοσμίως οι αποκρατικοποιήσεις ευνόησαν, χωρίς αμφιβολία, εταιρείες και μεγάλους καταναλωτές.
Ωστόσο, για ιδιώτες και μικρούς καταναλωτές το κόστος των υπηρεσιών αυξήθηκε σε πολλές περιπτώσεις λόγω της αύξησης της σταθερής τηλεφωνίας που τους υποχρέωσε να στραφούν στην, σαφώς πιο δαπανηρή, κινητή.
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=292196

Σχόλια