Η επιχείρηση χειραγωγεί

Να δουλεύουμε, ασφαλώς. Αλλά να έχουμε και χρόνο να σκεφτόμαστε, να αγαπάμε, να κτίζουμε μια οικογενειακή ζωή. Οι αξίες αυτές άλλοτε είναι παράλληλες κι άλλοτε τέμνονται, συχνά συγκρούονται, σπανιότερα συνυπάρχουν αρμονικά.
Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ΄80, τα πράγματα ήταν απλά. Οι επιχειρήσεις ήταν οργανωμένες με τη μορφή πυραμίδας, οι προϊστάμενοι έδιναν εντολές, οι υφιστάμενοι τις εκτελούσαν. Κι όταν η επιχείρηση δεν πήγαινε καλά, την ευθύνη την αναλάμβανε ο επικεφαλής. Σιγά- σιγά, όμως, αυτή η μορφή οργάνωσης άρχισε να αλλάζει. Σε χώρες όπως η Γαλλία άρχισε να εφαρμόζεται η συμμετοχική διαχείριση, όλοι μπορούσαν πια να προτείνουν ιδέες και να αναλάβουν ρίσκα. Θεωρητικά, ο στόχος ήταν να ανατραπεί η πυραμίδα της ιεραρχίας. Οι εργαζόμενοι ήταν πλέον «αυτόνομοι».
Μόνο που αυτή η αυτονομία δεν αφορούσε τους στόχουςπου εξακολουθούσαν να καθορίζονται από την κορυφή- αλλά τα μέσα για την επίτευξή τους. Η νέα οριζόντια οργάνωση των επιχειρήσεων προσέφερε μια ψευδαίσθηση ελευθερίας. Κι όταν τα πράγματα δεν πήγαιναν καλά, ο αποδιοπομπαίος τράγος ήταν εύκολο να βρεθεί. Υπεύθυνος ήταν εκείνος που δεν μπόρεσε να εκπληρώσει τους στόχους, ανεξαρτήτως του αν οι στόχοι αυτοί ήταν ρεαλιστικοί.

  • Η αλλαγή της οργάνωσης των επιχειρήσεων συνοδεύτηκε από μια εκστρατεία για την εξιδανίκευση, αν όχι τον καθαγιασμό της εργασίας, λέει στο περιοδικό Le Ρoint η 38χρονη Ιταλίδα φιλόσοφος Μικέλα Μαρτσάνο, που το τελευταίο της βιβλίο τιτλοφορείται «Επέκταση του τομέα της χειραγώγησης».
Η εργασία παρουσιάστηκε ως το μοναδικό εργαλείο για την επιτυχία. Χάρις σ΄ αυτήν, ο καθένας μπορούσε να φτάσει στην αυτοεκπλήρωση και την ευτυχία. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η δουλειά είναι μια ουσιαστική αξία της ζωής, μέσω της οποίας μπορεί να εκφραστούν διάφορες πλευρές της προσωπι- κότητας. Δεν αποτελεί όμως τη μοναδική αξία. Ήδη από το 1958, στη «Συνθήκη του Σύγχρονου Ανθρώπου», η Χάνα Άρεντ έκανε διάκριση ανάμεσα στο έργο, τη δραστηριότητα και την εργασία.
  • Ενώ η δραστηριότητα παίρνει τέλος όταν ολοκληρώνεται ένα έργο, η εργασία συνεχίζεται αδιάκοπα και συχνά δεν οδηγεί πουθενά. Για να έχει νόημα η δουλειά μας, πρέπει να μας αφήνει χρόνο να κάνουμε ένα διάλειμμα, όχι μόνο για να παρατηρήσουμε το αποτέλεσμα της δραστηριότητάς μας, αλλά για να δημιουργήσουμε κι άλλα πράγματα, έξω από τη σφαίρα του κέρδους. Η επιχείρηση ψεύδεται; «Μάλλον χειραγωγεί. Το να κάνεις κάποιον να πιστέψει πως αρκεί να θέλει για να μπορέσει, αποτελεί μια μορφή χειραγώγησης που η οικονομική κρίση αυτών των ημερών φέρνει με εκρηκτικό τρόπο στο προσκήνιο. Ο σκοπός μιας επιχείρησης δεν είναι να παράγει ηθική, αλλά να πραγματοποιεί κέρδος σεβόμενη το δίκαιο. Η Εnron ήταν γνωστή για τις φιλανθρωπικές της δωρεές και τον ηθικό της χάρτη. Αν αντί για όλα αυτά φρόντιζε να σεβαστεί τους νόμους για την οικονομική διαφάνεια, θα είχε αποφευχθεί ένα από τα πιο μεγάλα σκάνδαλα πριν από την κρίση των subprimes».
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&artid=4499853&ct=2
========
Mεταγεννέστερη εγγραφή σχετικα με τα παραπάνω:
"Η υποχώρηση μπροστά σε κινδύνους που ξεπερνούν τις δυνάμεις μας είναι λογική πράξη και ψυχοσυναισθηματικά αιτιολογημένη. Η τάση φυγής από ανεπιθύμητες καταστάσεις ή πρόσωπα αποτελούσε και αποτελεί μια αρχέγονη και συνάμα σωτήρια γνώση και ικανότητα του ανθρώπου από τις εποχές ακόμη που «γυμνός και αδύναμος» είχε να αντιμετωπίσει και ισχυρότερα, και ταχύτερα...


και πιο μεγαλόσωμα από αυτόν ζώα στην καθημερινή του πάλη για την επιβίωση στον πλανήτη μας.



Καθημερινά δημιουργούνται σε όλους μας καταστάσεις και προκύπτουν σε μετωπική αντιπαράθεση απειλές και κίνδυνοι που επιλέγουμε να αποφύγουμε με τη φυγή. Το κλασικό δίλημμα ήταν και παραμένει σχεδόν αναλλοίωτα ταυτισμένο με το σύνδρομο «μάχης ή φυγής» (fight or flight). Πέρα, όμως, από συγκεκριμένες και αντικειμενικά επιβεβαιωμένες καταστάσεις ή πρόσωπα που μας απειλούν υπάρχουν και συμβολικές καταστάσεις, ψυχολογικές και ψυχοσυναισθηματικές που αναγκάζουν το άτομο να επιλέξει όχι τη λύση της αντιπαράθεσης, της εμπλοκής ή συμπλοκής αλλά τη λύση της φυγής...



Ένα θεμελιακό ψυχολογικό ερώτημα που διαφοροποιεί την υγιή από την παθολογική «τάση φυγής» σχετίζεται τόσο με τη σοβαρότητα του κινδύνου όσο και με τη συχνότητα με την οποία ένα συγκεκριμένο άτομο διαλέγει τη φυγή από ανεπιθύμητα πρόσωπα και ανεπιθύμητες καταστάσεις. Οι σύγχρονες συνθήκες ζωής, χωρίς να θυμίζουν την ωμή πρόκληση της ζούγκλας, ενέχουν σημαντικά στοιχεία κινδύνου, δημιουργούν σωρεία συμβολικών συγκρούσεων μεταξύ ατόμων και ομάδων, φορολογούν αδιάκοπα την προσωπικότητα και την ψυχική μας ισορροπία. Φυσικά ο σύγχρονος άνθρωπος παράγωγο της βιομηχανικής και καταναλωτικής κοινωνίας διαθέτει τους απαραίτητους μηχανισμούς άμυνας για λειτουργία και επιβίωση στις απαιτήσεις των ψυχολογικών-κοινωνιολογικών-οικονομικών δομών μέσα στις οποίες ζει και εργάζεται.





Προσωπικές εμπειρίες



Με λίγη καλή προσπάθεια πιστεύω ότι ο καθένας και η καθεμιά μας μπορεί να απαριθμήσει αμέτρητες περιπτώσεις στις οποίες αντιμετωπίζοντας συμβολικούς κινδύνους ή και ψυχολογικά προβλήματα προτιμήσαμε να μην εμπλακούμε σε μετωπική αντιπαράθεση αλλά να ξεφύγουμε με τη φυγή...



Και όμως, υπάρχουν άτομα για τα οποία η τάση φυγής από τις καθημερινές απαιτήσεις της ζωής αποτελεί τον μοναδικό τρόπο αντιμετώπισης της πραγματικότητας και των κάθε λογής ψυχοσυναισθηματικών τους δυσκολιών. Το αποτέλεσμα μιας τέτοιας συμπεριφοράς είναι, φυσικά, η άντληση συναισθημάτων μοναξιάς, απομόνωσης και αποκοπής από τη ζωή, τις χαρές αλλά και τις πίκρες από τους προβληματισμούς της, πράγμα που στοιχειοθετεί ψυχοπαθολογική κατάσταση.



Το άτομο που διαλέγει τη φυγή από την πραγματικότητα διαλέγει, ουσιαστικά, να μη παλέψει, να μη αγωνισθεί. Σίγουρα η καθημερινή ζωή δημιουργεί εντάσεις με τις απαιτήσεις για επιβίωση, για επιτυχία, για αρμονικές διαπροσωπικές σχέσεις. Η αποτυχία κοστίζει σε όλους μας, αλλά για ορισμένα άτομα η αντιμετώπιση και αποδοχή της αίσθησης της αποτυχίας είναι τόσο οδυνηρή ώστε να τους είναι προτιμότερο να αποσυρθούν από τον αγώνα χωρίς καν να προσπαθήσουν να αγωνισθούν.



Στην διαταραγμένη ψυχοσυναισθηματική αξιολόγηση της πραγματικότητάς τους τα άτομα αυτά διαπιστώνουν, δυστυχώς, ότι εφόσον δεν αγωνισθείς μπορεί μεν να μην κερδίσεις αλλά ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ δεν θα φορτωθείς με την ψυχική φθορά που φέρνει η αίσθηση της αποτυχίας. Σε ορισμένες περιπτώσεις η τάση φυγής του ατόμου από τον στίβο της ζωής, η αίσθηση της ηττοπάθειας και της ευθυνοφοβίας, εκδηλώνεται εναλλακτικά με μια αναιτιολόγητη για τους μη ειδικούς έντονη επιθετικότητα που επιδείχνουν συγκεκριμένα πρόσωπα. Όσο παράδοξο και αν ακούγεται αυτό αποτελεί εμπειρικό δεδομένο στις επιστήμες της συμπεριφοράς και θεωρείται ως περίπτωση επίδειξης των δύο επιφανειών του ίδιου νομίσματος.



Συγκεκριμένα, καθώς προβληματιζόμαστε με τη συμπεριφορά του ίδιου προσώπου το οποίο σε μερικές περιπτώσεις επιδείχνει συμπεριφορά συνεσταλμένου ανθρώπου, υποχωρητικού, που προτιμάει να αποφύγει τις ψυχοσυναισθηματικές εντάσεις παρά να αγωνισθεί, ενώ σε άλλες παρουσιάζεται ιδιαίτερα εκρηκτικό, πρέπει να γνωρίζουμε ότι και τα δύο αυτά σύνδρομα συμπεριφοράς αποκαλύπτουν άτομο που δεν αισθάνεται άνετα με τον εαυτό του, άτομο που διακατέχεται από συμπλέγματα ανασφάλειας και κατωτερότητας που βρίσκεται, εάν θέλετε να το δούμε πιο λυρικά, έρμαιο του άγχους της προσαρμογής στις πολύπλοκες απαιτήσεις της σύγχρονης ζωής μας σε πολυσύνθετα αστικοβιομηχανικά κοινωνικά πλέγματα.





Πιθανή η ψυχοπαθολογία







Η τάση φυγής, έμφυτο κομμάτι του κλασικού συνδρόμου φυγής ή μάχης (flight or fight syndrome) που υπάρχει σε κάθε άνθρωπο ορίζεται ως ψυχοπαθολογική, ως προβληματική, όταν αποτελεί τον "μοναδικό τρόπο" αντιμετώπισης των απαιτήσεων της καθημερινής ζωής του ατόμου.



Ψυχολογικές και κοινωνιολογικές έρευνες σε χώρες της Ευρώπης και Αμερικής απέδειξαν ότι τα υπερβολικά συνεσταλμένα, αποτραβηγμένα από τις παρέες και τα παιχνίδια παιδιά έχουν ζήσει και έχουν ανατραφεί σε οικογένειες όπου αδέξιοι, ίσως και ανεύθυνοι, γονείς ξεσπούσαν ανελέητα πάνω στα παιδιά τους κάθε φορά που οι ίδιοι αντιμετώπιζαν δυσκολίες στις διαπροσωπικές, συζυγικές ή ευρύτερες ανθρώπινες σχέσεις τους.



Μεγαλώνοντας στο σπίτι με συνεχές το συναίσθημα του φόβου, με τιμωρίες και κυκλοθυμική γονική συμπεριφορά το παιδί κλείνεται στον εαυτό του, "κλείνεται στο καβούκι του" όπως έλεγαν οι παλιοί και εσωτερικεύει την συμπεριφορά της απομόνωσης ως τον ενδεδειγμένο τρόπο επιβίωσής του. Συχνά μάλιστα αυτά είναι τα παιδιά που “το σκάνε” από το σπίτι τους και τα ψάχνουν απεγνωσμένα γονείς, συγγενείς και αστυνομικές αρχές…



Φυσικά στην μετέπειτα ζωή αυτού του παιδιού κάθε έντονη διαπροσωπική σύγκρουση που θα την ακολουθεί και ψυχοσυναισθηματική ένταση θα το οδηγήσει αναπόφευκτα πια στην απομόνωση, στο κλείσιμο στον εαυτό του στην φυγή από την πραγματικότητα...



Πέρα από την επώδυνη αλλά ψυχοπαθολογικά ήπια μορφή φυγής από ανεπιθύμητα πρόσωπα και καταστάσεις υπάρχουν οι πιο έντονες μορφές όπως η δημιουργία της «αγοραφοβίας» (πρόκειται για τις περιπτώσεις όπου το άτομο αποφεύγει δρόμους, πλατείες, κινηματογράφους, λεωφορεία κλπ) ή ακόμη και την καθολική φυγή από την πραγματικότητα που χαρακτηρίζει τα ψυχωτικά άτομα όπως για παράδειγμα η φυγή που κάνει «στον κόσμο του πουθενά» ένα σχιζοφρενικό άτομο ή η φυγή που κάνει από το δικό του κοινωνικό σύστημα ο ναρκομανής, ο αλκοολικός και, η τραγικά αμετάκλητη περίπτωση «φυγής» του αυτόχειρα.."


του καθηγητή ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΙΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ
http://troktiko.blogspot.com/2010/07/blog-post_1569.html

Σχόλια